Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen som har tips?


Gronnis

Recommended Posts

Jeg har flere ganger prøvd å trene agility med Raja. Akkurat nå er det bare hindre og litt slalom, men det går ikke. Grunnen er at Raja alltid skal begynne å leke polituhund, og jeg er altså tyven. Så hun tar tak i armen min og henger seg fast, og hun blir helt vill.

Noen som har tips til hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst: det der skal jo ikke være lov :P Så må du bestemme deg for hvordan du fjerner det.

Grunnen til at de (belgere ofte) gjør det er at det koker litt over i toppen og de må få det ut på en måte. Det jeg har gjort med min er å stå helt passiv, roe helt ned, gjøre "kjedelige" øvelser og så speede sakte opp igjen. Du ser det gjerne på henne litt før hun koker, prøv å roe ned da eller holde henne der før hun slår over. Parallelt med det må du lære henne en annen måte å avreagere på når det koker, å bite arm er ikke lov, aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agility er ekstremt stressende og Raja er en ung belgertispe...det må bli trøbbel..Loke skal også få trene agility om noen år liksom :)

Loke var helt ekstrem på å bite seg fast i armen min (eller hva han nådde frem til)for noen måneder siden, men nå har jeg fått det under kontroll.Dvs det hender han prøver seg men han slipper alltid når jeg sier i fra...Jobb med det først du..å få den delen under kontroll så kan du konsentrere deg om slike øvelser senere.(er det ikke 1 års grense på agility?)

Det kan nemlig skje en læring.Min forrige omplasseringsbelger var 6 år når jeg fikk han og han holdt på sånn enda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stress som slår over, javisst. Selv eldstehunden her kan, når hun har vært påkjent, begynne å dra litt i båndet sitt når "noe" må ut. Det aller enkleste er å lære seg NÅR det kommer til å skje, og så ta be hunden gjøre noe annet FØR den drar igang, noe som roer den.

Eldstehunden her kan sitte urørlig ved siden av meg når jeg står lenge og skravler med noen vi treffer. Når vi da skal igang, så VET jeg at hun har konsentrert seg så hardt om å tvungen ro og kanalisert stresset sitt innover at det "kommer utover" igjen. Så når jeg skal videre, så bøyer jeg meg ned og roser og klapper henne og gir en godbit - det tar et halvt øyeblikk, og da går alt over! Men glemmer jeg det, så SKAL hun også høre på et nei...

Men ung belger og agility - det kan nok bli bukken og havresekken i så måte :-)

Hvis du vil trene det nå, så legg om treningsmetoden for eksempel, så hun har et mål - kanskje i form av en leke, som du rekker å ta frem FØR hun drar igang. Eller har som mål. Kommer jo an på hvordan du trener. Og at du lærer deg når hun gjør det, så du klarer å unngå akkurat de situasjonene. Regner med at du er et ualminnelig kjapt menneske, siden du har belger!!!! :-) så det klarer du sikkert!

Det ideelle er jo nemlig det å lære seg å finne måter å kanalisere det som bor i bikkjene på. Finne et passende utløp, at det blir brukt til det du vil - og ikke i stressadferd som det. Har belgerne lett for å velge armer å bite i, så prøv å finn frem til belgerfolk/instruktører som har trent agility og spør hvordan de gjør det - slikt kan jo være ganske rasevariabelt, hvordan stresset kommer ut. Noen bjeffer, andre spinner, noen... biter i armer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del hunder som begynner slik når man trener agility med dem..De blir gira, gjerne litt frustrerte fordi de ikke skjønner hvor de skal og de begynner å nappe/henge i armen..Måten man fikser det på er (som akela nevner) å gi hunden noe å løpe frem til, en godbitskål, en leke, eller en target. (Det er lurt å ha en medhjelper som kan styre med godbitskålen/leken) I tilegg starter man med ett hinder for så å bygge på ett og ett hinder (baklengskjeding). I tilegg trener man i korte økter, og passer på at hunden lykkes mest mulig. Helst hver gang i begynnelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Vi begynte på agility nå i vinter. Trener inn ved baklengs kjeding. Fibi er også svært lett antennelig, men så lenge vi ikke hauser oss opp og stresser for å få mestring eller tempo (fort gjort å bli litt gira, ja) så går det veldig bra! Jeg tenker sånn at etterhvert som hun bygger selvtilitt ved å mestre, kan vi øke tempoet gradvis. For disse hundene som tenner lett skal jo på en måte lære flere ting parrallelt. Både nye ferdigheter og å unngå å fyre seg opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere ganger prøvd å trene agility med Raja. Akkurat nå er det bare hindre og litt slalom, men det går ikke. Grunnen er at Raja alltid skal begynne å leke polituhund, og jeg er altså tyven. Så hun tar tak i armen min og henger seg fast, og hun blir helt vill.

Noen som har tips til hva jeg kan gjøre?

Heisann!

Slet litt med forrige hunden (lab/terv mix) i begynnelsen av treningen. Han bet ikke, men tok seg plutselig en runde eller ti med hilsing på andre og litt skvetting. Begynte med time out, noe som fungerte veldig bra på han.

Hadde knytt fast et bånd i et tre som jeg førte han til HVER gang det gikk gale... 2- 3 mnd så skjønte han det, litt treig type ja!

Ift at hun blir høy så bør du tenke på belønningssituasjonen. Ikke for mye tjohoi, heller rolig ros + evnt godbit. Tygging skal jo være dempende :)

Også korte økter, etterhvert vil du kunne se tegn til at hun nærmer seg "full takhøyde", avslutt før hun kommer så langt!

Veksle mellom enkle kombinasjoner og tenke-oppgaver (feks felt arb og slalom), slik at hun jekkes ned innimellom.

Ta dere god tid og ikke tren på dårlige dager!

Men det visste du sikkert :D

Monica

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...