Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva synest dere om "show" bordere og andre raser som blir avla kun etter ekseriør linjer?

Henriette

Recommended Posts

SusanneL sier: "Så konklusjonen er selvsagt - bare fordi man er pen behøver man ikke å være dum! Det er fullt mulig å kombinere arbeid med utseende, bare synd at ikke alle innser dette. "

Dessverre lar ikke det seg gjøre hos alle raser. F.eks på labrador er det noen ihuga dual-oppdrettere som har klart å oppnå både NJCH og NUCH på hundene sine, og det er knallbra. Men det er slettes ikke slik majoriteten av dual labbiser ender opp. De fleste mangler akkurat litt til å bli en god jakthund, og samtidig mangler litte grann for å nå toppen på utstilling - altså ikke en drømmekombinasjon for verken eller. Jaktlabradoren er jo faktisk en helt annen rase enn labradoren - mentalt og eksteriørt. Det er synd at det må bli sånn, men jaktentusiaster har ikke så mye annet valg enn å avle på jaktlinjer når utstillingslabradoren ikke har mentalitet eller eksteriør som er bra nok for en som vil satse i jakt.

jeg mener ikke at alle show bordere er "usmarte" men ser på noen oppdrettere i USA som KUN, ja kun bruker hundene på utstilling... det er desse jeg ikke liker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ha begge deler...En hund som er rasetypisk å se på og i egenskaper.

Og det er faktisk mulig å oppnå i min rase da rasestandaren er funksjonell og blir (så vidt jeg har skjønt) tolket så noenlunne rett.

Min drømmegroenendael er en hund som chac mool c. av nangijala (farfaren til Loke), han var vakker og han gikk helt til topps i omtrent alt han gjorde.Uansett hvor mye piss andre prøver å si om Groenendaelen som brukshund så stopper hans meritter det våset.Det ER faktisk mulig å ha brains AND beauty!

Men så er det opp til oppdretterene da å prioritere begge.Og vi som valpekjøpere og raseentusiaster er jo også med på sette standaren.

Det sagt så prioriterer jeg bruksegenskaper fremfor utseendet til mitt bruk, da alt jeg har behov for er en 2.premie på utstilling. (og det skal vi da klare, sant Loke :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine egne meninger er at dette er helt feil.

Border er jo en bruks hund, til de grader.

Se på samojeden også, show typen har ekstremt med pels, kortbent osv.

Nå vil jeg se hva andre mener, ta gjerne med andre raser også

Vell Samojeder skal jo egentlig være langhåret da og ikke korthåret, men de samojdene jeg ikke liker er de som ikke holder standarden i det hele tatt.

Har selv samojed som holder standarden men som på utstillinger ofte får i kritikken forlite pels og for stor hund, har selv en japaner hannhund som er neste 40cm høy og når vi stilte den og samojeden vår på Bryne(NKK) så var det en samojed tispe der som kjempet mot vår og den var nesten like liten som japaneren vår(sikkert ikke mere enn 5-6cm høyere) og den gikk videre til gruppen mens vå samojed som holder standarden for tisper gikk ut med en 2premie og beskjeden om at hun var alt for stor(det finnes vell grenser på hvor feil en dommer skal tolke standarden vell?) tenk å komme med en rasen som har satte høyde standarder på rasen so hos samojeden hvor tisper skal være 53+-3 cm også sender dommere ut en tispe på 53cm med blått og sender videre en tispe som toppen er rundt 45cm høy til gruppe finalen(gerit hunden var fin å se på men alt for liten).

Det er blodig urettferdig og neste gang en dommer sier hun er for stor så skal jeg be dem måle hundens høyde og komme med FCI standard og lese den høyt(jeg beliter meg ikke mere på dette tullet altså).

Men derimot så er det digg å stille samojeden vår for engelske dommere for jeg får mye skryt for de ser at hunden er etter arbeidslinjer og ikke show linjer for hun har så bra bevegelser.

Hadde en dommer som sa at en samojed med Aiwa´s bevegelser måtte de leite lenge etter i england for der avles det for mye på utsendet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Show - bruks, eller begge deler.

Jeg liker personlig tanken på å forene bruksegenskaper og utseende. Vil helst ha begge deler.

Jeg mener ellers at hardcore fans av det ene eller andre har like mye rett til å avle og fremme sitt syn som meg selv.

Er man bekymret for utviklingen innen en rase, bør man gjøre noe med det. Hvis man bare bekymrer seg, er man ikke nok engasjert.

Ellers er en show BC en nydelig hund. Dersom den skulle "vinne" i "kampen" mot bruks BC, sier det bare at bruks BC ikke har livets rett lenger. (Noe jeg ellers ikke tror)

mh

cl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

På EN måte synes jeg det må jo være greit for en rase å slippe endel av sine opprinnelige instinkter dersom de ikke lenger får bruke den lysten de får medfødt. Som f.eks. "drapslysten" til enkelte terriere og mynder ovenfor smådyr. Nettopp fordi de færreste har noe som helst ønske om at hunden faktisk både KAN og VIL drepe 200 rotter (eller kaniner) på 2 minutter.

Eller alle de menneskene som har jakthunder med enormt jaktinnstinkt - men eierne er ikke interessert i jakt, så hunden får leve hele sitt liv med masse lyster den aldri får bruke.(...)

Jeg er enig med deg i det første, med terrier og mynder, det er greit å at enkelte raser slipper det. Men jakthunder bør absolutt hatt en premiering på jaktprøve før den kan stilles ut. For jeg mener at, skal man ha jakthund så bør man absolutt være jaktintressert... En jakthund fortjener å få jakte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke at hunder blir avla bare pga. ekstriør. Såklart noen raser er det jo gerit på som f.eks irsk ulvehund og noen terrier raser, men synes at en god avlehund skal være rasetypisk, godt gemytt, frisk og ikke minst ha instingtet i behold. Synes det er synn at så mange hunder i dag bare blir brukt til utstilling og ikke noe mer. Hadde vært bra om flere raser fikk den samme ordningen som borderen. Det er helt teit at noen oppdrettere avler bare på ekstrior :) Se på schaferen hvordan den har blitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Men hvorfor føles det greit å avle vekk instinktene på enkelte raser - men ikke andre? Hvorfor ikke kreve jaktprøve for å oppnå cert på en puddel (opprinnelig en apporterende fuglehund - som retriever/spaniels), eller på alle spanielrasene?

Eller gjeterhundprøve for corgi, sheltie, bearded c, old english, collie, schæfer, rottweiler, etc?

(Eller oksekamp for bulldog, rådyrjakt med mynde, eller bare hiprøve for airedale terrier (!), etc...)

Det er klart at det er synd når man føler at man "må" dele en rase i to, for å lene seg tilbake og si at DE er ikke pene nok, så de er arbeidende - eller omvendt: DE er så pene at de ikke behøver å jobbe mere.. Men det må da gå an å kombindere, synes jeg...

For en god stund siden var det noen oppdrettere i min rase som hadde såpass "stygge" hunder at de begynte å kalle dem "gammeldags" eller "arbeidende" type. Heldigvis rakk dette aldri å bli noe tema engang, fordi endel av de som faktisk begynte å gjøre annet (enn utstilling) med sine beardiser tilfeldigvis også hadde ganske pene hunder.. Så det har aldri vært noe tema her i Skandinavia engang.

Men når jeg var i Wales i fjor, for å hente min valp, så hadde oppdretteren fått en sånn "working beardie" fra en lokal kennel. Denne så ut som en veldig spinkel australian shepherd/border collie-blanding, med nesten austr. shepherd-pels (men striere) og den var også blue merle (finnes ikke med i rasestandarden vår). Jeg spurte da oppdretteren og hun mente absolutt det var en av de working linjene som finnes i England. Uregistrerte er de, kanskje iblandet border noen generasjoner tilbake - men likefullt bearded collies.. (Korthåret ansikt, så vi lo litt av rasenavnet akkurat da..)

Tilbake til poenget - de fleste raser jobber ikke lenger slik de gjorde da rasen ble skapt og utviklet. Å se "ihuga" brukshunder, jakthunder etc som lever sitt liv i en storby, så må man jo tenke litt at det kanskje er greit for dem å slippe alle disse instinktene også.

Jeg kan ikke skjønne at det skulle ødelegge f.eks. hele border collien hvis de fjernet gjeterhundkravet for utstilling. De som jobber med hundene (og synes rasen skal beholde denne arb.viljen) bør jo være så lojale mot sin egen rase at de IKKE hopper på utst.karusellen og derved glemmer bort hele arbeidsviljen.

Men de som vil ha den kun som en rolig og trivelig familiehund (og det er vel de aller, aller fleste av de rundt 1000 borderne som blir registrert hvert år) kan da velge en hund fra linjer som IKKE krever all denne jobbingen for å leve et hyggelig liv.

OG hvis så oppdretterne er sitt ansvar bevisst så vil de kanskje greie å få frem en dyktig arbeidende hund som ikke nødvendigvis kvalifiserer til en 0.premie på utstilling.. Og DA har man "ja takk, begge deler"..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine egne meninger er at dette er helt feil.

Border er jo en bruks hund, til de grader.

Se på samojeden også, show typen har ekstremt med pels, kortbent osv.

Nå vil jeg se hva andre mener, ta gjerne med andre raser også

Samojeden vår er for stor i følge rasestandaren, men er vel proposjonert og super feminin. Hun har kanskje litt lang pels også, men det er fordi hun trives best med å være der vi er og ikke bo ute året rundt. Det er visst fosrkjell på inne og ute samojeder. Farsiden hennes erfra en kennel som kun driver med trekk, så hun er nok en fabelaktig trekkhund, selv om hun er like stor som faren sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det da er utstillingstandarden som burde tilpasses "brukshundene" bedre? På BC'en blir det vanskelig, selvsagt, pga alt for store forskjeller innad i rasen. Men Jakt lab og goldens? Er det noen grunn til at utstillingsstanarden er slik den er og ikke slik jaktgoldens/lab blir? Eller er det for stor typeulikhet der og?

Bare lurer jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det da er utstillingstandarden som burde tilpasses "brukshundene" bedre? På BC'en blir det vanskelig, selvsagt, pga alt for store forskjeller innad i rasen. Men Jakt lab og goldens? Er det noen grunn til at utstillingsstanarden er slik den er og ikke slik jaktgoldens/lab blir? Eller er det for stor typeulikhet der og?

Bare lurer jeg...

Hvis utstillingsstandarden ble tilpasset jaktende labrador og golden så hadde samtlige jaktretriever entusiaster jublet. "Hvorfor i alle dager skulle man gjøre det" spør mange. Fordi kroppen til utstillingsstandarden ikke er funksjonell for jakt, ei heller mentaliteten på majoriteten av utstillingslabber og golden. Det er groteskt at en jakthund i følge rasestandarden skal være så kraftig og tung, og vike så mye i fra det rasen var før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis utstillingsstandarden ble tilpasset jaktende labrador og golden så hadde samtlige jaktretriever entusiaster jublet. "Hvorfor i alle dager skulle man gjøre det" spør mange. Fordi kroppen til utstillingsstandarden ikke er funksjonell for jakt, ei heller mentaliteten på majoriteten av utstillingslabber og golden. Det er groteskt at en jakthund i følge rasestandarden skal være så kraftig og tung, og vike så mye i fra det rasen var før.

Ja, så lenge det er en typelikhet i bruksvarianten er det vel strengt tatt ingen grunn til at man ikke skal kunne legge til en ekstra standard. Men er vel papirarbeid og diverse annet som stopper. Jeg har hvertfall alt forlite kunnskap om det. Grunnen til at man ikke vil kunne få endre den nåværende standarden er vel at da ødelegger man for dem som syns labrador ol. funker utmerket som familie og treningskamerat, som ikke har behov for jaktlinjene... Vanskelig det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt hva jeg synes om saken. Har ikke satt meg veldig inn i det siden ingen av mine raser driver med det de opprinnelig var skapt til (oksekamp), men jeg tror ikke at alle raser har godt av å styrke bruksegenskapene sine i verden i dag. Splitting av raser er kanskje det beste da, men å avle bare på utseende blir helt feil. Helse og mentalitet bør gå fremfor alt annet.

Men som jeg sa, ikke alle raser har godt av å ha så sterke instinkter når det gjelder jakt, gjeting osv. Hvor mange prosent av alle BC blir faktisk brukt tilstrekkelig som gjeterhunder? Og hvor mange lider av stress pga. instinkter de ikke kan følge? Må bare kaste ut at jeg ikke har peiling på rasen, men jeg har hørt utallige ganger om hvor stresset de kan bli, og at noen gjeter både folk, andre hunder og biler.

Jakthunder er vel egentlig noe litt annet, for såpass mange jakter jo. Likevel tror jeg svært mange jakthunder aldri får prøvd det, og da lurer jeg på hva det gjør med hunden? Man kan jo si at de som ikke har behov for en jakthund ikke burde få seg en, men da tror jeg MANGE oppdrettere hadde fått problemer med å få solgt valper...

Uansett hvordan man vrir og vender på det, så er det få av oss som *trenger* en hund til de formålene de ble skapt for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har min mening om dette emnet. Noen raser er det greit å avle på kun eksteriør og gjemytt. Men når man avler kun for utstilling kan det gå dårlig. Noen raser får kortere levetid, et utsende som hemmer den, eller er med på å gi den sykdommer og funksjonshemninger. Sånt syns jeg er forferdelig å gjøre mot et dyr.

Opprinnelig burde sunnhet og mentalitet komme først. Som man ser på f.eks aussien i norge. Den begynner å ligne en chow. Masse flesk, og lite gjeter egenskaper(kanskje ikke i det hele tatt?). Den er kjempesøt, og flott å se på, men hvor i granskauen er gjeteren blitt av?

Det burde vært krav om gjeterprøven for å bruke en aussie i avl. Dette burde være høyeste prioritet etter helsa. Dette er ikke meningen skal være en familiehund, men en brukshund som skal arbeide dagen lang(nærmere sagt gjeting av sau og storfe). Aussiene som avles mest på nå ligner mer på en Golden retriever i mentalitet, enn på den dyktige, arbeidende gjeteren. Utsendet har også blitt betydelig forandret, og lite effektivt til gjeting.

Gjeteregenskapene burde prioriteres like mye som hos Border Collien. Men det vil nok aldri skje, nå som rasen har blitt som den er og har blitt så populær som utstillingshund. Og missforstå meg ikke! Eksteriør er viktig, og har sin rolle i avlen, men på aussien burde gjetingen være første prioritet. Nå avles ikke akkurat aussiens utsende så den skal være smidig og hurtig i gjetingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske labbisen måtte ha 1AK på jaktprøve for å få utstillingschampionatet, eller "bare" ha tittelen NU(u)CH dersom den ikke blir stilt på jaktprøve, slik som i Sverige. Leste i bladet til svenske retriever og spaniel klubben, og der heter de SJ(j)CH dersom labbisen ikke er utstillingspremiert og får jaktchampionat. Og SU(u)CH dersom det er omvendt. Slik skulle det vært i Norge også, her må man nemlig ha premie på utstilling for å få jaktchampionat i det hele tatt, men man må ikke ha premie i jakt for å få utstillingschampionat :)

Helt enig!

Hadde ikke vært mange labbiser igjen i utstillingsringen da :D

Monica

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det ikke slått dere at man faktisk kan avle hunder, uansett rase, som både er vakre, sunne og friske med et rasetypisk temperament og som også har rasetypiske bruksegenskaper? Dette er det faktisk mulig å få til. Bare ta en titt på mine K.O.er (så fikk jeg skrytt litt nå også). :)

Men helt seriøst, det er mulig, og ikke engang så veldig vanskelig å få til alt i en pakke.

Jeg kan huske at jeg så på flere dobermann som var til salgs i Tyskland for en relativt høy prisklasse. Dette var voksne hunder, og de var slett ikke rasetypiske av utseende. Jeg spurte hvorfor de ikke hadde noen utmerkelser fra utstilling, og svaret jeg fikk var at dette var jo brukshunder, så det så............

For meg var det en dårlig unnskyldning for å ha avlet ikke raseypiske hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig!

Hadde ikke vært mange labbiser igjen i utstillingsringen da :)

Monica

Nei, da hadde det ikke vært mange NUCH, hvis de trang 1AK på jaktprøve. Kanskje folk da ville fått opp øya og sett hvordan de har avlet vekk bruksegenskapene til labradoren. Man skulle jo tro at dersom man kjøpte en labrador, at man kunne bruke den som apporterende hund på jakt. Men det kan man i fleste tilfeller ikke - fordi nå er den blitt en familiehund. Akkurat som en labrador med jaktinstinkt ikke kan fungere som familiehund?! Jaktlabber er et kjempegodt utgangspunkt for LP/AG/redning/bruks/IPO interesserte OG samtidig et flott familiemedlem som man kan skru av innendørs. Mens utstillingslabradoren er bare en familiehund som er et godt emne for alt annet enn jakt.

Jeg har faktisk begge deler. En hund med funksjonell kropp - det er et godt eksteriør for meg. Og en god apportør med hodet og instinktene i behold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amstaffer til show,eller bare arbeidshunder..?

Schæfere til bruks,eller show bikkjer?

Samojed,Border Collie..Hummer å kanari..

Hva er dette for noe tull?

En Border Collie,SKAL etter mitt lille hode se ut som en original Border Collie,og selfølgelig også ha en BC bruksegenskaper.

Uten at man trenger å være heldigris om man får det.

Den skal enkelt og greit se ut som det den er uansett hvor den brukes.

Om det er sånn at showdogs har liten hjerne til å utføre noe,så har mennesket misforstått det å ta vare på rasene.

((Forresten noen som oppdretter Shiba har dem med både brains and beauty..(som er slagordet)kanskje de har forstått det..?

De ser nå ikke ut til å ha forandret på rasen ihvertfall..Heldigvis.))

Det er ikke godt nok at man typer dem.

De skal ikke types,de skal være typelike og ha sine sære egenskaper.

Både langhåret som korthåret..som da er typer,men kun pga hårlag.

At utstillere skaper sin egen variant av Show BC som ikke lenger blir den samme hunden som den skal være blir jo helt feil.

Borderen skal jo se ut som den opprinnelige gjeterhunden,om hunden skal stilles på utstilling så er det ikke riktig å avike fra hundens bruksegenskap og skape noe eget,da er det jo ikke BC lenger??

Som med Jaktlabben...jeg synes å ha lest at denne typen var den opprinnelige Labrador fra gammelt av(?),og at de feite Labbene har kommet etterhvert..Hvorfor ikke avle på den rette da og kun det?

Så hvorfor tas det da vare på de feile hundene?

Og skapes typer etter hva man lsynes passer bedre til show?

Sånn at bruksområdene muligens vannes ut...og rasen forandres.

En langhår og en korthår skal se like ut,unntagen hårlag.

Man skal kunne se den korthårede i den langpelsede og omvendt.

Som Schæfer,Chow Chow,Collie..St.Bernard..osv.

Men disse type forskjellene,der en Collie plutselig ser ut som en Tervueren(feks)det er jo helt feil.

Det skaper jo bare forvirring i forhold til de ulike rasene.

Det er en skam å drive på den måten...

Det blir jo 2 delt meg her å der etterhvert.

Skal man begynne å forandre på St.Bernardshunden også?

Få den litt mindre og mer atletisk,litt mindre hår på show typen kanskje??

Da er det ikke St.Bernie lenger...

Hele vitsen er jo at rasen forblir uforandret fordi mennesket burdte ha et såpass godt øye for hva som stemmer og avle deretter.

Og hvilke kombinasjoner man bruker burde man tenke på..

Som Aud sier er det ikke vanskelig å få eksteriørmessig bra hunder,som i tillegg er ekte vare i hodet sitt.

DVS at de kan utføre det som de er ment å kunne mestre.

Cane Corso og Akita velger jeg å ta som ekslempel nå..

Noen Corsoer ser ut som en REN Neapolitaner,andre ligner en forvokst labrador(helt sant),fler ligner Dogo canario,Engelsk Mastiff,Pitbull,Am.Bulldog,enda fler ligner boxere og Weimaraner,noen kan minne om Shar Pei..mens de siste få ser ut som en ekte Corso.

Og alle har premieringer..HÆ?

Noe galt et sted?

Hvilken dårlig avl er det som klarer å få til de forskjellene?

Hvorfor setter ingen foten ned når man kan finne 15 vidt forskjellige nettblider av en å samme rase?

Og så presterer dommere å gi dem på sløyfer sånn at man ihvertfall aldri blir klokere av å aldri finne rasens ekte utseende.

Akitaen også:

Utrolig mange Akitaer mangler utrykket rasen skal ha.

For 9-12 år tilbake var det helt utrolig hvor mye stygge Akitaer som var ute å gikk.Fine som hunder,jaa..selfølgelig..fleste hunder er jo det:)

men ikke som JAPANSK AKITA.

Noen lignet Schæfer med de store ørene og de gråe fargene.

Andre var like `tomme` i ansiktet som en buhund..

Og de som kjenner Akitaen vet at om du krymper en ekte vare,så vil den se ut som en Lillebror Shiba.

Og en Shiba og en Buhund er bare "like" for dem som ikke har øye for detaljer.

Selv om Akitaen kunne ligne myerart før har den tatt seg opp i Norge også.

Samme med Elghunden...

For noen år tilbake var det utallige Akitaer som man kunne krympe,så ville ingen mistenkt dem for IKKE å være Elghund.Hvorfor?Heh...Feil avl..derfor..

En Japansk Akita har jeg funnet opp mitt eget kjennetegn på.

Den ser kremaktig ,ren og myk ut i pelsen.

American Akita ser grov,sandpapiraktig ut.

Jeg er imot disse typene.

Eneste typen som burdte være lov var variantene:Langhår ,korthår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å avle borderen som en show hund synes jeg er helt feil!

den er avlet får å bli en arb.hund.

jeg kommer ikke til å avle på embla på det grunnlaget,men heller sette gjete evnen i fokus,for det er det den er avlet til,å den trives med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å avle borderen som en show hund synes jeg er helt feil!

den er avlet får å bli en arb.hund.

jeg kommer ikke til å avle på embla på det grunnlaget,men heller sette gjete evnen i fokus,for det er det den er avlet til,å den trives med det.

Enig i det selvfølgelig. Men i mine øyne bør man også passe på at de BC'ene som brukes i avl har et eksteriør og en pelstype som er egnet for det arbeidet den skal gjøre. En border collie som har for tynn pels i forhold til det klimaet den er ment å jobbe i er vel ingen ideel gjeterhund. En hund som gjeter helt fantastisk som ung, men må pensjoneres alt for tidlig på grunn av belastningsskader som følge av dårlig eksteriør har ingenting i avl å gjøre. Man må altså ta hensyn til BÅDE bruksegenskaper og eksteriør, i tillegg til gemytt og helse selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ser at det er nesten 6 år siden noen har skrevet her, men jeg prøver likevel:  Har et par spørsmål om whippet som jeg lurer på. 1) Leser her og der at det er veldig lett at de får overflatiske skader på kroppen, pga av full fart under "fri leik". Hvordan er det å kombinere tur  i typisk norsk skog med en løs whippet?  2) Whippet har jo jaktlyst. Er det mange som har erfaring med at naboens katt har fått en ublid skjebne? 3) Når det gjelder jaktlyst; er det helt "på trynet" å sette munnkurv på en whippet som skal få rase fra seg i fritt løp? Bare noen spørsmål fra en som har whippet på lista over "hunder jeg kanskje kunne tenkte med, når den hunden jeg har nå rusler til de evige jaktmarker"...
    • Skal sjekke den sida da jeg får tid.  Når det kommer til aktivisering har det vært lite i det siste, men alle problemene jeg viser til er helt uavhengig av hvor mye aktivisering han har fått i det siste. I hele sommer feks var det 2 5-minutters turer hver dag, en tur på en halvime og 1 til 1,5 time i en hundepark hvor han kunne springe og lukte og utforske, hvor mellom 10 og 40 minutter hver gang ble brukt til agility, rally lydighet og andre øvelser. Det var da altså 6 av 7 dager i uka i månedsvis. Før også har han fått minst en time hver dag pluss trening. Ren hundetrening vi drev med ellers gjorde han mer sliten, men det hjalp som sagt ikke på noen av problemene nevnt over. Ikke på bjeffing, piping, aggresjon eller noe annet. Nå siste måneden har det ikke vært tid til å følge opp det med så mye aktivisering dessverre.  Så selv om det ikke har vært direkte trening så har det ihvertfall vært aktivisering med egentrening fra min side.  Jeg vil tro at hvis noen har tid til mer aktivisering enn dette så kan han nok være en "bedre" hund. Men det krever vel også at noen er i en situasjon hvor dem ofte kan få besøk av noen som er vant med hund.  Sånn som situasjonen er nå har jeg heller ikke mulighet til å følge opp med veldig mye fysisk aktivitet, fordi skaden jeg har begrenser det til at selv 30 minutter lange turer er å strekke ting og selv det er vanskelig noen dager.  Hvis det hadde vært mulig hadde jeg skulle ønske jeg kunne hatt han videre. Jeg vil fort være i en situasjon hvor dette er et problem som ikke vil fungere videre i hverdagen. Utenom det så har jeg først nå egentlig innsett hvor store verdier på eiendommen som har forfalt fordi jeg ikke takler konstant bjeffing hele tiden. Bjeffingen, sånn utenom hørselskaden, tærer enormt mentalt for det føles som om noen skriker konstant. Jeg har forsøkt noen som har han noen helger innimellom og han er roligere der enn han er hos meg, foreldrene mine og flere anre som har passet han. Eller ihvertfall etter første dagen. Jeg har kontakt med oppdretteren, så kan jo høre om det. Han har prøvd litt gjeting, hvor han spredte flokken i alle retninger og kun var opptatt av å jage. Er også en del jaktinnsikt, så ikke sikkert det er noe han fungerer veldig godt med.  Men ja, jeg ser for meg omplassering er vanskelig. Det krever noen som har erfaring med lignende hunder og som i tillegg har mye tålmodighet. Absolutt alt annet enn lyden er noe som fint hadde gått ellers også
    • Her trenger du definitivt hjelp. Jeg vil anbefale å sjekke https://atferdskonsulenter.no/,  det er mange flinke der over store deler av landet. Jeg er på reise og har ikke hatt tid til å lese nøye gjennom, men mitt første spørsmål er hvor mye aktivisering får han på regelmessig basis? Dette høres ut som en gjeterhund med mye kapasitet, og ta tenker jeg at det er en hund som må få brukt seg nok både fysisk og mentalt hver dag. Du beskriver noe hundetrening "som kolliderte med andre ting", og enkelte episoder/tilfeller, men en aktiv gjeterhund trenger jo fort god trening ihvertfall noen dager i uken og litt småtrening til daglig. I tillegg til nok fysisk. Folk jeg kjenner med border collier og andre aktive hunder trener jo gjerne hundesport et par timer to-tre dager på ukedagene, i tillegg til kurs og/eller konkurranser i helgene, samt lange turer enten med sykkel eller løping.  Av måten du skriver på høres det veldig ut som det eneste du ønsker er å slippe å ha hunden. Det vil være en ganske stor jobb å trene bort mye av denne adferden, og jeg tenker det må være en helt fair vurdering om du ønsker å leve med denne jobben. Å ha hund er en livsstil, og en hund med adferdsproblemer legger mange føringer i hverdagen. Jo mindre mulighet du har til å tilrettelegge hverdagen etter hundetreningen, jo lengre tid vil det ta å få bukt med problemene. Dessverre kan det være vanskelig å omplassere en slik hund, men HVIS det i hovedsak er mangel på aktivisering som er utfordringen så kan det være aktuelt for noen som vil ha en arbeidshund med mer kapasitet. Er han prøvd til gjeting? Har du kontakt med oppdretter? Det kan jo være verdt å høre om de vet om noen som kan være aktuell for å ta over hunden. Eventuelt kan du jo ta kontakt med en av adferdskonsultentene på lenken over og få en vurdering av hunden. 
    • God dag. Jeg skriver her fordi jeg trenger råd og tips for en hund som kan beskrives som vanskelig. Selve teksten kommer etter oppsummeringa: Oppsummert: Hund på 5 år. Hunden lager veldig mye lyd i de aller fleste situasjoner. Det er trent på å stoppe dette med ignorering, belønning for å være stille, rolig, det er brukt omvendt lokking , med mer. Ikke fungert. Hunden er aggresiv mot en del ander hunder. Trening og kjemisk kastrering har ikke hjulpet. Hundens adferd ødelegger de fleste aspekter av livet til eier.   Så jeg har en hund som er veldig energisk og med mye lyd. Det er en gjeterhund, hannkjønn, på 5 år. Energisk går fint. En hund som er hyper, vil leke, spretter rundt i sofaer og maser går egentlig helt greit. Det som derimot er et stort, stort problem, er lyd. Først og fremst bjeffing, men også mye piping. Ikke bare har jeg fått hørselskade av det som hvis verre kan gjøre at jeg sliter med å være sosial, dra på butikken, arbeide, med mer, men det går utover meg mentalt og påvirker alle aspekter av livet mitt svært negativt. Adferden går på at det bjeffes for eksempel når biler kjører forbi utenfor huset. Før var det bare en spesifikk nabo som det ble bjeffet mot og det var ingen måte å avverge det på som jeg fikk til selv de få gangene jeg visste bilen ville passere på forhånd. Nå er det de fleste biler. Det varer jo bare 2-3 minutter med intens bjeffing, stramline hvor han kveler seg selv og røsker tak i båndet hvis han står ute. Er han inne prøver jeg å avverge det, men han vet lenge før meg at en bil er på vei forbi og det er omtrent umulig å reagere fort nok. Men det er trent på at han var ros og belønning for å være stille når noen kjører forbi, når han bjeffer brukes det innkalling og han får ros og belønning for å komme til meg og for å være stille. Det virker til å ha null effekt utenom de gangene han reagerer. Andre ting som gir bjeffing ute er hvis jeg driver med arbeid utenfor rekkevidde for båndet hans. Han kan bjeffe i timevis uten stopp. Det skjer ikke alltid at det er timevis, men det alltid en del bjeffing og det varer alltid minst 10 minutter. Han kan fint ligge å se på og følge med, men det er sjeldent han gjør det uten at jeg blander meg inn. Han bjeffer også da mye mer mot naboen, hvis hunden der er i hagen, selv om han ikke ser den hunden, hvis jeg er ute. Hvis han ligger rolig og får ros for det vil det alltid, hver eneste gang, føre til at han bjeffer kontinuerlig etterpå. Jeg må dessverre si at den eneste måten jeg får han til å være stille, etter årevis med trening på at han får ros og belønning for å ligge stille å følge med, er å fysisk ta tak i han. Løfte han opp, eller legge han i bakken er eneste muligheten. Alternativet mitt eller ser å låse han i bilen mens jeg holder på ute. Selv om jeg ikke har naboer tett på, så forstyrrer det langt unna. Jeg har sett folk som jeg vet bor mange hundre meter unna kjøre forbi og snu hos naboen og tilbake igjen, som der ser ut som bare ville sjekke hvorfor det er så mye lyd her og om en hund står alene i en hundegård eller lignende. Så dette her plager folk som bor minst 400 meter unna. Hvis jeg skal gjøre ting ute, så vil jeg ikke låse hunden i bilen i 8 timer i strekk. Dette her har over de siste årene gjort at jeg på generell basis har gjort veldig lite ting ute. Annslagsvis har jeg ting jeg lett kunne ha fikset ute for et år siden, som har blitt verre og nå vil koste meg mye mer tid, energi og penger å fikse. Verdier for sikkert 50 000 er da ødelagt over at jeg verger meg mot å bevege meg ut for å gjøre ting. Så til dette punktet: Hva kan man gjøre? Jeg har i årevis prøvd å forsterke positiv adferd med å belønne og rose da han er rolig, men hver eneste gang det har blitt gjort i alle år, har det ført til bjeffing. Nå orker jeg ikke gjøre det da han er stille, så han får ikke ros for det, fordi da må jeg fysisk ta tak i han for at lyden skal gi seg. Det neste er jo å være hjemme alene. Han klarer seg helt greit med å være hjemme alene hvis jeg drar tidlig. Men det må være før 8, ellers blir det enormt leven som jeg ikke tror gir seg med det første. Før det er et par bjeff så ok. Det virker da heller ikke som han bjeffer like mye på alt som skjer utenfor huset, men det er nok en del på noe da også. I fjor, etter at han ikke hadde vært så mye alene på 3 måneder, fikk han det for seg at han skulle bjeffe da jeg kom hjem. Jeg har aldri gått inn da han har bjeffet. Det tok to uker før han roet seg og et par måneder før han nå igjen nesten ikke bjeffer da jeg kommer hjem. Første to dagene satt jeg og ventet i bilen i over tre timer før han ikke bjeffet mer. Nå bjeffer han kun da jeg først er ved dørhåndtaket. Dette er noe jeg synes er helt greit. Men den opptreningen igjen for at den bjeffinga skulle gi seg var ekstremt demotiverende. Jeg måtte avlyse alle andre planer for dagene og ofte gjorde det at jeg heller ikke hadde tid til å gå tur med hunden, fordi hele kvelden var borte. Reiser jeg bort senere på dagen og kvelden er det ekstremt slitsomt. Jeg får en hund som er hyper, bjeffer i et sett og som er stresset resten av dagen. Det virker da også som han bjeffer ekstremt mye på alt som skjer utenfor huset mens jeg er borte. Da han var valp trente jeg på å være ute i korte turer og kom inn igjen da han ga seg med å bjeffe. Jeg utvidet det gradvis, men det tok langt tid før han ga seg med å bjeffe. Før jeg til slutt bare måtte «hoppe i det» og la han være hjemme alene, så kom vi aldri under 10 minutter med bjeffing.  Samme hvor mye mental trening som var gjort føre eller hvor lange turer som var gått. Så hva kan jeg gjøre her?  Hvilke andre tiltak er det? Neste punk er lyd innendørs. Han bjeffer ikke så mye inne, «sånn egentlig». Det er når det går forbi noen med hund, med søpledunker og på de fleste biler. Før var det som sagt bare en bil, men nå er det så å si alle. Til gjengjeld bjeffer han ikke like lenge inne som han gjør ute, men lyden er veldig, veldig høy. Det er trent på å avverge situasjoner med innkalling, holde oppmerksomheten borte fra det utenfor, hundetrening og generelt belønning når han er stille. Jeg har for lengst gitt opp muligheten for at han forholder seg rolig og ikke springer til vinduet for å følge med. Dette er samme problemene som ute, sånn generelt. Hovedproblemet, sånn generelt, er jo når det er besøk. Det her gjør at jeg nesten aldri drar på besøk til noen og så å si aldri har besøk eller inviterer folk hit. Det er få som takler å være hos meg, eller som takler å ha han i huset. Det betyr at i praksis må jeg sette han i bilen for seg selv de fleste ganger noen er på besøk. Det varierer fra dag til dag, person til person, men det er ekstremt slitsomt i til og med de beste tilfellene. Når noen kommer er det enormt med bjeffing og noen ganger også hopping. Det er trent på at han ikke får oppmerksomhet av de som kommer på besøk eller meg når han hopper, men hvis jeg ikke gir alle som kommer på besøk hit hørselvern før dem kommer inn døra, er det umulig å ignorere bjeffingen. Personer med apple watch får beskjed om at miljøet dem er vil gi varig hørselskade ganske kjapt etter dem kommer hit. Det er da trent på å ignorere han, så godt det lar seg gjøre, men det er umulig. Han kan som sagt bjeffe timevis på egenhånd hvis det ikke blir tatt tak i. Ingen jeg kjenner er villig til å stå i gangen min i timevis for å vente på at en hund gir seg med å bjeffe. Når man sitter og prater senere, da første runde har roet seg litt, bjeffer han hele tiden når det snakkes. Han har mye lettere for å være stille hvis ingen snakker. Han krever konstant oppmerksomhet og hvis ikke folk tar på han, leker med han, eller bruker kommandoer som han får noe for, så vil det være konstant lyd. Det er trent på at han skal ligge stille, uten å bjeffe, eller bare sitte rolig. Det funker helt til han får ei belønning eller helt til han føler det har gått for langt tid uten belønning. Han blir roligere etterhvert med besøk, men det tar timevis. Fort en 2 til 3 timer, noen ganger lengre. Jeg hadde flere på besøk her for en stund siden. Da hadde jeg før på dagen gått over en time med han, vært 1,5 timer i en hundepark vi hadde leid så han kunne springe fritt og drevet en halvtime med mental trening. Han begynte å bli rolig 4 timer etter at gjestene kom. Ikke har jeg tid til å bruk så mye tid hver gang jeg skal ha gjester over, men likevel er han ikke rolig før de fleste besøk er ferdig. Han har ikke blitt noe bedre på dette i det hele tatt. Jeg får også alt for sjeldent besøk til at det kan trenes på ofte og jeg har ingen måte å gjøre så jeg kan få besøk veldig ofte heller. En av grunnene til det er jo at det er umulig å snakke sammen eller på noen måte ha det normalt sosialt med noen hvis man også skal trene på dette. Dette medfører også store problemer med hundepass også, hvor da foreldrene mine generelt ikke orker bråket. Dem kan ikke ha besøk, det er lyd hver gang noen er ute og noen inne. Du kan ikke reise på butikken uten at den som er igjen hjemme omtrent mister hørselen. Det er blitt så dem ofte både gir kos, oppmerksomhet og belønninger når han bjeffer, fordi dem klarer ikke lengre lyden. Det forsterker jo så klart bare adferden, men alternativet for dem er å låse han ute i bilen mesteparten av døgnet. Alternativet for meg er at jeg aldri får møtt venner hvis jeg ikke har noen muligheter til hundepass. Hva og hvordan skulle man trent på det her? Hva kan man gjøre? For å gjøre lista enda lengre er det også et problem med aggresjon mot andre hannhunder, og i tillegg noen tisper. Forsøkte nå kjemisk kastrering for å se på effekten av det og det hjalp ingenting. Ikke på noen av punktene over og heller ikke på dette. Det virker faktisk som aggresjonen, spesielt mot noen tisper og visse hundetyper har blitt verre. Vi var en del i offentlige hundeparker da han var valp. Det gikk veldig bra veldig lenge, men det var noen krangler som han ble tatt i. I tillegg har det vært flere, da spesielt småhunder, som har gått rett til angrep på han. Senest i fjor vinter var den som sprang løs og kastet seg rett i strupen på han. Han har også blitt angrepet av en aggresiv labrador to ganger, men merkelig nok er ikke dette hundetypen han reagerer mest på. Han er også veldig dominant, noe som også gjør ting utfordrende for andre som også er det. Han deler ikke på godbiter eller leker med egentlig noen andre hunder, annet enn kanskje to. Her har jeg trent med omvendt lokking, avbryte blikkontakt, holde oppmerksomheten hans på kommandoer og oppgaver, belønne for å ignorere og andre ting. Det virker til å ha hatt minimal effekt på adferden. Det gjør at det veldig få andre hunder jeg tørr å slippe han til. Her også lurer jeg på hva man kunne ha gjort for å forbedre dette? Det her er det desidert minste problemet, men det er heller ikke særlig positiv opplevelse for meg, andre hundeeiere eller de som vil passe han. Så er det effekten på meg da. Det her er ikke lett. Jeg har jobba mye med det i perioder, men nå er dette bare ting jeg finner meg i. Jeg har ikke energi, spesielt mentalt, til å forholde meg til det. Bjeffingen får meg som oftest sint og frustrert. Det kreves energi for å bare holde igjen når det bjeffes på det meste fra å fysisk slå, sparke og kaste hunden i veggen. Spesielt da fysisk bli holdt fast , bli skreket til ol er de eneste tingene som stopper adferden, annet enn tid. Jeg har ikke nerver igjen til å la det holde på og ikke energi igjen til å fikse det. Man må takke nei til en del sosialt, fordi det er vanskelig med hundepass og hunden sliter med å være alene på kveldstid. Det gjør at man blir invitert med på mindre ting og det sosiale nettverket minker. Drev på med noe med hundetrening, men det kræsjet med andre ting jeg prøvde på med trening og sosialt. I tillegg er hørselskaden sånn at slike miljøer, i hvert fall regelmessig, kan bli veldig slitsomt. Jeg har da heller ikke ofte besøk og det er så klart mer sjeldent pågrunn av alt bråket og styret. Bare det å dra på besøk hos noen betyr at hunden må være låst i bilen fordi lyden og energien blir alt for mye ellers. Jeg kan heller ikke generelt være med andre hundeeiere, fordi det er en større sjanse for at han reagerer negativt enn positivt på andre hunder. Av alle mine beste dager siste årene er alle uten hund. Har jeg en dårlig dag har den aldri blitt bedre, bare lik eller dårligere. Har jeg en god dag blir det aldri bedre, bare på det beste lik, men alt for ofte dratt ned til en middels eller dårlig dag. En middels dag er de eneste som innimellom blir bittelitt bedre, men alt for ofte blir også disse dagene dårligere. Det pipes også mye til tider, og det og bjeffingen har fått meg innimellom låst innpå badet for meg selv for å komme meg unna. Jeg kjenner at hele meg krymper sammen, hvor jeg nærmest søker en fosterposisjon og hvor jeg blir sittende å glane på ingenting på telefon, på noen dumme mobilspill eller lignende. Hjernen min «kortslutter» og jeg får bare ikke til å fungere ordentlig. Det går utover husarbeid, hunden så klart, og andre obligasjoner jeg har. Ikke minst tar det bort tid fra faktisk avslapping og restaurering, fordi jeg kjenner kropper er superstressa og jeg får ikke til å sette på en film eller gjøre noe som slapper meg av. Jeg har gått i lengre perioder med et stress som noen ganger presser i brystet, eller gir meg hodevondt nok til at jeg bare vil legge meg i et mørkt rom alene resten av dagen. Akkurat nå har jeg det siste året også hatt et problem med et bein som forhindrer meg fra å gå lengre turer uten å ta medisiner. Sånn som det ser ut nå vet jeg ikke om det vil bedre seg og det er ikke funnet noen reel årsak til problemet. Det gjør jo også at man må være mer kreativ på å få ut energi fra hunden, men at det også da generelt er vanskelig å gi det som trengs. I tillegg flyttes det til enten ei leilighet eller rekkehus pga jobb og den lyden vil ikke kunne fungere i noen av delene.   Så det her er det hele. Bare mer enn 3 hele A4 sider med tekst. Jeg har tenkt til å kontakte noen hundeinstruktører for å sjekke hva man kan gjøre noe med. Siste to dagene nå har han ikke vært så ille, så man glemmer fort hvordan det er på det verste. Jeg kunne også skrevet mye mer, men det her er alt for langt fra før.  Alle tips for hva man kan gjøre tas gjerne i mot, men jeg tror jeg må se på en løsning med omplassering, hvis mulig. Samme hvor glad man er i dyret, så tror jeg ikke jeg klarer mer. Spesielt da ikke mine foreldre orker å være hundepasser særlig mer og jeg også skal flytte.
    • Jeg ville ikke vært redd for mellompuddel. Ta dere en tur på puddeltreff og møt noen i ulike størrelser! Puddel er høyst undervurdert og jeg tenker det kan passe bra til kriteriene. Hundene krysses jo dessuten mellom størrelsene, og det er en del variasjon. Jeg har møtt mange fine mellompuddel de siste årene, siden jeg har veldig lyst på en selv. Det er også stor forskjell inad i kategoriene, jeg ser på mellom, men en liten storpuddel er et alternativ. Personlig har jeg dårlig erfaring med wheaten terrier. De kan være supre hunder, men de er terriere og har sterke, egne meninger, og jeg er usikker på om jeg har vært på et problemhund/passeringskurs uten en wheaten... Toller mener jeg bør brukes aktivt og det er litt mentalt rusk på dem, da ville jeg heller gått for golden eller labrador. Korthåret collie - passer kriteriene men røyter en del. Langhåret collie - må børstes. For førerorientert og samarbeidsvillig tenker jeg retriever, gjeterhund og noen typer jakthunder. Hvis det er mye unger og styr så kan gjeterhunder blir stresset. Jeg tenker litt på lagotto eller spansk vannhund - men sjekk veldig nøye gemyttet! Da jeg var aktivt var det ganske mye dårlig på dem, så mye at en aktiv lagottoeier med tre hunder advarte meg mot å vurdere det. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...