Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva synest dere om "show" bordere og andre raser som blir avla kun etter ekseriør linjer?


Henriette

Recommended Posts

SusanneL sier: "Så konklusjonen er selvsagt - bare fordi man er pen behøver man ikke å være dum! Det er fullt mulig å kombinere arbeid med utseende, bare synd at ikke alle innser dette. "

Dessverre lar ikke det seg gjøre hos alle raser. F.eks på labrador er det noen ihuga dual-oppdrettere som har klart å oppnå både NJCH og NUCH på hundene sine, og det er knallbra. Men det er slettes ikke slik majoriteten av dual labbiser ender opp. De fleste mangler akkurat litt til å bli en god jakthund, og samtidig mangler litte grann for å nå toppen på utstilling - altså ikke en drømmekombinasjon for verken eller. Jaktlabradoren er jo faktisk en helt annen rase enn labradoren - mentalt og eksteriørt. Det er synd at det må bli sånn, men jaktentusiaster har ikke så mye annet valg enn å avle på jaktlinjer når utstillingslabradoren ikke har mentalitet eller eksteriør som er bra nok for en som vil satse i jakt.

jeg mener ikke at alle show bordere er "usmarte" men ser på noen oppdrettere i USA som KUN, ja kun bruker hundene på utstilling... det er desse jeg ikke liker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ha begge deler...En hund som er rasetypisk å se på og i egenskaper.

Og det er faktisk mulig å oppnå i min rase da rasestandaren er funksjonell og blir (så vidt jeg har skjønt) tolket så noenlunne rett.

Min drømmegroenendael er en hund som chac mool c. av nangijala (farfaren til Loke), han var vakker og han gikk helt til topps i omtrent alt han gjorde.Uansett hvor mye piss andre prøver å si om Groenendaelen som brukshund så stopper hans meritter det våset.Det ER faktisk mulig å ha brains AND beauty!

Men så er det opp til oppdretterene da å prioritere begge.Og vi som valpekjøpere og raseentusiaster er jo også med på sette standaren.

Det sagt så prioriterer jeg bruksegenskaper fremfor utseendet til mitt bruk, da alt jeg har behov for er en 2.premie på utstilling. (og det skal vi da klare, sant Loke :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine egne meninger er at dette er helt feil.

Border er jo en bruks hund, til de grader.

Se på samojeden også, show typen har ekstremt med pels, kortbent osv.

Nå vil jeg se hva andre mener, ta gjerne med andre raser også

Vell Samojeder skal jo egentlig være langhåret da og ikke korthåret, men de samojdene jeg ikke liker er de som ikke holder standarden i det hele tatt.

Har selv samojed som holder standarden men som på utstillinger ofte får i kritikken forlite pels og for stor hund, har selv en japaner hannhund som er neste 40cm høy og når vi stilte den og samojeden vår på Bryne(NKK) så var det en samojed tispe der som kjempet mot vår og den var nesten like liten som japaneren vår(sikkert ikke mere enn 5-6cm høyere) og den gikk videre til gruppen mens vå samojed som holder standarden for tisper gikk ut med en 2premie og beskjeden om at hun var alt for stor(det finnes vell grenser på hvor feil en dommer skal tolke standarden vell?) tenk å komme med en rasen som har satte høyde standarder på rasen so hos samojeden hvor tisper skal være 53+-3 cm også sender dommere ut en tispe på 53cm med blått og sender videre en tispe som toppen er rundt 45cm høy til gruppe finalen(gerit hunden var fin å se på men alt for liten).

Det er blodig urettferdig og neste gang en dommer sier hun er for stor så skal jeg be dem måle hundens høyde og komme med FCI standard og lese den høyt(jeg beliter meg ikke mere på dette tullet altså).

Men derimot så er det digg å stille samojeden vår for engelske dommere for jeg får mye skryt for de ser at hunden er etter arbeidslinjer og ikke show linjer for hun har så bra bevegelser.

Hadde en dommer som sa at en samojed med Aiwa´s bevegelser måtte de leite lenge etter i england for der avles det for mye på utsendet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Show - bruks, eller begge deler.

Jeg liker personlig tanken på å forene bruksegenskaper og utseende. Vil helst ha begge deler.

Jeg mener ellers at hardcore fans av det ene eller andre har like mye rett til å avle og fremme sitt syn som meg selv.

Er man bekymret for utviklingen innen en rase, bør man gjøre noe med det. Hvis man bare bekymrer seg, er man ikke nok engasjert.

Ellers er en show BC en nydelig hund. Dersom den skulle "vinne" i "kampen" mot bruks BC, sier det bare at bruks BC ikke har livets rett lenger. (Noe jeg ellers ikke tror)

mh

cl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

På EN måte synes jeg det må jo være greit for en rase å slippe endel av sine opprinnelige instinkter dersom de ikke lenger får bruke den lysten de får medfødt. Som f.eks. "drapslysten" til enkelte terriere og mynder ovenfor smådyr. Nettopp fordi de færreste har noe som helst ønske om at hunden faktisk både KAN og VIL drepe 200 rotter (eller kaniner) på 2 minutter.

Eller alle de menneskene som har jakthunder med enormt jaktinnstinkt - men eierne er ikke interessert i jakt, så hunden får leve hele sitt liv med masse lyster den aldri får bruke.(...)

Jeg er enig med deg i det første, med terrier og mynder, det er greit å at enkelte raser slipper det. Men jakthunder bør absolutt hatt en premiering på jaktprøve før den kan stilles ut. For jeg mener at, skal man ha jakthund så bør man absolutt være jaktintressert... En jakthund fortjener å få jakte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke at hunder blir avla bare pga. ekstriør. Såklart noen raser er det jo gerit på som f.eks irsk ulvehund og noen terrier raser, men synes at en god avlehund skal være rasetypisk, godt gemytt, frisk og ikke minst ha instingtet i behold. Synes det er synn at så mange hunder i dag bare blir brukt til utstilling og ikke noe mer. Hadde vært bra om flere raser fikk den samme ordningen som borderen. Det er helt teit at noen oppdrettere avler bare på ekstrior :) Se på schaferen hvordan den har blitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Men hvorfor føles det greit å avle vekk instinktene på enkelte raser - men ikke andre? Hvorfor ikke kreve jaktprøve for å oppnå cert på en puddel (opprinnelig en apporterende fuglehund - som retriever/spaniels), eller på alle spanielrasene?

Eller gjeterhundprøve for corgi, sheltie, bearded c, old english, collie, schæfer, rottweiler, etc?

(Eller oksekamp for bulldog, rådyrjakt med mynde, eller bare hiprøve for airedale terrier (!), etc...)

Det er klart at det er synd når man føler at man "må" dele en rase i to, for å lene seg tilbake og si at DE er ikke pene nok, så de er arbeidende - eller omvendt: DE er så pene at de ikke behøver å jobbe mere.. Men det må da gå an å kombindere, synes jeg...

For en god stund siden var det noen oppdrettere i min rase som hadde såpass "stygge" hunder at de begynte å kalle dem "gammeldags" eller "arbeidende" type. Heldigvis rakk dette aldri å bli noe tema engang, fordi endel av de som faktisk begynte å gjøre annet (enn utstilling) med sine beardiser tilfeldigvis også hadde ganske pene hunder.. Så det har aldri vært noe tema her i Skandinavia engang.

Men når jeg var i Wales i fjor, for å hente min valp, så hadde oppdretteren fått en sånn "working beardie" fra en lokal kennel. Denne så ut som en veldig spinkel australian shepherd/border collie-blanding, med nesten austr. shepherd-pels (men striere) og den var også blue merle (finnes ikke med i rasestandarden vår). Jeg spurte da oppdretteren og hun mente absolutt det var en av de working linjene som finnes i England. Uregistrerte er de, kanskje iblandet border noen generasjoner tilbake - men likefullt bearded collies.. (Korthåret ansikt, så vi lo litt av rasenavnet akkurat da..)

Tilbake til poenget - de fleste raser jobber ikke lenger slik de gjorde da rasen ble skapt og utviklet. Å se "ihuga" brukshunder, jakthunder etc som lever sitt liv i en storby, så må man jo tenke litt at det kanskje er greit for dem å slippe alle disse instinktene også.

Jeg kan ikke skjønne at det skulle ødelegge f.eks. hele border collien hvis de fjernet gjeterhundkravet for utstilling. De som jobber med hundene (og synes rasen skal beholde denne arb.viljen) bør jo være så lojale mot sin egen rase at de IKKE hopper på utst.karusellen og derved glemmer bort hele arbeidsviljen.

Men de som vil ha den kun som en rolig og trivelig familiehund (og det er vel de aller, aller fleste av de rundt 1000 borderne som blir registrert hvert år) kan da velge en hund fra linjer som IKKE krever all denne jobbingen for å leve et hyggelig liv.

OG hvis så oppdretterne er sitt ansvar bevisst så vil de kanskje greie å få frem en dyktig arbeidende hund som ikke nødvendigvis kvalifiserer til en 0.premie på utstilling.. Og DA har man "ja takk, begge deler"..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine egne meninger er at dette er helt feil.

Border er jo en bruks hund, til de grader.

Se på samojeden også, show typen har ekstremt med pels, kortbent osv.

Nå vil jeg se hva andre mener, ta gjerne med andre raser også

Samojeden vår er for stor i følge rasestandaren, men er vel proposjonert og super feminin. Hun har kanskje litt lang pels også, men det er fordi hun trives best med å være der vi er og ikke bo ute året rundt. Det er visst fosrkjell på inne og ute samojeder. Farsiden hennes erfra en kennel som kun driver med trekk, så hun er nok en fabelaktig trekkhund, selv om hun er like stor som faren sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det da er utstillingstandarden som burde tilpasses "brukshundene" bedre? På BC'en blir det vanskelig, selvsagt, pga alt for store forskjeller innad i rasen. Men Jakt lab og goldens? Er det noen grunn til at utstillingsstanarden er slik den er og ikke slik jaktgoldens/lab blir? Eller er det for stor typeulikhet der og?

Bare lurer jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det da er utstillingstandarden som burde tilpasses "brukshundene" bedre? På BC'en blir det vanskelig, selvsagt, pga alt for store forskjeller innad i rasen. Men Jakt lab og goldens? Er det noen grunn til at utstillingsstanarden er slik den er og ikke slik jaktgoldens/lab blir? Eller er det for stor typeulikhet der og?

Bare lurer jeg...

Hvis utstillingsstandarden ble tilpasset jaktende labrador og golden så hadde samtlige jaktretriever entusiaster jublet. "Hvorfor i alle dager skulle man gjøre det" spør mange. Fordi kroppen til utstillingsstandarden ikke er funksjonell for jakt, ei heller mentaliteten på majoriteten av utstillingslabber og golden. Det er groteskt at en jakthund i følge rasestandarden skal være så kraftig og tung, og vike så mye i fra det rasen var før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis utstillingsstandarden ble tilpasset jaktende labrador og golden så hadde samtlige jaktretriever entusiaster jublet. "Hvorfor i alle dager skulle man gjøre det" spør mange. Fordi kroppen til utstillingsstandarden ikke er funksjonell for jakt, ei heller mentaliteten på majoriteten av utstillingslabber og golden. Det er groteskt at en jakthund i følge rasestandarden skal være så kraftig og tung, og vike så mye i fra det rasen var før.

Ja, så lenge det er en typelikhet i bruksvarianten er det vel strengt tatt ingen grunn til at man ikke skal kunne legge til en ekstra standard. Men er vel papirarbeid og diverse annet som stopper. Jeg har hvertfall alt forlite kunnskap om det. Grunnen til at man ikke vil kunne få endre den nåværende standarden er vel at da ødelegger man for dem som syns labrador ol. funker utmerket som familie og treningskamerat, som ikke har behov for jaktlinjene... Vanskelig det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt hva jeg synes om saken. Har ikke satt meg veldig inn i det siden ingen av mine raser driver med det de opprinnelig var skapt til (oksekamp), men jeg tror ikke at alle raser har godt av å styrke bruksegenskapene sine i verden i dag. Splitting av raser er kanskje det beste da, men å avle bare på utseende blir helt feil. Helse og mentalitet bør gå fremfor alt annet.

Men som jeg sa, ikke alle raser har godt av å ha så sterke instinkter når det gjelder jakt, gjeting osv. Hvor mange prosent av alle BC blir faktisk brukt tilstrekkelig som gjeterhunder? Og hvor mange lider av stress pga. instinkter de ikke kan følge? Må bare kaste ut at jeg ikke har peiling på rasen, men jeg har hørt utallige ganger om hvor stresset de kan bli, og at noen gjeter både folk, andre hunder og biler.

Jakthunder er vel egentlig noe litt annet, for såpass mange jakter jo. Likevel tror jeg svært mange jakthunder aldri får prøvd det, og da lurer jeg på hva det gjør med hunden? Man kan jo si at de som ikke har behov for en jakthund ikke burde få seg en, men da tror jeg MANGE oppdrettere hadde fått problemer med å få solgt valper...

Uansett hvordan man vrir og vender på det, så er det få av oss som *trenger* en hund til de formålene de ble skapt for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har min mening om dette emnet. Noen raser er det greit å avle på kun eksteriør og gjemytt. Men når man avler kun for utstilling kan det gå dårlig. Noen raser får kortere levetid, et utsende som hemmer den, eller er med på å gi den sykdommer og funksjonshemninger. Sånt syns jeg er forferdelig å gjøre mot et dyr.

Opprinnelig burde sunnhet og mentalitet komme først. Som man ser på f.eks aussien i norge. Den begynner å ligne en chow. Masse flesk, og lite gjeter egenskaper(kanskje ikke i det hele tatt?). Den er kjempesøt, og flott å se på, men hvor i granskauen er gjeteren blitt av?

Det burde vært krav om gjeterprøven for å bruke en aussie i avl. Dette burde være høyeste prioritet etter helsa. Dette er ikke meningen skal være en familiehund, men en brukshund som skal arbeide dagen lang(nærmere sagt gjeting av sau og storfe). Aussiene som avles mest på nå ligner mer på en Golden retriever i mentalitet, enn på den dyktige, arbeidende gjeteren. Utsendet har også blitt betydelig forandret, og lite effektivt til gjeting.

Gjeteregenskapene burde prioriteres like mye som hos Border Collien. Men det vil nok aldri skje, nå som rasen har blitt som den er og har blitt så populær som utstillingshund. Og missforstå meg ikke! Eksteriør er viktig, og har sin rolle i avlen, men på aussien burde gjetingen være første prioritet. Nå avles ikke akkurat aussiens utsende så den skal være smidig og hurtig i gjetingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske labbisen måtte ha 1AK på jaktprøve for å få utstillingschampionatet, eller "bare" ha tittelen NU(u)CH dersom den ikke blir stilt på jaktprøve, slik som i Sverige. Leste i bladet til svenske retriever og spaniel klubben, og der heter de SJ(j)CH dersom labbisen ikke er utstillingspremiert og får jaktchampionat. Og SU(u)CH dersom det er omvendt. Slik skulle det vært i Norge også, her må man nemlig ha premie på utstilling for å få jaktchampionat i det hele tatt, men man må ikke ha premie i jakt for å få utstillingschampionat :)

Helt enig!

Hadde ikke vært mange labbiser igjen i utstillingsringen da :D

Monica

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det ikke slått dere at man faktisk kan avle hunder, uansett rase, som både er vakre, sunne og friske med et rasetypisk temperament og som også har rasetypiske bruksegenskaper? Dette er det faktisk mulig å få til. Bare ta en titt på mine K.O.er (så fikk jeg skrytt litt nå også). :)

Men helt seriøst, det er mulig, og ikke engang så veldig vanskelig å få til alt i en pakke.

Jeg kan huske at jeg så på flere dobermann som var til salgs i Tyskland for en relativt høy prisklasse. Dette var voksne hunder, og de var slett ikke rasetypiske av utseende. Jeg spurte hvorfor de ikke hadde noen utmerkelser fra utstilling, og svaret jeg fikk var at dette var jo brukshunder, så det så............

For meg var det en dårlig unnskyldning for å ha avlet ikke raseypiske hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig!

Hadde ikke vært mange labbiser igjen i utstillingsringen da :)

Monica

Nei, da hadde det ikke vært mange NUCH, hvis de trang 1AK på jaktprøve. Kanskje folk da ville fått opp øya og sett hvordan de har avlet vekk bruksegenskapene til labradoren. Man skulle jo tro at dersom man kjøpte en labrador, at man kunne bruke den som apporterende hund på jakt. Men det kan man i fleste tilfeller ikke - fordi nå er den blitt en familiehund. Akkurat som en labrador med jaktinstinkt ikke kan fungere som familiehund?! Jaktlabber er et kjempegodt utgangspunkt for LP/AG/redning/bruks/IPO interesserte OG samtidig et flott familiemedlem som man kan skru av innendørs. Mens utstillingslabradoren er bare en familiehund som er et godt emne for alt annet enn jakt.

Jeg har faktisk begge deler. En hund med funksjonell kropp - det er et godt eksteriør for meg. Og en god apportør med hodet og instinktene i behold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amstaffer til show,eller bare arbeidshunder..?

Schæfere til bruks,eller show bikkjer?

Samojed,Border Collie..Hummer å kanari..

Hva er dette for noe tull?

En Border Collie,SKAL etter mitt lille hode se ut som en original Border Collie,og selfølgelig også ha en BC bruksegenskaper.

Uten at man trenger å være heldigris om man får det.

Den skal enkelt og greit se ut som det den er uansett hvor den brukes.

Om det er sånn at showdogs har liten hjerne til å utføre noe,så har mennesket misforstått det å ta vare på rasene.

((Forresten noen som oppdretter Shiba har dem med både brains and beauty..(som er slagordet)kanskje de har forstått det..?

De ser nå ikke ut til å ha forandret på rasen ihvertfall..Heldigvis.))

Det er ikke godt nok at man typer dem.

De skal ikke types,de skal være typelike og ha sine sære egenskaper.

Både langhåret som korthåret..som da er typer,men kun pga hårlag.

At utstillere skaper sin egen variant av Show BC som ikke lenger blir den samme hunden som den skal være blir jo helt feil.

Borderen skal jo se ut som den opprinnelige gjeterhunden,om hunden skal stilles på utstilling så er det ikke riktig å avike fra hundens bruksegenskap og skape noe eget,da er det jo ikke BC lenger??

Som med Jaktlabben...jeg synes å ha lest at denne typen var den opprinnelige Labrador fra gammelt av(?),og at de feite Labbene har kommet etterhvert..Hvorfor ikke avle på den rette da og kun det?

Så hvorfor tas det da vare på de feile hundene?

Og skapes typer etter hva man lsynes passer bedre til show?

Sånn at bruksområdene muligens vannes ut...og rasen forandres.

En langhår og en korthår skal se like ut,unntagen hårlag.

Man skal kunne se den korthårede i den langpelsede og omvendt.

Som Schæfer,Chow Chow,Collie..St.Bernard..osv.

Men disse type forskjellene,der en Collie plutselig ser ut som en Tervueren(feks)det er jo helt feil.

Det skaper jo bare forvirring i forhold til de ulike rasene.

Det er en skam å drive på den måten...

Det blir jo 2 delt meg her å der etterhvert.

Skal man begynne å forandre på St.Bernardshunden også?

Få den litt mindre og mer atletisk,litt mindre hår på show typen kanskje??

Da er det ikke St.Bernie lenger...

Hele vitsen er jo at rasen forblir uforandret fordi mennesket burdte ha et såpass godt øye for hva som stemmer og avle deretter.

Og hvilke kombinasjoner man bruker burde man tenke på..

Som Aud sier er det ikke vanskelig å få eksteriørmessig bra hunder,som i tillegg er ekte vare i hodet sitt.

DVS at de kan utføre det som de er ment å kunne mestre.

Cane Corso og Akita velger jeg å ta som ekslempel nå..

Noen Corsoer ser ut som en REN Neapolitaner,andre ligner en forvokst labrador(helt sant),fler ligner Dogo canario,Engelsk Mastiff,Pitbull,Am.Bulldog,enda fler ligner boxere og Weimaraner,noen kan minne om Shar Pei..mens de siste få ser ut som en ekte Corso.

Og alle har premieringer..HÆ?

Noe galt et sted?

Hvilken dårlig avl er det som klarer å få til de forskjellene?

Hvorfor setter ingen foten ned når man kan finne 15 vidt forskjellige nettblider av en å samme rase?

Og så presterer dommere å gi dem på sløyfer sånn at man ihvertfall aldri blir klokere av å aldri finne rasens ekte utseende.

Akitaen også:

Utrolig mange Akitaer mangler utrykket rasen skal ha.

For 9-12 år tilbake var det helt utrolig hvor mye stygge Akitaer som var ute å gikk.Fine som hunder,jaa..selfølgelig..fleste hunder er jo det:)

men ikke som JAPANSK AKITA.

Noen lignet Schæfer med de store ørene og de gråe fargene.

Andre var like `tomme` i ansiktet som en buhund..

Og de som kjenner Akitaen vet at om du krymper en ekte vare,så vil den se ut som en Lillebror Shiba.

Og en Shiba og en Buhund er bare "like" for dem som ikke har øye for detaljer.

Selv om Akitaen kunne ligne myerart før har den tatt seg opp i Norge også.

Samme med Elghunden...

For noen år tilbake var det utallige Akitaer som man kunne krympe,så ville ingen mistenkt dem for IKKE å være Elghund.Hvorfor?Heh...Feil avl..derfor..

En Japansk Akita har jeg funnet opp mitt eget kjennetegn på.

Den ser kremaktig ,ren og myk ut i pelsen.

American Akita ser grov,sandpapiraktig ut.

Jeg er imot disse typene.

Eneste typen som burdte være lov var variantene:Langhår ,korthår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å avle borderen som en show hund synes jeg er helt feil!

den er avlet får å bli en arb.hund.

jeg kommer ikke til å avle på embla på det grunnlaget,men heller sette gjete evnen i fokus,for det er det den er avlet til,å den trives med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å avle borderen som en show hund synes jeg er helt feil!

den er avlet får å bli en arb.hund.

jeg kommer ikke til å avle på embla på det grunnlaget,men heller sette gjete evnen i fokus,for det er det den er avlet til,å den trives med det.

Enig i det selvfølgelig. Men i mine øyne bør man også passe på at de BC'ene som brukes i avl har et eksteriør og en pelstype som er egnet for det arbeidet den skal gjøre. En border collie som har for tynn pels i forhold til det klimaet den er ment å jobbe i er vel ingen ideel gjeterhund. En hund som gjeter helt fantastisk som ung, men må pensjoneres alt for tidlig på grunn av belastningsskader som følge av dårlig eksteriør har ingenting i avl å gjøre. Man må altså ta hensyn til BÅDE bruksegenskaper og eksteriør, i tillegg til gemytt og helse selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...