Gå til innhold
Hundesonen.no

Kranglevorne visdomstenner:S

Aya

Recommended Posts

Skrevet

Pga av heftig trekking av tenner da jeg var mindre (de stod en smule hulter til bulter), så fikk jeg for to år siden beskjed av tannlegen om at visdomstennene så ut til å komme fint opp. Både moren min og faren min måtte operere ut alle fire, så jeg var jo bare glad til. MEN til min store skrekk har de sluttet å vokse! Nede er skinnet bare sprukket og tuppen av tennene står litt ut, sånn har det vært i over ett år. Oppe er det ingenting enda. Iik, er dette et tegn på at jeg og må under skalpellen? kan jeg få naskose? (Jeg MÅ ha narkose) Noen som vet? Anyone?

Skrevet

Visdomstennene vokser litt sånn i rykk og napp. Helt vanlig at de tar en pause. Det kan ta noen år før de har vokst helt ut. Hvis det sprenger og kommer puss så er det et godt råd å smøre på corsodyl gel som man får kjøpt på apoteket.

Skrevet

som Charleen skriver over her så vokser dem litt i rykk og napp!

det skal litt til for å få narkose, har du historie med odontofobi? får du støtte til det?

hvis ikke er det DYRT med narkose pga de må ha narkose lege etc..

jeg ville prøvd å komme meg gjennom det, jeg fikk noe sånn sedativ som heter Dormicum da jeg trakk første min.. blei skit full! morro:)

Skrevet

hehehe, dritings hos tannlegen? Nei, har vel egentlig ikke tannlege skrekk, men jeg har endel dårlige opplevelser med trekking av tenner (fire sprøyter med bedøvelse, men allikevel vondt fordi røttene går så dypt), og sånt.. Vi satser på at de kommer av seg selv!

Skrevet

som Charleen skriver over her så vokser dem litt i rykk og napp!

det skal litt til for å få narkose, har du historie med odontofobi? får du støtte til det?

hvis ikke er det DYRT med narkose pga de må ha narkose lege etc..

jeg ville prøvd å komme meg gjennom det, jeg fikk noe sånn sedativ som heter Dormicum da jeg trakk første min.. blei skit full! morro:)

er ikke det Dormicum de pleier å gi Andreas?

Guttungen vår har tannlegeskrekk så det holder, men nå det siste året så har vi fått han til å sitte i stolen så tannlegen får se på tendene men tar de frem noen instumenter så klikker ungen. som vi sier det går sakte på frem.

han har fått noe greier av og til når de har måttet gjøre noe med tendene hans og da blir han dritings for å si det sånn så når han får dette stoffet så må han enten kjøres til og fra tannlegen eller jeg må ha vogn til han så jeg får han med meg hjem igjen. :)

Skrevet

Hihi... Jeg mangler 2 visdomstenner, som aldri kommer til å dukke opp.. :) Så på meg blir det bare 2 j****r å passe på... :)

Skrevet

Dormicum:

Indikasjoner: Til voksne: Sedasjon med opprettholdt bevissthet før og under diagnostiske eller terapeutiske inngrep, med eller uten lokalanestesi. Anestesi: Premedikasjon før innledning av anestesi, innledning av anestesi, som sedativ komponent ved kombinasjonsanestesi. Sedasjon på intensivavdelinger. Til barn: Sedasjon med opprettholdt bevissthet før og under diagnostiske eller terapeutiske inngrep, med eller uten lokalanestesi. Anestesi: Premedikasjon før innledning av anestesi. Sedasjon på intensivavdelinger.

Vi bruker det før innledning av anestesi på jobben. Men det er ikke selve narkosestoffet. For å bli lagt i narkose må man ha en anestesilege og anestesisykepleier. Høres ikke billig ut :)

Tror ikke det er så mange tannleger som utfører trekking av visdomstenner i narkose. Da blir det jo et kirurgisk inngrep som plutselig trenger mye mer ressurser. Hva med lystgass da?

Skrevet

Jeg likte tanken på å sove mens de herjet rundt.. Men lystgass høres jo også morro ut;)

Skrevet

Nei - alle må ikke trekke visdomstennene sine, det var i hvertfall hva tannlegen min fortalte meg.

Selv har jeg måttet ta tre stk - en oppe pluss de to nede. Jeg kan ikke akkurat si det var festlig - tennene nede satt bom fast og min kjære tannlege måtte under operasjonen ha assistanse av en annen tannlege for å få de ut før bedøvelsen gikk ut. Jeg ble rimelig krakilsk, men med en saftig dose Vival innabords (har tannlegeskrekk jeg og) gikk det da greit. Jeg overlevde i hvertfall. Jeg så bare ut som et forslått hamster i fire - fem dager etterpå. :)

Skrevet

Neida, ikke alle må trekke visdomstennene!

Jeg har fått de to oppe og den ene nede helt fint ut. Den siste jekselen er på vei ut nå (og har vært på vei ut et års tid). Jeg har hatt plass til de og håper jeg har plass til den siste også, men den har vært veldig kranglete av seg så det spørs! Hadde veldig tannlegeskrekk da jeg var yngre og gikk ikke til tannlegen fra jeg var 15-21! Hadde heldigvis ikke hull da jeg endelig kom meg til tannlegen!

Skrevet

Hadde veldig tannlegeskrekk da jeg var yngre og gikk ikke til tannlegen fra jeg var 15-21! Hadde heldigvis ikke hull da jeg endelig kom meg til tannlegen!

Tror det kommer til å bli sånnher ;) Har ikke vært der siden jeg var 14 år.. De glemte meg i 10 klasse :P Jeg har SKIKKELIG tannlege skrekk etter at en tannlege ikke venta til bedøvelsen hadde begynt å virke første gang jeg skulle trekke.. Og når jeg skulle borre osv...

Skrevet

Tror det kommer til å bli sånnher ;) Har ikke vært der siden jeg var 14 år.. De glemte meg i 10 klasse :P Jeg har SKIKKELIG tannlege skrekk etter at en tannlege ikke venta til bedøvelsen hadde begynt å virke første gang jeg skulle trekke.. Og når jeg skulle borre osv...

jeg fikk tannlege skrekk da en tannlege borra HULL i tannkjøtte mitt! jeg klarte ikke spise på 3 dager! å det var sååå ont :P domme domme uforsiktige bråe TANNLEGE MANN! :P

pluss at en gang skøit han en sprøyte rett i gana på meg så jeg hylte! jeg er så redd tannlegen at jeg bare går de om nødvendding! ikke har jeg hatt hull heller..bare noen ganger :P

Skrevet

hehe... Reggis tannlegen min har travere, det driver jo fattern med så engang skulle han klippe i den ståltråden så han på pappa når han gjorde det så han klipte meg i leppa.. Sånn skikkelig, det gjorde vondt det.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...