Gå til innhold
Hundesonen.no

Båndtvang


WheatenMali

Recommended Posts

Så nettopp romerike nyhetene og nå er det innført ordinær bådntvang her i området, og for de som ikke overholder den kan havne i fengsel i 6mnd. :P

Snart er det vel båndtvang hele året rundt så hundene aldri får løpt løse <_<

Skjønner at de må ta forhåndsregler når det gjelder rådyr etc. Men det får da være grenser <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er det visst også båndtvang store deler av året. har skjelden dyret løst enda, men er ikke den som holder regelen nei! Har friområdet på vassfjellet, men ikke pokker om jeg kjører nestsn tre mil for å slippe pelsen!! :P

nei, da bruker jeg heller stranda og jordene rundt her! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kommunen jeg bor i og i alle kommunene rundt er det innført ekstraordinær båndtvang pga ekstremt mye snø. Både elg og rådyr sliter med den ekstreme snømassen, og da skulle det bare mangle at vi ikke holdt bikkjene våre i band. Det er faktisk ikke kult å bryte loven.... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det er innført ekstraordinær båndtvang i eikerbygdene, men når det er så mye snø som nå så holder jeg bikkja i bånd liksom... Det er lov å bruke hue.

Loke har ikke vært løs på flere uker han, bortsett fra på vei inn fra bilen og i hagen til kullsøs.Han overlever sikkert, men det er det høyest usikkert om rådyrene gjør hvis han løper etter.

Husk : de trekker nærmere bebyggelsen nå og de oppsøker ofte veier.I tillegg skal det ikke lange løpeturen til før de dør av utmattelse.Stort sett får ikke hundeieren med seg at det har vært en kamp på liv og død engang "bikkja var jo bare borte et par minutter liksom".

På med båndet folkens!Det finnes ingen unnskyldninger for å slippe hunden slik det er nå.Båndtvang eller ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk : de trekker nærmere bebyggelsen nå og de oppsøker ofte veier.I tillegg skal det ikke lange løpeturen til før de dør av utmattelse.Stort sett får ikke hundeieren med seg at det har vært en kamp på liv og død engang "bikkja var jo bare borte et par minutter liksom".

På med båndet folkens!Det finnes ingen unnskyldninger for å slippe hunden slik det er nå.Båndtvang eller ikke... Det finnes ingen unnskyldninger for å slippe hunden slik det er nå.Båndtvang eller ikke...

:):D;) Applaus!

Flott sagt Anette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båndtvang eller ikke, jeg har som oftes bandet på uansett, men det hender jeg og slipper henne løs når vi er i skogen og går, på fjellet, hytta og lignende.

Her i finnmark kryr det iallefall av elg, og jeg vil ikke at min hund kanskje blir sparka ihjel fordi JEG hadde henne løs og lot hun gå i elgens territorium..

Her i Alta er det båndtvang mesteparten av tia, men det er vel noen perioder hvor også det ikke gjelder.

vil du ha hunden løs, så ta en langt strech bånd med deg.

10 meter ca.. d e nyttige greier:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her på askøy er det i følge askøy kommune båndtvang hele året over alt :D trodde ikke det var lov etter at den nye båndtvangen tredde i kraft jeg altså :) men det er no det de sier her ute når en spør ihvertfall.

og når en ber om å få det skriftlig så får du et utskriv fra en lov som ble vedtatt på 70-tallet(når det var bønder over alt her, noe det ikke er no lengre).

Synes ikke at det er rinktig at kommunen har lov til å tviholde på denne loven, vi har fått beskjed om at det vil bli tatt opp i kommunen om en ny lov i 2008, men kjenner jeg de forbaskade politikerene rett så blir vell ikke båndtvangsloven noe rimligere for oss med hunder da heller i forrhold til hva den er no. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båndtvang her i Vindafjord og men jeg bryter den regel hver dag da når jeg går på tur :rolleyes: men jeg respektere folk som er redde for hunder da, om det kommer noe folk eller hunder når vi er på tur så får jeg gizmo nærme meg slik at han ikke hopper på de om de lixom er redde da :) men gizmo er så liten at hva skal de være redde for :D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller vel egentlig ingen rolle om straffen er stor så lenge man ikke bryter loven. ...Benytt anledningen til å trene aktiviseringsøvelser med hunden din. Den har da ikke vondt av å gå i bånd B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B) Kommune

Tidspunkt for innføring

Asker

8. februar

Bærum

10. februar

Oslo

10. februar

Nannestad

9. februar

Eidsvoll

8. februar

Hurdal

13. februar

Lørenskog

10. februar

Rælingen

10. februar

Enebakk

10. februar

Ullensaker

8. februar

Fet

10. februar

Sørum

14. februar

her er plassene

Nittedal

15. februar

Gjerdrum

Jobber med snarlig innføring

Ås

16. februar

Ski

16. februar

Oppegård

16. februar

Frogn

16. februar

HELDIGVIS ikke havøysund,eller alta :icon_redface:

tine med gizmo dere trenger heller ikke! tror jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båndtvang loven bryter jeg heldivis vær dag.

Stakkars de hundene som aldri får løpe løs.

Men jeg hadde ikke sluppet de løs om det hadde vært rådyr i nærheten som det kunne gå utover, da hadde jeg funne en annen plass å sluppe de.

så det er synd på bikja mi da ??? Hm, nei å bryte båndtvangen syns jeg ikke noe om. Så da går vi heller i bånd :icon_redface: Får løpt en god del forde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båndtvang loven bryter jeg heldivis vær dag.

Stakkars de hundene som aldri får løpe løs.

Men jeg hadde ikke sluppet de løs om det hadde vært rådyr i nærheten som det kunne gå utover, da hadde jeg funne en annen plass å sluppe de.

Ja, Loke er det virkelig synd på...Mye mer synd på han enn alle de dyrene som hadde blitt forstyrret / drept hvis jeg hadde han løs...

Hva mener du om huskyer da? Mange av de kan ALDRI være løse. Er det synd på dem da? Skal vi slippe de løs i skogen alle sammen så de får løpt fra seg og jagd litt? Du vet at rådyrene og elgen har trekt ut av skogen pga snøfallet nå? Det kan være rådyr bak huset ditt for alt du vet.

Pga slike som deg så er det båndTVANG. Vi andre kunne klart oss med sunt bondevett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Loke er det virkelig synd på...Mye mer synd på han enn alle de dyrene som hadde blitt forstyrret / drept hvis jeg hadde han løs...

Hva mener du om huskyer da? Mange av de kan ALDRI være løse. Er det synd på dem da? Skal vi slippe de løs i skogen alle sammen så de får løpt fra seg og jagd litt? Du vet at rådyrene og elgen har trekt ut av skogen pga snøfallet nå? Det kan være rådyr bak huset ditt for alt du vet.

Pga slike som deg så er det båndTVANG. Vi andre kunne klart oss med sunt bondevett..

signerer den :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...