Gå til innhold
Hundesonen.no

Møte med andre hunder på tur - tips


Szaffi
 Share

Recommended Posts

Hei, 

Jeg fikk en omplasseringshund hos meg forrige søndag. Hun er en tispe på 6 år på 35 kg. Hun er en blanding av presa og engelsk staff. Hun er glad og fornøyd med et godt temperament. Kontaktsøkende, kosete, rolig inne og hører på de fleste kommandoer (litt sta til tider). Hun går godt overens med alle, og reagerer kun på hunder. 

Utfordringen min ligger i passering av andre hunder. Jeg fikk beskjed fra forrige eier at hun strever litt med andre tisper. Hun har også løpetid nå, noe som ikke gjør det lettere. Hun kan stirre, låse seg og plutselig bykse mot de. Det er ingen knurring, bjeffing, flekking med tenner eller noe annet. Hun har aldri bitt, men det blir litt voldsomt når en stor hund bykser mot en Mittelspitz, eller chihuahua. Den bjeffingen deres virker å være noe hun reagerer på. Hun hadde en lignende reaksjon mot en katt. Kan det være at det trigger noe jaktinstinkt i henne? Det er ganske flaut på tur. Nå har det skjedd to ganger denne uka. Vi passerte forøvrig en boxer bak et gjerde også som bjeffet heftig på henne. Da var hun helt rolig og ignorerte han. 

Slik det er nå tenker jeg bare at jeg får holde henne nære meg, og kanskje få henne til å fokusere på meg med godbit. Hun har vist at hun kan holde konsentrasjonen over lenger tid. Kunne passeringskurs vært noe? 

På forhånd takk for tips. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du en stor jobb foran deg, men hun høres jo ut som en hund det går an å jobbe med. Jeg vil anbefale deg å søke på passeringsproblemer på forumet her, det finnes mange tråder om problemstillingen.

Utagering mot andre hunder kan ha flere årsaker. Det vanligste er overslagshandling på grunn av enten usikkerhet eller rett og slett iver etter å hilse/leke.

Du bør i hovedsak fokusere på to ting: Alternativ adferd, og trygge rammer. Det vil si, hva ønsker du at hun skal gjøre heller enn å dra etter andre hunder? (se på deg, kanskje?), og tilrettelegge for at hun skal greie å gjøre det, og slippe å forholde seg til de andre hundene.

Begynn med å lære inn en kontaktkommando, som sitter sterkt. En kort forenklet innlæring er å begynne hjemme på et rolig sted, si "kontakt" og gi en ordentlig god godbit (eller belønning) med én gang. Gjenta fire-fem ganger. Gjør dette noen ganger om dagen, så responsen på "kontakt" er en refleks. Ikke bruk det ute før det sitter virkelig godt.

Når du er ute, er det avstand som gjelder. Ha stor nok avstand til at hun greier å ha kontakt med deg, heller enn å se på den andre hunden. Før kontaktkommandoen virker kan du be om sitt og gi godbiter kontinuerlig som en distraksjon, eller kaste godbiter utover som hun kan snuse etter, hvis det fungerer. NB! Hvis det er fare for at hunder kan komme bort så IKKE kast godbiter, siden det kan utløse ressursforsvar. Nok avstand betyr at du kanskje må snu og gå en annen vei, gå inn i en innkjørsel, over en grøft osv. Det beste er om du kan passere i bevegelse, men om det ikke er plass er det bedre å stå stille og fôre med godbiter, og la den andre hunden passere.

Dette er i korte trekk det du vil lære på et passeringskurs antageligvis, men det kan være fint å få et strukturert opplegg med oppfølging og tilrettelagte passeringer, så hvis du har muligheten til det så vil jeg anbefale det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste råd er å sørge for å ha stålkontroll på hunden ALLTID. Med stålkontroll mener jeg at du sørger for at hunden aldri får mulighet til å stikke ut døren på egenhand, komme seg ut av eventuell hage/inngjerding eller slite seg løs fra bånd/sele. Flexiline er selvsagt uaktuelt for en slik hund.

Du har en hund som er blanding av to raser som er kjent for å være lite kompatible med andre hunder, for å si det pent.

Skulle uhellet være ute og hunden kommer seg løs i møte med en annen hund, kan resultatet bli fatalt for den andre hunden og man kan også tenke seg ‘følgeskader’ på den som har den andre hunden. 
 

En slik opplevelse vil være svært traumatisk først og fremst for den andre part men også for deg som eier av denne tispa. Skulle uhellet være ute og din hund også skader eier/handler av den andre hunden, så er vel utfallet gitt.

Selvfølgelig kan du prøve trening men hunden er allerede 6 år og det er vel rimelig å anta at denne adferden er rimelig satt allerede.

Det er utfordrende  å ha en stor hunde aggressiv hund, du vil ha et mye mindre avslappet hundehold enn den gjengse hundeeier. Så lenge du er innforstått med det og tar ansvaret som følger med , lykke til 🙂

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slett ikke sikkert at hunden er aggressiv, det må vurderes av noen som faktisk kan se den. Beskrivelsen virker på meg mer som jaktadferd og potensiell lek enn noe annet, men igjen, det er vanskelig å si uten å se hunden i situasjonen.

Hunden er 6 år og mye adferd er nok godt etablert, men det er slett ikke for sent å lære inn ny adferd. Særlig med et nylig miljøskifte i et nytt hjem gir en god forutsetning for å legge grunnlaget for nye regler.

Ansvaret for en stor hund med sterke instinkter kommer såklart uansett og er en viktig del av hundeholdet og treningen.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, simira skrev:

Her har du en stor jobb foran deg, men hun høres jo ut som en hund det går an å jobbe med. Jeg vil anbefale deg å søke på passeringsproblemer på forumet her, det finnes mange tråder om problemstillingen.

Utagering mot andre hunder kan ha flere årsaker. Det vanligste er overslagshandling på grunn av enten usikkerhet eller rett og slett iver etter å hilse/leke.

Du bør i hovedsak fokusere på to ting: Alternativ adferd, og trygge rammer. Det vil si, hva ønsker du at hun skal gjøre heller enn å dra etter andre hunder? (se på deg, kanskje?), og tilrettelegge for at hun skal greie å gjøre det, og slippe å forholde seg til de andre hundene.

Begynn med å lære inn en kontaktkommando, som sitter sterkt. En kort forenklet innlæring er å begynne hjemme på et rolig sted, si "kontakt" og gi en ordentlig god godbit (eller belønning) med én gang. Gjenta fire-fem ganger. Gjør dette noen ganger om dagen, så responsen på "kontakt" er en refleks. Ikke bruk det ute før det sitter virkelig godt.

Når du er ute, er det avstand som gjelder. Ha stor nok avstand til at hun greier å ha kontakt med deg, heller enn å se på den andre hunden. Før kontaktkommandoen virker kan du be om sitt og gi godbiter kontinuerlig som en distraksjon, eller kaste godbiter utover som hun kan snuse etter, hvis det fungerer. NB! Hvis det er fare for at hunder kan komme bort så IKKE kast godbiter, siden det kan utløse ressursforsvar. Nok avstand betyr at du kanskje må snu og gå en annen vei, gå inn i en innkjørsel, over en grøft osv. Det beste er om du kan passere i bevegelse, men om det ikke er plass er det bedre å stå stille og fôre med godbiter, og la den andre hunden passere.

Dette er i korte trekk det du vil lære på et passeringskurs antageligvis, men det kan være fint å få et strukturert opplegg med oppfølging og tilrettelagte passeringer, så hvis du har muligheten til det så vil jeg anbefale det.

Takk for svar. 

Jeg ønsker at hun ser på meg for å komme seg ut av sånne oppheng. Jeg tror at litt av problemet mitt er at jeg har hatt henne for langt ut på båndet slik at hun blir usikker på hunder hun kommer tett på. Jeg ser at når jeg har henne mer i nærheten har jeg bedre kontroll og kan avlede henne. 

Hun kan ganske lett avledes av godbiter også i passeringer av andre hunder. Det er heller ikke alle hunder hun reagerer på. I de to tilfellene har det vært mindre litt bjeffete hunder som har kommet nærme hun blir stresset, eller ukomfortabel av. Det har virket mer som hun prøver å skremme de litt vekk. Uansett ser hun ut til å være litt sosialt klønete. 

Slik det er nå vil jeg uansett ikke ta sjansen på å hilse. Ellers på tur snuser hun og er glad og fornøyd på tur, ruller seg i snøen osv. Det er ikke slik at hun alltid er på vakt. Hun kommer også på raskt på innkalling med mindre hun har fått mulighet til å "gå i lås for lenge", som hun fikk i disse to tilfellene.

Jeg tenker at om jeg er oppmerksom og på vakt kan jeg unngå slike situasjoner. Det mest ideelle hadde vært om hun kunne ignorere hunder, eller være rolig rundt alle hunder, men der er vi altså ikke enda. Som sagt er hun også i løpetid nå, noe som kan påvirke oppførselen hennes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, QUEST skrev:

Mitt beste råd er å sørge for å ha stålkontroll på hunden ALLTID. Med stålkontroll mener jeg at du sørger for at hunden aldri får mulighet til å stikke ut døren på egenhand, komme seg ut av eventuell hage/inngjerding eller slite seg løs fra bånd/sele. Flexiline er selvsagt uaktuelt for en slik hund.

Du har en hund som er blanding av to raser som er kjent for å være lite kompatible med andre hunder, for å si det pent.

Skulle uhellet være ute og hunden kommer seg løs i møte med en annen hund, kan resultatet bli fatalt for den andre hunden og man kan også tenke seg ‘følgeskader’ på den som har den andre hunden. 
 

En slik opplevelse vil være svært traumatisk først og fremst for den andre part men også for deg som eier av denne tispa. Skulle uhellet være ute og din hund også skader eier/handler av den andre hunden, så er vel utfallet gitt.

Selvfølgelig kan du prøve trening men hunden er allerede 6 år og det er vel rimelig å anta at denne adferden er rimelig satt allerede.

Det er utfordrende  å ha en stor hunde aggressiv hund, du vil ha et mye mindre avslappet hundehold enn den gjengse hundeeier. Så lenge du er innforstått med det og tar ansvaret som følger med , lykke til 🙂

Takk for svar. 

Hun viser ellers ikke noe utagerende atferd. Hun hilser pent på mennesker og kan ignorere og avledes fra de fleste hunder. I disse to tilfellene har det vært litt mindre, bjeffete hunder hun har fått muligheten til å komme for nærme. Jeg ser at jeg burde hatt henne nærmere meg. Da klarer jeg å få henne videre og kan avlede henne med oppmerksomhet og godbiter. Jeg får kanskje akseptere at hun aldri vil bli noen sosial og leken hund mtp. på rase og genetikk, men tenker hun absolutt burde kunne bli bedre med trening. 

Hun kommer på innkalling og følger mine kommandoer (sett bort fra disse to låsningene). Hun er egentlig en veldig fin hund, men burde sikkert vært bedre sosialisert fra tidlig av. Vi trener også på å gå pent i bånd. Her har hun også litt å gå på. 

Jeg håper det vil bli en bedre utvikling etterhvert. Det kan også hende hun roer seg litt etter løpetid. Per nå får hun ikke hilse på andre hunder, så skal jeg følge veldig godt med på tur og får akseptere at jeg ikke kan slappe helt av der.

Takk skal du ha! 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilsing i bånd er en uting uansett, og noe jeg ville unngått så langt som mulig, med mindre det er godt kjente hunder. Jobb med forutsetningen at dere skal unngå andre hunder og at hun skal slippe å forholde seg til dem. Sosialisering er bedre som tur sammen med kjente hunder med gradvis tilvenning. Hvis hun konsekvent lærer at hun ikke trenger å forholde seg til hunder dere møter lærer hund å slappe av mer i hundemøter. Det er ikke hennes jobb å håndtere det.

Det høres ut som dere har gode forutsetninger, men hvis du ikke har mye erfaring med hundetrening og vil ha støtte og veiledning er det uansett ikke dumt med et passeringskurs, tenker jeg.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, simira skrev:

Det er slett ikke sikkert at hunden er aggressiv, det må vurderes av noen som faktisk kan se den. Beskrivelsen virker på meg mer som jaktadferd og potensiell lek enn noe annet, men igjen, det er vanskelig å si uten å se hunden i situasjonen.

Hunden er 6 år og mye adferd er nok godt etablert, men det er slett ikke for sent å lære inn ny adferd. Særlig med et nylig miljøskifte i et nytt hjem gir en god forutsetning for å legge grunnlaget for nye regler.

Ansvaret for en stor hund med sterke instinkter kommer såklart uansett og er en viktig del av hundeholdet og treningen.

Takk for svar. 

Jeg liker å tro hun ikke er aggressiv. Hun har vokst opp med barn, som har lekt med henne. Det har gått helt fint uten uheldige episoder. Hun har heller ingen aggressiv historikk, sett bort fra at jeg hørte fra tidligere eier at hun ikke gikk så godt overens med andre tisper. Når hun nå også har løpetid er jo dette ikke noe som hjelper situasjonen. Det blir spennende å se når hun er ferdig med dette. 

Hun er veldig opptatt av å gjøre det riktige og ser opp til meg for bekreftelse. Vi har allerede fått etablert flere gode rutiner. Hun er også veldig kosete og godbitmotivert. Noe som hjelper meg godt i treningen. 

Utfordringen er at hun ikke er veldig god på å gå pent i bånd. Hun vil gjerne gå fort. Om hun da kan møte en hund kan hun bli usikker på hva hun skal gjøre. Samtidig kan hun godt slappe av, snuse rundt seg og tidvis gå pent ved siden av. Det varierer litt fra tur til tur. Når hun har kommet for langt frem stopper jeg opp. Da kommer hun raskt på innkalling. 

Pr. nå er planen og holde henne enda nærmere meg på tur slik at jeg får enda bedre kontroll på henne. 

Kanskje jeg skulle hatt noen til å vurdere hva intensjonen hennes er under disse enkelte "heftige møtene" 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god "på plass" kommendo for å få henne inn ved siden av deg kan være nyttig da, så du kan ta henne inn så fort du ser hunder nærmer seg.

Ellers vil jeg påpeke at aggresjon mot hunder og mennesker er veldig forskjellige ting. En hund kan være en drøm med barn og fremmede folk, og fortsatt et mareritt med andre hunder. Hunder er også som folk, noen går overens med alle, andre er mer selektive. Både usikkerhet og iver kan slå ut i aggressiv oppførsel mot andre hunder, uten at det har noe med oppførsel blant mennesker å gjøre.

Ergo - med hunder som har sloss med andre hunder, og folk sier "det kunne vært et barn!" så er det som oftest en urimelig antagelse. Jeg hadde en hund selv som hadde all verdens tålmodighet med barn, men ikke tålte andre hunder pga. et par dårlige erfaringer i ung alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, simira skrev:

Hilsing i bånd er en uting uansett, og noe jeg ville unngått så langt som mulig, med mindre det er godt kjente hunder. Jobb med forutsetningen at dere skal unngå andre hunder og at hun skal slippe å forholde seg til dem. Sosialisering er bedre som tur sammen med kjente hunder med gradvis tilvenning. Hvis hun konsekvent lærer at hun ikke trenger å forholde seg til hunder dere møter lærer hund å slappe av mer i hundemøter. Det er ikke hennes jobb å håndtere det.

Det høres ut som dere har gode forutsetninger, men hvis du ikke har mye erfaring med hundetrening og vil ha støtte og veiledning er det uansett ikke dumt med et passeringskurs, tenker jeg.

Ja, vi unngår hilsing i bånd. Det skaper unødig ekstra stress og som du sier ikke noe hun bør forholde seg til. Jeg har heller ikke behov for å hilse på fremmede hunder i gata. 

Jeg skulle gjerne visst intensjonen hennes bak disse to møtene. Hun har som sagt ikke skadet noen, men bare bykset mot, nesten for å skremme de litt vekk. Det ser mer ut som et ønske om avstand enn noe annet. Når jeg da har holdt henne igjen er hun helt rolig igjen og kan fortsette turen. Hun blir fort ferdig med ting. Eieren til den lille hunden var heldigvis forståelsesfull og spurte tilogmed om de skulle hilse i etterkant da de hadde roet seg, men da sa jeg nei. 

Det hadde kanskje vært fornuftig å få noen som har mer ekspertise til å se på dette. Jeg får følge med på utviklingen. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, Szaffi said:

Kanskje jeg skulle hatt noen til å vurdere hva intensjonen hennes er under disse enkelte "heftige møtene" 🤔

Kanskje ikke så dumt. ..men det enkle er ofte det beste og billigste. Av den blandingen der ville jeg selv antatt at den plutselig en dag kan finne på å skade eller drepe en annen hund, tilsynelatende uten av det blå, selv om hun er snill og trygg overfor en mengde hunder i mange år. Det har skjedd eiere av "den typen hund" før, og alle er like sjokkerte hver gang, fordi hunden ikke viste noen tegn til annet enn å være super godmodig og snill. Selv hunder som bor sammen og er bestevenner kan plutselig en dag brake sammen i en kamp på liv og død over en tilsynelatende fillesak de ikke har brydd seg om før. Skjedde med ei her på forumet for mange år siden, tispe og hannhund på liv og død.  Det smalt plutselig over en interessekonflikt som skulle vært en bagatell for de to. Genetikk er genetikk. 

Virker som du har god kontroll og evner forhindre at sånt skjer med en fremmed forbipasserende da. Selv hadde jeg ikke turt ha hunden løs utenom inngjerdet område med full kontroll, fordi jeg selv har mistet kontrollen på løs hund jeg trodde hadde sikker innkalling og det KUNNE gått ille gærnt. 

Endret av Maskot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Maskot skrev:

Kanskje ikke så dumt. ..men det enkle er ofte det beste og billigste. Av den blandingen der ville jeg selv antatt at den plutselig en dag kan finne på å skade eller drepe en annen hund, tilsynelatende uten av det blå, selv om hun er snill og trygg overfor en mengde hunder i mange år. Det har skjedd eiere av "den typen hund" før, og alle er like sjokkerte hver gang, fordi hunden ikke viste noen tegn til annet enn å være super godmodig og snill. Selv hunder som bor sammen og er bestevenner kan plutselig en dag brake sammen i en kamp på liv og død over en tilsynelatende fillesak de ikke har brydd seg om før. Skjedde med ei her på forumet for mange år siden, tispe og hannhund på liv og død.  Det smalt plutselig over en interessekonflikt som skulle vært en bagatell for de to. Genetikk er genetikk. 

Virker som du har god kontroll og evner forhindre at sånt skjer med en fremmed forbipasserende da. Selv hadde jeg ikke turt ha hunden løs utenom inngjerdet område med full kontroll, fordi jeg selv har mistet kontrollen på løs hund jeg trodde hadde sikker innkalling og det KUNNE gått ille gærnt. 

Jeg har veldig respekt for hunden jeg har og ser selv at jeg ikke har noen cocker spaniel. Hun har en enorm styrke og ser at hun er kapabel til å forårsake skade dersom hun virkelig hadde ønsket det. Hun har jo et driv og en intensitet fra disse rasene hun er blandet med. Hun er en drøm å ha inne. Her ligger hun stort sett i hundesenga og snorker, eller kryper opp til meg for kos. 

Som du skriver. Jeg tar ikke noe sjanse på å gå med henne løs. De to gangene jeg har hatt henne løs var inngjerdet barnehage hvor hun kunne være litt hund. 

Jeg vil ikke være den som har en "skummel" hund, eller skape en unødvendig ubehagelig situasjon. Jeg vil ha full kontroll på henne til enhver tid. 

Jeg er også typen som undersøker dersom jeg er usikker på noe. Det er derfor jeg poster her. Jeg tar hundeholdet veldig seriøst. Jeg er heller ikke redd for å be om hjelp dersom jeg trenger det. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...