-
Hvem er aktive 0 medlemmer
- Ingen innloggede medlemmer aktive
-
Nye innlegg
-
Eurasier, og sannsynligvis pyrineer, er ikke hunder jeg vil anbefale om man har noe ambisjoner i hundesport. Bichon utgÄr pÄ bjeffingen. Det er (heldigvis!) forskjell pÄ raser, og det er en grunn til at noen raser gÄr igjen, pÄ godt og vondt. Av gruppe 1 har du jo colle, lang- og korthÄr. Det har vÊrt noe mentale svakheter pÄ dem, men jeg har inntrykk av at det bedres. Det er himla mye rÞyting og bÞrsting. Og sÄ vil jeg generelt sett frarÄde sports/jaktvarianter av rasene. Alle disse er aktive bruksraser som tÄler Ä brukes en god del uten Ä vÊre hypervarianten. Noen av jaktvariantene har mye stress og dÄrligere mentalitet. Det er ikke alle som fÄr dem til, og jeg synes helt Êrlig at de bÞr vÊre hos noen som jakter, eller minimum satser mye pÄ hundesport.
-
Hahaha! Har tenkt lenge for Ă„ klare komme pĂ„ noen raser Ă„ supplere med. Det er alltid golden, labrador og springer som foreslĂ„s, fordi de er hva de er, og de andre rasene er det ikke. Det ble vanskelig. Raser med masse, tykk pels vil ikke jogge i varmen, sĂ„ pyrineer og eurasier utgĂ„r pĂ„ det. Bichon? De individene jeg har mĂžtt har vĂŠrt fine og gitt et inntrykk av rasen som fin. Jeg kommer heller ikke pĂ„ flere raser som passer alle kriteriene like godt som de Simira nevner. Aldri hĂžrt om en kjip labrador, men det ble avlet noen lite rasetypiske og dĂ„rlige golden under store popularitetsbĂžlger, og det finnes visst sure og gretne springere ogsĂ„. Velg oppdretter med omhu.  Edit: "retrieverne" ville jeg unntatt Nova Scotia Duck Tolling, Curly Coated og Chesapeak Bay fra. De to fĂžrste er ihvertfall noe annet enn typisk lab og golden. NervĂžsitet blant fĂžrste, vokt pĂ„ andre. Siste er jeg usikker pĂ„, men den er sjelden, og det er sikkert en grunn til det.Â
-
Jeg er enig med resten. Om man har Þkonomi selv til dekke mye er det jo veldig bra!  Dyrlege prisene har Þkt ganske sÄ mye de siste Ärene da sÄ det jeg betalte for operasjon av kreft kul i 2016 til forrvge hunden min var ca det samme jeg nylig betalte til hun jeg har nÄ for Þrerens under lett bedÞvelse og blodprÞve 11300-,  Jeg har ikke Þkonomi til ikke ha forsikring med de prisene som er nÄ. Har hatt Agria siden 2006 og er godt fornÞyd med de.Har ikke brukt de sÄ alt for mye men,endel har det jo blitt. à rssummen Þker jo jevnt og trutt der ogsÄ selv om rasen jeg har ike er den dyreste forsikre. Var pÄ litt over 4000,- for 8 Är siden nÄ er den pÄ 8000,-
-
Med tanke pÄ Þnske om terapihund, hundesport og familieliv sÄ tenker jeg jo at retrieverene, eventuelt engelsk springer spaniel eller storpuddel, er generelt gode alternativer. Husk ogsÄ at barn under 16 ikke skal ha selvstendig ansvar for hund. Det er litt rom for tolkning der, men jeg ville ihvertfall gjort en seriÞs vurdering pÄ hvordan barnet vil takle og hÄndtere en uventet situasjon pÄ tur, om hunden kommer seg lÞs og skremmer noen, blir angrepet av en annen hund, jager vilt e.l.
-
Hei! Vi er en familie pÄ 6, 4 barn fra 15Är til 1Är. Jeg er hovedsakelig den som har lyst pÄ hund, og det vil nok jeg som hovedsakelig har ansvar for bÄde luftig og trening. HÄper ogsÄ at de to eldste pÄ 15 og 12 skal kunne lufte uten problem. Jeg har tidligere hatt flere hunder i hus, blant annet Border Collie, Rottweiler, Dobermann-blanding og Chihuahua. Jeg trives nok best med hunder i gruppe 1, men Þnsker meg nÄ noe mer stÞdig, uten for mye risiko for mentale brister, vokt osv.  Jeg kommer nok heller ikke til Ä vÊre like aktiv pÄ trenings fronten, selv om jeg har et Þnske om bÄde lp og agility pÄ hobbybasis.  Hunden vil hovedsakelig vÊre familiehund, og vÊre en del av hverdagskaoset, med masse lek og moro, fÞlging pÄ fotballtreninger, en joggetur i ny og ne, lengre turer i helger. Min store lidenskap er hund, sÄ mentalttrening vil bli lagt inn litt hit og dit innimellom.  Den mÄ tÄle besÞk, nye situasjoner og helst ikke ty til bjeffing ved hver minste ting. Vet at dette er ting som ogsÄ mÄ trenes pÄ, men Þnsker en rase der det er 90% sjanse for Ä lykkes enn 10%. Hvilke raser tenker dere kan passe inn hos oss? Har ogsÄ en drÞm om Ä utdanne denne hunden til terapi hund, men det vil tiden vise.
-
-
Nylig opprettede emner
Recommended Posts