GĂ„ til innhold
Hundesonen.no

Hvilken turhund passer meg?

ORI

Recommended Posts

Hei alle hundefolk! 😀

Jeg er pÄ jakt etter en ny turkompis og fÞlgesvenn. Jeg har tenkt pÄ rase lenge og Þnsker ogsÄ innspill fra dere, sÄ hÄper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og Êrligheten til huskyene, sÄ jeg var i utgangspunktet bestemt pÄ en ny Alaska, men har senere sett mye pÄ Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men sÄ er det som trekker ned at jeg gjerne Þnsker en som kan vÊre litt lÞs i rundt meg nÄr jeg holder pÄ ute uten og stikke av, har ogsÄ sauer beitende rundt eiendommen sÄ det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor pÄ et stort smÄbruk med masse plass, gÄr mye turer bÄde i skog og pÄ fjellet. Har ogsÄ sett litt pÄ rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd nÄr de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som stÄr Ä bjeffer hele dagen. Er ogsÄ redd for at den skal begynne Ä gjete pÄ alt. Jeg har gÄtt litt tom for alternativer pÄ eventuelt flere raser, og der hÄper jeg dere kan hjelpe. Er ogsÄ interessert i Ä hÞre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Jeg er en helt annen type, med husky og liknende pÄ Topp 20 raser jeg IKKE vil ha, sÄ rasevalget mÄ noen andre hjelpe deg med :)

Jeg vil bare kommentere at med den typen hunder lÞs - ikke husky/polarhund spesielt, men jo mindre fÞrerorientert og jo stÞrre byttedrift, radius og selvstendighet, jo mer risiko - sÄ er jeg veldig bekymret for lille Fifi som ser ut som bÄde biteleke og hareunge. 

Det hender lÞse hunder dreper eller lemlester miniatyrer pÄ instinkt og vanvare. Hjelper ikke hvor snille de alltid har vÊrt nÄr katastrofen er et faktum. Jeg bare nevner det. VÊr litt obs pÄ at du kan komme til Ä stÄ der som ansvarlig for drapet dersom du lar hunden lÞpe lÞs. Det har skjedd med andre fÞr, og alle er like sjokkerte hver gang.

"H*n er jo bare snill," hele veien frem til hendelsen skjer. Det skjedde i gata vÄr. Rolig og snill mastifftype drepte en kleinspitz ut av hendene pÄ ungene som gikk tur med den. Traumatisk for alle.

BÄndtvang er en fin ting. En kan fortsatt vÊre aktiv med hunden, i bÄnd. 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

En gjeterhund, eller jakthund som er avlet for tett samarbeid med fÞrer (retrievere, spaniels, puddel), er nok det beste om du vil ha en hund som vil kunne gÄ lÞs og ikke har hÞyt jaktinstinkt for byttedyr.

Lapsk vallhund har mye lyd, og trenger mye aktivitet, men det hÞres ikke ut som det er noe problem. SÄ lenge de fÄr nok oppgaver tror jeg ikke ufrivillig gjeting vil bli et stort problem, men jeg ville snakket med oppdrettere om det.

Kunne tervueren vÊrt et alternativ? Eller korthÄrscollie?

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

• 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• De kjĂžrer via Sverige, og har rabies og ormebehandling. Men trenger de Ă„ kjĂžre pĂ„ rĂždt ved grenseovergangen til Norge pĂ„ tilbakereisen?? Finnes det ogsĂ„ skjema en kan fylle ut nĂ„r en reiser med hund mellom EU/EØS land? Finner ingenting pĂ„ Mattilsynet sine sider.    Takk for hjelp
    • Og sĂ„ en helt ok dag. Var forberedt pĂ„ det verste, gitt erfaringer fra stedet vi var pĂ„. Fikk fineste adferden tilbudt uten krav. Innfridde samtlige forespĂžrsler. .. lenge. SĂ„ skjedde tydligvis noe med ham jeg ikke aner Ă„rsaken til, og han begynte stresse og sluttet oppfĂžre seg pent, uten Ă„ bli veldig vanskelig heller. La seg pent ned pĂ„ matten sin for Ă„ slappe av i 30 minutter pĂ„ bussholdeplassen, og begynte ikke flippe fĂžr de siste 10, da han ble ufyselig vokal mot to huskyer pĂ„ andre siden av gaten, nyankomne ventende til holdeplassen og livet og universet og alt. 30 min venting akkurat der, rett oppi en travelt trafikkert vei med mye stĂžy fra tungtransport ble Ă„ tĂžye strikken for mye, altsĂ„. Han holdt ut fint i 20 min fĂžr han fikk eksistensiell angst av Ă„ vente sĂ„ mye lenger enn han er vant med fra fĂžr.  Ikke pĂ„ sitt mest avslappede, men muttern har gĂ„tt pĂ„ skole og lĂŠrt om former og vinkler og komposisjon og sĂ„nn derre der, sĂ„ vi velger heller det bildet som fĂžles mer behagelig Ă„ se pĂ„, enn det klĂžnete og keitete som viser hvor flink gutt han kan vĂŠre, men som ikke lar seg beskjĂŠre pent:
    • Ups and DOWNS. Helvetes ***** spoiled brĂŠtt drittunge av en byksefaen prepubertal ***** dritt har kommet dit at omgivelsene er mer interessante enn bĂ„de leker og mat, og han krangler tilbake mot disiplinering. Synes ingenting om Ă„ bli avkrevd Ă„ holde kontakten og gĂ„ ved min side, og enda mindre om Ă„ bli straffet med time outs fordi han ikke hĂžrer etter. Aggressivt vokal i sure protester mot tyrannen som begrenser hans frie utfoldelse.  Han skal fĂ„ for at han etter femogtredve *SITT* til slutt setter seg lydig ned og er oppmerksom i noen sekunder uten at det er nĂždvendig Ă„ ty til mer maktbruk, men **** for en hĂ„ndfull av en forbanna dritt han kan vĂŠre. Vimser og BYKSER og er MANISK pĂ„ Ă„ gĂ„ FORAN meg.  Det hjelper IKKE Ă„ mosjonere ham mer. For Ă„ fĂ„ ham sliten mĂ„ en nemlig gĂ„ langt over hva som er anbefalt mtp kroppens utvikling, og det blir ogsĂ„ en ond sirkel, hvor han bare krever mer og mer for Ă„ fĂžle seg vel.  I dag er fĂžrste gangen lek ikke har vĂŠrt mer interessant enn omgivelsene. Godis ville han ha, men han ville ikke oppfĂžre seg pent for Ă„ fĂ„ det, sĂ„ det ble ogsĂ„ en konflikt. Forbanna mareritt av en forbanna kontak-nekt byksebikkje. Vi mĂ„tte rekke this and that, sĂ„ han slapp i for stor grad unna med alt ogsĂ„. Fikk fremdrift pĂ„ tross av den fullstendig uakseptable adferden.  Mamsen kan trenge valium for Ă„ komme seg emosjonelt uberĂžrt gjennom dette, tror jeg. Synd fastlegen antakelig er uenig i at trening av hund er en legit reason for Ă„ skrive ut en resept -_- Vel, i morgen har vi ikke noe vi trenger Ă„ rekke, sĂ„ den ***** drittbikkja skal fĂ„ samme turen som i dag, uten en centimeter fremdrift pĂ„ FEIL adferd. Han skal fĂ„ holde KONTAKT og han skal fĂ„ holde seg pĂ„ siden av meg, og om den jĂŠvelungen BYKSER en gang til etter advarsel, sĂ„ binder jeg ham i en stolpe og ***** gĂ„r fra ham - for alltid! ..eller til den lille dritten ***** samler seg og slapper for i ******* av.  Jeg er sĂ„ lei. Jeg gleder meg sĂ„ intenst til han er voksen og har mer impulskontroll.  *Aaarrgh* Her legges frem klĂŠr og utstyr for en lang dag i drittvĂŠr, med kakao og boller og powerbank til mobilen. Den lille rotta skal fĂ„ lĂŠre at Ă„ bykse og vimse og ikke hĂžre etter meg nĂ„r jeg ikke har noe jeg trenger komme tidsnok til - det fĂ„r dĂžrgende kjedelige konsekvenser for ham.   
    • https://atferdskonsulenter.no/ har stort sett gode folk, selv om jeg ikke kan gĂ„ god for alle. Anna BjurgĂ„rd Compton, Hilde Arneberg, Kjersti BjĂžntegaard, Gry Eskeland, Nina Haaland og Lise Fredriksen kjenner jeg til og kan anbefale. Arne Aarrestad og Siri Linnerud har jeg lest nok av og sĂ„vidt mĂžtt til at jeg vil gĂ„ god for dem.  
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...