GĂ„ til innhold
Hundesonen.no

Hvilken turhund passer meg?

ORI

Recommended Posts

Hei alle hundefolk! 😀

Jeg er pÄ jakt etter en ny turkompis og fÞlgesvenn. Jeg har tenkt pÄ rase lenge og Þnsker ogsÄ innspill fra dere, sÄ hÄper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og Êrligheten til huskyene, sÄ jeg var i utgangspunktet bestemt pÄ en ny Alaska, men har senere sett mye pÄ Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men sÄ er det som trekker ned at jeg gjerne Þnsker en som kan vÊre litt lÞs i rundt meg nÄr jeg holder pÄ ute uten og stikke av, har ogsÄ sauer beitende rundt eiendommen sÄ det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor pÄ et stort smÄbruk med masse plass, gÄr mye turer bÄde i skog og pÄ fjellet. Har ogsÄ sett litt pÄ rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd nÄr de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som stÄr Ä bjeffer hele dagen. Er ogsÄ redd for at den skal begynne Ä gjete pÄ alt. Jeg har gÄtt litt tom for alternativer pÄ eventuelt flere raser, og der hÄper jeg dere kan hjelpe. Er ogsÄ interessert i Ä hÞre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Jeg er en helt annen type, med husky og liknende pÄ Topp 20 raser jeg IKKE vil ha, sÄ rasevalget mÄ noen andre hjelpe deg med :)

Jeg vil bare kommentere at med den typen hunder lÞs - ikke husky/polarhund spesielt, men jo mindre fÞrerorientert og jo stÞrre byttedrift, radius og selvstendighet, jo mer risiko - sÄ er jeg veldig bekymret for lille Fifi som ser ut som bÄde biteleke og hareunge. 

Det hender lÞse hunder dreper eller lemlester miniatyrer pÄ instinkt og vanvare. Hjelper ikke hvor snille de alltid har vÊrt nÄr katastrofen er et faktum. Jeg bare nevner det. VÊr litt obs pÄ at du kan komme til Ä stÄ der som ansvarlig for drapet dersom du lar hunden lÞpe lÞs. Det har skjedd med andre fÞr, og alle er like sjokkerte hver gang.

"H*n er jo bare snill," hele veien frem til hendelsen skjer. Det skjedde i gata vÄr. Rolig og snill mastifftype drepte en kleinspitz ut av hendene pÄ ungene som gikk tur med den. Traumatisk for alle.

BÄndtvang er en fin ting. En kan fortsatt vÊre aktiv med hunden, i bÄnd. 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

En gjeterhund, eller jakthund som er avlet for tett samarbeid med fÞrer (retrievere, spaniels, puddel), er nok det beste om du vil ha en hund som vil kunne gÄ lÞs og ikke har hÞyt jaktinstinkt for byttedyr.

Lapsk vallhund har mye lyd, og trenger mye aktivitet, men det hÞres ikke ut som det er noe problem. SÄ lenge de fÄr nok oppgaver tror jeg ikke ufrivillig gjeting vil bli et stort problem, men jeg ville snakket med oppdrettere om det.

Kunne tervueren vÊrt et alternativ? Eller korthÄrscollie?

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

• 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei, Etter noen Ă„r uten egen hund begynner vi Ă„ kjenne pĂ„ savnet etter et firbeint familiemedlem. Det er noe opp og fram enda, men vi prĂžver Ă„ bestemme oss for hvilken rase vi skal velge neste gang og det hadde vĂŠrt veldig hjelpsomt Ă„ fĂ„ litt innspill til rasene vi tenker pĂ„ og kanskje noen vi ikke har hatt pĂ„ radaren enda? Vi er en familie pĂ„ 4 med barn i barneskolealder. Vi har god erfaring med hund, men har aldri drevet med noen form for hundesport eller jakt osv, og kommer sannsynligvis ikke til Ă„ starte med det heller, sĂ„ vi ser fĂžrst og fremst etter et familiemedlem.   Hva vi ser etter: * Vi foretrekker begge hunder med tĂŠl, men akkurat i den livsfasen vi er i nĂ„ lener vi mer mot et mildere gemytt. Veldig usikker pĂ„ dette punktet * FĂžrerorientert og samarbeidsvillig * Lite jakt - Ăžnsker muligheten til Ă„ slippe hunden lĂžs og oppnĂ„ stĂždig innkalling * Ingen vokt * Lett Ă„ motivere og lĂŠrevillig (husk: dette er en Ăžnskeliste 😇) * SĂ„ lite sikling som mulig * Minst mulig hundelukt (sorry goldens đŸ« ) * MĂ„ tĂ„le at det er mye som skjer hjemme hos oss. Barna leker, har med seg venner, vi fĂ„r besĂžk, ungene kan brĂ„ke osv. MĂ„ tĂ„le fremmede i eget hus uten at det er krise eller blir skummelt. Dette er selvfĂžlgelig noe vi vil legge til rette for at hunden takler fra dag 1, men det er et sĂ„ viktig punkt at vi Ăžnsker best mulig utgangspunkt * GĂ„r greit overens med andre hunder * Minst mulig rĂžyting - har ikke helt bestemt meg for hvor viktig dette punktet er for meg, men det ser sĂ„ deilig ut Ă„ ha en rĂžytefri rase. Kan gjerne stelle pels hver dag, men ikke mer enn 10-20 min i det daglige * Jeg Ăžnsker meg en stor hund, samboer har mest lyst pĂ„ en liten hund, sĂ„ jeg tenker en plass midt i mellom.    Vi kan tilby: * Ca 1,5 time tur hver dag. Noen dager mer, noen dager mindre, men jeg tenker gjennomsnittet vil ligge rundt der * Hundevante eiere som liker Ă„ trene lydighet og legge til rette for et ukomplisert hundehold * Masse kjĂŠrlighet og oppmerksomhet   Raser vi har tenkt pĂ„: * Puddel - Jeg fĂžler egentlig at jeg beskriver en puddel, men... Samboer syns storpuddel blir for stort, mens jeg syns de minste variantene blir for smĂ„. Har inntrykk av at mellompuddel har en del rusk pĂ„ linjene? At hunden er mentalt stĂždig er pri 1 * Wheaton Terrier - Virker som veldig kule hunder, men litt redd for at terrier-gemyttet kan bli litt mye? Har veldig lite erfaring med rasen bortsett fra det jeg har lest meg til * Toller - virker som veldig trivelige hunder som har mange av de kvalitetene vi ser etter, men har inntrykk av at de kan vĂŠre litt nervĂžse? * Schipperke - denne rasen har vi hatt fĂžr og det er veldig kule hunder. Men kunne tenkt meg en litt stĂžrre hund i neste omgang   SĂ„, har dere noen tanker eller forslag til oss?    Disclaimer: Ja, jeg vet at jeg har skrevet en smĂžrbrĂždliste over Ăžnsker og at selv om en rase pĂ„ papiret kan huke av pĂ„ alle boksene, kan individet vi fĂ„r i hus vĂŠre helt annerledes. Vi er ikke ute etter en robot, men vi er fortsatt i drĂžmmefasen og Ăžnsker best mulig utgangspunkt for vĂ„rt neste hundehold.  
    • Stoffbur var jo en idĂ©! Det tror jeg ikke hun har noe forhold til fra fĂžr, sĂ„ da er det kanskje mulig Ă„ begynne helt fra start med positive assosiasjoner. Det skal jeg prĂžve!
    • Det hĂžres jo ut som du mĂ„ jobbe med Ă„ gjĂžre bil til noe mer positivt som et separat prosjekt. Det fikser du! Kan du ha med bur pĂ„ trening og sette ut et annet sted for pause/hvile? Eller teppe et sted du kan binde henne? Vil et stoffbur funke og vĂŠre annerledes nok til Ă„ senke terskelen litt? Kompostgrinder?
    • Det viser seg nĂ„ at hun rett og slett har traumer relatert til bilkjĂžring og spesielt det Ă„ bli forlatt alene i bil. Det er sĂ„pass alvorlig at jeg ikke har lyst til Ă„ gĂ„ nĂŠrmere inn pĂ„ det ettersom tidligere eier ikke er her og kan forsvare seg, men dette gjĂžr det ekstremt vanskelig bĂ„de Ă„ gĂ„ pĂ„ kurs og delta pĂ„ treninger, ettersom jeg ikke kan "pause" henne i bil (da blir hun sĂ„ stressa at det ikke er mulig Ă„ fĂ„ kontakt med henne i det hele tatt). Hun har rett og slett ingen steder Ă„ slappe av pĂ„ kurs/trening. Dette er utrolig fortvilende og jeg kjenner meg litt motlĂžs akkurat nĂ„... Hun er veldig trenbar og en kjempesĂžt hund innafor de rammene der hun fĂžler seg trygg, men skal jeg ha sjans til Ă„ fĂ„ gjort noe med Ăžvrig problematferd (som det viser seg Ă„ vĂŠre mye av) mĂ„ vi gĂ„ pĂ„ kurs og trene...
    • Takk, er veldig trist men vi fikk over 12 Ă„r sammen sĂ„ litt trĂžst i de gode dagene.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...