Gå til innhold
Hundesonen.no

Rapporter

  • Hvem er aktive   1 medlem



  • Nye innlegg

    • Dere vil ikke ha en utpreget jakthund, men det er jo akkurat det den blandingen har en stor sannsynlighet for å bli.  Ville valgt en annen rase/blanding 😊
    • Selv om renraset evt ikke er viktig så vil det være viktig hvilke raser foreldrene er og hva de brukes til. Så uansett vil jeg anbefale dere å sette dere godt inn i hvilke raser som passer til kriteriene dere ønsker (energinivå, bruksområder, pelsstell, lydnivå, størrelse). Så er det dessverre en trend at mange både oppdrettere og raseklubber promoterer sin rase som en god familiehund. Og mange raser er det, men det avhenger også ofte hvor mye og hva slags aktivitet hunden får. En elghund er en god familiehund hvis den får dra på jakt og lange skogsturer. En border collie kan være en utmerket familiehund, så lenge den har nok arbeidsoppgaver enten med gjeting, hundesport eller bare aktivisering gjennom triks og oppgaver. Andre raser greier seg bedre med "bare" turer i nærområdet og være med familien på det som skjer. Noen raser er mer allsidige enn andre. Og så blir disse egenskapene noe mer uforutsigbare hvis man blander dem. Det å blande f.eks. cocker og breton er ikke det verste med tanke på egenskaper, men her har du som sagt en blanding av to jakthundraser.
    • Breton kan ha veldig mye energi og bør nok brukes til jakt for å trives. 😊 Tror heller ikke jeg hadde kjøpt det som førstegangshund om det er det. 
    • Sier meg enig med @simira  Breton (som er en fransk fuglehund) er ikke det som går som 'vanlig' familiehund. De avles hovedsakelig for jakt og jaktprøver, og har et instinkt og treningsbehov deretter. Har ikke hørt om noen som avler den rasen som 'showtype', som gjøres på feks Irsk Setter, Golden Retriever og Labrador Retriever.  Har dere sett på Puddel? Eller en retriever? Puddel fås i mange størrelser (som er et pluss i seg selv) og er flotte famillehunder, er med på alt mulig.    
    • Hvis dere ikke vil ha en utpreget jakthund så er det sannsynligvis ingen god idé å gå for en blanding av to jakthundraser. Hvis blandingen er planlagt ville jeg spurt hva de ønsket å oppnå med kombinasjonen, og hva som er tanken bak. Breton er etter min mening en utpreget jakthund, og selv om cockeren er en mer familiehund så er det også en jakthundrase. Cockeren har jo også en del kjente helseproblemer, så jeg ville sjekket veldig nøye helsestatus til både far, hans søsken, foreldre etc.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...