Gå til innhold
Hundesonen.no

Om Serchaj og klikker og jeg trenger hjelp.


tm100021

Recommended Posts

Vel har skaffet meg klikker og Serchaj skjønte det raskt.. :P:D Feks han er redd får dusjen og med hjelp av klikkeren gikk han inn helt av seg selv med to forben :P Meen... Her er det jeg trenger hjelp til...

Serchaj har det med å "Hoppe etter båndet"... Altså han prøver å få tak i båndet så rive det til seg, får han tak i det så løper han jo avgårde(hvis vi er i gården..) Han gjør det hvis vi kommer opp i veien(på vei tilbake) Så prøver han og ta tak i båndet og rive det til seg hvis dere skjønner hva jeg mener... Til nå prøver jeg å få han da til å gjøre en kommando, feks sitte.. Det går vanligvis, men noen som har noen andre tips?

Han gjør det også når vi trener, jeg prøver da og ta en "time-out" Feks jeg tar og binder han et sted og snur ryggen til... Men når jeg har da fått tak i båndet og bindt han fast har han jo gitt seg allerede.. Så jeg lurer på at han ikke skjønner hvorfor jeg gjør det? Er det "forsent" og gjøre bindet han han da? Jeg prøver så godt jeg kan og IKKE kjefte på han eller si nei eller noe slikt.. Men det er ikke lett :P

Noen som har råd til meg? (Forresten, jeg har ikke lyst å bruke kjefte på han eller bruke korreksjon på det der, det har ikke hjulpet til nå... )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loke gjorde jo mye av det samme, bare at han beit seg fast i meg i stedet for båndet :) og ignorering hjalp bare ikke alltid..(det morsomste han visste var å prøve å dra meg overende) Jeg brukte,som du, time-out...

Bare at jeg la inn en signal som feks "kutt!" i det han gjorde det og det ble alltid fulgt opp med en kort time-out.

I mer tradisjonell trening gir man hunden en mulighet til å rette opp atferden før man straffer med et slikt signal(for det er jo straff like godt som noe..) men altså jeg fulgte alltid opp selv om han slapp.

Hvor klikkers det er kan jo diskuteres,men etter min erfaring er det ikke alltid det hjelper å hverken ignorere eller belønne annen atferd.Men det lureste er jo å avlede hvis du rekker det.Man ser det jo gjerne litt på de når de er i det humøret, det var bare ikke alltid jeg rakk å reagere før han hang der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å trene inn en positivt innlært slippkommando? Det blir jo litt mer "klikkersk" enn "kutt"...

Problemet der er at har du en litt smart hund og det virkelig er positivt innlært så belønner du at den biter seg fast :)

Been there done that.. men det kan jo funke for andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har råd til meg? (Forresten, jeg har ikke lyst å bruke kjefte på han eller bruke korreksjon på det der, det har ikke hjulpet til nå... )

Skaff deg et kjetting kobbel.. ikke særlig godt å bite i...

Gjorde det med stor suksess med en hund jeg hadde en gang.

Aner ikke om det fungerer for dere, men kanskje verdt et forsøk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff deg et kjetting kobbel.. ikke særlig godt å bite i...

Gjorde det med stor suksess med en hund jeg hadde en gang.

Aner ikke om det fungerer for dere, men kanskje verdt et forsøk?

Det ble også nevnt til meg på canis, men en jeg klarer ikke å holde på sånt kobbel og to... Har prøvd og det er ikke noe forskjell, han bryr seg ikke;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snu ryggen til han og ikke gi han noe oppmerksomhet...gå din vei visst du har muligheten også klikker du hver gang du kan ta i bandet uten at han biter i det...

men en slipp komnado er viktig i dette da... syntest ikke det var noen god ide å ta på kjetting band..det er vondt å holde i og du har en stor hund...flyr han da, kan du skade deg. det gjorde jeg!

Men visst ikke en timeout funker, kanskje du kan prøve å gå fra han? tar han bandet går du med en gang igjen..helt til han skjønner at det ikke er lov..da må han tenke selv..du slipper å kjefte og han skjønner han får mer uttav å være god gutt enn å tulle...

lykke til iallefall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes jo mange greie kjettinglenker med lærhåndtak, da er de ikke værre å holde i enn andre bånd. Er jo ikke meningen at du skal surre en kjetting rundt armen heller! Men å lære inn en slipp kommando, og belønne at han går fint, uten å bite, kan nok hjelpe. På meg så var kjettinglenka det beste alternativet;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med kjettinglenke er at den er vanskelig å holde igjen i! Det er mindre sannsynlig at han biter i den, jeg har sånn til Mona, men du har kun håndtaket å holde igjen i, du kan ikke ta tak i kjettingen for da ødelegger du hendene dine. Det gjør dødsvondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har litt samme tendensene som Loke, gjerne når ting går altfor tregt og hun finner på fant.

Nei - slipp, evt nei - kutt før h*n får fatt i båndet

"Legg deg" (aller helst i det h*n skal ta tak) og overse

Ha langt bånd og så gi ut på lengden i det man ser hunden skal ta tak, dermed ingenting å trekke i og ingen morro

Om kjettingkobbel blir vanskelig å holde igjen, hva med å bruke belte? Så har du hendene fri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syntes jeg ser det... deg eller lill med belte og en av de gedigne hundene deres ser en katt eller ett rådyr...

hehe

og dere blir hengende etter på halv tolv :P

hehe...

sorry, det her blei veldig utenom emne :P

men dog morro :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...