Gå til innhold
Hundesonen.no

Anmelde angrep?


Anonymhundeeier
 Share

Recommended Posts

Hunden til venninnen min ble angrepet uprovosert av en annen hund i dag. Den slapp heldigvis unna med skrekken, så spørsmålet er derfor: anmelde eller ikke anmelde? Saken blir antageligvis henlagt på grunn av manglende ressurser uansett, men for å understreke et poeng. Hadde offeret fått skader hadde vi ikke vært i tvil, som vi er nå. Vi sitter på alle opplysninger om den uansvarlige hundeeieren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det kommer litt an på. Var det et uhell? Kom hunden seg løs, rømte fra en hage, kom for nær i en passering? Eller var hunden løs uten kontroll "med vilje"?

Hvis det faktisk er en uansvarlig hundeeier som har hunden løs uten kontroll, og dette er noe som skjer regelmessig, ville jeg vurdert å anmelde det. Det blir kanskje henlagt denne gangen, men om det skjer flere ganger har det mer tyngde.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, simira skrev:

Jeg tenker det kommer litt an på. Var det et uhell? Kom hunden seg løs, rømte fra en hage, kom for nær i en passering? Eller var hunden løs uten kontroll "med vilje"?

Hvis det faktisk er en uansvarlig hundeeier som har hunden løs uten kontroll, og dette er noe som skjer regelmessig, ville jeg vurdert å anmelde det. Det blir kanskje henlagt denne gangen, men om det skjer flere ganger har det mer tyngde.

Hunden var i bånd når det skjedde men går ofte løs også, kastet seg ut i båndet under passering og fikk tak i venninnen min sin hund, som heldigvis fikk revet seg løs, antageligvis fordi angripende hund ikke fikk godt nok tak. Dette er en hund jeg anser som en tikkende bombe, som gjentatte ganger har vist aggressiv oppførsel ovenfor andre hunder i flere sammenhenger. 

Endret av Anonymhundeeier
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonymhundeeier skrev:

Hunden var i bånd når det skjedde men går ofte løs også, kastet seg ut i båndet under passering og fikk tak i venninnen min sin hund, som heldigvis fikk revet seg løs, antageligvis fordi angripende hund ikke fikk godt nok tak. Dette er en hund jeg anser som en tikkende bombe, som gjentatte ganger har vist aggressiv oppførsel ovenfor andre hunder i flere sammenhenger. 

Det er bekymringsverdig mange tikkende bomber der ute av forskjellige slag som burde vært stoppet lenge før de går av og man kommer dessverre ingen vei med en anmeldelse uten dokumentert bevis fra helsepersonell på fysiske skader. De vil ikke bruke ressurser på å heve så lite som et øyenbryn for å se på denne saken eller ta det noe videre og det vil ikke gi noen form for konsekvenser da vedkommende heller aldri vil få greie på anmeldelsen, med mindre du forteller det. Eventuelt kan du legge inn en bekymringsmelding hos Mattilsynet om du har inntrykk av dårlig hundehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di. 

Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken ..

Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...