Jump to content
Hundesonen.no

Aggressive hunder i nabolag

Recommended Posts

Frustrerende at folk skal ha svært aggressive hunder. Passert en diger muskelbunt ved to anledninger, muligens rottweiler. 
Min hund går helt rolig forbi da den er superglad i andre hunder. Den andre hunden går fullstendig i klikk begge ganger tross god avstand. Den bykser imot og flekker tenner så sikla renner. Eier bruker alle krefter for å holde den fast. Tenker marginene er ganske små før det glipper. Kan heller ikke gå i den gata der den bor. Står ute i bånd. Tenk om båndet ryker🫣. Tviler ikke på at den hadde gått på oss begge, den blir helt svart. 
Hund nr to i nabolaget , også diger. HATER andre hunder, spesielt hannhunder. Der må faktisk eier surre båndet rundt ett tre for å klare å holde den.

Hva er greia? Hvem vil ha sånne hunder? 
Hvorfor velger folk disse store rasene når de ikke tenker på oppdragelse?

Det kan høres ut som et enkelt valg, men det er ikke det. Ingen vil nok velge å ha en stor, sint hund de nesten ikke greier å holde igjen. Men den var  hverken stor eller sint da de fikk den. Det er ingen som går i dyrebutikken og kjøper seg en hund på 50 kg som brøler etter alt som beveger seg.

Men det er mange som ikke er forberedt på jobben med å oppdra hund, og har man hund med mye instinkter så er det krevende. Og innen den lille søte valpen har blitt stor og sint så er man blitt så glade i dem at man ikke orker tanken på å avlive dem - for omplassering er sjelden et alternativ, ingen andre vil ha dem.

Det er ingen unnskyldning, for eier har ansvar både for å ha kontroll på hunden og ha den under tilsyn - men en forklaring på hvorfor det ofte blir slik. Personlig håper, og tror jeg, at jeg ville avlivet en hund som kunne vært farlig for andre. Jeg har selv hatt en hund på 8 kg som har vært fryktaggressiv, og har flere ganger sagt at om han på 40 kg hadde vært tilsvarende så hadde vi avlivet. Men å greie å gjennomføre det når man står der er en helt annen sak.

Det eneste man kan gjøre er vel å ta kontakt med eier og spørre om det er noen måte de kan sikre hunden bedre på - en grime gir bedre kontroll på tur - men også kanskje få hjelp av en hundeinstruktør så hunden tåler omgivelsene sine. Hundene har det definitivt ikke bra slik de heller.