Gå til innhold
Hundesonen.no

Når man er lei av å bli tvunget til å hilse...

Nemi1
 Share

Recommended Posts

Hundehilsing er det mange som mener noe om. Og jeg må si at jeg er forundret over folk som ikke greier å se at hunder er like forskjellige som mennesker. Det som noen liker, liker ikke andre.

Jeg har en hund som overhodet ikke vil hilse på noen (bortsett fra sine hundevenner) Han går opp i stress og bjeffer masse (men er ikke agressiv). Mens min søster sin hund liker å hilse på de fleste (ihvertfall tispene) Målet hans på turene er å hilse på flest mulige.

Min søster greier ikke skjønne hvorfor jeg ikke lar/tvinger min hund til å hilse på andre hunder. For gjør jeg det, så får jeg en like grei hund som hennes hund er... Tror hun ?

Så hun har den lille pelsdotten i flexi-line og slipper den bort til alle hunder de treffer på sin vei, sånn at de andre hundene skal bli like snille som hennes hund. Hun mener selv hun gjør samfunnet og andre hundeeiere en kjempetjeneste :no:

• Like 1
  • Confused 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjekt noen får frem denne siden av det å ha med hund på tur også! Pga. egen angstproblematikk (og bosted), er det sjelden at vi går tur i befolkede områder. 

Nå holder vi riktignok på med prosjekt for å gå mer tur generelt, også ute i offentlighet, og jeg må si jeg er positivt overrasket over utviklingen til folk vi har møtt. Ikke en eneste har ønsket å hilse, selv om minstejenta har hatt ball å leke med eller gått 'løs i flexien' uti kanten (altså ikke i tydelig trening). Syntes også å ha inntrykk til at folk har blitt flinkere til å la hunder i tydelig trening være i fred, og gi dem rom. 

Mulig jeg har vært heldig, men hittils absolitt positivt overrasket! 

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/17/2023 at 11:37 AM, maysofie said:

Nå holder vi riktignok på med prosjekt for å gå mer tur generelt, også ute i offentlighet, og jeg må si jeg er positivt overrasket over utviklingen til folk vi har møtt. Ikke en eneste har ønsket å hilse, selv om minstejenta har hatt ball å leke med eller gått 'løs i flexien' uti kanten (altså ikke i tydelig trening). Syntes også å ha inntrykk til at folk har blitt flinkere til å la hunder i tydelig trening være i fred, og gi dem rom. 

Mulig jeg har vært heldig, men hittils absolitt positivt overrasket! 

Helt enig! De få som ønsker å hilse bruker alltid å spørre, og tar det med et smil og en støttende kommentar når jeg sier at ene tispa er gretten. Det er utrolig mye flotte og sympatiske folk der ute som har stor forståelse for at man har forskjellige utfordringer med hundene.

Du har selvfølgelig unntak som Rufs beskriver. Folk som tror at hund er hund, og at alt er avhengig av miljø, ikke arv. Det til tross for at hunden er det beste eksempelet vi har på å avle frem dyr ut i fra egenskaper. Også har man noen som mener at hunder bør tåle alt, og vil de ikke, så skal de "fordi sjefen sier det."

Men gjevnt over så synes jeg det virker som at hundeeiere har blitt flinkere, og jeg blir så glad når jeg hører nye hundeeiere snakke om valpegrind i stedet for bur, sele fremfor halsbånd, snuseturer, kurs og treningsgodbiter. Allmennkunnskapen om hundehold har utviklet seg positiv retning.

❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Wohoo, da har løpetiden endelig startet! 🥳  14 mnd gammel
    • Ede er som Jekyll og Hyde når det kommer til trening på senteret og alle andre aktiviteter hjemmefra. Han forstod fra min rutine i morges at vi skulle på senteret. Tilskudd og lysterapi til tross, han begynte stresse og bjeffe og pese fordi han forstod hvor vi skulle, og endte med å gå i dvale i selvregulatorisk shut down fordi han visste at det var en stund til avgang. Usikker på om det er bra eller dårlig. Bedre enn å stresse, men det ser ikke helt sunt ut når han "besvimer" på den måten der. Sier mye om hvordan han følte seg. Vi har derfor bestilt privattimer for å få hjelp med å utvikle sunnere følelser for treningssenteret. Ellers har vi endelig fått oss en god skogtur. Har avventet det av en liste årsaker, bl.a. veiledning om hvor lenge valp skal være våken mellom søvn, som skal være ca 1.5 timer i følge forståsegpåere, hvorpå vi har hatt 30 min buss hver vei for å komme til skog, fordi den vi har her er så bratt, han bør ikke gå ned de lange, lange, bratte bakkene før nærmere utvokst pga hoftene. .. trodde jeg. Så viste det seg at vi har farbar skog her allikevel, og vi er ekstatiske. Det tipset om den "hemmelige" skogen var alene verdt prisen på treningen i dag.  ..og til min glede virker Ede uinteressert i storvilt. Usikker på om det var rådyr eller hjortebæsj vi passerte, men den var fersk, og han hadde zero cares for den eller noe spor. Selv da vi hørte kvister knekke fra et levende dyr mindre enn 30 meter unna, så var han helt nonchalant. Kanskje han trodde det var en hest. De bryr han seg heller ikke om. En slags statister i livet hans. Hans nonchalans overfor dem er behagelig for mamsen.  Hørte forøvrig esler "skryte" i foringsstress her om dagen. Intens lyd, kilden ute av syne. Ede synes også lyden var merkelig, men han så heldigvis ikke noe poeng i en duett med den støyen der. Langt under hans verdighet å teame opp med.  Usikker på om det hjelper å være mer oppmerksom på hvordan jeg gjør klart til trening/kurs vs rutine før andre turer ut, for Ede sanser åpenbart en forskjell. Han stresser ikke når jeg "bare" gjør klart til andre utflukter, kun når vi skal på kurs/trening. Ellers er han rolig og fin. Jeg klarer ikke pinpointe nøyaktig hva jeg gjør som er forskjellig, men noe er det, tydeligvis. Noen som har innspill på hvor lenge det er greit å holde 4-5 mnd gamle valper våkne av gangen? Jeg blir så glad om noen som kan skilte med kompetanse sier 30 min stress hjemme før 40 min skogtur og så 2 timer trening etterpå er super duper optimalt. Hadde vært fint. Han har altfor mye energi innabords til å følge de generiske rådene om aktivitet for alderen, og han trenger endorfiner i kroppen før kurs og trening. 
    • Det sjekkes med endoskopi (tror jeg)  min får tørrfor av id foret, han er også kresen men har spist det bra!    oppdater gjerne etter dere har vært hos vet! Man blir jo litt i overkant interessert i magegreier🤣  
    • Takk for erfaringen!  Han skal til dyrlegen på mandag og sjekke om han har kronisk bukspyttkjertelbetennelse, jeg kan høre om de også kan sjekke for IBD (det er vel kronisk betennelse i tarmen?). Sjekker man det også med blodprøve, mon tro? Hunden min får også godbiter med lite fett, helst kokt kylling, ja! Han er dessverre litt kresen, så våtfor har ikke gått helt veien her hjemme. Men han spiser ok med tørrfor, Royal Canin gastrointestinal low fat.
    • Jeg har en tre år gammel hannhund som hadde av og på diaré og magetrøbbel fra han var liten. Det ble gradvis hyppigere og værre for hver gang.    Siste runde hadde han blodig diaré, oppkast og var veldig slapp med feber. Det var også mistenkt magesår. Han ble behandlet og vi kom igjennom det og nå er det vedlikehold som gjelder.  For min sin del så er stress den værste triggeren, spesielt naboens tispe under løpetid, men også lange treningssamlinger. så min er kastrert nå i håp om å hjelpe på den type stress.  Broren hans har hatt lignende problemer, så vi har forsøkt samme løsning.    ID tørrfor (low fat) Godbiter (så lav fett som mulig) - Adventure Nuggies som de selger på normal/rema. Eller kokt kyllingfilet.  Får suppe ved trening eller lange turer med mye vann og litt id pate eller andre ting. Slik at magen aldri blir helt tom.  Zoolac Zoolac Zoolac! Ved det minste tegn til løs mage, og forebyggende før, under og etter samlinger.  Vi har *bank i bordet* ikke hatt episoder siden januar nå🤞 Er din sjekket for IBD? 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...