Gå til innhold
Hundesonen.no

Kontrakt underskrevet av en under 18 år.


tm100021

Recommended Posts

En kontrakt skrevet av en under 18 år (Gjelder på hund) er jo da ugyldig, men hva om den er da skrevet under av på atten år, men med tiden bringer blir den personen over atten år, gjelder kontrakten da? Eller er det TIDSPUNKTE kontrakten ble skrevet på som gjelder?

For de som lurer så gjelder dette meg, jeg skrev under kontrakten på Serchaj selv, uten noen andre form for foresatte eller noe slikt, lurer på om noen kan da bare ta han fra meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er nok redd for at kontrakten kan være ugyldig da lill...

så hvis den oppdretter dama, får det for seg at hu skal ha serchaj, så trur jeg at hu kan det...

hvis jeg ikke er helt på tur nå altså... mener å huske noe sånn fra rettslæra... ( men jeg kan like godt ta feil)

håper ikke hu får tatt han tilbake! han er din !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Med mindre du har fått signaler fra oppdr på at denne virkelig ønsker å ta hunden igjen så har du neppe noe å uroe deg for!

De aller, aller fleste oppdretterne ønsker IKKE å få igjen hunder som så må omplasseres - når de er solgt og betalt for til skikkelige valpekjøpere, så er de "borte", ute av huset, godt plassert - eller kalle det hva man vil.

Selvsagt vil seriøse oppdrettere hjelpe til hvis valpekjøperen får problemer på noen måte - men det er nok utrolig sjelden at solgte valper er ettertraktet tilbake igjen til de som solgte dem. De har jo ofte de linjene selv, oftere problem med for mange hunder hjemme enn for få, etc.

Ønsker deg likevel lykke til!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ga din mor deg sitt samtykke da du kjøpte hunden? Altså at du fikk lov av henne å kjøpe den?

I såfall kan jeg aldri tenke meg at hun får det gjennom at avtalen er ugyldig - da er det jo ikke en mindreårig som har gjort en avtale helt på egen hånd. Hun har således ikke noe grunnlag for å gjøre avtalen ugyldig overfor oppdretter. Bestemmelsene om at avtaler med mindreårige kan ugyldiggjøres, er til vern for den mindreårige selv - f.eks når barnet foretar et impulskjøp av et stereoanlegg og tømmer kontoen med konfirmasjonspenger på 20 000...

At hun kan gi bort hunden på andre grunnlag, kan jeg ikke helt se bort fra, i.o.m at du bor hjemme i hennes hus (foreløpig i hvertfall) - hun kan jo nekte deg å ha hunden din i sitt eget hjem...

Er du forresten over 15 år? I såfall er det slik at man selv rår over sine egne tjente penger, se vergemålsloven § 32.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg krever pengene på Diego tilbake igjen. :)

Jeg var under 18 da kontrakten ble skrevet, og jeg har jo i ettertid funnet ut at bikkja er syk, så da kan jeg kreve salget hevet.

Noe jeg aldri kommer til å gjøre da. :D Er jo glad i den syke ulldotten min..

Men hvorfor lurer du på det Lill?

Har oppdretter sagt noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontrakten skulle vel ha vært sigert av foresatte/myndig person i tillegg...

Går sikkert ann å be om ny kontrakt fra oppdretter for å få alt lovlig...

Har en umyndig gjort en avtale som han ikke bindende kunde gjøre på egen hånd, og som han ikke gyldig har opfylt, kan den annen part gå fra avtalen.

Men når den andre part VET at den selger til person under 18år.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretteren visste godt at jeg var under atten, har ikke underskrift av min mor, men er redd for at det ikke er oppdretteren denne gang men min mor som kommer til å lage trøbbel, MEN jeg har betalt han for mine egne penger, og alt annen blir også betalt av meg nå, Nei min mor ville ikke ha han og det er der problemer kommer inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet ikke helt.

men vi har solgt hund til en 12 år gammel gutt(som får mye hjelp av foreldrene med hunden altså) men da ba vi faren skrive under på kontrakten siden gutten var så ung, men hunden står i guttens navn altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke underskrift av min mor, men er redd for at det ikke er oppdretteren denne gang men min mor som kommer til å lage trøbbel.

Hvis du mor ikke har satt et pennestrek så har vel hun ingenting hun skulle ha sagt... Da er det på ingen måte hennes hund... Hvis det var det som var problemet...?

Din mor kan ikke bestemme om hunden skal leveres tilbake til oppdretter eller noe sånt...

(Men når man er over 18 så har foreldrene full rett til å nekte personen å bo i huset tror jeg... (Med diverse twister.))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det finnes uansett grenser - har du hatt hunden lenge?

I såfall har jeg vanskelig for å tro at moren din kan kreve å levere hunden tilbake - det burde hun i såfall ha gjort med en gang du fikk hunden i hus... Hun kan da ikke først godta å ha hunden hjemme, også når det blir beleilig for henne, påberope seg ugyldighet overfor oppdretter p.g.a.mindreårighet. Problemet i denne saken, slik jeg ser det, er jo at hun kan jo gi den bort/selge den til andre så lenge du bor hjemme i hennes hus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Hei Lill jeg har nå lest lit om deg og moren din. Jeg hadde det samme problemet selv med min far. Hvis jeg hadde vert deg hadde jeg kontaktet oppdretteren og bedt henne om å skrive en ny kontrakt med deg etter at du fyllte 18 år. Bare for å få det i orden. Hvis du ikke har muligheten å vente så lenge da hadde jeg "solgt" hunden til en jeg kjenner og stoler på. Med det mener jeg at det blir skrevet en ny kontrakt hvor du selger hunden din (men bare på papiret), og da har ikke moren din noe muligheter å selge denne hunden din videre siden den da ikke lenger er i hennes eie. Dette kan eventuellt også bli gjort med oppdretteren hvis du da stolr så pass på oppdretteren.

Jeg håper at dette kanskje hjelper deg lit på vei. Ellers føler jeg med deg, og vet godt hvordan du har det. Da jeg har opplevd det samme selv. Min løsning på dette vr at jeg flyttet til kjæresten min sin leilighet (vet ikke hva jeg hadde gjort uten han).

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan spørre oppdretter om å skrive ny kontrakt å få en voksen person du stoler på til å skrive under sammen med deg.

Da har ikke moren din noe hun skulle sagt, pluss hunden enda er din og kontrakten er gyldig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Hei,

er ganske i det seneste laget med denne topicen her. Først av alt vil jeg si at jeg håper dette kontraktproblemet ordnet seg for deg. Du har jo fremdeles hunden, så det virker sånn ;)

Men i Norge er det altså sånn at hvis en er under 18 år å skriver under på en kontrakt er den ugyldig, og som Fanny skrev så er det ikke slik i Sverige at man må være myndig for at kontrakten skal være gyldig. Men hva hvis man er norsk og kjøper hund i Sverige, er under 18 år og skriver under på kontrakt. Er det de norske eller svenske lover som gjelder for den kontrakten? Her er det ingen foresatte som har skrevet under. Lurer bare på om min kontrakt er gyldig eller ei.

Hunden min er jo omregistret og nå er norsk, men jeg kjøpte jo henne i Sverige og det var bare jeg og oppdretter som skrev under kontrakten. Jeg var da 17 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra ting løste seg.

Når det gjelder oppdretters rett/mulighet til og ta hunden tilbake hvis kontrakten er undreskrevet av en under 18 år, så går det ikke. Når hunden er solgt, så er den solgt siden dyr likestilles med ting undre kjøpsloven. Ingen selger forteller deg hvordan du skal behandele en tv, og de kan heller ikke det ved salg av hund. (unntatt tilfeller som rammes av dyrevernsloven.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
    • Gratulerer! Kult med de norske rasene!
    • Gratulerer. Så nydelig hun er.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...