Gå til innhold
Hundesonen.no

Lære voksen bc gjeting


AnKaB
 Share

Recommended Posts

Jeg vurderer gjeterhundprøve med min  bc.  Er det for sent å tenne en 6 år gammel bc på sau? Finnes det noen som har gjeterhundkurs for voksne individer på Østlandet, og har noen her erfaring med å starte på sau med voksen hund? Eier har ikke erfaring med gjeting. Har inntrykk av at «alle» starter som unghund, men hører gjerne fra erfarne folk om start med voksne hunder. På forhånd takk for respons!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyttet til underforum for gjeting. -moderator

Ta kontakt med Norsk Sau og Geit. Om man skal bruke hunden i faktisk arbeid er det nok lurt å starte tidlig. Men det går helt fint å prøve seg med en voksen hund, særlig om den viser tendenser til gjeting i hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er årsaken til at du ønsker starte hunden på sau nå? Hvilke muligheter til trening og arbeid har dere videre? :)

Hvilket fylke/område hører du til? Østlandet er stort, og det er flere aktører med kurs, samt ikke minst lokal gjeterhundnemnder og fylkeslag med treninger osv. Men det kan være langt mellom, så kan kanskje hjelpe å peke i riktig retning. Kurs og treninger åpne for alle nivåer eller nybegynnere tar imot førere og hunder uansett alder og nivå :)

Generelt sett starter vi hundene på sau når de er unge, fordi instinktene er lettere å tenne og egenskapene er mer formbare. Jeg har sett hunder på 8 år som aldri har sett sau før, tenne til og blir ålreite arbeidshunder, og jeg har sett unghunder (og voksne) man aldri får styr på eller som aldri blir interessert isau. Dog er det en gjenganger at eldre hunder ikke er tilstrekkelig interessert, eller velger jakt fremfor gjeting, eventuelt bare gjeter på en grovere/uslipet måte uten å vite så mye av hva de driver på med. Men alt dette er invividbasert, og avhengig av både hund, fører og dyra. Man må bare prøve for å finne ut. 

Dette er ment litt mer som en kommentar på innlegget over, men greit å vite om. En hund som har gjeterinstinkt/gjetetendenser i hverdagen trenger riktignok ikke være overhodet brukbar på sau. Og selv med intakte instinkter så skal de ha fornuftige egenskaper og vite hvordan bruke dem. Den av mine hunder som gjetet desidert mest i hverdagen er den som også var dårligst gjeterhund, med lite drive/instinkt og dårlige egenskaper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...