Gå til innhold
Hundesonen.no

Selge til utlendinger

dorab01

Recommended Posts

Ikke alle utlendinger som kommer Norge er muslimer selv om de kommer fra et land som har islam som religion. Hva med nordmenn som tilhører sekter som unnviker fra den tradisjonnelle norske kulturen. Er ikke de fremmedkulturelle?

Jo - for meg er nordmenn som tilhører sekter som unnviker fra tradisjonell norsk kultur også fremmedkulturelle - og jeg ville ikke solgt valp til dem heller. Jeg hadde heller ikke solgt valp til sterkt religiøse konservative kristne - selv om det er nordmenn med "norsk" religion. Det er bare det at jeg kunne nekte dem valp uten å bli kalt rasist, så sånnsett er faktisk det litt lettere. Jeg ville ikke solgt valp til noen jeg ikke fant tonen med i det hele tatt, og herunder kommer alle sterkt religiøse mennesker - uansett hudfarge eller statsborgerskap. Det er mitt valg, og jeg kan ha tusen begrunnelser til det - hvorav mange som ingen her inne kjenner til. Jeg mener det likevel ikke gir noen her inne retten til å ilegge meg meninger jeg ikke har, eller kalle meg rasist for de meningene de selv har ilagt meg. Ærlig talt... (Denne var ikke rettet til deg Charleen altså)

mvh

HeliX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 265
  • Created
  • Siste svar

Kan noen av dere som ikke ville solgt til fremmedkulturelle svare meg på om de overhodet kjenner noen?

Jeg har en følelse av at det ligger veldig mye uvitenhet og fordommer til grunn for argumentene her..

Og nei, det er ikke greit å være ignorant og fordømmene bare fordi man har rett til det. Jeg har mye sigøynerblod og pga slike holdninger og fordommer som dere utrykker her har mange av mine slektninger levd et helt for j****ig liv. Alle sigøynere var jo urene og kleptomane frem til nylig, akkurat som alle muslimer liksom er dyre og konemishandlere i følge veldig mange av dagens idioter.

Vel, jeg ville heller solgt til en oppegående muslim enn en fordomsfull nordmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
NÅ på banen har vi to fra india mange fra sør amerika, Polen, Ungarn, irland, norge, danmark og tyskland. DEt var de som falt meg inn nå med en gang men det finnes mange fler. Er ikke de fra andre kulturer kanskje???
Hm. Mulig jeg har "missa" noe her dorab01? Hvordan vil du definere kultur i denne sammenhengen?

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men renate da. Nå begynner jeg å bli litt opgitt!! Selvfølgelig ser de på det som jobb da det FAKTISK ER JOBBEN dems!!! Vi lever faktisk av gallopsporten vi og, og ja jeg ser også på det som jobb! Jeg elsker å gjøre det men jeg gjør det for pengene og det samme gjør mannen min og selvfølgelig ellers hadde vi jo ikke hat noe å leve av!

Bli så oppgitt du bare vil, du VIL ikke skjønne hva jeg mener og derfor ser jeg ingen vits i å diskutere med deg...vi er også, som jeg har sagt før veldig off topic.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. interessant debatt dette. Jeg var på utikk etter hundepass til min hund for en stund siden, og da ringte det en dame fra polen (eller var det russland?) uansett, jeg forstod ikke et døyt av det hun sa. Hun snakket så dårlig norsk at det var fælt. Så hun ville jeg ikke skulle passe hunden. Fordi jeg vil ha GOD komunikasjon med personen som har med hunden min å gjøre.

Hvis jeg hadde hatt valper, ville jeg ikke solgt til noen som ikke kunne norsk. Jeg må ha god kommunikasjon og kontakt med de menneskene for å forsikre meg hva som skjer og planer etc. etc. Så noe gebrokket språk ville jeg ikke "godtatt". Men engelsk hadde gått an, for det forstå jeg jo. Men der også forståelig engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jada loke, jeg kjenner alt fra indere, til kinesere... men det betyr ikke at jeg hadde overlatet en valp til dem alikevel.. når jeg ser hvordan enkelte ser på kona og ungene sine...

og når jeg tenker at "oj... sånn behandler de kona si... hvordan ville de behandlet ett dyr da?"

nå drar jeg ikke alle over en kam her, men jeg må få lov til å velge hvilken person jeg vil selge til uansett?

det er vel en rett som de fleste oppdrettere i dag har?

(ikke det at jeg er oppdretter enda)

blir vel det samme som når noen vil kjøpe seg amstaff ( når det var lov) at de kun spørte etter hvordan bittet er, og om den er agresiv ( samme om det var nordmann eller utenlending)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo veldig synd for dere oppdrettere som ikke engang kan vurdere mennesker av annen hudfarge til å være valpekjøpere, da går dere glipp av utrolig mange flotte mennesker..

Så klart det er oppdretters rett å velge hvem man vil selge valp til. Det er klart kommunikasjonen må være god, så språkproblemer kan spille inn (men hva med meg som sliter med å forstå hva jærbuere sier- skal jeg slette de fra valpelista?). Det er klart man vil føle seg sikker på at valpen blir godt behandlet i sitt ne hjem, så man kan være så sær man bare vil. Jeg har møtt flere kvinnelige oppdrettere av BC som ikke selger valp til mannlige gjetere- det er da ikke værre det, enn å ikke selge til utlendinger? Folk kan ha flere grunner, men jeg fatter og begriper ikke hvordan mange av dere kan være så fordomsfulle av dere skjærer alle over en kam!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo veldig synd for dere oppdrettere som ikke engang kan vurdere mennesker av annen hudfarge til å være valpekjøpere, da går dere glipp av utrolig mange flotte mennesker..

Så klart det er oppdretters rett å velge hvem man vil selge valp til. Det er klart kommunikasjonen må være god, så språkproblemer kan spille inn (men hva med meg som sliter med å forstå hva jærbuere sier- skal jeg slette de fra valpelista?). Det er klart man vil føle seg sikker på at valpen blir godt behandlet i sitt ne hjem, så man kan være så sær man bare vil. Jeg har møtt flere kvinnelige oppdrettere av BC som ikke selger valp til mannlige gjetere- det er da ikke værre det, enn å ikke selge til utlendinger? Folk kan ha flere grunner, men jeg fatter og begriper ikke hvordan mange av dere kan være så fordomsfulle av dere skjærer alle over en kam!

At oppdrettere velger å skjære "alle over en kam", dvs å behandle alle valpekjøpere som har en faktor felles (dialekt, kjønn, etnisitet, etc) handler ikke om fordommer - men om kapasitet.

Dersom man som oppdretter vet (har erfaring med) at en type valpekjøpere må sjekkes ekstra nøye, følges opp ekstra mye, har spesielle "issues", eller bare et sært syn på hund, så velger man bort hele gruppen fordi det er for omstendelig, krevende og uhensiktsmessig å "påta seg" en valpekjøper som det med stor sannsynlighet vil bli ekstra utfordringer med.

Neei, jeg kjenner ikke mange "fremmedkulturelle" mennesker personlig - 1 av hovedgrunnene til DET er at de ikke er å finne i de miljøene jeg befinner meg til daglig (i hunderiet...). Flere spørsmål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg bare lurer på noen viktig ting. Hva gjør dere med de som er adopterte?? Spør dere alle som har annen hud farge? Og en ting det sto i en innleg lenger oppe at dere ikke selger til dypt troende mennesker uansett religion. HVordan skjekker dere det da??

Og bare så dere vet det (for det virker ikke som om den kunnskpaet har synket inn) hvorfor skulle en fra kina behandle konen dems dårlig. Kineser er budhister og i budhismen er begge kjønn likt og kvinner blir æret for å ha muligheten til å føde barn!! Så bare fordi en har en annen hudfarge betyr ikke at kvinnen er undertrykket.

Eller hva med japanere hvor kvinne er overhodet i famielien i såkalte matriarkale smmfunn. (matre=mor)

Det muslime sammfunnet er partiarkalt. (Pater=far)

Jeg er ganske troende i min religion (hvilken religion det er vill jeg ikke si da det sikkert kommer flere OT diskusjoner ut av det igjen) Men jeg vet ikke hva religion har med mit hundehold å gjøre!!!

Ps. Det finnes også nordemm som er muslimer, Det å være muslim har ingenting med hudfarge å gjøre det er en RELIOGION!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg bare lurer på noen viktig ting. Hva gjør dere med de som er adopterte?? Spør dere alle som har annen hud farge? Og en ting det sto i en innleg lenger oppe at dere ikke selger til dypt troende mennesker uansett religion. HVordan skjekker dere det da??

Og bare så dere vet det (for det virker ikke som om den kunnskpaet har synket inn) hvorfor skulle en fra kina behandle konen dems dårlig. Kineser er budhister og i budhismen er begge kjønn likt og kvinner blir æret for å ha muligheten til å føde barn!! Så bare fordi en har en annen hudfarge betyr ikke at kvinnen er undertrykket.

Eller hva med japanere hvor kvinne er overhodet i famielien i såkalte matriarkale smmfunn. (matre=mor)

Det muslime sammfunnet er partiarkalt. (Pater=far)

Jeg er ganske troende i min religion (hvilken religion det er vill jeg ikke si da det sikkert kommer flere OT diskusjoner ut av det igjen) Men jeg vet ikke hva religion har med mit hundehold å gjøre!!!

Ps. Det finnes også nordemm som er muslimer, Det å være muslim har ingenting med hudfarge å gjøre det er en RELIOGION!!

Det er nå 20 år siden jeg hadde mitt første kull og bortsett fra noen mailer fra Japan, Saudi-Arabia og andre uaktuelle, for meg, eksportland - har jeg aldri blitt kontaktet av en eneste "fremmedkulturell" med tanke på kjøp av hund. Imidlertid har jeg levert hund til endel utlendinger i utlandet (vestlige land) - og en etnisk norsk med unorsk "hudfarge"...

Forøvrig synes jeg du bør ta et oppfriskningskurs i samfunnsfag og historie... (særlig med tanke på verdensreligionene og hvor de praktiseres). Og japanske kvinner ville blitt overlykkelige over den status du har tildelt dem...

Skulle det bli aktuelt noengang regner jeg med å luke ut de mest ihuga religiøse fanatikerne på hodeplagget... Selger nemlig ikke valp til noen jeg ikke har møtt personlig - eller som har referanser hos noen jeg kjenner :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå 20 år siden jeg hadde mitt første kull og bortsett fra noen mailer fra Japan, Saudi-Arabia og andre uaktuelle, for meg, eksportland - har jeg aldri blitt kontaktet av en eneste "fremmedkulturell" med tanke på kjøp av hund. Imidlertid har jeg levert hund til endel utlendinger i utlandet (vestlige land) - og en etnisk norsk med unorsk "hudfarge"...

Forøvrig synes jeg du bør ta et oppfriskningskurs i samfunnsfag og historie... (særlig med tanke på verdensreligionene og hvor de praktiseres). Og japanske kvinner ville blitt overlykkelige over den status du har tildelt dem...

Skulle det bli aktuelt noengang regner jeg med å luke ut de mest ihuga religiøse fanatikerne på hodeplagget... Selger nemlig ikke valp til noen jeg ikke har møtt personlig - eller som har referanser hos noen jeg kjenner :-)

Hei Lotta

Jeg har studert sosial antropolig på UIO! Og det at systemet er matriarkisk har med arv og sammfunsoppbygning å gjøre! Så i måten hvordan det blir praktisert i enkelte hjem har ikke så mye å si for hva slags navn et sammfunn har. Og selvfølgelig vet jeg hvor de enkelte religioner praktiseres, jeg skulle bare opplyse om at det faktisk finnes nordmenn som også har islam som religion!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lotta

Jeg har studert sosial antropolig på UIO! Og det at systemet er matriarkisk har med arv og sammfunsoppbygning å gjøre! Så i måten hvordan det blir praktisert i enkelte hjem har ikke så mye å si for hva slags navn et sammfunn har. Og selvfølgelig vet jeg hvor de enkelte religioner praktiseres, jeg skulle bare opplyse om at det faktisk finnes nordmenn som også har islam som religion!!

Da vet du sikkert at man i Kina ikke er særlig religiøse p.t. heller? - Og ingen vil vel beskylde "Kina" (samfunns-systemet) for å være særlig "kvinnedyrkende fordi kvinner kan føde barn" i 2006? (Du kan jo spørre de kvinner som forsøker å få bære fram barn nr 2 om hvor mye de merker til buddismens menneske- og kvinnesyn som en start.)

At det finnes norske statsborgere som har islam som religion har vel ingen gått glipp av etter de siste ukers samfunnsdebatt? - Er det muslimer som er tema her? (Og hvis det er det, hvorfor skal vi selge hunder til folk som anser hunder for å være urene dyr?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kina var et meget religiøst land men i kommunismen er det straffbart å være religiøs. så på overflaten blir ikke reliogion praktisert mens på "underflaten" blir det det. Kommunismen ser på religion som noe som for folk til å tenke og det vil ikke kommunismen ha noe av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kina var et meget religiøst land men i kommunismen er det straffbart å være religiøs. så på overflaten blir ikke reliogion praktisert mens på "underflaten" blir det det. Kommunismen ser på religion som noe som for folk til å tenke og det vil ikke kommunismen ha noe av!

Dette kunne blitt en riktig interessant diskusjon - om en ganske laaangt fra trådstarten...

Om det er akkurat menneskers tankevirksomhet som blir stimulert av religiøse overbevisninger har jeg mine sterke tvil om - og det er vel heller ikke årsaken til at Mao forbud utøvelse av religion etter den kinesiske revolusjon...

Ei heller tror jeg at "underflatisk" religiøsitet vil være til hinder for dem som ønsker å kjøpe hund i Norge, er du bare "underflatisk" religiøs, så vil jo ingen oppdage det likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke erfaring med mao sitt syn på religion det må jeg innrømme men jeg er oppvokst under det kommunistiske regimet og ja det var synet på religion. De forvandlet et veldig religiøst land til noe absolutt ureligiøst i deres syn! Men man hadde religiøse møter. Prestene og rabbiene ble kastet i fengsel helt uten grund kun pga deres yrke, og man ble belønnet for å tyste på alt og alle. Dette tok slutt i 1991. Det var en meget vond tid for alle og det er noe jeg kan vELDIG mye om så bare spørr:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo?? Vi lærte akkurat at Karl Marx mente at "religion er opium for folket". Altså virker det rimelig ulogisk at kommunistene forbydde religion fordi det fikk folk til å tenke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette var jo intresant,men hva har det med salg av hund til utlendinger å gjøre? Mao? Kommenister?

Vi kan bare slå fast at mange ikke vil selge hund til muslimer. Det kunne ikke falle meg inn å selge hund til folk som ser på hunden som uren.

Og jo,jeg har solgt hund til en kineser (oppvokst og bosatt i Norge)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Du kan jo spørre de kvinner som forsøker å få bære fram barn nr 2 om hvor mye de merker til buddismens menneske- og kvinnesyn som en start.)

Religions:

Definition Field Listing

Daoist (Taoist), Buddhist, Muslim 1%-2%, Christian 3%-4%

note: officially atheist (2002 est.)

Når det gjelder buddismens syn på kvinner så er du på bærtur. Buddismen er etter mitt syn den minst kvinnefiendtlige religionen og er virkelig en fredens reiligion.

Anyways bare litt fakta her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hva slags syn din relgion tradisjonellt sett har på kvinner er avgjørende for om man blir en god hunde eier så ville jeg aldri i verden solgt til kristne i hvertfall. Bibelen går vel koranen en høy gang der med alt fra steining av kvinner til den (senere "sensurerte" i den protestantiske gamletestamentet) noe ublide skjebnen til Adams første kone Lillith..

Buddhister må jo være de ideèlle hundeierene i så måte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hva slags syn din relgion tradisjonellt sett har på kvinner er avgjørende for om man blir en god hunde eier så ville jeg aldri i verden solgt til kristne i hvertfall. Bibelen går vel koranen en høy gang der med alt fra steining av kvinner til den (senere "sensurerte" i den protestantiske gamletestamentet) noe ublide skjebnen til Adams første kone Lillith..

Buddhister må jo være de ideèlle hundeierene i så måte..

Det var akkurat det jeg skulle frem til ! :icon_redface:

Etter min mening er det veldig mye fordommer som ikke er basert på fakta. Rasisme er en form for uvitenhet.

Og til deg som sa det om Karl Max. Ja han mente at religion var som opium for folket. Så det var forbudt å praktisere det (eller ble det etter vert med stalin og lenin sitt regim)

Karl Marx hadde et ideologisk bilde av kommunismen. noe som i realitet aldri kommer til å funke. Dette er blit bevist både av den sovjetunionen, kalde krigen, og etter deres fall, hvordan de landene har utviklet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså... nå kommer vi inn på det med kultur og praktisering igjen. Det å kunne kodene! I rikere lag av folket i for eksempel Pakistan og India så er det vanligere med kjæledyr enn på landsbygda, hvor de har et annet syn. Høres kjent ut? Slik det var her i Norge for en god del år siden, og det er jo ikke noe galt i å se og si at "slik er det".

Har truffet noen forskjellige pakistanske hundeeiere, og det som vel var felles med dem var at de var veldig glade i hundene sine, men hadde veldig liten erfaring med hvordan det var å HA hund, siden de ikke hadde noen referanser, og ingen å spørre, og ingen tradisjon for hverken kursing eller andre ting. Et par av dem hadde vel en nokså hardhendt måte å oppdra på, blandet med kos, kanskje litt reflekterende for egen oppvekst? Så da blir jo spørsmålet om hvordan de tilegner seg kunnskap, og om de er villig til å høre på oppdretter? Ikke minst hvis det var en kvinnelig oppdretter? Som Lotta skriver, det er kanskje enklere å utelukke ALLE - urettferdig nok - enn å ta sjansen på de få valpene man oppdretter.

Jeg har aldri truffet pakistanske jenter med hund, for eksempel?

Og på islam.no er det flere innlegg fra muslimske gutter som spør fagfolkene der til råds om hva de skal gjøre med kjærester som har hund. Rådet er enstemmig: Få dem til å kvitte seg med hunden. Sjekk selv. Det gjøres i islam unntak for vakt- og jakthunder, men våre norske kjæledegger hadde islam.no nokså store problemer med uansett.

Det kommer jo an på praktiseringen av religionene også. I Vesten er vi nokså lite religiøse i vår fremferd, noe som i stor - iallfall svært varierende - grad er forskjellig fra islam, der det er hovedfokus.

I tillegg til individ og familie og hva som er vanlig i deres lag etc. Jeg har sett bilder av iranske kvinner med full chador - og liten hvit hund på armen, midt i Teheran! Og i mange asiatiske land er hundeeiere villig til å ofre mye for å ha hund, som i Kina har vært forbudt. Vanlige folk. Det er jo de samme dyreeierne som tar pipipene sine med i bur i parken for at de skal få treffe hverandre!

Jeg kjente også en ungarer som mente INGEN hund skulle få bo inne, selv om han hadde bodd i Sverige i en menneskealder. Kona unnlot å kjøpe hund av den grunn, og begynte med hest istedetfor... han lot seg ALDRI overtale.

Men hvor dypt skal en oppdretter måtte gå i å lære seg om mennesker, psykologi og kulturer - for å være sikre på å forstå - kontra det å være godtroende? Som sagt... det er ille nok å finne vettuge nordmenn å selge til, som vi har mulighet til å forstå de kulturelle kodene til. Kanskje noen har større forutsetninger for det, og da er det jo ikke noe problem - så får man akseptere at andre ikke har samme kunnskap.

Det viktigste er å finne gode NOK hundeeiere. Hvordan de ser ut spiller liten rolle. Men opprinnelse ER et poeng man ikke kan late som ikke eksisterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i hele innlegget, særlig alt om å klare å forstå koder og at man kanskje sliter nok med å finne mennesker med samme koder og vaner som en selv som man faktisk stoler på vil bli gode eiere. Så godt at noen klarer å formulere seg slik, godt skrevet Akela!

mvh

HeliX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...