Gå til innhold
Hundesonen.no

Selge til utlendinger


dorab01

Recommended Posts

  • Svar 265
  • Created
  • Siste svar

Men så er det heller ikke noen som har foreslått å frata oppdretterne rettigheter, det var ikke det denne diskusjonen handlet om. Den handlet om hvordan vi tenker og hvorfor, og det er det alltid lurt å tenke gjennom.

Men selv med de nye reglene her så må det da være lov å komme med et par bikommentarer, som faktisk, i dette tilfellet, var relatert til temaet som ble diskutert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ingen som har påstått at oppdrettere skal fratas noen rettigheter. Hvor har du det fra.?

Det handler om at oppdretter selv bestemmer hvem han/hun vil selge valp til.

Det er faktisk ingen som kan frata en oppdretter sin rett til å velge hvem vi vil selge våre valper til :) Jeg har heller ikke for fremtiden til hensikt å la andre fortelle meg hvem jeg skal selge mine valper til :(

Hadde det kommet slike regler, tror jeg ærlig talt at jeg ikke hadde fortsatt som oppdretter av hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er overasket over hvor mange fordomsfulle mennesker det er her. :icon_redface:

Det er forskjell på å være bevisst og fordomsfull, det er ikke til å legge skjul på at noen har annet dyre-/hunde-/kvinne-/etc-syn enn andre og så lenge salg og kjøp av valper er en frivillig sak står man jo fritt til å velge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på å være bevisst og fordomsfull, det er ikke til å legge skjul på at noen har annet dyre-/hunde-/kvinne-/etc-syn enn andre og så lenge salg og kjøp av valper er en frivillig sak står man jo fritt til å velge.

Det er flere her som sier de ikke vil selge til utlendinger/fremmedkulturelle i det hele tatt. Det synes jeg er fordomsfult.

Å være våken og se ann individet er vel en selvfølge, men å utelukke alle medlemmer av diverse menneskegrupper, med andre ord å dra alle over en kam, det kan vel neppe kalles åpensinnet.

Om alle oppdrettere skulle tenkt slik (mao: vært fordomsfulle mot div menneskegrupper) hadde det jo vært umulig for de diskriminerte gruppene å fått kjøpe hund.. Jeg synes det er sprøtt jeg, at voksne mennesker utelukker hele menneskegrupper/raser/kulturer på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere her som sier de ikke vil selge til utlendinger/fremmedkulturelle i det hele tatt. Det synes jeg er fordomsfult.

Å være våken og se ann individet er vel en selvfølge, men å utelukke alle medlemmer av diverse menneskegrupper, med andre ord å dra alle over en kam, det kan vel neppe kalles åpensinnet.

Om alle oppdrettere skulle tenkt slik (mao: vært fordomsfulle mot div menneskegrupper) hadde det jo vært umulig for de diskriminerte gruppene å fått kjøpe hund.. Jeg synes det er sprøtt jeg, at voksne mennesker utelukker hele menneskegrupper/raser/kulturer på den måten.

Jeg har ikke en dritt å bidra med i diskusjonen, annet enn at jeg er helt enig med Rimfrosthuldra.. Det er overraskende mange som er fordomsfulle.. Og bevisst er ikke det samme som fordomsfull!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært oppdretter (noe jeg aldri kommer til å bli) så hadde jeg sikkert både vært egoistisk og fordomsfull i manges øyer.. Men det hadde jeg ikke brydd meg om! Det er faktisk snakk om et uskyldig liv som man gir bort.. Å da skal man være skråsikker på at hunden får et fullverdig liv..

Det er da en religion hvor det ikke er "tillatt" å ha hunder (ifølge Snowdog), ergo, jeg hadde aldri solgt hund til noen som hørte til denne gruppen! Ferdig med det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært oppdretter (noe jeg aldri kommer til å bli) så hadde jeg sikkert både vært egoistisk og fordomsfull i manges øyer.. Men det hadde jeg ikke brydd meg om! Det er faktisk snakk om et uskyldig liv som man gir bort.. Å da skal man være skråsikker på at hunden får et fullverdig liv..

Det er da en religion hvor det ikke er "tillatt" å ha hunder (ifølge Snowdog), ergo, jeg hadde aldri solgt hund til noen som hørte til denne gruppen! Ferdig med det..

Ja men kjære deg da!

At det går an å være så j.....* korttenkt som det dere er !! Det er jo som dere sier uskyldige liv som dere gir bort. Det er jo bare tull dere gir jo ikke bort! de blir kjøpt av de som er intereserte!

Og jeg kan LOVE dere at i de kulturene der det ikke er lov, JA tenkt da vil de ikke ha hund. Og en ting til alle her ser det ut som om det er dere som gjør en tjeneste og gir bort hundene men det er faktisk kjøperen som velger oppdretter og som betaler for hunden. Og igjen de som ikke vil og ikke liker hunder ja de kjøper IKKE så enkelt er det. Og det UANSETT kulturell bakgrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er overasket over hvor mange fordomsfulle mennesker det er her. :icon_redface:

Du mener nok meg også.

Men jeg ville IKKE solgt dyr til mennesker med slikt dyresyn mange kulturer har, da får de heller kjøpe hos noen som ikke er så nøye på hvordan hunden får det.

Det de fleste (legg merke til at jeg sier "de fleste) med fremmedkultur som ikke har hund som naturlig del i sin kultur er ute etter er en tøff vakt hund.

Mange av disse menneskene er UTROLIG flinke til å snakke for seg og smiske, derfor har en evne til å snakke deg rundt når det kommer til spørsmålet om hva man skal bruke hunden til.

Derfor hadde jeg nok valgt å ikke selge til noen med annen kultur enn meg selv, dette gjør jeg for dyrenes skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke en dritt å bidra med i diskusjonen, annet enn at jeg er helt enig med Rimfrosthuldra.. Det er overraskende mange som er fordomsfulle.. Og bevisst er ikke det samme som fordomsfull!

Ja huffamegen, vi er noen fæle vesener vi oppdrettere som velger valpekjøpere etter våre egne kriterier. For jeg antar at jeg er inkludert i ditt utsagn. Og jeg er stolt av at jeg siler valpekjøpere meget nøye. Selv om man siler valpekjøpere meget nøye kan man risikere å gjøre feil eller bli manipulert av en utspekulert valpekjøper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korttenkt? Mulig det.. Vil ikke være naiv heller.. Sånn er bare tankegangen min, uansett hvor korttenkt eller fordomsfull eller rasistisk jeg er.. Jeg vil understreke at jeg overhodet ikke mente utenlendinger generelt, men i dette tilfellet de som tilhører en religion der hund ikke er "akseptert".. Men du sier at ingen av de vil ha hund, så da er jo det problemet løst :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men kjære deg da!

At det går an å være så j.....* korttenkt som det dere er !! Det er jo som dere sier uskyldige liv som dere gir bort. Det er jo bare tull dere gir jo ikke bort! de blir kjøpt av de som er intereserte!

Og jeg kan LOVE dere at i de kulturene der det ikke er lov, JA tenkt da vil de ikke ha hund.

Mange skaffer seg faktisk hund for vakthold, og siden de ikke har hunden som en naturlig del av sin kultur så blir det så som så med stell. Jeg vet jo hvem du er fra Øvrevoll og jeg ser ikke på deg som utlending fordet om du er fra et annet land og deg hadde jeg ikke hatt problemer med å selge hund til..det er disse med andre kulturer enn oss jeg ikke ville solgt til. :icon_redface: Og en ting til alle her ser det ut som om det er dere som gjør en tjeneste og gir bort hundene men det er faktisk kjøperen som velger oppdretter og som betaler for hunden. Og igjen de som ikke vil og ikke liker hunder ja de kjøper IKKE så enkelt er det. Og det UANSETT kulturell bakgrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en ting til alle her ser det ut som om det er dere som gjør en tjeneste og gir bort hundene men det er faktisk kjøperen som velger oppdretter og som betaler for hunden.

Du glemmer visst noe vesentlig, det er til syvende og sist oppdretteren som avgjør om h*n vil selge til de som ønsker å kjøpe. Det er ikke kjøperen sitt valg, men oppdretteren sitt valg om h*n vil selge eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forsto jeg ikke Raksha...

Mener at dersom folk kommer og er uhøfflige eller ikke klarer å gjøre seg forstått på et "normalt" vis. Eventuelt viser at de ikke er interessert i å høre på det jeg sier, så får de ikke kjøpt dyr hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men kjære deg da!

At det går an å være så j.....* korttenkt som det dere er !! Det er jo som dere sier uskyldige liv som dere gir bort. Det er jo bare tull dere gir jo ikke bort! de blir kjøpt av de som er intereserte!

Og jeg kan LOVE dere at i de kulturene der det ikke er lov, JA tenkt da vil de ikke ha hund. Og en ting til alle her ser det ut som om det er dere som gjør en tjeneste og gir bort hundene men det er faktisk kjøperen som velger oppdretter og som betaler for hunden. Og igjen de som ikke vil og ikke liker hunder ja de kjøper IKKE så enkelt er det. Og det UANSETT kulturell bakgrunn.

Unnskyld Dorab01. Mulig jeg overdriver litt her.. Men du spurte faktisk.. Og her får du svar..

Så og begynne med banning og å bli sint fordi noen sier meningen sn mener jeg blir helt feil da du faktisk har bedt om den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du glemmer visst noe vesentlig, det er til syvende og sist oppdretteren som avgjør om h*n vil selge til de som ønsker å kjøpe. Det er ikke kjøperen sitt valg, men oppdretteren sitt valg om h*n vil selge eller ikke.

Selvfølgelig tenker jeg slik og, men det jeg egentlig mente at man burde på en viss måte føle seg beæret at det var dit oppdrett denne personen valgte forde de ville ha et avkom etter dine hunder. Og jeg forstår at man må være kritisk uansett utlending eller etnisk norsk (spesielt du aud for de du har såpass spesiell rase). Men jeg synes også at man skall være lit liberal og heller bli lit bedre kjent med det menneske man er usikker på.

Og renateA det er ikke alle hunder som egner seg som vakthunder, Min rase (yorkshire terrier) tviler jeg på at noen ville ha som vakthund, Og hvis ja for de seg sikkert en stor overaskelse :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld Dorab01. Mulig jeg overdriver litt her.. Men du spurte faktisk.. Og her får du svar..

Så og begynne med banning og å bli sint fordi noen sier meningen sn mener jeg blir helt feil da du faktisk har bedt om den..

JO jeg spurte men jeg trodde at jeg satt med mer liberale og mindre fordomsfulle mennesker. Og jeg blir sjokert av hvor lite fortsåelse noen viser her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JO jeg spurte men jeg trodde at jeg satt med mer liberale og mindre fordomsfulle mennesker. Og jeg blir sjokert av hvor lite fortsåelse noen viser her.

Ja, som jeg skrev lenger opp, vi er fæle. Men det lever vi nok veldig greit med. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda Dorab01. Og det tenkte jeg og første gangen jeg var på forumer og fortalte at jeg tok bikkja mi i nakken,da var jeg i følge mange dyremisshandler og det som værre var.

Poenget er at du spurte,du må da ha tenkt tanken at noen kunne gi slike "fordommsfulle" svar? Hvorfor ellers skulle du spørre?

Dessuten kan jeg ikke si jeg føler du er noe bedre,for du hører ikke noe særlig på hva de andre brukerene her sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

overaskende nok så er jeg enig med aud her ( det har ikke skjedd så ofte) hehe...

men er jo oppdretter sitt valg om man vil selge til en person eller ikke...

og ja kall meg fordomsfull, for jeg hadde heller ikke solgt til en med annen kultur enn meg ( har erfaring med hvordan f eks han jeg var sammen med før, som for øvrig behandlet meg som en slåpute, men hvordan de behandlet hunden sin var det som irriterte meg mest.

Han og familien er kinesiske og hadde skaffet seg en blanding av rottwailer, amstaff og dobber til ett formål! ikke tur kamerat og venn!

men VAKTHUND som ikke fikk sosialisering, og som ene og alene hadde bosted i en kald gang hvor den sto fast lenket i en kjetting, og skiulle passe huset!

ikke fikk den orntlig mat eller noe heller, bare rester, og blei det ikke noe rester igjen, fikk ikke hunden mat den dagen!

den hadde biti alle i familien opptil flere ganger, og det fikk den ros for!

det her bidro til at jeg ikke vil selge til fremmedkulturelle...

de som vil kan sikkert vri og vende på det og si at man må se ann sånn og sånn, men jeg vil ikke selge uansett jeg, når jeg blir oppdretter en gang, så skal jeg selge valper til gode kjøpere som kan gi valpen ett godt liv hele livet, og ikke havne sånn som den hunden der..

som jeg fikk avlivet pga at den beit meg også en gang, ... det var absolutt det beste for hunden altså.. den hadde det ikke godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...