Gå til innhold
Hundesonen.no

Selge til utlendinger

dorab01

Recommended Posts

Men altså... nå kommer vi inn på det med kultur og praktisering igjen. Det å kunne kodene! I rikere lag av folket i for eksempel Pakistan og India så er det vanligere med kjæledyr enn på landsbygda, hvor de har et annet syn. Høres kjent ut? Slik det var her i Norge for en god del år siden, og det er jo ikke noe galt i å se og si at "slik er det".

Har truffet noen forskjellige pakistanske hundeeiere, og det som vel var felles med dem var at de var veldig glade i hundene sine, men hadde veldig liten erfaring med hvordan det var å HA hund, siden de ikke hadde noen referanser, og ingen å spørre, og ingen tradisjon for hverken kursing eller andre ting. Et par av dem hadde vel en nokså hardhendt måte å oppdra på, blandet med kos, kanskje litt reflekterende for egen oppvekst? Så da blir jo spørsmålet om hvordan de tilegner seg kunnskap, og om de er villig til å høre på oppdretter? Ikke minst hvis det var en kvinnelig oppdretter? Som Lotta skriver, det er kanskje enklere å utelukke ALLE - urettferdig nok - enn å ta sjansen på de få valpene man oppdretter.

Jeg har aldri truffet pakistanske jenter med hund, for eksempel?

Og på islam.no er det flere innlegg fra muslimske gutter som spør fagfolkene der til råds om hva de skal gjøre med kjærester som har hund. Rådet er enstemmig: Få dem til å kvitte seg med hunden. Sjekk selv. Det gjøres i islam unntak for vakt- og jakthunder, men våre norske kjæledegger hadde islam.no nokså store problemer med uansett.

Det kommer jo an på praktiseringen av religionene også. I Vesten er vi nokså lite religiøse i vår fremferd, noe som i stor - iallfall svært varierende - grad er forskjellig fra islam, der det er hovedfokus.

I tillegg til individ og familie og hva som er vanlig i deres lag etc. Jeg har sett bilder av iranske kvinner med full chador - og liten hvit hund på armen, midt i Teheran! Og i mange asiatiske land er hundeeiere villig til å ofre mye for å ha hund, som i Kina har vært forbudt. Vanlige folk. Det er jo de samme dyreeierne som tar pipipene sine med i bur i parken for at de skal få treffe hverandre!

Jeg kjente også en ungarer som mente INGEN hund skulle få bo inne, selv om han hadde bodd i Sverige i en menneskealder. Kona unnlot å kjøpe hund av den grunn, og begynte med hest istedetfor... han lot seg ALDRI overtale.

Men hvor dypt skal en oppdretter måtte gå i å lære seg om mennesker, psykologi og kulturer - for å være sikre på å forstå - kontra det å være godtroende? Som sagt... det er ille nok å finne vettuge nordmenn å selge til, som vi har mulighet til å forstå de kulturelle kodene til. Kanskje noen har større forutsetninger for det, og da er det jo ikke noe problem - så får man akseptere at andre ikke har samme kunnskap.

Det viktigste er å finne gode NOK hundeeiere. Hvordan de ser ut spiller liten rolle. Men opprinnelse ER et poeng man ikke kan late som ikke eksisterer.

Men akela du sier du kjente en mann fra ungarn. Jeg er fra ungarn og jeg hadde med meg hunden min overalt da jeg var på ferie sist. Både på besøk hos alle og med meg i butikker, frisøren, og resturanter. Jeg hadde henne enten i veske eller på hånden. Og alle syntes hun var helt nydelig. Og ingen hadde noe imot at jeg hadde henne i bilen, leilighet eller butikken. Ifølge FCI så er ungarn det landet hvor det blir født flest registrerte valper i forhold til innbyger tal i europa!

Og de stor som 3. på lista av mest fødte valper i europa bare tyskland og frankrike er forran. Og noen topp yorkshire oippdretter er derfra. Og ser du på verdens og europa shows ser du mange ungarsk eide hunder! Så tror du virkelig at du kan basere din mening på en person du kjente??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 265
  • Created
  • Siste svar

Og jeg har vært mye i Ungarn :) Hatt med hunder flere ganger,og kjøpt hund i Ungarn.

Har bare godt å si om Ungarn og Ungarere. Gestfritt og hundevennlig land med mange hygglige oppdrettere :) Og all den gode maten da... Gleder meg alt til IDC for dobermann i år som skal være i Ungarn.

:icon_redface::) Flott at endelig noen ser det!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp derfor er det vanskelig med andre kulturer og folkeslag, å bedømme hva som er SANNSYNLIGHETEN for at de skal ha med seg av syn på hunder.... Den ungareren var fra landsbygda, var en nå eldre kar, og mente hunder skulle bo ute. For det gjorde de i hans land, hevdet HAN. Kanskje det synet på hund - som husdyr - er gjengs, kanskje er DITT syn gjengs, hva skal man, med litt språkforskjeller etc i tillegg, da klare å gjette seg frem til? For DET ER POENGET... hvis du klarer å lese innlegget som helhet :-)

Igjen: Det er vanskelig nok å velge de riktige valpekjøpere som kommer fra Norge, og som ikke enten snakker deg etter munnen eller har totalt feil forventninger, og - alt etter rase - så ville jeg kanskje kjørt de sikre valgene først.

Jeg mener... det er mye som skal stemme. Jeg ville for eksempel skygget unna endel heilnorske valpekjøpere med meninger som visse av de som er gjenspeilt her inne også, fordi det ikke ville passet meg å solgt til dem. Man kan jo si at noen av disse også kommer fra en annen kultur, sånn sett.... Og so what, hvis de får kjøpt hund et annet sted er det jo greit. Dette er PERSONLIGE meninger uten fasitsvar, og det finnes alltid andre med andre meninger.

Det som er MER synd, er hvis man ikke kan diskutere ting som dette. For hva vil skje dersom det ikke er "lov" å snakke om slikt? Jo, da vil mange oppdrettere, som kanskje ikke bor midt i byen og ser alle nyansene, I HVERT FALL skygge unna og så rammer det kanskje flere. Dersom man fikk en åpen diskusjon, så vil det kanskje komme frem mer nyanserte bilder - av fremmedkulturelle MED hund. Kanskje noe for Hundesport å skrive om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer den ;)

Herreminhatt...

Poenget er ikke hvilket kvinnesyn buddister måtte ha - Mitt veldig enkle poeng er at det er en total avsporing å peke på Kina som et glimrende hundeland (kinesere som glimrende hunde-eiere fordi de er buddister) - så lenge det altså er en kjensgjerning at Kina er et areligiøst land.

Kanskje språkforståelse er et problem her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lotta!

Når det gjelder buddismens syn på kvinner så er du på bærtur. Buddismen er etter mitt syn den minst kvinnefiendtlige religionen og er virkelig en fredens reiligion.

Anyways bare litt fakta her.

Signerer den :(

Dette fikk du til å bli

Herreminhatt...

Poenget er ikke hvilket kvinnesyn buddister måtte ha - Mitt veldig enkle poeng er at det er en total avsporing å peke på Kina som et glimrende hundeland (kinesere som glimrende hunde-eiere fordi de er buddister) - så lenge det altså er en kjensgjerning at Kina er et areligiøst land.

Kanskje språkforståelse er et problem her?

Herre min hatt? Snakk om å legge ord i munnen på folk. Hvor i teksten over finner du ordene "Kina", "glimrende" og "hundeland". Som du ser signerer jeg at buddismen er en fredens relgion. Aksept og harmoni innen den relgionen er stikkord. Kunne kanskje vært et par ord redaktører som vil trykke profetbilder i pressefrihetens navn samtidig som han vil brenne Harry Potter bøker, og en og annen ekstremistisk muslim burde ta inn over seg.

Jeg liker best at du avslutter ironisk nok med: Kanskje språkforståelse er et problem her? Skulle det være mitt eller ditt problem i så fall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lotta!

Signerer den :(

Dette fikk du til å bli

Herre min hatt? Snakk om å legge ord i munnen på folk. Hvor i teksten over finner du ordene "Kina", "glimrende" og "hundeland". Som du ser signerer jeg at buddismen er en fredens relgion. Aksept og harmoni innen den relgionen er stikkord. Kunne kanskje vært et par ord redaktører som vil trykke profetbilder i pressefrihetens navn samtidig som han vil brenne Harry Potter bøker, og en og annen ekstremistisk muslim burde ta inn over seg.

Jeg liker best at du avslutter ironisk nok med: Kanskje språkforståelse er et problem her? Skulle det være mitt eller ditt problem i så fall?

Aner ingenting om din språkforståelse jeg - har ikke merket meg at du har skrevet særlig mange lange setninger i denne debatten i det hele tatt - men jeg tør uten å blunke påstå at enkelte andre i denne tråden ikke har forstått hva jeg sier.

Du har ikke kommet på tanken at jeg henvender meg til andre enn deg, siden du ikke gjenkjenner det du tror er henvisninger til dine utsagn? (Bare et lite tips; om du faktisk gidder å lese andres innlegg så vil du sett at det snakkes om kinesere, f eks...?)

Og nei - jeg er ikke engang ironisk når jeg spør om språkforståelsen er et problem her - jeg opplever det som ekstremt problematisk å debattere på norske fora med folk som ikke behersker språket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke kommet på tanken at jeg henvender meg til andre enn deg, siden du ikke gjenkjenner det du tror er henvisninger til dine utsagn? (Bare et lite tips; om du faktisk gidder å lese andres innlegg så vil du sett at det snakkes om kinesere, f eks...?)

Javel? I så fall hvorfor quoter du meg? Kanskje en tanke å quote de du tenker å kommentere da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo bare kverulering her og vi kommer ingen vei med å diskutere videre. Noen oppdrettere er redde for fremmede og deres ukjente men sikkert negative holdning til hunder og dermed velger å lukke de 100% ut. Sånn er det desverre bare selvom det er umoralsk og trangsynt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo bare kverulering her og vi kommer ingen vei med å diskutere videre. Noen oppdrettere er redde for fremmede og deres ukjente men sikkert negative holdning til hunder og dermed velger å lukke de 100% ut. Sånn er det desverre bare selvom det er umoralsk og trangsynt.

Her tar du skammelig feil. Det er ikke snakk om å være verken redde for fremmede eller om å være umoralsk og trangsynt. Det er tvert i mot snakk om å bruke hjernemasssen til det den er ment som, å tenke fornuftig. Og flertallet av oppdrettene ser det nok fornuftig å ikke selge til fremmekulturelle som har et helt annet syn på hva som er et godt og optimalt hundehold enn det nordmenn flest har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så må det da være alt annet enn kverulering å forsøke å oppklare misforståelser, og spørre hva folk henviser til i en diskusjon?

Det er tullprat å påstå at det er umoralsk av oppdrettere å være kritiske og strenge med hvem de velger å selge hund til. Det er nemlig tvert i mot - det som er umoralsk er å selge til den første og beste som snubler forbi og håpe at det går bra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmedkulturelle=dårlig og uegnet hundehold samme pokker kor fra kloden de kommer fra? Er det det du mener?

Ikke nødvendigvis, men i korte trekk blir det omtrent slik. Uansett, det er en oppdretters rett å selv betemme hvem h*n vil selge hund til. Og dette er verken trangsynt eller noe annet, i dine øyne, negativt, det er tvert imot positivt at oppdrettere siler valpekjøpere så godt som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nødvendigvis, men i korte trekk blir det omtrent slik. Uansett, det er en oppdretters rett å selv betemme hvem h*n vil selge hund til. Og dette er verken trangsynt eller noe annet, i dine øyne, negativt, det er tvert imot positivt at oppdrettere siler valpekjøpere så godt som mulig.

Ja aud det er veldig positivt at oppdrettere siler ut potensille hundekjøpere! Men det skulle ALDRI ha vert på grunn av hvilken farge de har på huden!! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja aud det er veldig positivt at oppdrettere siler ut potensille hundekjøpere! Men det skulle ALDRI ha vert på grunn av hvilken farge de har på huden!!

Tro det eller ei, men det er faktisk mange kriterier som legges til grunn når en oppdretter siler ut valpekjøpere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så det er liv i denne diskusjonen her enda ja :icon_redface:

hehe...

har det kommet noen vei?

Nei desverre forsatt like trangsynte mennesker

Men alle dere jeg har forsatt ikke fått svar på hvordan dere skall finne ut hvilken religon en person har?? eller om den er troende eller ikke?

Kan noen vær så snill gi meg svar på det!

Dobbeltpost brug redigeringsfunktionen mod. Einstein&Charlie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men alle dere jeg har forsatt ikke fått svar på hvordan dere skall finne ut hvilken religon en person har?? eller om den er troende eller ikke?

Det er vel bare å spørre det. Man kan selvfølgelig risikere at personen lyver, men løgn og manipulering kan man aldri få gardert seg mot.

Hvorfor driver du egentlig og gnåler ang. denne diskusjonen enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei desverre forsatt like trangsynte mennesker

trangsynte mennesker?

definerer du det som mennesker som skriver det de mener, istedenfor å holde det inne i seg?

kan vel bare godta att enkelte personer ikke selger?

og det er jo ett valg hver enkelte oppdretter må få lov til å ta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke alltid se på mennesker hvilken religion de har - men siden jeg tidligere sa som eksempel at jeg feks ikke ville solgt til sterkt religiøse konservative kristne heller - så forutsatte jeg selvsagt hvis jeg visste at de var det. Om de er det jeg kaller sterkt religiøs og i tillegg konservativ er det store sjanser for at jeg fanger det opp i samtaler med dem. Man snakker mye med folk før man selger dem en valp, og jeg ville aldri solgt en valp til noen jeg ikke "fant tonen" med. Og jeg har til dags dato ikke funnet tonen med noen sterkt religiøse som i tillegg er konservativ i troen sin. Det er ikke pga religion, hudfarge, nasjonalitet eller noe som helst sånt at jeg ville silt dem ut, men en potensiell valpekjøper må finne tonen med den som selger - det må være en kjemi der. Tross alt er det snakk om at man virkelig må stole på noen før man selger dem en valp. Det er ihvertfall min mening. For å kunne stole på noen, må kjemien stemme. Værre enn det, er det faktisk ikke. Folk kan kalle meg trangsynt eller rasist da så mye de vil, men jeg tror ikke de hadde solgt en valp til noen som kjemien ikke stemte med heller - jeg håper ihvertfall det.

mvh

HeliX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 year later...
Angående Oslo og hvorfor jeg ikke ville solgt til denne byen.

Jeg eier en staffordshire bull terrier og selger da eventuelt staffordshire bull terrier valper. I enhver diskusjon om amstaff snakkes det over en lav sko over at visse bydeler av oslo flyter over av rasen. Uten å sammenligne rasene forøvrig ønsker jeg ikke at enkelte bydeler av oslo skal bli fulle av stafforder heller. Siden en del av de personene det er snakk om er av typen "spark bikkja når den tisser inne" gjør dette meg enda mer betenkt. Den dagen det begynner å dukke opp stafforder her fra med dårlig gemytt så har folk allerede konklusjonen klar at det er hundene det er noe galt med, ikke eierene som bedriver mishandling. Når noe blir et problem i Oslo så blir det visst det over hele Norge, dermed kan et forbud ligge rett rundt døren.

Heldigvis ser staffen ut til å være for liten til å være amstaff erstatning, men jeg er likevel betenkt angående Oslo. Vent om 5 år da har det dukket opp ny "farlig" rase. Merkelig at disse ikke har vært farlig før og det er kun farlig i Oslo.

Dobbeltpost brug siteringsfunktionen mod. Einstein&Charlie

For øvrig er det bare 8-9 registrerte staffer i Bergen, så jeg ser ingen grunn til å sende flere over fjellet...

hvorfor ikke skrive på hvalpelista de at du skal ha full oppfølging av valpene? og viser valpen en agressiv holdning tar du den tilbake?

jeg kommer iallfall til og skrive i kontrakten at jeg skal ha full oppfølging av hvalpene (til en viss grad), og viser de en agressiv holdning, vil jeg kunne ta hunden tilbake uten refusjon av penger...

nok av folk som ikke tar vare på dyra sine.

og sjekk nøye ut hvem du selger til.

skinnet kan bedra vettu

trangsynte mennesker?

definerer du det som mennesker som skriver det de mener, istedenfor å holde det inne i seg?

kan vel bare godta att enkelte personer ikke selger?

og det er jo ett valg hver enkelte oppdretter må få lov til å ta?

Endelig ei som kan få sakt det :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor ikke skrive på hvalpelista de at du skal ha full oppfølging av valpene? og viser valpen en agressiv holdning tar du den tilbake?

jeg kommer iallfall til og skrive i kontrakten at jeg skal ha full oppfølging av hvalpene (til en viss grad), og viser de en agressiv holdning, vil jeg kunne ta hunden tilbake uten refusjon av penger...

nok av folk som ikke tar vare på dyra sine.

og sjekk nøye ut hvem du selger til.

skinnet kan bedra vettu

Eh..beklager at jeg involverer meg i en så gammel tråd, men seriøst: mener du at du skal ta tilbake en hund fra ditt avl hvis den har gemyttproblemer og ikke gi noen refusjon?

Minn meg på å aldri kjøpe fra deg...

Når jeg fikk gemyttproblemer på min valp var oppdretter svært så hyggelig og fortsåelsesfull og når hunden til slutt fikk en diagnose og ble avlivd fikk jeg tilbud om ny valp gratis.

Edit: så nå at jeg muligens tolket feil, det var hvis eierene viste en aggresiv holdning? Mot deg? Mot valpen? Mot verden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...