Gå til innhold
Hundesonen.no

Kneet til Isak - oppdatering


Havana

Recommended Posts

Se siste oppdatering på slutten av tråden.

------------

Den ene hunden min har sannsynligvis et delvis avrevet korsbånd i kneet. Dyrlegen mente at siden han var en liten hund i god form var det en mulighet for at skaden kunne lege seg selv med ro og smertestillende. (Hadde han vært en stor hund ville de vært nødt til å operere.) Hvis han ikke slutter å halte i løpet av et par måneder blir vi nødt til å operere uansett.

Er det noen her som har hatt hund med korsbåndsskade som har gått over av seg selv?

Hva med dere som har operert korsbåndet? Tar det lang tid å få hunden i normal gjenge etter operasjonen, og har hunden blitt helt fin igjen?

Det er sikkert store forskjeller fra hund til hund, men det hadde vært interessant å høre om deres erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, dette blir kanskje litt tullete, jeg vet ikke om noen hunder som har skadet korsbåndet, men jeg har spilt håndball og på laget mitt var det tre stykker som røk det..Alle sammen fikk først beskjed av legen om at det kunne bli bra av seg selv, og de var kjempeforsiktige og holdt seg i ro lenge ( nærmere 1 år). Samtlige endte med at når de begynte å trene igjen, skapte det så mye problemer, at de endte med å operere det..Og da var det nesten ett år rekovalenstid igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt om det på skolen i helgen og det bør opereres for å bli bedre, ellers vil det gå opp igjen.

Jeg trodde det var sånn at alle korsbåndskader måtte opereres,fordi det ikke gror av seg selv, men det skal jeg ikke si 100% sikkert altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt om det på skolen i helgen og det bør opereres for å bli bedre, ellers vil det gå opp igjen.

Jeg trodde det var sånn at alle korsbåndskader måtte opereres,fordi det ikke gror av seg selv, men det skal jeg ikke si 100% sikkert altså.

Hvis korsbåndet rives helt av må man operere, men siden det bare delvis er revet av og han er en liten, slank hund kan det visst lege seg. Men han har ikke blitt noe bedre i løpet av de siste ukene, og det er tydelig at han har vondt i beinet på tross av at han går på smertestillende. Håper virkelig at han slipper å operere, men ser ikke bort i fra at operasjon blir nødvendig. :unsure:

Okey, dette blir kanskje litt tullete, jeg vet ikke om noen hunder som har skadet korsbåndet, men jeg har spilt håndball og på laget mitt var det tre stykker som røk det..

Neida. Glad for all respons jeg. Det er visst en typisk håndballskade, har jeg hørt. Hunden min spiller ikke akkurat håndball, men han er en aktiv hund som liker å herje litt. Er nok en "idrettsskade" han har pådratt seg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis korsbåndet rives helt av må man operere, men siden det bare delvis er revet av og han er en liten, slank hund kan det visst lege seg. Men han har ikke blitt noe bedre i løpet av de siste ukene, og det er tydelig at han har vondt i beinet på tross av at han går på smertestillende. Håper virkelig at han slipper å operere, men ser ikke bort i fra at operasjon blir nødvendig. :unsure:

Neida. Glad for all respons jeg. Det er visst en typisk håndballskade, har jeg hørt. Hunden min spiller ikke akkurat håndball, ;) men han er en aktiv hund som liker å herje litt. Er nok en "idrettsskade" han har pådratt seg også.

Men dersom han har vondt selvom han går på smertestillende så er det vel best med en operasjon??

Har vetten sagt noe om hvor lang tid det kan ta før det leges?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skulle vente og se et par måneder hvor han får smertestillende og vi bare går korte turer (nå har det vel gått halvannen uke, men vi tok det rolig noen uker før det også). Hvis han ikke blir bedre innen april blir det vel operasjon. Blir muligens en ny tur til vetten om en ukes tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skulle vente og se et par måneder hvor han får smertestillende og vi bare går korte turer (nå har det vel gått halvannen uke, men vi tok det rolig noen uker før det også). Hvis han ikke blir bedre innen april blir det vel operasjon. Blir muligens en ny tur til vetten om en ukes tid.

Høres fornuftig ut. Håper det går bra og at dere slipper å operere. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Nå er det bestemt at Isak må opereres. Det så ut til å gå bra en stund, men nå har det blitt værre igjen.

Jeg gjentar spørsmålet fra startinnlegget: Er det noen som har vært igjennom en slik operasjon med hunden sin? Hvordan var tiden like etter operasjonen, og hvordan gikk det senere?

(Trenger litt oppmuntring nå... :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff stakkars Isak...god bedring til han. :)

Tusen takk, Renate :D

Var nesten sikker på at det skulle gå bra nå, men så fikk han plutselig tilbakefall. Vi var på morgenturen for et par dager siden og han løp litt og svømte en del (ja, han har begynt å svømme igjen!). På hjemveien fikk han så vondt at jeg måtte bære han den siste biten.

Blir nok en som trenger massasje utover høsten, ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ånei!

Stakkars Isak!

Vi som hadde tenkt å komme mer på besøk.. Ja, ja.. Vi får komme på sykebesøk da

Når skal han operere?

Og hva sier veterinæren om hvor lang tid det tar før han blir bra igjen?

Det er vanskelig å si hvor lang tid det tar før han blir bra igjen. Det blir nok noen måneder med opptrening. Heldigvis er han en slank og muskuløs hund, så han har et godt utgangspunkt. Hvor godt resultatet av operasjonen blir er det ingen som vet, men forhåpentligvis blir det bedre enn det er nå. Gruer meg for operasjonen, men når det likevel ikke blir bra av seg selv er det like greit å få det overstått.

Det er ikke satt noen dato for operasjonen ennå, men det blir nok om et par uker. Kommer til å være i Fredrikstad den første tiden etter operasjonen, men du og Rocky er selvfølgelig velkomne på besøk når vi er tilbake i Oslo. (Jeg og Theo kommer nok til å dra litt frem og tilbake, og Theo blir nok kjempeglad for å treffe Rocky enten Isak er med eller ikke.) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Hei

Vi har en rottweiler som akkurat er operert for avrevet korsbånd........

Innledningsvis så vil jeg si at det er helt umulig å se om ett korsbånd er revet helt av eller bare delvis av med mindre man åpner kneet å ser, jeg går ut ifra at dette ikke er gjort på din hund.

Nå vet jo ikke jeg hvordan din veterinær har undersøkt hunden - har han vært dopet ned under undersøkelse, eller har man bare undersøkt uten dop?

Vår rottweiler hadde ikke den typiske skuffebevegelsen i kneet før hun ble dopet ned - da fikk de frem den - før dette ble det antatt at det bare var skadet og vi fikk 14 dager på rimadyl og MINIMALT med bevegelse, kunn få korte turer i bånd. Etter 14 dager uten bedring ble hun dopet og da kom skuffebevegelsen - da var det rett til Jeløya dyreklinikk (som er FANTASTISKE på dette området - kanskje det beste i landet faktisk) for operasjon.

Nå skriver du at hunden din slo opp skaden igjen fordi han løp - og det jeg ikke skjønner er hvordan du kan la en hund med korsbåndskade løpe noe som helst. For å få helet ett delvis ødelagt korsbånd så må hunden holdes i ro i mange måneder, dvs. ingen herjing leking osv. Vi ble forespeilet (om det ikke hadde vært av) - opp til fire måneder i bånd UTEN noen form for fysisk utskeielse overhodet (burvile og båndturer) dersom det hadde vært snakk om heling av delvis avrevet korsbånd.

Operasjonen som ble utført på Dilla var en forholdsvis ny teknikk som går på at de åpner kneet, og på en måte skjærer over beinet - roterer litt og setter sammen med stålplater - dette gir det beste resultatet, fordi vinkelen i kneleddet blir endret og man får ett mer stabilt kne.

Dilla ble operert en fredag, og fordi vi har flere hunder hjemme beholdt de henne på Jeløy i 6 dager. Hun var oppe å gikk dagen etter operasjonen, og har siden gått på beinet. Hun måtte ha skjerm på frem til stingene ble tatt, men var aldri bandasjert eller noe sånt.

Rehabiliteringstiden er lang - og lufting foregår KUN i bånd, den første uken 4-8 turer av 5 minutter daglig - i bånd, utover det skal hunden være dønn i ro, og da mener jeg dønn i ro - så resten av døgnet ligger hunden i bånd. Uke to økes tiden til 7-8 minutter med samme antall turer - fortsatt med resten av tiden i bur, hunden skal IKKE gå rundt mellom turene men ligge rolig. Turene er imidlert viktig .....

Uke tre og fire - samme antall turer - fortsatt i bånd osv. - Etterhvert økes turlengden til ett kvarter og samme antall turer. Man kan også la de svømme fra uke 4 - gå på tredemølle osv. Har du en god forsikring dekkes også fysioterapi. Massasje er også bra..........

Vi er forespeilet ett liv i bånd i MINST 3 måneder, deretter kan hun begynne å fungere som en vanlig familiehund igjen, dvs. med vanlige turer men i kontrollerte former - først etter 4-6 måneder kan vi begynne å mosjonere litt mer systematisk i form av litt lett sykling osv. - men fortsatt skal hun ikke rase tulling i skogen løs med andre hunder. Etter 6 måneder kan vi begynne å leve som før - dvs. med full fart og moro med de andre hundene - nå kommer nok vil til å ta det med ro lenger vi da, for det var i lek med de andre at hun fikk skaden - men det er godt å vite at vi kommer igang etterhvert.

Vi er nå på femte uken etter operasjonen. Hun vår mer tur omtrent enn det hun noen gang har fått, selv om det er i bånd - 8 turer av 15 minutter - er to timer pr. dag - så vi får trimmet oss vi også *flir*

Utover turene ligger hunden i bur etter anvisning fra veterinær.

Operasjonen kosta skjorta - vi er glad vi har forsikring for å si det sånn, selv med den ble det dyrt nok.

Vi merker daglig forbedring av Dilla's bein, nå - etter fire uke kan hun nesten jogge lett på beinet uten å halte - hun går haltefritt, og begynner å få tilbake musklaturen i beinet. Det går veldig veldig veldig bra med henne.

For ett vellykket resultat bør man følge veterinærenes anbefalinger etter boka og ikke ordne og fikse ting på egen hånd - cluet er å skynde seg langsomt.

For ordens skyld - vår rottis er ikke av den store fleskete typen, hun er liten og lettbygd hvilket gjør at rehabiliteringen blir enklere. Men hun kjeder seg - vi har nå begynt å la henne ligge litt utenfor buret - vi hiver ut de andre og så får hun ligge på gulvet å kose seg litt, men hun er så desperat full av virketrang at det er vanskelig å holde henne i ro - hun kjeder seg omtrent ihjel....... men vi er flinke til å gå ut med henne regelmessig og da finner vi ting hun kan lete etter osv. sånn at hun får stimulert hjernen litt mens vi går.

Lykke til med operasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først vil jeg takke for godt og utfyllende svar :lol:

Nå skriver du at hunden din slo opp skaden igjen fordi han løp - og det jeg ikke skjønner er hvordan du kan la en hund med korsbåndskade løpe noe som helst. For å få helet ett delvis ødelagt korsbånd så må hunden holdes i ro i mange måneder, dvs. ingen herjing leking osv. Vi ble forespeilet (om det ikke hadde vært av) - opp til fire måneder i bånd UTEN noen form for fysisk utskeielse overhodet (burvile og båndturer) dersom det hadde vært snakk om heling av delvis avrevet korsbånd.

Første gang vi var hos dyrlegen pga av hinkingen var i januar. Dyrlegen mente det var hoftene, Isak fikk smertestillende, og vi fikk beskjed om å bare gå korte turer. Så skulle vi komme tilbake etter et par-tre uker. Hinkingen ble ikke så mye bedre, og det ble bestemt at vi skulle ta røntgen. Dyrlegen vi brukte hadde ikke utstyr til dette selv, og i stedet for å få han røntget på veterinærhøyskolen, bestemte jeg meg for å få det gjort i Fredrikstad. (Hvis det senere skulle bli nødvendig med operasjon, var det greiest å få det gjort der hvor jeg har familie med hus, hage, bil og ikke minst hundepass.)

Fredrikstad Dyrehospital sa dyrlegen at det ikke var hoftene, men kneet som var problemet. Han ble dopet ned og undersøkt og røntgen ble tatt av både hofter og knær. Hoftene var helt fine, men dyrlegen konkluderte med sannsynligvis delvis avrevet korsbånd.

Siden Isak er en liten hund (8-9kg) i veldig god form, mente dyrlegen at skaden hadde en mulighet for å hele seg selv. Vi skulle fortsette med smertestillende/betennelsesdempende og bare gå korte turer en stund til. I april hadde han blitt veldig mye bedre. Hevelsen ved kneet var gått ned og han hinket lite/ingenting. Avtalen var at vi skulle slutte med smertestillende og øke turmengden gradvis. Etter det har vi gått mer og mer tur. Hvis jeg har sett at han har blitt litt stiv har vi kuttet ned på aktiviteten igjen. I det siste begynte jeg å bli mer optimistisk og han fikk lov til å løpe litt (men bare litt) igjen. Men så ble det som sagt plutselig verre igjen...

Så, nå blir det operasjon neste mandag. Er forberedt på at dette blir langvarig og at vi må være ekstremt nøye på alle punkter. Han er forsikret, men jeg vet ikke hvor mye av rehabiliteringen som dekkes av forsikringen (venter på svar fra forsikringsselskapet). Han fyller også syv i september. Da er han "gammel" iflg Gjensidige, og da går egenandelen opp (Isak's tippoldefar fylte nettopp 18, blir litt absurd å kalle Isak gammel når han bare er 7...). Vi får heldigvis operasjonen før han runder syv, men noe av rehabiliteringen fortsetter vel utover høsten. Uansett blir ikke økonomien noe stort problem. Den virkelige utfordringen blir å sørge for at "turbotrollet" ikke kjeder vettet av seg. Han er vant til å være mye i aktivitet og trenger litt fart og spenning for å trives. Men han liker heldigvis også å bruke hodet. Vi får satse på mental fremfor fysisk aktivitet. Har fulgt med på tråden om aktiviseringstips (Agurktid på sonen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Så, nå blir det operasjon neste mandag. Er forberedt på at dette blir langvarig og at vi må være ekstremt nøye på alle punkter. Han er forsikret, men jeg vet ikke hvor mye av rehabiliteringen som dekkes av forsikringen (venter på svar fra forsikringsselskapet). Han fyller også syv i september. Da er han "gammel" iflg Gjensidige, og da går egenandelen opp (Isak's tippoldefar fylte nettopp 18, blir litt absurd å kalle Isak gammel når han bare er 7...). Vi får heldigvis operasjonen før han runder syv, men noe av rehabiliteringen fortsetter vel utover høsten. Uansett blir ikke økonomien noe stort problem. Den virkelige utfordringen blir å sørge for at "turbotrollet" ikke kjeder vettet av seg. Han er vant til å være mye i aktivitet og trenger litt fart og spenning for å trives. Men han liker heldigvis også å bruke hodet. Vi får satse på mental fremfor fysisk aktivitet. Har fulgt med på tråden om aktiviseringstips (Agurktid på sonen).

Hvor skal han opereres, og hvilken metode bruker de?

Det finnes som sagt to måter......

Når vi skulle operere Dilla snakket jeg med flere som hadde hatt samme operasjon, og de anbefalte kun tre steder i Norge - Gjøvik, Jeløya og Veterinærhøyskolen.

Hos min lokale veterinær var de helt på å sende oss til Jeløya fordi de har ortoped der og har mulighet til å tilby fysioterapi osv. i tillegg etter operasjonen. Nå bruker vi Jeløya konsekvent vi da til skader osv. av alvorlig art - og vi er veldig imponert over både fasilitetene, veterinærene og dyrepleierne der.

Uansett, lykke til...... i dag har vi ett tre inne i buret og koser oss med - det er snart bare pinner igjen av det *flir*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor skal han opereres, og hvilken metode bruker de?

Det finnes som sagt to måter......

Når vi skulle operere Dilla snakket jeg med flere som hadde hatt samme operasjon, og de anbefalte kun tre steder i Norge - Gjøvik, Jeløya og Veterinærhøyskolen.

Hos min lokale veterinær var de helt på å sende oss til Jeløya fordi de har ortoped der og har mulighet til å tilby fysioterapi osv. i tillegg etter operasjonen. Nå bruker vi Jeløya konsekvent vi da til skader osv. av alvorlig art - og vi er veldig imponert over både fasilitetene, veterinærene og dyrepleierne der.

Uansett, lykke til...... i dag har vi ett tre inne i buret og koser oss med - det er snart bare pinner igjen av det *flir*

Han skal opereres på Fredrikstad Dyrehospital (www.f-d.no). Der kommer vi også til å få fysioterapi og opptrening med vanntredemølle. Har ikke snakket så mye (men litt) med dyrlegen om metoder ennå, men han ser ut til å være rimelig oppegående og oppdatert. Jeg har lest alt jeg har kommet over om de ulike alternativene, og kommer til å ta en nærmere prat med dyrlegen om det på forhånd. (Så vidt jeg har forstått behersker han begge metodene.)

Har hørt mye positivt om Jeløya, men Fr.stad Dyrehospital er ikke helt ubrukelige de heller :P . Har så langt hatt veldig positive erfaringer med dem. Regner med at Isak er i gode hender der. (Hvis noen har noe å utsette på dem, må de rope ut NÅ!)

Tre i buret er herved notert på listen over aktiviseringsmuligheter :P (Dog ikke som førstevalg, da Isak svelger flisene og kaster dem opp igjen etterpå...)

God bedring til rottisen din :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Nå har altså kneet til Isak blitt åpnet for en måneds tid siden. Slik har det gått (så langt):

Da han ble undersøkt igjen, fant dyrlegen ikke noen tydelige tegn på korsbåndsskade, men Isak hadde jo åpenbart vondt og det ble bestemt at kneet skulle åpnes for å se hvordan det sto til der inne. Men de fant ingenting galt der. Så nå vet vi ikke hva som er galt :o .

Selve inngrepet gikk greit og han har kommet seg raskt. Kneskåla står i en litt annen vinkel etter operasjonen, men vi vet ikke om det vil hjelpe noe (tviler egentlig på det...). Han har vært nødt til å være mye i ro, men ikke fullt så mye som ved en korsbåndsoperasjon. Vi har nå begynt å gå kortere turer og han går til opptrening i vanntredemølle en gang i uka.

Ellers må vi bare vente og se hvordan det går med gjenopptreningen før vi avgjør hva neste skritt i utredningen blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...