Gå til innhold
Hundesonen.no

Belønning


Taz

Recommended Posts

Jeg har ikke lyst å bruke godbit som belønning for Cody, eller bare når jeg lærer inn enkelte øvelser som foreks fri ved fot, sitt, dekk osv.

Men forslag til andre belønninger?

Cody er enda veldig usikker og drakamp nytter ikke, han slipper den med engang.

Ball, løper han etter, men henter den ikke.

Da jeg skulle lære han apport (noe som han enda ikke kan) så belønnet jeg for at han var på vei bort, for at han hadde den i munnen og for at han var på vei mot meg, men hver gang jeg begynte å rose han (eller klikke) så kom han løpende tilbake igjen etter godbit. (Slapp apporten selvsagt)

Så nå kan jeg ikke belønne han lenger for at han komme tilbake igjen med den, for det vil han ikke gjøre.

Derfor trenger jeg andre ting å belønne med. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke få hastverk og begynn med altfor mange ting nå da ;) Vet det frister når man plutselig får en liten racer i stedet for det trege, hva-sa-du-sa-du å trene med og framgangen skjer mange lysår raskere. Been there - done that :P

Ville konsentrert meg om en øvelse eller to han kunne få bli sikker i, og også å bygge opp det å tørre å dra med deg og se på det som en belønning, ha en lang fille, beveg deg bort fra ham, lage slangebevegelser på bakken, stimulere jaktlysten, slippe, finne en annen fille, gjenta, trekke litt forsiktig, se en annen vei, lage litt gøye lyder isv. Tør han ikke nå blir det fryktelig tungt å bygge det opp om et år liksom. Skynde deg litt langsomt, og gjerne også ta kontakt med noen som har trent racerhunder før ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med ball i snor? Da bli altså belønningen å enten hoppe å sprette etter den, eller filleriste ballen. (eller det andre hunden vil gjøre med den ;)) kos og klapp, og lek er jo også utmerkete belønninger, men skal du starte konk. tar det seg kanskje ikke ut å sprette rundt i ringen med hunden som belønning ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke få hastverk og begynn med altfor mange ting nå da ;) Vet det frister når man plutselig får en liten racer i stedet for det trege, hva-sa-du-sa-du å trene med og framgangen skjer mange lysår raskere. Been there - done that ;)

Ville konsentrert meg om en øvelse eller to han kunne få bli sikker i, og også å bygge opp det å tørre å dra med deg og se på det som en belønning, ha en lang fille, beveg deg bort fra ham, lage slangebevegelser på bakken, stimulere jaktlysten, slippe, finne en annen fille, gjenta, trekke litt forsiktig, se en annen vei, lage litt gøye lyder isv. Tør han ikke nå blir det fryktelig tungt å bygge det opp om et år liksom. Skynde deg litt langsomt, og gjerne også ta kontakt med noen som har trent racerhunder før :P

Ettersom jeg ikke har begynt å lære han så mye, så blir det litt vanskelig å lære inn for mangen ting på engang. ;)

Jeg belønner bare frivillig atferd og smått holder på å lære han dekk.

(Han setter seg ned, og aker seg ned i dekk. Forhåpentligtvis klarer jeg å lære han av med det)

Men takk for råd, det skal prøves. :P

Selvsagt kan jeg spørre oppdretter om råd, men hennes råd er straff, og det nytter ikke på Cody uansett.

Han er så pass usikker at han hopper opp og skal slikke meg rundt munnen bare jeg prøver å si nei til han.

Joda, jeg bruker klikkertrening, men tror ikke jeg klarer å gi slipp på ordet Nei enda. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du klikker er det bare å kjøra på...hunden skal ha testet flest mulig øvelser på kortest mulig tid.

Jeg leste et sted at hunden skulle være innom alle grunnferdighetene innen 2 uker og på Loke var jeg innom alle (bortsett fra kryp) første uken...

Er han av den aktive vimsete typen så fokuser på "bli" øvelser og å holde posisjonen.Men ikke for mye igjenn...du vil jo gjerne ha en hund er aktiv skal du klikke på den ;)

Ang belønning så ville jeg bare ha prøvd å finne ut hva Cody egentlig liker.Du kan risikere å få en hund som leker drakam bare fordi du har bestemt det istedet for en som synes det er gøy.Litt jaktlek er ikke dumt..Pipelike fugerte veldig bra på Pan som var litt sånn forsiktig med sånt.Bare det å få gå rundt å lage den lyden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lyst å bruke godbit som belønning for Cody, eller bare når jeg lærer inn enkelte øvelser som foreks fri ved fot, sitt, dekk osv.

Men forslag til andre belønninger?

Cody er enda veldig usikker og drakamp nytter ikke, han slipper den med engang.

Ball, løper han etter, men henter den ikke.

Da jeg skulle lære han apport (noe som han enda ikke kan) så belønnet jeg for at han var på vei bort, for at han hadde den i munnen og for at han var på vei mot meg, men hver gang jeg begynte å rose han (eller klikke) så kom han løpende tilbake igjen etter godbit. (Slapp apporten selvsagt)

Så nå kan jeg ikke belønne han lenger for at han komme tilbake igjen med den, for det vil han ikke gjøre.

Derfor trenger jeg andre ting å belønne med. ;)

Men du?Du kan jo putte godbit i en skål og vet du.Som han kan løpe å hente?De aller fleste hunder liker nam i skål bedre enn fra hånd.(mine gjør i hvertfall det ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lyst å bruke godbit som belønning for Cody, eller bare når jeg lærer inn enkelte øvelser som foreks fri ved fot, sitt, dekk osv.

Men forslag til andre belønninger?

Cody er enda veldig usikker og drakamp nytter ikke, han slipper den med engang.

Ball, løper han etter, men henter den ikke.

Da jeg skulle lære han apport (noe som han enda ikke kan) så belønnet jeg for at han var på vei bort, for at han hadde den i munnen og for at han var på vei mot meg, men hver gang jeg begynte å rose han (eller klikke) så kom han løpende tilbake igjen etter godbit. (Slapp apporten selvsagt)

Så nå kan jeg ikke belønne han lenger for at han komme tilbake igjen med den, for det vil han ikke gjøre.

Derfor trenger jeg andre ting å belønne med. ;)

Hva med å begynne å lære ham at jaktlek/kamp er gøy? Halve jobben din med en valp er å finne/opparbeide en god belønning. Bruk heller tid på det enn øvelser! Selv begynnte jeg ikke med annet enn innkalling,lek og ball søk før hunden var 7mnd gammel. Først da startet jeg med øvelser.

Is i magen:Lek og opparbeide en god forsterker er noe av det viktigste du gjør med hunden om du ønsker å få effektive treningsøkter!! Noen hunder trenger litt tid på å bli trygg på kamplek: Bruk myk gjenstander med laaaang tråd i. Da blir ikke du truende div du kan leke uten å stirre på hunden og du skaper avstand fra deg selv.

Dette er nå det jeg har erfart ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær hunden din å leke, og lær deg selv timing når det gjelder klikking og belønning - altså dette med å shape frem adferden. Kanskje har du gjort det ørlite feil.

Det er synd å gi opp godbiter allerede, særlig hvis du har en litt usikker hund. Godbiter virker ofte vel så bra på dem, som en drakamplek i visse situasjoner.

Jeg er enig med sistnevnte; jobb med å bygg opp at lek mellom ham og deg er GØY. Ikke gi opp noen av delene. Får du ikke hjelp av oppdretter, så finn noen andre - gjerne en som har trent litt bruks, og som skjønner hva en litt veik hund i forhold til fører er.

Fordi jeg hadde trent en hund mest med godbit, siden den er forsiktig med dralek og ikke vil det med fremmede, så gikk jeg automatisk igang med å trene med godbit på neste hund, fordi jeg TRODDE den ikke var så giret.

Jeg fikk strålende hjelp av en som var innom treningen, og som drev med IPO og belger, som tok lille valpen - som virkelig var liten av størrelse - på alvor, og jobbet inn en drakamp/jaktlek, som ble helt suveren, og som i mange sitasjoner var den største belønningen for denne hunden. Men det var altså å gå gradene - fra en god bitedings i strie, størrelse XS, som ble slept i line etter han karen, og som vi "forfulgte" - jeg med hunden i bånd, og så løp vi litt sammen når minsten hadde fanget striebittet. Som de gjør grunnleggende i IPO. Dette er en ganske avventende hund som ikke hiver seg uti alt, men du milde så takknemlig jeg er i ettertid til han treningskameraten - nå har jeg FLERE belønningsmetoder å velge mellom.

Det gode med jaktlek/drakamp er også at det HEVER hunden noen hakk gjerne.

Men fordi jeg ikke har erfaring med dette selv, slik du heller ikke har med litt annerledes raser, så kan det være en ide å få litt hjelp. Fra en som skjønner at dette skal være LEK - og ikke bare en "øvelse", som er slutten på en annen øvelse.

Som en instruktør sa om noen runderingstrente hunder som var litt feiltrent og som han skulle hjelpe på rett vei: De trodde siste del av jobben er å drive å dra i den der filla, de gjør det ikke fordi de har lyst, men fordi de tror de må.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for råd. :(

Cody har blitt bedre nå, og det virker ut som om han syns at drakamp er gøy. :P Og han tør faktisk å holde fast i leken..

Akela: Jeg har ikke gitt opp godbit, og bruker det ofte.

Men jeg vil kunne bruke andre ting som belønning også. :P

For sånn som med Diego kan jeg bare bruke vann eller godbit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...