Gå til innhold
Hundesonen.no

Pinscher omplassering - råd


Recommended Posts

Hei! 
Har lenge sett meg ut pinscher og nå har det dukket opp en mulighet. En dame skal omplassere sin 4 år gamle pinscher (hann), da hun ikke har tid til den pga. endret livssituasjon. Hun snakker varmt om den, men den har russisk stamtavle og kan ikke registreres i NKK nå pga. restriksjoner. Hun er medlem i Pinscher-gruppa på Facebook, og fikk inntrykk av at det ikke var krise at den ikke er registrert. Er dette en stor ulempe? 
 

Den er heller ikke øyelyst eller sjekket for HD. Har dette stor betydning? De ville vel ha merket noe om hunden hadde problemer med hoftene. 
 

Håper på svar som leder meg i riktig retning! Hilsen ei som gleder seg til å kjøpe sin første hund :) 

Endret av Pinscherfan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Pinscherfan changed the title to Pinscher omplassering - råd

En såppas gammel hund skulle vell blitt importert til NKK før restriksjonene ble innført? Er det forsøkt innsendt? Om det er en ulempe at den ikke blir omregistrert, det er det kun du som kan svare på etter hvilke planer du har. Vil du feks. stille, helsetester, delta i sport, så må du ha registrert hund, de siste kan derimot gjøres med NOX-registrering. Hunden vil iallefall regnes som blandingshund.

Selv ville jeg påsett at hunden var helsetestet før både salg eller kjøp, men det er jo opp til en selv. Man vet aldri, og vite er mye bedre enn å kjøre blindt. Noen hunder får aldri problemer med dårlige hofter eller øyediagnoser, andre går det plutselig rett vest med. Det sagt, så er pincher i hofteøyemed en lett rase. Men er rasen belastet med sykdom som vanligvis screeningtestes for? Er det avgjørende for deg om det må være fritt? 

Til syvende og sist så er det jo din kontakt med hunden som er det viktigste, er det verdens beste hund som passer deg som hånd i hanske, så kan man se forbi mye! :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bedt om røntging og øyelysing før overtagelse. Særlig øyesykdom er arvelig hos pinscher. Som maysofie sier er det ikke noe problem at hunden ikke er registrert, utover at den vil regnes som en blandingshund og du kan dermed ikke stille ut eller bruke hunden i raseavl. Men du kan registrere den i NKK for å delta i hundesport, og ellers har det ikke noe å si.

Jeg ville også tatt kontakt med pinscherklubben og snakket med noen der, og snakk gjerne med noen som kjenner hunden fra før også for å få en objektiv vurdering av hunden i seg selv.

En herlig rase jeg er veldig glad i, lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...