Gå til innhold
Hundesonen.no

Ros/kos som belønning


Mud

Recommended Posts

Vi jobber med å etablere ros og kos som belønning. Jeg roser han og løper litt bakover og lar han hoppe oppå meg samtidig som jeg klør han i nakken og rufser litt.Dette er askeptabel betaling i Loke`s målestokk, ikke like bra som drakamp (som tilsvarer sånn ca 10mill i bonus for han), men han kan godt yte litt for litt kos med mor.

Problemet er at han automatisk griper rundt armen min samtidig som han kommer med en brummende AAAA lyd og han kan også nappe litt i ermet mitt.Og det er visstnok fy-fy for dommerene..

Men han er jo bare sånn!Det er sånn han koser!

Han biter seg ikke fast (så ofte lenger...) og han spytter ut armen min når jeg blir passiv (stort sett..) så jeg innbilte meg liksom at det kanskje gikk greit, men neida...

Hvis jeg skal få han til å ikke gripe må jeg gå helt ned på type:klapp i siden,fliiiink hund,(med dyp stemme)

-og det rett og slett ikke godt nok for Lokeliten.

Men jeg skjønner liksom ikke hva jeg skal gjøre for å få han til å ikke gripe ellers?Rosen blir jo en egen lydighetsøvelse omtrent hvis jeg skal trene det vekk..

Dere som har gripe hunder og konkurerer : hvordan har dere løst det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de ikke lov å bite eller knurre når man roser på konkurranse?

Nei... Du kan få en advarsel, ved gjenntagelse vil du bli utvist fra ringen. Reglene har blitt strengere, men jeg kan ikke finne noe i selve reglementet. Selv fikk jeg tilsnakk i kl.1 pga overdreven ros.

Mvh

Margrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei... Du kan få en advarsel, ved gjenntagelse vil du bli utvist fra ringen. Reglene har blitt strengere, men jeg kan ikke finne noe i selve reglementet. Selv fikk jeg tilsnakk i kl.1 pga overdreven ros.

Mvh

Margrete

De trekker visst poeng bare det ser ut som bikkja morer seg omtrent... Ingen som har noe forslag?Nå ønsker jeg nesten at jeg hadde retriever igjenn... ;)

kanskje jeg bare skal gå for dommere som har belgere hjemme ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har noe forslag?Nå ønsker jeg nesten at jeg hadde retriever igjenn... ;)

Du har helt ret, dette er at betragte som en uønsket adfærd som må trænes væk.

Hvis din Ros/kos virkelig er belønning for hunden, skal det i teorien funke at afbryde den og rejse sig og gå, lige så snart hunden viser tegn til at gribe rundt armen, eller begynde at brumme.

fætter Vims

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt ret, dette er at betragte som en uønsket adfærd som må trænes væk.

Hvis din Ros/kos virkelig er belønning for hunden, skal det i teorien funke at afbryde den og rejse sig og gå, lige så snart hunden viser tegn til at gribe rundt armen, eller begynde at brumme.

fætter Vims

Ja, men det gjør jo det..problemet er at det er sånn han koser så han gjør det med en gang..

Feks i dag tidlig når han hoppet opp i sengen for å ha kosestund så greip han med engang rundt hånden min og kom med kosebrumme lyden..Han er også fæl til å tygge på meg med fortenna.Dette er rasetypisk og vanskelig å trene vekk uten å ødlegge hele kosen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det gjør jo det..problemet er at det er sånn han koser så han gjør det med en gang..

Feks i dag tidlig når han hoppet opp i sengen for å ha kosestund så greip han med engang rundt hånden min og kom med kosebrumme lyden..Han er også fæl til å tygge på meg med fortenna.Dette er rasetypisk og vanskelig å trene vekk uten å ødlegge hele kosen ;)

Ja, jeg forstod at du egentlig ikke ser på det som et problem eller "uønsket adfærd". Men hvis du vil bruge "ros/kos" som belønning for at kunne omgå reglen om, at det ikke er lov at belønne hunden i LP-ringen, da må hunden lære at modtage ros/kos uden at gribe om armen eller brumme.

fætter Vims

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg forstod at du egentlig ikke ser på det som et problem eller "uønsket adfærd". Men hvis du vil bruge "ros/kos" som belønning for at kunne omgå reglen om, at det ikke er lov at belønne hunden i LP-ringen, da må hunden lære at modtage ros/kos uden at gribe om armen eller brumme.

fætter Vims

Jeg har faktisk brukt morgenturen for å tenke på dette. Gutten min elsker å bli røsket i rompa, da brummer han. Så for å omgå reglene der, så bruker å jeg å nappe litt i rompa hans, slik at han får ut litt brum, før jeg sier "ferdig", hvor han da må legge seg. Dette er så kort at det knapt kan se ut som en belønning. Faren ved det når det gjelder Z er han girer seg opp noe veldig og det hele ender med at han boffer mer og mer mellom hver øvelse ;)

La hunden hoppe opp på deg, slik at den får en klapp der oppe er jo også greit.

Personlig jobber jeg meg bort i fra rompanapping *flir* og over på dette med å bygge forventninger opp. Slik: fri v. fot - sitt under marsj bygger opp mot innkalling som i seg selv er rasende festlig, som igjen bygger opp mot ruta, og vidre til apportene. Neseprøve og avstand bygger opp mot belønningen på buret. Da kan jeg legge han ned, og han vil "gire" seg opp av seg selv. Skjønner dere hvor jeg vil? Det blir jo en form for baklengskjeding, men jeg bruker øvelser, fremfor belønning til slutt. Tungvindt og nesten umulig (tar i så fall himla lang tid)) å kjede et helt program.

Mvh

Margrete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk brukt morgenturen for å tenke på dette. Gutten min elsker å bli røsket i rompa, da brummer han. Så for å omgå reglene der, så bruker å jeg å nappe litt i rompa hans, slik at han får ut litt brum, før jeg sier "ferdig", hvor han da må legge seg. Dette er så kort at det knapt kan se ut som en belønning. Faren ved det når det gjelder Z er han girer seg opp noe veldig og det hele ender med at han boffer mer og mer mellom hver øvelse ;)

La hunden hoppe opp på deg, slik at den får en klapp der oppe er jo også greit.

Personlig jobber jeg meg bort i fra rompanapping *flir* og over på dette med å bygge forventninger opp. Slik: fri v. fot - sitt under marsj bygger opp mot innkalling som i seg selv er rasende festlig, som igjen bygger opp mot ruta, og vidre til apportene. Neseprøve og avstand bygger opp mot belønningen på buret. Da kan jeg legge han ned, og han vil "gire" seg opp av seg selv. Skjønner dere hvor jeg vil? Det blir jo en form for baklengskjeding, men jeg bruker øvelser, fremfor belønning til slutt. Tungvindt og nesten umulig (tar i så fall himla lang tid)) å kjede et helt program.

Mvh

Margrete.

Så hyggelig at du er engasjert ;)

Jeg har planer om å baklengskjede når alle øvelsene er perfekte..(om en stund altså.. :P ) Den greia der er det mest tålmodighetskrevende innen klikkertrening synes jeg.Men jeg tenkte altså på å bruke kos og ros som en "dette går rett vei!" greie for han..

Jeg har også tenkt på å massere baklårene hans sånn kjapt (det er himmelen for Loke ) men jeg er redd det blir trekk for den og...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare si i fra til dommeren at det er sånn han er, før dere starter da...?

Nå er det sånn ca 100 år siden jeg var inne i ringen for argus øyne, men det var da ikke noe problem med sånne ting bare man sa ifra på forhånd...! ;):unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare si i fra til dommeren at det er sånn han er, før dere starter da...?

Nå er det sånn ca 100 år siden jeg var inne i ringen for argus øyne, men det var da ikke noe problem med sånne ting bare man sa ifra på forhånd...! ;):unsure:

Etter hva jeg har hørt så har det blitt utrolig mye strengere de siste årene..Spesiellt på internasjonale stevner (for jeg og Loke kommer jo selvfølgelig til å havne på landslaget *host*).Men i hvertfall:det er noen internasjonale regler som er strammet inn eller noe..Ingenting som hunden oppfatter som belønning er tillat ;)

Men hvis du står på utsiden av ringen med en skinnhanske så skal du se han tøffer gladelig igjennom hele programmet uten problemer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Att ha busa och klappa om hunden i ringen är helt okej i måttliga mängder än så länge, men jag kan hålla med om att gränsen absolut går vid att hunden biter i kläder eller kroppsdelar. En del domare kommer säkert släppa igenom det, andra kommer ge en varning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Att ha busa och klappa om hunden i ringen är helt okej i måttliga mängder än så länge, men jag kan hålla med om att gränsen absolut går vid att hunden biter i kläder eller kroppsdelar. En del domare kommer säkert släppa igenom det, andra kommer ge en varning.

Jupp! Har nettopp ringt å sjekket, for å være helt sikker. Det er som Fanny sier ;)

mvh

Margrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis du står på utsiden av ringen med en skinnhanske så skal du se han tøffer gladelig igjennom hele programmet uten problemer ;)

Jepp, jeg og hansken blir fast inventar på alle stevner! :P Ikke noe problem! ;)

Var ikke klar over at det var blitt så strengt, det er jo skikkelig kjipt da! Øvelsen er jo over når dommeren sier takk! Eller har de forandret på deg også....? :unsure: Jaja, det er så lenge til jeg kommer til å stille igjen så har goooood tid til å lære meg alle de nye reglene! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på noe.. Hvis du har en sekk eller noe i den duren som du legger hansken oppi, så lærer du han at han får gå oppi der å hente den hansken for så å ha drakamp! Den kan du jo ha liggende utenfor ringen uten at du får pes for det vel....? Så når du er ferdig i ringen så får han hente den..

Eller er ikke det lov heller....? :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på noe.. Hvis du har en sekk eller noe i den duren som du legger hansken oppi, så lærer du han at han får gå oppi der å hente den hansken for så å ha drakamp! Den kan du jo ha liggende utenfor ringen uten at du får pes for det vel....? Så når du er ferdig i ringen så får han hente den..

Eller er ikke det lov heller....? :unsure:

Joda..den er innlært allerede..å hente leken fra sekken,vi gjør det mye hjemme.

Jeg bare slipper ikke han løs for å hente en leke fra sekken på fellestreningene riktig enda ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok...da må vi gå skikkelig i tenkeboksen...Føles litt urettferdig når man har en hund/rase som gjør sånt helt ubevisst.. ;) Er litt lårmassage lov tror dere?

Muligt du finder mig gammel, sur og urimelig nu. ;)

Hvis reglen er at det ikke er lov at belønne hunden i ringen, så synes jeg du hellere skal bruge din tid og dine kræfter på at lære hunden at gå hele programmet uden anden belønning end den Margrete beskriver: tilladelse til at gå næste øvelse, end på at udspekulere snedige metoder til omgåelse af reglerne. Er din hund ikke nået så langt, da bør du vente med at konkurere.

Er LP virkelig blevet en konkurence i at omgå reglene?

fætter Vims

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligt du finder mig gammel, sur og urimelig nu. ;)

Hvis reglen er at det ikke er lov at belønne hunden i ringen, så synes jeg du hellere skal bruge din tid og dine kræfter på at lære hunden at gå hele programmet uden anden belønning end den Margrete beskriver: tilladelse til at gå næste øvelse, end på at udspekulere snedige metoder til omgåelse af reglerne. Er din hund ikke nået så langt, da bør du vente med at konkurere.

Er LP virkelig blevet en konkurence i at omgå reglene?

fætter Vims

Min hund kom til meg for 6 mnd siden og da kunne han ikke "sitt" engang så vi har uansett laangt igjenn :P

Det er lov til å rose og kose med hunden i mellom øvelsene, mitt problem er da altså at min hund koser igjenn derfor er regelene strengere for meg enn andre.Med min forrige hund hadde ikke dette vært et problem.Jeg prøver ikke å omgå reglene.Jeg prøver bare å tilpasse de til min hund ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi jobber med å etablere ros og kos som belønning. Jeg roser han og løper litt bakover og lar han hoppe oppå meg samtidig som jeg klør han i nakken og rufser litt.Dette er askeptabel betaling i Loke`s målestokk, ikke like bra som drakamp (som tilsvarer sånn ca 10mill i bonus for han), men han kan godt yte litt for litt kos med mor.

Problemet er at han automatisk griper rundt armen min samtidig som han kommer med en brummende AAAA lyd og han kan også nappe litt i ermet mitt.Og det er visstnok fy-fy for dommerene..

Men han er jo bare sånn!Det er sånn han koser!

Han biter seg ikke fast (så ofte lenger...) og han spytter ut armen min når jeg blir passiv (stort sett..) så jeg innbilte meg liksom at det kanskje gikk greit, men neida...

Hvis jeg skal få han til å ikke gripe må jeg gå helt ned på type:klapp i siden,fliiiink hund,(med dyp stemme)

-og det rett og slett ikke godt nok for Lokeliten.

Men jeg skjønner liksom ikke hva jeg skal gjøre for å få han til å ikke gripe ellers?Rosen blir jo en egen lydighetsøvelse omtrent hvis jeg skal trene det vekk..

Dere som har gripe hunder og konkurerer : hvordan har dere løst det?

Ok.. problemet er at måten du roser på blir for mye, og da må du finne andre metoder.

Hva med å fortelle hunden hva dere skal gjøre, og bygge forventningene til det?

Noe ala det margrete var inne på.

"Nå skal vi gå fri ved fot", "nå skal vi ha innkalling", "nå skal vi finne ruta", "nå skal vi apportere".

Hvis du konsekvent gjør dette på trening, vil setningene få en mening for hunden, og den blir gira til neste øvelse.. vel og merke hvis treningen er positiv ;)

Og kanskje paralelt lære den at "flink hund - legg deg" er positivt?

Si det konsekvent på trening, FØR du trener en øvelse, og la han ligge noen få sek?

Dermed har du rost, og laget forventning til hunden i samme slengen.

Aner ikke om dette ble forståelig, bare noen tanker fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.. problemet er at måten du roser på blir for mye, og da må du finne andre metoder.

Hva med å fortelle hunden hva dere skal gjøre, og bygge forventningene til det?

Noe ala det margrete var inne på.

"Nå skal vi gå fri ved fot", "nå skal vi ha innkalling", "nå skal vi finne ruta", "nå skal vi apportere".

Hvis du konsekvent gjør dette på trening, vil setningene få en mening for hunden, og den blir gira til neste øvelse.. vel og merke hvis treningen er positiv :P

Og kanskje paralelt lære den at "flink hund - legg deg" er positivt?

Si det konsekvent på trening, FØR du trener en øvelse, og la han ligge noen få sek?

Dermed har du rost, og laget forventning til hunden i samme slengen.

Aner ikke om dette ble forståelig, bare noen tanker fra meg.

Ah...Tusen takk!

Jeg kommer uansett til å baklengskjede, men jeg tenkte at det hadde vært smart å få gitt han ros i mellom øvelsene som et slags klapp på skulderen (nå er jeg så heldig at han er en belønningsjunkie med mye motor så det er ikke sikkert jeg trenger det men), det å legge seg har jeg ikke tenkt på at kan være en "belønning".Jeg legger han jo ned hele tiden på trening for å ta han av platen før det koker rett og slett, og han tilbyr "legge seg" helt av seg selv hele tiden i hverdagen nå.Så gjelder det å huske på å holde det helt positivt :P

(det er den ene tingen jeg er litt "streng" på...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...