Gå til innhold
Hundesonen.no

Førerorientert hund, Liten-mellomstørrelse, Lite jaktinstinkt?


SugarCoated
 Share

Recommended Posts

Jeg har tilbrakt mye tid på rasevelgere, youtube, og omplasseringssentre for å finne riktig hund for meg. Jeg har alltid vært veldig glad i Alaska Husky, og har hatt slike i hus over korte perioder, men jeg er redd for at disse skal bli for mye hund for meg hvis jeg tar inn en permanent. En førerorientert hund som kommer på innkalling, går overens med katter, og som ikke har altfor lang/fluffy pels er noe jeg helst vil ha.

Korthåra collie har da vært interessant da de virker ganske lydige, men har lest at enkelte sliter litt med stress eller noe slikt... Er også redd for at disse fort blir understimulerte og finner på mye tull, da jeg ikke har andre erfaringer med collier enn BC'ene til naboen. Disse går da aldri i bånd, bjeffer og løper rundt som de vil, og lukker øra rett og slett. Oppdragelsen var nok ikke så god kan jeg tenke meg? Føler collien trenger masse tur og trening, men mulig BC er mer intens enn korthåra collie?

Islandsk fårehund virker også fin. Kan bli litt lyd, men da kan den synge i kor med de andre hundene i gata :D De virker litt for krevende mtp fysisk og mentale aktiviteter som trenges. Finnes det isåfall andre spits/spisshunder som egner seg bedre som "bare" familiehund?

Basenji er en morsom type hund, og er jo på en måte et pluss at den er renslig og katteaktig, og liten nok til å kose med på fanget! Men den gjør jo litt som den selv vil har jeg lest, og det blir nok et irritasjonsmoment hvis den ikke hører etter når man roper på'n ? Om dette er individuelt fra basenji til basenji, eller oppdragelse, så lener jeg meg mer mot rasen isåfall.

 

Lurer da på om noen her inne har erfaring med noen av disse rasene? Om det finnes noen andre raser som kan være aktuelle, så er det bare å foreslå disse!

 

Jeg er jo egentlig veeldig glad i blandingshunder, og spesielt det å kunne ta inn hund fra omplasseringssentre. Kattene i huset er derimot ikke glad i store, ukjente hunder, så da vil jeg heller introdusere ny hund i form av valp. Omplasseringssentre har sjeldent valper (som jeg har sett), og her er det litt flaks som skal til for å finne hunden som passer.

- Jeg har ingen planer om å ta inn hund/valp i nærmeste framtid, så dette er mest for min del sånn at jeg kan lære litt mer om ulike raser, hva jeg burde se etter / hva som telles mest når man skal vurdere om en hund passer eller ei.

Endret av SugarCoated
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • SugarCoated changed the title to Førerorientert hund, Liten-mellomstørrelse, Lite jaktinstinkt?

Jeg kan svare på basenji-delen. 

Basenjien er en urhund, og er en av de minst førerorienterte rasene du kan finne. De har sterkt jaktinnstinkt, og kan normalt sett ikke gå løse. Ut i fra hva du ønsker i en hund, så passer basenjien bare til størrelseskravet. En ting er at de ikke kommer når du roper, en annen ting er at mange stjeler, ødelegger ting, og følger enkle husregler bare når eier er hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pingeling skrev:

Jeg kan svare på basenji-delen. 

Basenjien er en urhund, og er en av de minst førerorienterte rasene du kan finne. De har sterkt jaktinnstinkt, og kan normalt sett ikke gå løse. Ut i fra hva du ønsker i en hund, så passer basenjien bare til størrelseskravet. En ting er at de ikke kommer når du roper, en annen ting er at mange stjeler, ødelegger ting, og følger enkle husregler bare når eier er hjemme.

Ja, har lest en del folk som har sagt nettopp dette. Samtidig var det noen folk som snakket litt mer optimistisk om rasen, så tenkte jeg skulle spørre her selv enn å kun basere på eldre tråder fra hytt og pine. Noen individuelle basenjier er kanskje litt mer gullunge av seg enn andre (alder spiller kanskje en stor rolle her?), men ja, det at de er velkjent for å følge regler når de selv vil osv. er en stor grunn til at jeg ikke har valgt å "satse" på dem?

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, SugarCoated said:

Ja, har lest en del folk som har sagt nettopp dette. Samtidig var det noen folk som snakket litt mer optimistisk om rasen, så tenkte jeg skulle spørre her selv enn å kun basere på eldre tråder fra hytt og pine. Noen individuelle basenjier er kanskje litt mer gullunge av seg enn andre (alder spiller kanskje en stor rolle her?), men ja, det at de er velkjent for å følge regler når de selv vil osv. er en stor grunn til at jeg ikke har valgt å "satse" på dem?

 

Takk for svar!

Jeg har 2 stk, og de er på hver sin side av skalaen. Den ene er 7 år, og hun er veeeldig urhund. Den andre er 6 mnd gammel, og hun er et uvanlig individ. Hun er den enkleste valpen jeg noen gang har hatt, og er veldig førerorientert. Jakt har hun så klart, men betraktelig mye mindre enn den eldste. 

Så her har jeg en 7 åring som oppfører seg som en valp, og en valp som oppfører seg som en voksen. ?  Gener og flaks har hatt mer å si enn trening hos oss, i allefall.

Men det er viktig å velge rase ut i fra hva man vil trives med. Dersom man ikke liker bjeffing, så må man for all del ikke velge en varsler-rase og håpe at man kan trene det vekk. Og dersom man ikke ønsker selvstendige hunder med mye jakt, så bør man holde seg unna urhunder.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder collie så er det himmel og har i forskjell på en border collie, som fortsatt er en aktiv og krevende arbeidshund, og korthårs/langhårs collie som i stor grad er "avlet ned" til familiehunder og ikke krever på langt nær det samme. De er stort sett enkle og greie hunder, de krever både fysisk og mental aktivisering, men ut fra det du beskriver så tror jeg det kunne passe deg bra.

Når det gjelder spisshunder så vil jeg si at for eksempel finsk lapphund kanskje er litt mer førbar enn flere av de andre, og kan passe deg om du liker husky? De kan bjeffe en del, og de trenger en del tur, men ikke voldsomt mye i forhold til hunder flest. Jeg tror ikke nødvendigvis islandsk fårehund er så mye mer krevende heller, jeg tenker at om man tåler lyden så egner den seg fint til familiehund.

Det kommer også litt an på hva du legger i "mye" tur. Etter min mening bør alle hunder, uansett størrelse eller type, ha minimum en times tur hver dag. Unge, friske hunder av normalt aktive raser gjerne mer. Som hovedtur, i tillegg til korte tisse/snuseturer morgen og kveld. For mange kan det føles krevende i en hverdag hvor man kanskje har full jobb også, men det ER krevende å ha hund, den tar en stor plass i livet og hverdagen din.

Hvis du vil ha en lettlært hund som forhåpentligvis kan trenes til å gå løs ville jeg sett på raser som er avlet for å samarbeide med fører. Det betyr i hovedsak gjeterhunder og en del jakthunder (spaniels, retrievere, vannhunder). På godt og vondt betyr dette at det også er raser som er avlet for en eller annen oppgave, og som ofte trenger å få utløp for dette på en eller annen måte. Når det er sagt så tenker jeg at collie kort/langhår er noen av de mindre krevende innenfor denne kategorien. Kanskje også springer spaniel.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, simira skrev:

Når det gjelder collie så er det himmel og har i forskjell på en border collie, som fortsatt er en aktiv og krevende arbeidshund, og korthårs/langhårs collie som i stor grad er "avlet ned" til familiehunder og ikke krever på langt nær det samme. De er stort sett enkle og greie hunder, de krever både fysisk og mental aktivisering, men ut fra det du beskriver så tror jeg det kunne passe deg bra.

Når det gjelder spisshunder så vil jeg si at for eksempel finsk lapphund kanskje er litt mer førbar enn flere av de andre, og kan passe deg om du liker husky? De kan bjeffe en del, og de trenger en del tur, men ikke voldsomt mye i forhold til hunder flest. Jeg tror ikke nødvendigvis islandsk fårehund er så mye mer krevende heller, jeg tenker at om man tåler lyden så egner den seg fint til familiehund.

Det kommer også litt an på hva du legger i "mye" tur. Etter min mening bør alle hunder, uansett størrelse eller type, ha minimum en times tur hver dag. Unge, friske hunder av normalt aktive raser gjerne mer. Som hovedtur, i tillegg til korte tisse/snuseturer morgen og kveld. For mange kan det føles krevende i en hverdag hvor man kanskje har full jobb også, men det ER krevende å ha hund, den tar en stor plass i livet og hverdagen din.

Hvis du vil ha en lettlært hund som forhåpentligvis kan trenes til å gå løs ville jeg sett på raser som er avlet for å samarbeide med fører. Det betyr i hovedsak gjeterhunder og en del jakthunder (spaniels, retrievere, vannhunder). På godt og vondt betyr dette at det også er raser som er avlet for en eller annen oppgave, og som ofte trenger å få utløp for dette på en eller annen måte. Når det er sagt så tenker jeg at collie kort/langhår er noen av de mindre krevende innenfor denne kategorien. Kanskje også springer spaniel.

Finsk lapphund er jeg forsåvidt veldig glad i, og vurderte den en god stund! Møtte en på tur for ikke så lenge sida, og de virker kanskje litt for fluffy for min smak, men ellers kjempefine! Den og Islandsk fårehund er noen av de jeg liker godt, og virker til å være litt mer førerorienterte i forhold til andre spisshunder. Om jeg ender opp med å flytte litt mer ut på landet så kommer ikke lyden til å spille så stor rolle i allefall. Jeg liker å kunne ha en samtale gående med dyra mine?

 

Jeg er veldig enig i det at alle hunder trenger minst én times tur. Syns at det er rart at det står "minst 1 times tur" i beskrivelsen på raser som trenger mer enn det for å ikke bli destruktive innendørs... Kanskje jeg pirker for mye på sånne detaljer hahah. Mulig sånn info ikke er tilpasset til rasene, mer generell copy-paste... Jeg er vandt med å gå i 2-3 timer når jeg først går ut, så aktivitet burde det ikke være store problemer med, håper jeg. Kan heller korte ned turene noen dager og heller leke mer sånn at hunden kan løpe og hoppe rundt.

 

Springer spaniel og collie er de jeg har sett på en god del i det siste hvor jeg virkelig har analysert egenskapene jeg ønsker i en hund. Kooiker falt i smakogså , men vanskelig å få tak i fikk jeg inntrykk av. Settere er fine, og hadde en koselig Gordon som nabo når jeg var yngre. Settere blir nok for krevende da, så springer spaniel og collie er nok de jeg vil vurdere å skaffe. Om jeg ikke faller for en blandingshund da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...