Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund og Ulv


Ronny

Recommended Posts

Les Hundesport en gang til, du Santo. Og prøv å LES det, mer enn overskriften. Der ser du nyansene, som er akkurat det noen av oss har prøvd å formidle til deg.

20 år med å lese om ulv på den måten som det later som om du gjør, har ikke lært deg mye, det viser du selv. Du klarer heller ikke å lese ting ordentlig, og skjønne det som FAKTISK står der. Da hadde du sett hvor feil du skyter.

En annen ting er at du er veldig respektløs. Du har en hund du selv innrømmer - i private meldinger til meg - at du ikke får til, og at du er usikker på hva du skal gjøre med. Da burde du kanskje innse at de av som faktisk får til hundene våre, kanskje har fått med seg det som det dreier seg om... nemlig å trene HUND, uansett rase.

Dette er som å diskutere med Stutum, det spiller ingen rolle hva noen skriver. Det hadde antagelig vært mer fruktbart å diskutere med fjøsnissen til Per Olav. Kan du hjelpe nissen din med nettilgang hvis du finner ham igjen i garasjen, PO?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 143
  • Created
  • Siste svar
Guest Per Olav
Dette er som å diskutere med Stutum, det spiller ingen rolle hva noen skriver. Det hadde antagelig vært mer fruktbart å diskutere med fjøsnissen til Per Olav. Kan du hjelpe nissen din med nettilgang hvis du finner ham igjen i garasjen, PO?
Flir. Skal prøve så godt jeg kan hvis jeg finner han :) Siden jeg bor på landet kan det vel være like fruktbart å koble nettkabelen til ei rive. Her nytter det ikke med greip.

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en tanke: Hvis du mener du har veldig mye og lære folk her inne ang Ulv,så hadde det kanskje vært en fordel og holdt seg litt mer saklig en du har gjort i denne tråden,og faktisk prøve og lære bort noe av det du sier du kan.

Jeg kan langt i fra nok om Ulv,jeg har ikke sitii i naturen og studert de så egentlig kan jeg vel ingenting. Men jeg vil gjerne lære mer,og i denne tråden har det vært en del kunnskapsrike mennesker. Dessverre blir de gode innleggene borte i alt dette usaklige. Prøv og få frem poenget ditt i steden for og krangle slik,så kanskje du faktisk kan lære noen en ting eller to:)

Ingen skam og være litt ydmyk vettu. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Santo

Du har fått en del pepper her. Jeg ser av siste innlegget ditt, at mye av det du sier er fornuftig sett utifra ulveforskning. Mitt spørsmål til deg blir; Du sier du har studert ulv i 20 år. Greit :) Kan du fortelle oss litt om din bakgrunn? Da blir det kanskje lettere å forstå hvor du vil hen. Jeg skjønner at du har lest en del om ulv, og også erverved deg en del kunnskap. Det du sier er at dette kan direkte overføres til hund. Kan du forklare det på en måte som gjør at vi forstår hva du mener, så du slipper all denne pepperen. Sleng gjerne inn litt literatur, ingenting slår referanser vettu ;)

Overhodet ikke ute etter å ta deg nå, men prøver å hjelpe deg litt. Ber også om unnskyldning for at jeg kanskje var litt ufin mot deg i går tidlig.

Mvh

Margrete

Men hvis du slår opp i nr1/2005-nr2/2005 utgaven av bladet hundesport så får du litt kunnskap om den forskning som sier at det å studere ulven er den beste måten å forstå hunden vår på. dette er forskning som har pågått siden 1947.

Atter en gang, denne forskningen er gjort på "tam" ulv. Det er svært vansklig å følge en flokk for å kartlegge atferd slik det har blitt gjort på tam ulv.

(redigert)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Jeg har lyst til å sitere et par avsnitt fra Runar Næss (jeg antar at han er kjent for deg, Santo?):

"På den ene siden har vi en ulv: Et høyt presterende individ med unike egenskaper som skapt for å overleve - i skogen. Utviklet gjennom millioner av år til det meget spesialiserte individ den er i dag. Et vilt dyr uten kompromisser - der naturens lov om tilpassningsdyktighet og optimale ferdigheter har har styrt utviklingen - som i en Formel I bil. En helt rå maskin, men prisen er skyhøy, skadefrekvensen er stor og den krever konstant og omfattende vedlikehold. Krefter, fart og max ytelse er prioritert i absolutt alt, og den er ballansert i hastigheterer over 350 km/t. Ingen unødig luksus eller komfort - ustabil under 100 km/t. Sikkerhet er for pyser.

På den andre siden har vi hunden, Domestisert fra ulv, til å være allsidig "flerbruksbil". Den skal være komfortabel og trygg i alle situasjoer. Den skal kunne ta oss opp i god fart når vi ønsker, men ikke slik at vi mister kontrollen over den. Må også kunne frakte ungene, svigermor og masse oppakning til hytta - og da behøver det ikke gå så fort. Den er rimelig i innkjøp, økonomisk i drift og nærmest vedlikeholdsfri. En traust stasjonsvogn som er tilgivende ovenfor alle våre små feil og brukervennligheten selv for alle de forskjellige sjåfører - alltid med sikkerheten i høysetetet.

Hvorfor har du aldri sett en "Formel 1 stasjonsvogn" tror du?"

Hvor mye Formel 1 ser du i en Lada og hvor mye ulv forventer du å se i en hund?

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har vanskelig for å se den store forskjellen på ulve- og hundatferd etter det jeg har lest og sett med mine egne øyne både av ulve- og hundeatferd. Mange hunder har kanskje utviklet seg i retning lenger og lenger bort fra ulven i og med at mennesker har i hundrevis av år avlet på mutasjoner og misfostere.

Hunder danner også flokker, om ikke alle og det har jeg sett utallige eksempler på (utenfor Norge). ta f.eks. den forvillede hunden, dingoen, i Australia. Etter hundrevis av år hos menneskene fant denne hunden utveien til overlevelse ved å danne en flokk. Jeg er enig i at hunden er en hund og ulven er en ulv og man kan ikke plassere de to sammen og forvente at de skal forstå hverandres språk automatisk; et menneske som vokser opp med ville ulver uten kontakt med mennesker i oppveksten, vil ha store problemer med å kommunisere med mennsker senere. Men uansett så er hund og ulv i bunn og grunn samme art så det vil likevel ikke være så unaturlig å sammenlikne atferder.

Vil også bare si at selv om det latinske artsnavenet til hund er forskjellig fra ulvens så er det nå en gang slik at artsdefinisjonen vurderes ut i fra om to individer kan få fruktbart avkom sammen, og det kan altså hund og ulv og det vet jo alle at vi har flere eksempler på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke et klassisk trekk for arter i hundefamilien å leve i flokk. Å leve eller jakte i flokk er bare et spørsmål om ressurser.

Dingoen er nettopp et eksempel på at hundearter ikke nødvendigvis lever i flokk. Den kan leve både i grupper og alene, men den jakter stor sett alene og ikke i flokk slik en ulv gjør.

Ja, tamhunden stammer fra ulven, men den er ikke en ulv.

Kanskje vi burde slutte å legge vekt på hva en hund "burde gjøre" ut i fra hva ulven gjør og heller skaffe oss informasjon om hunden gjennom å studere hunder...??

Og definisjonen på en art går ikke bare på om to individer kan få fruktbart avkom, og også om disse individene et "forplantningsmessig isolert", enten fysisk atskilt, lever i ulike miljøer, ulike parringsritueler, sesong for brunst ol.

Løve og tiger i dyreparker har fått fruktbart avkom såkalte "ligre" men de fleste er vel enige i at de er to forskjellige arter...

Ernst Mayrs biologiske artsbegrep: Arter er grupper av naturlige populasjoner som forplanter seg med hverandre, og som forplantningsmessig er isolert fra andre slike grupper.

Om tamhunden er en egen art eller en underart av ulven er det ikke full enighet om, derfor finnes det to artsnavn for hund, canis familiaris og canis lupus familiaris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke et klassisk trekk for arter i hundefamilien å leve i flokk. Å leve eller jakte i flokk er bare et spørsmål om ressurser.

Dingoen er nettopp et eksempel på at hundearter ikke nødvendigvis lever i flokk. Den kan leve både i grupper og alene, men den jakter stor sett alene og ikke i flokk slik en ulv gjør.

Ja, tamhunden stammer fra ulven, men den er ikke en ulv.

Kanskje vi burde slutte å legge vekt på hva en hund "burde gjøre" ut i fra hva ulven gjør og heller skaffe oss informasjon om hunden gjennom å studere hunder...??

Og definisjonen på en art går ikke bare på om to individer kan få fruktbart avkom, og også om disse individene et "forplantningsmessig isolert", enten fysisk atskilt, lever i ulike miljøer, ulike parringsritueler, sesong for brunst ol.

Løve og tiger i dyreparker har fått fruktbart avkom såkalte "ligre" men de fleste er vel enige i at de er to forskjellige arter...

Ernst Mayrs biologiske artsbegrep: Arter er grupper av naturlige populasjoner som forplanter seg med hverandre, og som forplantningsmessig er isolert fra andre slike grupper.

Om tamhunden er en egen art eller en underart av ulven er det ikke full enighet om, derfor finnes det to artsnavn for hund, canis familiaris og canis lupus familiaris.

Ok, jeg sier ikke hunder skal oppdras som om den var en ulv i en ulveflokk, men jeg mener at det kan være svært lærerikt å studere ulver og ders flokkstruktur. Og det jeg har lært i biologiundervisningen er at en art defineres ut i fra om individene kan få fruktbart avkom. Og hva vil du da forresten kalle en tsjekkoslovakisk ulvehund eller en saarlos wolfound?

Og jeg vet at det flere medlemmer av hundefamilien som lever atskilt, men jeg snakker om ulven (canis lupus).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg sier ikke hunder skal oppdras som om den var en ulv i en ulveflokk, men jeg mener at det kan være svært lærerikt å studere ulver og ders flokkstruktur.

Ja, svært interessant er det og en lærer mye om ulvens atferd, men jeg syns man skal være forsiktig med å ta det for gitt at det samme skal gjelde hunden. En hund er en hund, ikke en degenerert ulv.

Det er veldig interessant og studere ulver hvis man ønsker å lære mer om ulver...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du Kiefher, kjenner du til Thorild som driver Tunge hundepensjonat? Hun har sin opplærling fra Nordenstam. Har vært på kurs hos henne, men håper virkelig at hun har oppdatert seg siden den gangen jeg var på kurs hos henne. Hund er så absolutt ingen Ulv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Ok, jeg sier ikke hunder skal oppdras som om den var en ulv i en ulveflokk, men jeg mener at det kan være svært lærerikt å studere ulver og ders flokkstruktur. Og det jeg har lært i biologiundervisningen er at en art defineres ut i fra om individene kan få fruktbart avkom. Og hva vil du da forresten kalle en tsjekkoslovakisk ulvehund eller en saarlos wolfound?

Og jeg vet at det flere medlemmer av hundefamilien som lever atskilt, men jeg snakker om ulven (canis lupus).

Kanskje litt på siden av tema men likevel: http://www.wolfdog.no/artikler/ulvtilhund/innledning.asp

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neivel, Hanna, så synes du kanskje ikke hunder og ulver har noe til felles, men jeg ser utrolig mange fellestrekk mellom min schäferhund og en ulv. Jeg har i hvert fall lært utrolig mye der. Hvis de er så forskjellige hvorfor finnes det flere eksempler på hunder og ulver som har levd i flokk og formert seg? Det er det ikke så mange dyr som gjør hvis de ikke har noe til felles og ikke kan forstå hverandre.

Hunden har en gang vært et villdyr, selv om det er mange som har vanskelig for å tro det. Og hunden er, litt forenklet, nettopp en degenerert ulv. Enten man liker det eller ikke. Mennesket har jo i hundrevis av år avlet på muterte ulver/hunder og fått frem dyr som ikke en gang er i stand til å føde sine egne valper. Visse raser har jo så store avvik at sannsynligheten for at en ulv hadde kjent seg igjen i en slik hund og omvendt ville vært minimal.

Mvh Emilie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For hele alfabegrepet - som innebar å "vise hvem som var sjef" - er rett og slett FORRIGE generasjons tolkning av ulvens adferd...

Hm, du antar mye og sier antagelig...

Å vise hvem som er sjefen er IKKE forrige generasjons tolknining, du mener vel ikke at jeg ikke skal være sjefen hjemme over karen min.Være den naturlige leder for han.Være den som han kan stole på og som alltid er først i køen.?

Spørs hva du mener. Hvis du mener å være "sjefen" - som at hunden alltid skal få mat sist, alltid få gå ut døren sist osv, så er det forrige generasjons tolkning av hvordan man skulle "oppdra" hunder - dette er oppdragelse i beste Johan B. Steen-stil, noe tilogmed han selv har moderert i de senere år.

Ellers helt enig med det Akela sier.

mvh

HeliX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neivel, Hanna, så synes du kanskje ikke hunder og ulver har noe til felles, men jeg ser utrolig mange fellestrekk mellom min schäferhund og en ulv.

Jeg har ikke sagt at hunder og ulver ikke har noe til felles, jeg ønsker å gjøre oppmerksom på at ved å studere ulver lærer du mer om nettopp ulver...

Du kan sikkert lære mye om fjording ved å studere araberhester - men tror du ikke man ville lært mer om fjordingen ved å studere fjording?

Ja, ulver og hunder har mange likhetstrekk de er jo tross alt beslektet, jeg er skeptisk til at man ukritisk suger til seg all informasjon om viltlevende ulver i troen på at det samme alltid gjelder for tamhunden. Den har tross alt vært i vår varetekt i over 10.000 år. Er det ikke trolig at den har forrandret seg en del på denne tiden...?

Hunden har en gang vært et villdyr, selv om det er mange som har vanskelig for å tro det. Og hunden er, litt forenklet, nettopp en degenerert ulv.

Degenerert? Overhode ikke enig! Hva foretrekker du å kjøre til butikken med, formel1 eller stasjonsvogn? Hunden er en forbedret utgave spør du meg, perfekt tilpasset menneskets ønsker og behov. (på godt og ondt).

Visse raser har jo så store avvik at sannsynligheten for at en ulv hadde kjent seg igjen i en slik hund og omvendt ville vært minimal.

Motsier du ikke deg selv her...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Neivel, Hanna, så synes du kanskje ikke hunder og ulver har noe til felles, men jeg ser utrolig mange fellestrekk mellom min schäferhund og en ulv.
Hvilket sammenligningsgrunnlag har du? Hvor mange ville ulver har du sett? Og over hvor lang tid?

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sagt at hunder og ulver ikke har noe til felles, jeg ønsker å gjøre oppmerksom på at ved å studere ulver lærer du mer om nettopp ulver...

Du kan sikkert lære mye om fjording ved å studere araberhester - men tror du ikke man ville lært mer om fjordingen ved å studere fjording?

Ja, ulver og hunder har mange likhetstrekk de er jo tross alt beslektet, jeg er skeptisk til at man ukritisk suger til seg all informasjon om viltlevende ulver i troen på at det samme alltid gjelder for tamhunden. Den har tross alt vært i vår varetekt i over 10.000 år. Er det ikke trolig at den har forrandret seg en del på denne tiden...?

Degenerert? Overhode ikke enig! Hva foretrekker du å kjøre til butikken med, formel1 eller stasjonsvogn? Hunden er en forbedret utgave spør du meg, perfekt tilpasset menneskets ønsker og behov. (på godt og ondt).

Motsier du ikke deg selv her...?

Jeg skjønner poenget ditt, men min erfaring er det at veldig mange hundeeiere har glemt at hunden er et rovdyr og at de aller fleste hunder er territoriebevisst, og har både jaktlyst og flokkinstinktet i god behold.

Likevel er det mange hundeeiere der ute som behandler og oppdrar hunden som om den skulle vært et menneskebarn, og mange har enten en fiks eller ingen ide om hvordan en hund skal oppføre eller oppfører seg under samvær med andre hunder. Mange f.eks. kan få helt panikk når de ser at hunden glefser og tro at den er aggressiv, når sannheten kan være en ganske annen.

Det jeg mener er at ved å studere hundens opprinnelige natur så kan man faktisk lære litt og få mange svar på enkelte ting som hvorfor hunden er en så god gjeter eller hvorfor den er et så populært kjæledyr i det hele tatt.

Og det er sant at jeg motsier meg selv litt; noen hunder har utviklet seg helt vekk fra ulven, f.eks. bulldogger og miniatyrhunder som chihuahua. Men på samme måte som ulven så er det faktisk ikke alle raser som lenger er villig til å pare seg med hverandre heller. Ta f.eks. schäferhund og bulldog, disse er så forskjellig i utseende at de i utgangspunktet har problmer med å forstå hverandres språk hvis de møtes tilfeldig, man finner også store atferdsavvik dem i mellom, og det er over hodet ikke sikkert at en schäfer ervillig til å pare seg med en bulldog eller omvendt.

En annen grunn til at jeg ofte sammenlikner hund og ulv er at gjennom erfaring med polarhunder så ser jeg også hos dem veldig mange trekk som en finner hos ulven. Hadde du hatt litt erfaring med lignende raser så hadde du kanskje kjønt hva jeg snakket om og hvorfor jeg mener at hunder og ulver er så like. Ja, det handler om å oppdra en hund som en hund, men det kan være greit å ha med seg kunnskaper og erfaring i bakhodet når en skal oppdra en familiehund for det er slett ikke sikkert at alle ønsker seg en prototypehund.

For mange er en hund bare en familiehund for meg er det viktig at hunden min kan få lov til å være noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner poenget ditt, men min erfaring er det at veldig mange hundeeiere har glemt at hunden er et rovdyr og at de aller fleste hunder er territoriebevisst, og har både jaktlyst og flokkinstinktet i god behold.

Ja... Det ligger i HUNDENS natur...

Likevel er det mange hundeeiere der ute som behandler og oppdrar hunden som om den skulle vært et menneskebarn, og mange har enten en fiks eller ingen ide om hvordan en hund skal oppføre eller oppfører seg under samvær med andre hunder. Mange f.eks. kan få helt panikk når de ser at hunden glefser og tro at den er aggressiv, når sannheten kan være en ganske annen.

Ja, grunnet mangel på kunnskap om HUNDER.

Det jeg mener er at ved å studere hundens opprinnelige natur så kan man faktisk lære litt og få mange svar på enkelte ting som hvorfor hunden er en så god gjeter eller hvorfor den er et så populært kjæledyr i det hele tatt.

Ulven er et dårlig kjæledyr, så dette lærer du lite om - men det kan si deg noe om hvilke forutsettninger ulven hadde som gjennom over 10.000 års tilpassing gjør HUNDEN til et godt kjæledyr.

En annen grunn til at jeg ofte sammenlikner hund og ulv er at gjennom erfaring med polarhunder så ser jeg også hos dem veldig mange trekk som en finner hos ulven. Hadde du hatt litt erfaring med lignende raser så hadde du kanskje kjønt hva jeg snakket om og hvorfor jeg mener at hunder og ulver er så like.

Ikke annta noe du ikke vet. Og igjen, ja selvfølgelig har ulv og hund likheter de er tross alt beslektet, men de har også ulikheter.

Ja, det handler om å oppdra en hund som en hund, men det kan være greit å ha med seg kunnskaper og erfaring i bakhodet når en skal oppdra en familiehund for det er slett ikke sikkert at alle ønsker seg en prototypehund.

Kunnskap skader aldri, og det er spennende å lære om hundens utgangspunkt, men ikke se deg blind på denne romantiseringen og glorifiseringen av hundens opprinnelige form. som du selv sier handler det om å oppdra en hund som en hund... og ikke en ulv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... Det ligger i HUNDENS natur...

Ja, grunnet mangel på kunnskap om HUNDER.

Ulven er et dårlig kjæledyr, så dette lærer du lite om - men det kan si deg noe om hvilke forutsettninger ulven hadde som gjennom over 10.000 års tilpassing gjør HUNDEN til et godt kjæledyr.

Ikke annta noe du ikke vet. Og igjen, ja selvfølgelig har ulv og hund likheter de er tross alt beslektet, men de har også ulikheter.

Kunnskap skader aldri, og det er spennende å lære om hundens utgangspunkt, men ikke se deg blind på denne romantiseringen og glorifiseringen av hundens opprinnelige form. som du selv sier handler det om å oppdra en hund som en hund... og ikke en ulv.

Når jeg snakker om at hunder er gode kjæledyr så sier jeg ikke at ulven er det, men grunnen til at hunden er så populær er jo nettopp fordi de har et flokkinstinkt og trives sammen med ett eller flere mennesker. Jeg vet i hvert fall at en del polarhunder oppfører seg veldig avvikende i forhold til en labrador og denne atferden kan en veldig lett se igjen hos ulver.

Grønnlandshunden f.eks. trenger utrolig mye jobbing for at den skal bli en velegnet familiehund, og om den kommer til å trives med denne oppgaven er slett ikke sikkert. Dette er noe som viser at denne hunderasen (som tross alt regnes som en hund) som et eksempel er mye nærmere ulven enn mange tror og mener.

Jeg, som har schäferhund selv for tiden vet godt at denne rasen er langt i fra en ulv, men hadde jeg ikke hatt kunnskaper om ulven og dens flokkstruktur på forhånd så tror jeg ikke at hundens oppdragelse hadde blitt så vellykket.

Mange spør seg ofte når de møter en hund som kommer snikende i mot dem hvilken atferd dette er, og da får de gjerne svaret; at dette er gjeteratferd. Men hva er gjeteratferd? Forfinet/spesialisert jaktatferd. Og de fleste hundeeiere vet at, som i ulveflokken, blir valper best sosialisert i samvær med voksne hunder og jevngamle valper. Dette er jo enkle eksempler på hvorfor det kan være greit å ha kunnskaper om ulven som hundeeier. Vet ikke hva du synes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunnskap skader aldri, og det er spennende å lære om hundens utgangspunkt, men ikke se deg blind på denne romantiseringen og glorifiseringen av hundens opprinnelige form. som du selv sier handler det om å oppdra en hund som en hund... og ikke en ulv.

:lol: Hanna!

Man kan dra ulv/hund-likhetene alt alt for langt, selv med polarhundene selv om de kanskje er mer "like" enn feks en Cavalier.

Jeg har basenji - en rase utviklet ved naturlig seleksjon og som er over 6000 år gammel - men å bruke ulv som forklaringsmodell for den har svært begrenset anvendelse, selv om det er en primitiv, og meget opprinnelig hunderase som i prinsippet skulle ha et "nærmere ulveslektskap" enn de langt yngre, menneskeutviklede rasene.

Å si at både hund og ulv er rovdyr og begge er flokkdyr og derfor skulle være ganske "like" er ikke godt nok (det samme kunne man sagt om løver og hyener..). Spesielt er dette med flokk-begrepet vanskelig. Studier av forvillede hunder viser at de har feks ikke revir som ulven, men oppholder seg gjerne i et fast område som de deler med andre hunder - uten å ta livet av hverandre eller jage hverandre bort slik ulver gjør. Forvillede hunder er gjerne selskapelige men uten faste flokk-strukturer osv osv. Så har man unntak - dingoen har til en viss grad en ulveliknende hierarki, men det avhenger av habitatet de bor i og er ikke nødvendigvis regelen. New Guineau Singing Dog, hvor de lærde strides om dette er en "ekte" villhund eller forvillet tamhund, er helt annerledes. Den lever alene eller til nød i par og har en helt ekstrem hunde-agresjon - her er det ikke mye flokk eller hierarki! Som man ser, det varierer så veldig at det blir feil å se ensidig på ulveraser som danner familieflokker som en slags modell for tamhund-adferd, for ikke å snakke om trening av tamhunden. Jeg synes det er en slags ironi i at alle de treningsmetodene som er basert på "ulven i hunden" aldri brukes på trening av ordentlige ulver!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Hanna!

Man kan dra ulv/hund-likhetene alt alt for langt, selv med polarhundene selv om de kanskje er mer "like" enn feks en Cavalier.

Jeg har basenji - en rase utviklet ved naturlig seleksjon og som er over 6000 år gammel - men å bruke ulv som forklaringsmodell for den har svært begrenset anvendelse, selv om det er en primitiv, og meget opprinnelig hunderase som i prinsippet skulle ha et "nærmere ulveslektskap" enn de langt yngre, menneskeutviklede rasene.

Å si at både hund og ulv er rovdyr og begge er flokkdyr og derfor skulle være ganske "like" er ikke godt nok (det samme kunne man sagt om løver og hyener..). Spesielt er dette med flokk-begrepet vanskelig. Studier av forvillede hunder viser at de har feks ikke revir som ulven, men oppholder seg gjerne i et fast område som de deler med andre hunder - uten å ta livet av hverandre eller jage hverandre bort slik ulver gjør. Forvillede hunder er gjerne selskapelige men uten faste flokk-strukturer osv osv. Så har man unntak - dingoen har til en viss grad en ulveliknende hierarki, men det avhenger av habitatet de bor i og er ikke nødvendigvis regelen. New Guineau Singing Dog, hvor de lærde strides om dette er en "ekte" villhund eller forvillet tamhund, er helt annerledes. Den lever alene eller til nød i par og har en helt ekstrem hunde-agresjon - her er det ikke mye flokk eller hierarki! Som man ser, det varierer så veldig at det blir feil å se ensidig på ulveraser som danner familieflokker som en slags modell for tamhund-adferd, for ikke å snakke om trening av tamhunden. Jeg synes det er en slags ironi i at alle de treningsmetodene som er basert på "ulven i hunden" aldri brukes på trening av ordentlige ulver!

Det finnes faktisk eksempler på hunder med fast flokkstruktur uten mennesklig innblanding, men jeg skal ikke påstå at dette er flertallet. men det er jo en grunn til at hunder trives sammen med familien sin mer enn noe annet kjæledyr. Og jeg sier heller ikke at hunder og ulver er flokkdyr, dermed helt like.

Jeg her i hvert fall aldri brukt noen "ulven i hunden"-metode for å trene hunden min, men med atferdslikheter i bakhodet under trening av hunden min så har jeg oppnådd akkurat det jeg har ønsket å oppnå med min hund. Og bare for å sitere et par polarhundeiere:

"Ja, den er jo snill og grei, godt sosialisert og trent, men den trives ikke som familiehund. Det er jo en ulv."

Dette er ett sitat og ikke mine ord, men jeg har jo selv sett hva disse hundeeierne mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Det finnes faktisk eksempler på hunder med fast flokkstruktur uten mennesklig innblanding, men jeg skal ikke påstå at dette er flertallet.
Det var interessant. Har du noen referanser?

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var interessant. Har du noen referanser?

--

Per Olav

Ja, under opphold i Tyskland, nærmere bestemt Øst-Berlin har jeg selv observert hunder som holder seg i flokk over lengre tid.

Også i Bulgaria (når vi har vært der på ferie)har jeg også observert hunder sammen i flokk, de samme individene i samme flokk flere år på rad, men men hvis jeg ikke kommer med en vitenskaplig utredning er vel ikke dette bra nok for enkelte bedrevitere :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et innlegg fra dobermannforum.com :rolleyes:

Ville bare dele noe jeg synes er interessant med dere.

Dette som dere leser under er oversatt av Torhild Hansen Tunge fra en engelsk bok.

Torhild har 18 års proff erfaring som hundetrener og driver kennelen som vi fikk Ayla omplassert igjennom. Hun fokuserer mye på rangs systemet og instinktene hundene våre har fra ulven.

Får ikke limt inn alt her, så jeg legger inn forordet, og deretter link til siden hennes for de som ønsker å lese mer.

FORORD AV TORHILD:

I denne boka som eg har oversett delar av, får me eit innblikk i ulven sin natur, på deira syn på kvarandre og på deira levesett. Det kan hjelpa oss å få ein motpol til dette "Walt Disney"-synet på hund, som er blitt så alt for mange gode hundar sin bane. Hunden vår stammar frå ulven, og difor vil ulven og ulven sitt liv i vill tilstand alltid vera eit referansepunkt for kva som er ”naturleg” i moderne hundepsykologi. Det er der me kan læra hunden vår å kjenna, slik evolusjonen har skapt han for å vera. For sjølv om det nå er over 12 000 år sidan me tok hunden inn i vår ”flokk” og vårt ”hi”, er det lite me har endra ved han, bortsett frå utsjånaden. Hunden ”trur” framleis han er ulv, og det er lett å gjenkjenna instinkta og åtferda når me studerer ulvar.

I ulveflokken er det rangordning: Ein rang for tispene, og ein for hannane, ifrå ledaren på toppen og ned til puslingen. Den held orden i flokken. "Alfatispa" og "alfaulven" er øvst. Dei to parar seg og fører flokken vidare. Ein av dei er sjef over alle. Eit fantastisk rikt språk samansett av dominerande og underdanige signal gjer at kvart flokkmedlem veit kor hans plass er, og kva han har å halda seg til. Alfaulven tek initiativ og sørgjer for ro og orden. Men det som slår ulveforskarane mest, er den ro og harmoni som alfaulven omgir seg med: Han går verdig rundt og styrer, men han misbruker ikkje makta si. Alle kosar og smiskar med han. Og han seier også i frå og går imellom, når nokon ikkje oppfører seg som dei skal. Dette skaper tryggleik for dei små og svake, det me i hundetreninga gjenkjenner som ”leiarskap. ” Men ein frekking som overser alfaulven sitt ønskje, blir arrestert. I vill tilstand vil gjentekne forsøk på dette i beste fall medføra utstøyting frå flokken, i verste fall døden! Greier frekkingen å ta makta, går gamleulven. Han blir kanskje ein einsam ulv.

resten finner dere på :

http://www.tunge-hundepensjonat.no/ulv/ulv.html

Å lese dette er som å bla tilbake til mine egne teorikvelder fra tidligere tider. Omtrent ordrett. Har hun kikket over skulderen min tro? <_< Joda det er mye av ulvens atferd vi kan kjenne igjen hos hunden vår. men kanskje ikke motsatt? Man påstår at hunder ikke danner flokker slik ulven gjør- Det skal jeg ikke motstride, men kikket forundret på familiehundene i Belfast som om morgenen ble sluppet ut mens eierene var på jobb. Der dannet de egne rivaliserene flokker med rangordning osv. Temmelig likt det vi finner hos ulven. Ved firetiden, arbeidstidens slutt, gikk alle hver til sitt igjen og var den hengivne Trofast resten av døgnet. Videre sies det fra de som kan slikt, at hos ulven finner man luktkjertler rett ovenfor halefestet som de bruker å gni mot noe for å avsette sin duft. Dette finner man ikke hos hunden... sies det. Igjen kikket jeg forundret på min Golden retriever "Julie" som hadde duftkjertel ved haleroten. Av og til var det søkk vått der av illeluktene sekret som hun mer en gjerne delte med seg av. Men det får så være.. Jeg tror ikke vi mennesker klarer å være ulv på samme måte som ulven og de av oss som prøver..vil kanskje bare forvirre mer en det gavner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...