Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund og Ulv


Ronny

Recommended Posts

ja jeg hører du sier det men kan ikke si meg enig.

men mulig det er viss vass, men det er nå slik jeg ser på det.

Men ikke misforstå, dette er ikke noe jeg mener om bare ulven, det er slik blant alle sterke raser.

kun den sterkaste har en mulighet, det er bare i stua de at hunden din slipper å tenke på dette.

alle sterke raser har en ting til felles å det er den utrolige råskapen som gjør at de kan eksistere i lang tid om ikke vi mennesker stopper de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 143
  • Created
  • Siste svar
Guest Per Olav
[--]alle sterke raser har en ting til felles å det er den utrolige råskapen som gjør at de kan eksistere i lang tid om ikke vi mennesker stopper de.

Jeg fatter ikke at jeg gidder :P Jeg vet ikke om du har hørt uttrykket fra salig Darwin om "survival of the fittest", m a o at de som er mest egnet overlever? Det er ikke råskapen som gjør at arter overlever, men at de tilpasser seg forholdene rundt dem. Jeg vil fortsatt anbefale Mech, Boitani og Coppinger m fl som solid grunnlag for egne meninger om ulv og hund.

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det kan med handa på hjerte sies å vere ett godt bilde på hvordan ulven tenker.

Kjære Santo, lytt til P.O (som iallefall må sies å ha en rase som kanskje ligger nærmere ulven, enn den du har...anyway), lytt til Akela, lytt til 2ne, lytt til Tonje (som har urhund)- lytt og lær..

Utenom dette skal jeg kun kommentere èn ting; hvordan i alle verdens dager og riker kan du, utifra å ha sett og studert ulveprogrammer og bøker, si hva ulver tenker? Hvordan kan NOEN si eller vite hva ulver tenker? Så vidt jeg vet har den enda ikke ytret ett eneste ord for å forklare hva den har på hjertet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg lytter, å ser hva som skrives.

Å jeg tviler ikke på at det er mange med kunnskap her inne, men hva er det de har erfaring med, å hvilke hund raser kommer erfaringen deres fra....?

Jeg vil kunne påstå at de hunderasene dere har kunnskap om er lite representativ for det jeg snakker om.

joda alfa er noe alle raser har å jeg er klar over at små hunder kan vise dominans, dette er bare en tng som ligger i genene deres men dette er ikke den type alfa eller dominanse jeg prater om.

dette er raser som er avlet svake å har ingen forusettning til å klare seg i vill tilstand om de ikke blir tatt hond om.

Å ja hvis per olav har kunnskap om polar hunder så har han nok litt han sku sakt, da disse nok er det nermeste man kommer ulven.

Men det finnes raser som har mer nedarvet dominans en disse, napolitansk mastiff er en av disse.

Det er en rase bygd opp på dominanse å det er nesten umulig å få en mastiff til å underkaste seg, det er ikke dermed sakt at det ikke er mulig å kontrolere den, den er villig til å la deg tro at du er sjefen å synes det er greit men inners inne har den full kontroll å lever livets glade dager som sjef i eget hode.

Du sier jeg har en rase som ikke skulle kunne sies å ikke vere nert ulven...

Jeg vil ikke påstå at jeg kan si hvor mye ulv det er i de forskjellige rasene men man kan se på hva de forskjellige rasene er bygd opp av å hva som var formålet med rasen å ut fra det se hva som kan vere i hunden din.

Det louis Dobermann ville lage var en meneske biter, fryktløs,uredd å i stand til skremme de fleste.

Han jobbet som skatte innkrever å nattevakt noe som ikke var en hyggelig jobb på den tiden, han ville da en hund som kunne ta vare på han ikke motsatt.

Tror nok dobermann har mange av de litt røffe nedarvede genene å det gjør nok att puddel oppdragelse ikke når igjennom på den gjennosnitlige dobermann.

Gjerne vere uenig men dette er noe en oppdreter av dobermann sikkert kan si mer om en meg.

jeg stoler på at det er mange som har kunnskap på hunden sin men den kunnskapen gjelder nok mest for den rasen de har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg lytter, å ser hva som skrives.

Å jeg tviler ikke på at det er mange med kunnskap her inne, men hva er det de har erfaring med, å hvilke hund raser kommer erfaringen deres fra....?

Jeg vil kunne påstå at de hunderasene dere har kunnskap om er lite representativ for det jeg snakker om.

joda alfa er noe alle raser har å jeg er klar over at små hunder kan vise dominans, dette er bare en tng som ligger i genene deres men dette er ikke den type alfa eller dominanse jeg prater om.

dette er raser som er avlet svake å har ingen forusettning til å klare seg i vill tilstand om de ikke blir tatt hond om.

Å ja hvis per olav har kunnskap om polar hunder så har han nok litt han sku sakt, da disse nok er det nermeste man kommer ulven.

Men det finnes raser som har mer nedarvet dominans en disse, napolitansk mastiff er en av disse.

Det er en rase bygd opp på dominanse å det er nesten umulig å få en mastiff til å underkaste seg, det er ikke dermed sakt at det ikke er mulig å kontrolere den, den er villig til å la deg tro at du er sjefen å synes det er greit men inners inne har den full kontroll å lever livets glade dager som sjef i eget hode.

Du sier jeg har en rase som ikke skulle kunne sies å ikke vere nert ulven...

Jeg vil ikke påstå at jeg kan si hvor mye ulv det er i de forskjellige rasene men man kan se på hva de forskjellige rasene er bygd opp av å hva som var formålet med rasen å ut fra det se hva som kan vere i hunden din.

Det louis Dobermann ville lage var en meneske biter, fryktløs,uredd å i stand til skremme de fleste.

Han jobbet som skatte innkrever å nattevakt noe som ikke var en hyggelig jobb på den tiden, han ville da en hund som kunne ta vare på han ikke motsatt.

Tror nok dobermann har mange av de litt røffe nedarvede genene å det gjør nok att puddel oppdragelse ikke når igjennom på den gjennosnitlige dobermann.

Gjerne vere uenig men dette er noe en oppdreter av dobermann sikkert kan si mer om en meg.

jeg stoler på at det er mange som har kunnskap på hunden sin men den kunnskapen gjelder nok mest for den rasen de har.

Per Olav er nok enda nærmere enn bare polar hund;) Og jeg vil påstå at, om du vil prøve å skjønne litt mer av likheter/ulikheter mellom ulver og hunder (som jeg regner med de fleste vil), så kan det være lurt og lytte til folk med urhunder..

Forresten: nå er det sånn at hunder som rottis og dobermann er avlet for å gå imot i konflikter, mens ulven faktisk skyr unna konflikter, så mye den kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis Santo hadde litt kunnskap om Polarhunder så ville han skjønt hvor på jordet han er med "råskap" snakket sitt,..

Det som skiller polarhunder som huskyer fra veldig mange andre raser er at de har veldig lite forsvar.Der andre hunder glefser legger en husky seg rett ned som oftes, eller aller helst så stikker de..Litt sånn som ulven egentlig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg er meget klar over at disse ulvene var og er den dag i dag litt for tamme til at de kan bli det man en gang håpet ville bli helt ville ulver.

Men det kan med handa på hjerte sies å vere ett godt bilde på hvordan ulven tenker.

Disse ulvene ble tatt hånd om av en som har jobbet med dokumentarer om ulv i nesten 50 år,tror jeg rimelig sikkert kan si at han holdt seg på god avstand under oppveksten til disse ulvene for at de ikke skulle bli tamme på noen måter.

Santos - bruker du dette ene programmet som grunnlag for all kunnskap? Jeg så de programmene også (de var jo delt i 2) og makan til sentimentalt ræl med oppspinn og sannheter blandet sammen i en salig mølje skal man lenge lete etter!

Men deg om det, synes synd på deg jeg - når ulve- og hunde-verden er så uendelig spennende og interessant så henger du deg opp i romantisk ulvesuppe.. stakkars deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Ja jeg lytter, å ser hva som skrives. Å jeg tviler ikke på at det er mange med kunnskap her inne, men hva er det de har erfaring med, å hvilke hund raser kommer erfaringen deres fra....?
Santos, det meste om hund er ganske trivielle greier :P De fleste har to ører, to øyer, fire bein og en hale. De lærer seg fort å tigge ved bordet dersom de får lov, og noen er kløppere til å stjele maten ut av handa di før du merker det. Atferden i bunnen er stort sett lik for de fleste, noen raser har litt mer av ditt og andre har litt mer av datt, noe som eierne bør ta hensyn til når de kjøper og oppdrar en hund. Vanskeligere er det ikke, sånn stort sett :P

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ikke moderator gir meg en ny advarsel nå for at jeg ikke er enige med alle her inne. En advarsel til så er det rett ut, fikk 2 advarsla for og skrive dialekt... B)

Du får neppe advarsel for ikke å være enig med alle. Ang. det å skrive på dialekt, så kan det da umulig være så vanskelig å la det være. Så da er det forsåvidt opp til deg selv. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mulig det er viss vass, men det er nå slik jeg ser på det.

Men ikke misforstå, dette er ikke noe jeg mener om bare ulven, det er slik blant alle sterke raser.

kun den sterkaste har en mulighet, det er bare i stua de at hunden din slipper å tenke på dette.

alle sterke raser har en ting til felles å det er den utrolige råskapen som gjør at de kan eksistere i lang tid om ikke vi mennesker stopper de.

Kjære min Gud, det er vel nå jeg også burde sette meg på hendene mine.

PO, skal vi starte en settesegpåhendenesineklubb? :P

Santo, har du ikke noe som du har greie på som du kan skrive om, for dette du skriver i denne tråden har ikke noe med virkeligheten å gjøre, og da sikter jeg til alle dine innlegg angående dette temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulven er mannsvjånivistenes ideal må vite ! De er rå, brutale, dominerer over hunndyrene, viker aldri for noen, kjempe tappert til siste slutt.. osv osv. :P:P

Nei, alvorlig talt. Jeg tror jeg er enig med de andre i denne diskusjonen. Tviler meget sterkt på at ulver er de dumme, brautende, rå monstrene som Santos beskriver de som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ikke moderator gir meg en ny advarsel nå for at jeg ikke er enige med alle her inne. En advarsel til så er det rett ut, fikk 2 advarsla for og skrive dialekt... B)

De to advarslene provoserte du vel egentlig frem selv. Du hadde jo mange muligheter til å innrette deg etter regelverket før det gikk så langt at det ble advarsel av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

I min uforstand, må jeg innrømme at jeg fortsatt ikke ser hva denne tråden handler om.

Derfor spør jeg; hva bør jeg vite om ulver og ulveadferd som i sin tur kan gjøre meg til en bedre boxereier ?

Ja, selvsagt foruten det at de dreper og delvis eter bikkjer som forviller seg etter/inn på samme bytte/territorium...

Min interesse sånn ellers for ulv er nemlig svært svært liten. (Tror jeg kan mye mer om hjort, noe som ikke er så interessant her inne :blush: )

mh

cl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Hei I min uforstand, må jeg innrømme at jeg fortsatt ikke ser hva denne tråden handler om.
Da er vi to, minst :)

Derfor spør jeg; hva bør jeg vite om ulver og ulveadferd som i sin tur kan gjøre meg til en bedre boxereier ?
Imho: ingenting :D

Ja, selvsagt foruten det at de dreper og delvis eter bikkjer som forviller seg etter/inn på samme bytte/territorium...
Har sikkert noe med ulvens villskap å gjøre. Andre forklaringer finns vistnok ikke.

Min interesse sånn ellers for ulv er nemlig svært svært liten. (Tror jeg kan mye mer om hjort, noe som ikke er så interessant her inne :blush: )
Det må da være mulig å få hjort noe med det da, cl ;)

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til deg som mener det jeg skriver bare er oppspinn.

Det jeg skriver er en god del fra den filmen men store dela av det handler om det som har skjedd i flokken etter filmen.

filmen ble innspilt fra starten av 1990 til sent på 90 talet å mye har skjedd etter filmen.

Dette har alldri hadlet om hvem som har rett eller galt i ulvens adferd eller hvor mye eller hvor lite ulv som finnes i dagens hunder.

Dette er noe selv folk som har studert ulv å hund i 50 år enda har mye å lær om.

I motsettning til dere så er det noen som forsatt har et åpent sinn å er motakelig for å ta imot ny kunnskap.

Men det handler litt mer om at man burde se hvor hundene våre slektes fra før man sier at aggresivitet , dominanse , å andre liksom uting er et tegn på at hunden er gal, mer ett tegn på att hunden er det man kan kalle en hund spør du meg.(er synet ditt at dverg puddel vikelig er en godt fram avlet hund er jeg redd vi ser litt forskjellig på hva som er en hund)

Å til deg som mener de er klisje aktige de innleggene.

***ENDRET AV MODERATOR***

Tror nok du sitter der med låven full av ulve mat å egentlig er en jeg hater av hele mitt hjerte.

Om du noen gang gidder å se litt fobi din lille verden så er det mulig å ha sterke følelser for ville dyr å måten de blir behandlet på.

Jeg føler meg selv rimelig tolmodig men du ska vite at det du sier provuserer ****** mye, historien om disse ulvene er litt mer enn følelsen for ett enkelt inndivid.

Disse ulvene betydde å betyr mer enn noen ulv tidligere å meningen med prosjektet er ett dypt ønske om at ulven en dag skal få mulighet til å kome tilbake til alle de plassene de en gang var,

før de ble Utryddet av folk med tanker som deg.

Ingen dyr eller dyre historie har satt slike spor å åpnet øynene mine mer for hvilke fantastiske dyr de er.

Dette er noe du alldri kan forstå, fortsett å fassiner deg over den lille design hunden din som bare har ett ønske å det er å dø for å slippe de plager den har fått fordi noen ville ha en hund de kunne ta med i veska si.

om noen vikelig trenge hjelp er det folk med tanker som deg.

Noen spør hva tråden handler om...? Jeg slengte meg på tråden til kiefher å siden han er utestengt er det vel bra noen kan si dere imot.

Grunnen til at jeg prater om ulv er fordi det tidligere har vert tatt op forskjellige årsaker til at en hund er aggresiv eller på andre måter er vannskelig.

Svaret alle har er at hunden sikkert er nervøs å mye mye mer.

Etter samteler med oppdrettere av rasen det ble diskutert har jeg funnet ut at rådene jeg fikk var vrøvl å hadde ingen ting med virkeligheten å gjøre.

Man sitter ikke som ekspert på dverg puddel å andre råtte lignende dyr å gir råd om hvordan man burde oppdra en meget dominant dobermann.

Det er av samme grunn som at jeg ikke går ned på rådgivnins kontoret for voldtatte kvinner å gir råd til folk der.(dette har jeg ikke greie på)

Noe nevte noe om gamle raser eller oldtids hunder, uten å vere ekspert på det heller så kan jeg bare si at av det jeg mener å ha lært så det finnes hunde raser som hvistnok er eldre en ulven.

Spørsmålet er vel om du mener dagens hund stammer fra oldtiden ulv eller oldtidens hund eller begge deler...?

Eller har du noen som helst kunnskap om hvor hundene våre stammer fra....?

Spørsmålet er videre om det er noen som forstår at 30 års kunnskap på dverg puddel nødvendivis ikke er alsidig kunnskap på hund....?

Når jeg ga rådene jeg fikk her inne videre til oppdrettere av dobberman fårsto jeg fort hva de mente om de, de lo godt av det må jeg si å jeg følte meg litt idot.

Prøv nu før guds skyld å forstå at 90% prosent av de hundan dere går rundt med er jo avlet opp å laget for å være finn på sofa puta i stua deres.

Joda mange av dere har bruks hunder å greier men disse er å lite relevant når det kommer til å forstå mange andre raser.

Noen eller mange mener en dominant dobermann som har en tendens til å svare litt hardt hvis andre hunder prøver seg er nevøs å utrygg å trenger seriøs hjelp....?

Noen eller mange mener en dobermann ikke skal være aggresiv da er det noe galt med den...?

Noen eller mange mener en dobermann ikke skal være vannskelig å sta.....? (betyr ikke umulig)

Jeg har muligens mye å lære om hund men er det noe jeg har kunnskap om så er det historien om Karl fredrich Louis dobermann , otto goeller å dobermann hunden historie.

Louis dobermann var bare ute etter en ting da han avlet fam da tiden dobermann som ikke er den hunden vi ser i dag, det var en hund som ikke var laget til å være blandt folk å vertfall ikke til kose dyr.

Mange av hundene hans var løse blant folk å kunne omgår folk men det var alment kjent at hundene hans var farlige.

De var avlet til å drepe å forsvare å hadde en utrolig samensatt hjerne som gjorde de skarpe på mange områder.

Mye har skjedd med dobermann siden da å de siste 100 årene så har den vært avlet fram som vakt hund først å fremst, blant mange andre ting.

Men en ting er sikkert at dette er ingen søt kose bamse som bør behandles som en dverg puddel.

De endringer som har vær på rasen har ikke visket ut den gamle dominante dobermann hunden å dette lever videre i dagen dobermann.

En oppdretter jeg pratet med sa dette: en sjefher hund ligger på skoen din dagen lang å venter på en komando å lever for å glede eier uten å forlange noe som helst, en dobermann snur seg mot deg når du ber den om noe å lurer på om du vikelig mener at den må gjøre det, å har den mulighet så later den som den ikke hørte hva du sa. (NOEN MENER DETTE ER DÅRLIG OPPDRAGELSE, OPPDRETTERE AV DOBERMANN MENER DET ER EN DOBERMANN I SITT BESTE Å LIKER DU DET IKKE SÅ BØR DU FÅ DEG EN ANEN HUND)

MAN KAN IKKE SI AT EN HUND SOM ER AVLET FRAM TIL Å VÆRE BÅDE DOMINANT Å AGGRESIV ER EN GAL HUND, DET ER JO FOR GUDS SKYLD DETTE DEN ER AVLET FRAM TIL Å VÆRE.

Man kan bare ut fra dette gjøre så godt man kan hvis man skal ha disse til å være sofa kose dyret ditt.

Å SELVFØLGELIG ER DET MULIG Å FÅ DE TIL Å BLI KOSE DYRET DITT Å, MULIGENS MER KOSETE ENN NOEN ANDRE HUNDER.

MAN MÅ BARE IKKE SI AT EN LITT UMULIG ELLER AGGRESIV DOBERMANN ER EN GAL HUND, DEN ER BARE EN DOBERMANN Å GJØR DET MEGET GODT.

Å husk i motsettning til dere så tar jeg meg ikke nær av at dere er uenig ( I ALT SOM SKRIVES) men siler ut å leser det som skrives i ett håp om å lære noe.

Å til dere som lurer så ja , jeg håper min dobermann blir en sofa gris men vil han være litt vannskelig så skal han få være det.(betyr ikke ulydig, umulig å aggresiv men han får lov å vere dobermann)

Sjarmen med en dobermann er at den ikke er som andre hunder å har baller til å vise det, noe de fleste andre hunder mangler.

(hater heller ikke dverg puddel men den er ett godt eksempel på ett dyr jeg mener ikke er det man kan si bærer arven etter den gamle hunden, disse dyrene mener jeg er formet å avlet slik at de er svake dyr på alle måter, fysisk å psykisk,langt fra oldtidens hund som noen nevnte)

Man har oversett alle sykdomer å plager til dyret å har bare tenkt på utsene, dette har skadet mange raser å har vert den største årsaken til at nye sykdomer kommer til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å herrejemini...

Du tror vel antakelig også at filmene om Lassie er rene fakta og at Lassi er en intelligent hund...

Jeg har bodd med 3 ulike dobermenn jeg - men jeg kan ikke for mitt bare liv forstå at dette var hunder som var noe som helst annerledes enn de fleste andre hunder. Vel var de noe innih... masete og pipete - og jeg fant fort ut at DETTE ikke var noen rase som tiltalte meg - men VELDIG spesielle ? Nope... akkurat som alle andre tjenstehunder dette. Jeg fant overhodet ikke noe spesielt ved deres adferd eller væremåte som skulle tilsi at DISSE hundene var hundeverdenens spesialiteter.

Og gud forby om noen av dagens oppdrettere skulle finne på å overhodet tenke TANKEN på å avle dobermenn slik du beskriver at de skal være... da vil ikke den rasen overleve lenge her til lands !

... sette seg på hendene igjen - sette seg på hendene igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greier ikke å sette seg på hendene, men så er jeg ikke opptatt i noen klubb...

klippeklippe

Å til deg som mener de er klisje aktige de innleggene.

Om jeg får mulighet noe jeg håper å er det å pisse på grava til hunden din når den går bort å fortelle deg at følelsene du hadde for dyret er klisje aktig å bare svada.

Fy skam! Slikt sier man dag ikke, er sikker på mamma'n din har oppdratt deg bedre enn som så. Hun vil uannsett skamme seg om hun ser dette.

Tror nok du sitter der med låven full av ulve mat å egentlig er en jeg hater av hele mitt hjerte.

Om du noen gang gidder å se litt fobi din lille verden så er det mulig å ha sterke følelser for ville dyr å måten de blir behandlet på.

Bagrunnsundersøkelse er en fin ting.

Jeg føler meg selv rimelig tolmodig men du ska vite at det du sier provuserer ****** mye, historien om disse ulvene er litt mer enn følelsen for ett enkelt inndivid.[/qoute]

Eh, med bannskap og trussler?

Rart det ikke har vært mer snakk om dette. Det har blitt forsket flere ganger på "tamulv" ikke bare dette ekteparret.

Igjen bagrunnstoff er en fin ting, før man slenger om seg med tullball. Vet du hva en Basenjie er? Den er ikke noe design overhodet.

To alen av samme stykke

Hvorfor hører du kun på en oppdretter? Har han rett?

Og dropp bruken av voldtekt! Finnes mange andre gode eksempler FY!

Selvmotsigene? Det er fortsatt diskusjoner om hvorvidt ulven stammer fra slik eller sånn.

Eh, har du gjort som jeg har bedt deg om, sjekk hvem du prater med, før du slenger ut tullballet ditt. Alt oppdretteren din har sagt, får meg til å miste mer og mer respekt for h*n

Gir meg liksom ikke jeg. En "alfa" er ikke en som svarer opp, den holder seg for til å krangle. Jeg har sett en dobber som faktisk har vist tendenser til å være trygg på seg selv. Og den oppførte seg overhodet ikke kranglete (eller "alfalike", slik du kaller det)

Hva er den avlet frem for? Altså hva er dens opprinnelige bruksgren?

Noen eller mange mener en dobermann ikke skal være vannskelig å sta.....? (betyr ikke umulig)

Au... om det er slik så blir denne hunden farlig ja... Rart den ikke er på en forbudsliste alle andre farlige hunder

En viss oppdretter bør sjekke sine påstander litt bedre.

Ja vel, fint og flott. Men hvorfor angriper du noen så sinnsykt at du strekker deg så langt at du sier at du håper på å få **** på grava og trekker frem voldtekter som eksempler.

Fint at du har innsett det. Da har du en lang jobb forran deg. For en "halvgal bikkje som fråder i kjeften" er pr i dag ikke akseptablet rundt om. Jeg tror nok jeg ville sett meg nødt til å kaste den bikkja lang f. i vold om han var i nærheten av mine dyr. Som en god forelder til mine hunder, forsvarer jeg og støtter jeg.

Mvh

Margrete (noe morgengretten og liker ikke at folk tyr til ufinheter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelp og trøste. At du fremstår som nokså lite intelligent og desto mer ufin i måten du uttrykker deg på, er én ting.

En annen ting er at det er ****** synd på hunden din, og det er det eneste som jeg gidder å engasjere meg i her. Skjønt - med en eier som deg tror jeg det er håpløst likevel. Stakkars hund. Synd du ikke heller ble sittende inne og se ulvefilm på tv, enn å kjøpe din egen hund.

Du finner nok frem til oppdrettere som er like useriøse som deg (å klare å parre en tispe og få frem noen kull gjør deg til "oppdretter", ja, men ikke nødvendigvis noen allviter om adferd), eller som er dumme nok til å svare ut fra de spørsmålene/inntrykkene du gir dem (uten å se hunden selv) - og det er det tullet om at din unge, usikre, ifølge din "gode venn" Kiefher understimulerte dobermann skal være så "tøff" og "farlig".

Du kommer til å lære en ting, og det er at det er de DÅRLIGE, USIKRE og USTABILE hundene som biter først og mest. Og kanskje du synes det er tøft med hunder som biter?

Trente sammen med flere dobermann dengang jeg drev med RIK, og de sa alle at det var et stykke mellom gode dobermann som egnet seg. Har også sett atskillige tester av dobermann, og det var ikke veldig imponerende. Når de er gode, javisst - men useriøse oppdrettere som har et marked av kjøpere som deg, det kan ødelegge for enhver rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klipper litt....:

Noen eller mange mener en dominant dobermann som har en tendens til å svare litt hardt hvis andre hunder prøver seg er nevøs å utrygg å trenger seriøs hjelp....?

Noen eller mange mener en dobermann ikke skal være aggresiv da er det noe galt med den...?

Noen eller mange mener en dobermann ikke skal være vannskelig å sta.....? (betyr ikke umulig)

*klippe*

MAN KAN IKKE SI AT EN HUND SOM ER AVLET FRAM TIL Å VÆRE BÅDE DOMINANT Å AGGRESIV ER EN GAL HUND, DET ER JO FOR GUDS SKYLD DETTE DEN ER AVLET FRAM TIL Å VÆRE.

Man kan bare ut fra dette gjøre så godt man kan hvis man skal ha disse til å være sofa kose dyret ditt.

Å SELVFØLGELIG ER DET MULIG Å FÅ DE TIL Å BLI KOSE DYRET DITT Å, MULIGENS MER KOSETE ENN NOEN ANDRE HUNDER.

MAN MÅ BARE IKKE SI AT EN LITT UMULIG ELLER AGGRESIV DOBERMANN ER EN GAL HUND, DEN ER BARE EN DOBERMANN Å GJØR DET MEGET GODT

Fysj.. jeg håper da virkelig ikke at vi møter dere på tur, du får si i fra om du skal til Tromsø, så vi kan holde oss litt unna.... :) Rart at snille hunder er forbudt når dobermann fortsatt er lovlig i Norge, hvis det er slik de skal være! Hmm.. ja, så burde jeg kanskje si i fra til de jeg kjenner med dober at de har atypiske hunder.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...