Gå til innhold
Hundesonen.no

Frysetørket vs. fryst


LiLi

Recommended Posts

Hva er egentlig "forskjellen" på fryst og frysetørket? Ser at de fleste her bruker fryst, men det må da være mye enklere med frysetørket? Det er vel kanskje dyrere? Synes det virker mye enklere i alle fall, slipper å ha diger fryser, slipper å drive å ta opp fra fryseren hele tiden, og slipper stress med det når man skal reise.

Jeg bruker i alle fall sånn frysetørket vom, og det funker kjempebra ;)

Bruker det sammen med RC tørrfôr da ;)

(Nei, Aud, jeg gidder ikke å høre om hvor grusomt tørrfôr er)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig "forskjellen" på fryst og frysetørket? Ser at de fleste her bruker fryst, men det må da være mye enklere med frysetørket? Det er vel kanskje dyrere? Synes det virker mye enklere i alle fall, slipper å ha diger fryser, slipper å drive å ta opp fra fryseren hele tiden, og slipper stress med det når man skal reise.

Jeg bruker i alle fall sånn frysetørket vom, og det funker kjempebra ;)

Bruker det sammen med RC tørrfôr da ;)

(Nei, Aud, jeg gidder ikke å høre om hvor grusomt tørrfôr er)

kke svar på spm ditt, men ar tenkt litt på vom og hundemat. men det som er frysetørket virker jo litt enklere å ha med å gjøre da. men skal det legges i bløt eller noe? og hvor får man kjøpt det, og hva ligger prisen på?

håper du svarer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper det i dyrebutikken. Det er veldig enkelt, bare legger det i litt varmt vann. Står hvor mye og hvor varmt vann på pakken. Står litt her Det så veldig dyrt ut, 300kr for 1kg? Jeg kjøper bare sånn bittesmå pakker til 35kg jeg da, bruker liksom så lite uansett, så prisen har ikke så mye å si. Veldig fornøyd i alle fall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en del forskjell på pris... Hvis du kjøper en 20kg blokk med vom fra vom og hundemat så koster det ca 150-250kr (alt etter hvor du kjøper det..). Ca 20kr/kg... Du trenger dog litt fryseplass;)

For 1kg frysetørret vom koster det 250-498(!)kr her i Tromsø..Nå regnes vel 1kg frysetørret vom som 3-5kg (? usikker her altså!) våt vom, men prisen er fortsatt mye, mye høyere enn for fråsen vom!

Har to hunder, og her blir alt av godbiter og mat regnet om til pris/kg.. er man student så er man student;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er den største forskjellen!

Frysetørket vom:

Innehold: 57 % fett - 33% protein

Frossen vom:

Innehold: 16 % fett - 14% protein

Ok, takk for opplysningen :D

Hva vil egentlig det si i praksis?

Kan ingenting om sånt jeg :)

Jeg fôrer jo ikke kun med det da, bare litt vom, mens hoverfôret er tørrfôr.

Det er vel ikke noe galt i det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også vurdert å gi litt frysetørket vom i tillegg til maten, men hvordan fungerer det? Skal man da gi halvt om halvt, eller mer av ene tingen? Og er det noen som har foringsveiledning det det?

Det står halvt om halvt på pakken synes jeg å huske, men jeg bruker ikke så mye. Har bare oppi noen få biter, for smakens skyld, og for å få litt ekstra fett o.l. (hun blir lett tynn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også vurdert å gi litt frysetørket vom i tillegg til maten, men hvordan fungerer det? Skal man da gi halvt om halvt, eller mer av ene tingen? Og er det noen som har foringsveiledning det det?

Jeg fòrer 1/3 frysetørket vom ,1/3 grønnsaker/frukt og 1/3 tørfòr :D Fungerer kjempe fint :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for opplysningen :P

Hva vil egentlig det si i praksis?

Kan ingenting om sånt jeg :D

Jeg fôrer jo ikke kun med det da, bare litt vom, mens hoverfôret er tørrfôr.

Det er vel ikke noe galt i det?

Nei , ikke noe galt i det hele tatt så lenge ikke hunden sin har hengemage :P Frysetørket vom er jo spesielt mye brukt i jakthundmiljøer fordi frysetørket ikke veier noe, trenger ikke tines opp. Det er bare å putte i rypesekken og reise til fjells, en termos med vann er alt man trenger utenom - i tillegg til vitamintilskudd dersom man kun fôrer med vom, eller fôrer mest med vom. Frossen vom er vanlig å bruke på hunder som trenger å legge på seg og på hunder som er allergiske, eller har sprukne poter, dårlig pels eller som generelt trenger en dose med rein dyrefett.

Jeg liker også best frysetørket, fordi det lukter mye mindre enn frossen vom, og har mye bedre effekt enn frossen vom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei , ikke noe galt i det hele tatt så lenge ikke hunden sin har hengemage :P Frysetørket vom er jo spesielt mye brukt i jakthundmiljøer fordi frysetørket ikke veier noe, trenger ikke tines opp. Det er bare å putte i rypesekken og reise til fjells, en termos med vann er alt man trenger utenom - i tillegg til vitamintilskudd dersom man kun fôrer med vom, eller fôrer mest med vom. Frossen vom er vanlig å bruke på hunder som trenger å legge på seg og på hunder som er allergiske, eller har sprukne poter, dårlig pels eller som generelt trenger en dose med rein dyrefett.

Jeg liker også best frysetørket, fordi det lukter mye mindre enn frossen vom, og har mye bedre effekt enn frossen vom.

Ok, det var godt å høre :) Nei, fôrer jo nettopp med det fordi hun trenger litt ekstra, lille spinnvill :P Hun elsker det i alle fall, det er sikkert :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...