Gå til innhold
Hundesonen.no

Gammel hundeeier

Symra&Pippin

Recommended Posts

Skrevet

Nå er jeg faktisk ikke direkte elgammel, men det hender jeg lurer på hvor mange flere hunder jeg rekker å ha før jeg blir for gammel! Hvis man tenker seg at en hund lever i 12-15 år, og man vil ha bare en i gangen, så er det jo grenser for hvor mange flere hunder man kommer til å ha... Jeg så et innslag på TV om en mann på 93 (tror jeg det var) som hadde en hund som betydde så mye for han. Jeg håper han hadde noen som kunne gå tur med den! Det er jo veldig avhengig av hvor frisk og sprek man blir når man blir 70-80 år, men altså, hvor lenge kan man ha hund synes dere?

Skrevet

Veldig individuelt.. Men jeg syns at skal man ha hund, så bør man hvertfall kunne gi den de turene den trenger (ikke mange gamle som går kurs osv, men de får fine hunder selvom).

Jeg tror man er for gammel dersom man er avhengig av andre for å få hunden luftet.. Selv om jeg blir jo rørt når jeg hører om f.eks den gamle mannen på 90 osv!

Vanskelig spørsmål. Men egentlig burde man tenke på hundens beste.. Kanskje noen andre kunne kommet på besøk med hunden noen ganger i uken? Det ville være bedre enn at den bare fikk et par turer i uken når noen andre hadde tid...?

Skrevet

Man er for gammel til å ha hund når man ikke lenger klarer å gi hunden det den trenger av stimuli. Det er jo veldig individuelt når helsa blir for dårlig, så jeg vil ikke sette noe aldersgrense. Man må se an helsa og generelt hvor sprek man er. Var det ikke til og med en 80-90 år gammel trønder som var med på en maraton for et par år siden og? Han var sprek hvertfall ;)

Skrevet

Man trenger da slett ikke være for gammel til å lufte hunden sin når man er 93! Jeg mener man kan ha hund så lenge man greier å ta seg av den, og gi den det den trenger ;)

Skrevet

Man trenger da slett ikke være for gammel til å lufte hunden sin når man er 93! Jeg mener man kan ha hund så lenge man greier å ta seg av den, og gi den det den trenger ;)

Enig ;)

Skrevet

I nabolaget her så er det mange gamle mennesker. Ser de går med rullator og hund. Men disse hundene er over 10 år alle sammen og av små raser. Synes det er hyggelig at de eldre har en venn for vet det er mange ensomme eldre der ute. Så lenge hunden får tur og det den trenger så ser jeg ikke problemet. En hund er ilpasningsdyktid, dessuten så har de gamle i mitt nabolag hatt disse hundene i lang tid. Noe annet er når man har rullator og skaffer seg valp...

Mine besteforeldre bor på landet. De skaffet seg ny valp da de var 65. Hunden døde 10 år gammel. Den levde kun i hagen aldri tur eller noe. Skikkelig OND mot andre dyr fordi den aldri har møtt andre enn seg selv. Men tror det har noe med hvor de bor å gjøre og kanskje ikke alder på eierene. (I tillegg var det en ruhåret fox terrier som ikke er kjent for å være en stille og rolig hund..)

Skrevet

Takk for svar alle. Nå sitter jeg her og ser meg selv for meg med rullator og en utgammel, salrygget hund. Jaja, vi skulle nok ha kost oss vi, jeg og eldgamle Passopp. ;)

Skrevet

Mormor på 80 har hund, og jeg tror det er den hunden jeg vet om som går mest på tur, har sosial omgang med eier og andre og virkelig koser har et flott liv. I tillegg til at mormor går mye på tur, har hun jo også noen mål stor hage hunden kan boltre seg på!Mormor har vært på diverse kurs med han også forresten.

Min farmor som også er 80, har stor hage og bor perfekt til å ha hund. Men siden hoftene ikke er så samarbeidsvillige er det helt utelukket å kunne gitt hunden den mosjonen den hadde trengt.

Så som de fleste andre har sagt, er jeg helt enig i at det kommer jo helt ann på hvilken situasjon man er i når man møter sinde eldre dager... ;)

Skrevet

Så lenge man klarer å ta seg av hunden på et eller annet viset så ser jeg ikke noe galt i å ha hund når man er rundt 80-90. Da har jo personen selskap da, bedre enn å være gammel og ensom mener jeg ;)

Skrevet

Der jeg bodde før (sentralt i Oslo) var det en del gamle mennesker som hadde små hunder. (gamle = med stokk eller rullator, en satt til og med i elektrisk rullestol og hadde tre små terriere). De satt ofte et par stykker sammen inntill hundeparkene hver dag hvor hundene løp løse og fikk masse inntrykk og mosjon (dvs løpe med de andre hundene som kom til parken) hver eneste dag. Og jeg tror mange av de hundene hadde det veldig bra, bedre enn mange vanlige familiehunder tror jeg. Eierne hadde allverdens tid til dem og de fikk masse kos og selskap. Vi lekte med mange av dem jevnlig og de var glade og svært sosialt kompetente hunder. Det er jo viktig å finne raser som passer selvsagt, men det virket det som de hadde gjort. Så jeg er positiv ;) De som eide dem kom seg ut hver dag, traff mennesker og virket fornøyde med hundeholdet også. ;)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...