Gå til innhold
Hundesonen.no

6 måneder gammel valp med kennelhoste


RR2021
 Share

Recommended Posts

Hei hei!

Vår 6 måneder gamle ridgeback har mest sannsynlig pådratt seg kennelhoste stakkars :( Symptomene startet lørdag kveld, med hoste og brekninger av blankt slim. Allmenntilstanden hans er fin - han har god matlyst, ønsker å være aktiv og har ikke feber. Hosten høres svært tørr ut, og den er verst om natten. Synes han har vist tegn til bedring, og hadde betraktelig mindre hoste natt til i dag enn natt til søndag.

Søsteren hans (som han leker jevnlig med) fikk samme symptomer et par dager før vår, og da var de hos vet. Der fikk de beskjed om å se an formen og holde henne i ro. Mest sannsynlig gikk det over av seg selv, var beskjeden. Vi har derfor fulgt samme råd, og har foreløpig ikke vært hos veterinæren enda. Blir han verre, får feber, mistet matlyst etc., så drar vi så klart med en gang!

Vår største utfordring er dog å holde denne viltre krabaten i ro… Ser at han kjeder seg/blir rastløs. Han er vant med å få daglige lange og gode turer i skogen hvor han får løpe fritt, og møter gjerne andre hunder for playdates 3-4 ganger i uken. I går fikk han et par helt rolige 10 minuttere i nabolaget, og det er vel sånn det må bli i ukene fremover. I tillegg kan han vel ikke møte andre hunder på en good stund etter at symptomene har gitt seg?

Dere andre som har opplevd samme sykdom, hvor hunden har vært fin og opplagt i formen, men likevel utvist symptomer. Hvordan gjør dere det med fysisk aktivitet? Er det kun ut for å tisse og så inn igjen? Eller spaserer dere noen helt rolige, korte turer med den firbente? Gjør dere ekstra mental stimuli? Og drar dere på jobb? Jeg kan heldigvis ha hjemmekontor, så vil ha det i hvert fall noen dager for å se hvordan han utvikler seg. Andre råd for hva vi bør gjøre? Synes dette er vanskelig ? 

Hilsen bekymret hundemamma som setter stor pris på svar :) 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holdt meg hjemme i egen hage når gamle hunden hadde kennelhoste, iom det er dråpesmitte kan man risikere å smitte andre sine hunder om man lar en syk hund farte rundt i turområder hvor andre går. (Det lever såklart ikke lenge i miljøet, men jeg hadde minimum unngått populære turområder, spesielt i tiden folk helst går tur)

Det ble mange tyggeben og masse søksøvelser og trening generelt i den tiden han var syk. Tror ikke han fikk ett eneste måltid i skål, alt ble brukt til hjernetrim på en eller annen måte. Vi var også heldig og hadde stor terasse og ett mål tomt å bruke. Så det ble noen runder rundt huset etc sånn for å få ut litt rent fysisk. Gørrkjedelig, men det gjorde jobben. 

Det begynner å bli noen år siden, så jeg husker ikke hvor lenge vi var i "karantene", men jeg holdt meg generelt borte fra andre hunder en god stund rett og slett fordi jeg ikke ville ha smitten igjen og folk er idioter. (Sånn vi fikk den til å begynne med. Noen ville hilse på den lokale turrunden rundt ett vann og sa ETTER de hadde fått hilse at "forresten vår har kennelhoste". :thumbsdown: :rolleyes: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10/25/2021 at 7:34 PM, Rocket skrev:

Jeg holdt meg hjemme i egen hage når gamle hunden hadde kennelhoste, iom det er dråpesmitte kan man risikere å smitte andre sine hunder om man lar en syk hund farte rundt i turområder hvor andre går. (Det lever såklart ikke lenge i miljøet, men jeg hadde minimum unngått populære turområder, spesielt i tiden folk helst går tur)

Det ble mange tyggeben og masse søksøvelser og trening generelt i den tiden han var syk. Tror ikke han fikk ett eneste måltid i skål, alt ble brukt til hjernetrim på en eller annen måte. Vi var også heldig og hadde stor terasse og ett mål tomt å bruke. Så det ble noen runder rundt huset etc sånn for å få ut litt rent fysisk. Gørrkjedelig, men det gjorde jobben. 

Det begynner å bli noen år siden, så jeg husker ikke hvor lenge vi var i "karantene", men jeg holdt meg generelt borte fra andre hunder en god stund rett og slett fordi jeg ikke ville ha smitten igjen og folk er idioter. (Sånn vi fikk den til å begynne med. Noen ville hilse på den lokale turrunden rundt ett vann og sa ETTER de hadde fått hilse at "forresten vår har kennelhoste". :thumbsdown: :rolleyes: )

Tusen takk for svar☺️ Det har gått mye i bein og andre ting å tygge på samt hjernetrim her også den siste uken, men nå begynner vi virkelig å bli leie - både firbente og tobeinte? Hosten hans henger fremdeles i, og vi har ikke turt å gi ham sine vante turer i frykt for at han overanstrengte seg og blir tregere frisk som en følger av det. Slikt bygger det seg opp energi av…

Nå er jeg og samboeren min litt uenige her… jeg ønsker å ta ham med til dyrelegen for å utelukke at det er noe mer alvorlig (spredt seg til lungene f.eks) mens samboeren min insiterer på at så lenge allmenntilstanden/matlyst osv. er normal (som den jo er) er det ikke noe mer dyrlegen kan gjøre for ham. At vi bare må gi ham hvile og så vil hosten gå over. Han hoster heldigvis ikke opp noe slim lenger. 
 

Uff, så utrolig dårlig å la syke hunder få hilse på andre, friske hunder?! Og uten å gi beskjed wtf? Ikke rart denne typen smitte sprer seg så hyppig ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...