Thale Skrevet 24. September 2021 Rapporter Skrevet 24. September 2021 Hvor gammel regnes en mellomstor hund som valp, unghund, ung voksen, voksen, godt voksen, senior, gammel, eldre osv.? Hva synes dere? Jeg synes det er så vanskelig selv. Siter
Stjerneskinn Skrevet 24. September 2021 Rapporter Skrevet 24. September 2021 Tenker denne tabellen er grei å ta som et utgangspunkt, selv om forventet levealder varierer noe på raser også innenfor samme str. Siter
simira Skrevet 25. September 2021 Rapporter Skrevet 25. September 2021 Den tabellen varierer ganske mye. Hvis du googler "hund + alder" eller noe slikt så får du opp en håndfull ulike tabeller. Min 15-åring på 8 kg varierer mellom 75 og 95 år på disse tabellene. Siter
Pingeling Skrevet 25. September 2021 Rapporter Skrevet 25. September 2021 11 hours ago, Thale said: Hvor gammel regnes en mellomstor hund som valp, unghund, ung voksen, voksen, godt voksen, senior, gammel, eldre osv.? Hva synes dere? Jeg synes det er så vanskelig selv. Er det noe konkret du funderer på? Valp/unghund utvikling og adferd? Adferd som voksen, eller helse og levealder? Siter
Thale Skrevet 25. September 2021 Forfatter Rapporter Skrevet 25. September 2021 (endret) Men når synes dere hunden regnes som valp osv.? Feks. valp: under 1,5 år unghund: 2 år Voksen: fra 3-6 år Godt voksen: 7-8 år Eldre/ gammel/ Senior: 9 år og oppover Noe sånt? Endret 25. September 2021 av Thale Siter
simira Skrevet 25. September 2021 Rapporter Skrevet 25. September 2021 Det varierer med rase og størrelse på hunden. Men som hovedregel vil jeg si at valp er opp til 8-10 mnd, undhund opp til 2-2,5 år, og ut fra forsikring, utstilling og diverse er vel hunder regnet som senior fra 7 år. Men noen fasit er det neppe. 2 1 Siter
Thale Skrevet 25. September 2021 Forfatter Rapporter Skrevet 25. September 2021 Neida. Tenkte bare synsing og ikke fasit. Finnes ikke noe fasit over alderdommen? Siter
Recommended Posts