Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet (endret)

Hund som bjeffer ved kommando idet øvelsen skjer - feks «stå» eller «på plass». Ofte i starten på en økt. Hunden har dog her et perfekt aktivitetsnivå/stressnivå for å gjennomføre banen, er konsentrert og kan jobbe lenge uten belønning i dette moduset. Belønning varieres også i dette moduset. Hva gjør man derimot om man ønsker at hunden skal være i rett modus (aka ligge høyere i stress) - men ikke bjeffe? Opplever ikke selv at bjeffingen i denne settingen er frustrasjon. Stressnivået er heller ikke så høyt at han ikke klarer å høre etter og gjennomføre kommandoene. 

Dette er ikke et særlig stort problem for oss per nå, det hender helst i starten når han er høy og gira. Utenom på kommando dekk, der har vi hatt og fått lyd på siden han var 5 mndr. Uten at jeg vet hvordan jeg fikser det? Men vil gjerne ta problemet litt i forkant, sånn det ikke utvikler seg. Frykten er halsing på hver øvelse og gjennom hele baner? Han har definitivt anlegg for å lage lyd. Er en ESS, 2 år, hannhund?

Endret av Miloficent
Skrevet

Jeg er selv litt fascinert av disse hundene som lager lyd i trening og konkurranse. De er så forskjellige, og takler trening så forskjellig. Noen stopper opp og bare bjeffer uten å kunne jobbe videre. Andre jobber perfekt. Men lyden ødelegger for høye karakterer i en konkurranse. Og hvordan får vi dem til å jobbe max, men uten lyd? 
Jeg vet ikke! Jeg prøver meg frem med min «bråke-hund», men stille blir han ikke. Det er nok en rase-ting ?

Likevel går det greit i rally-lydighet hvor det er mest lyd. Der er det mye som skjer på kort tid. Har aldri fått trekk for lyd (eliteklassen)

I lydighet går han kl 3, Dit har vi kommet oss fordi han heldigvis kan være stille i noen øvelser. Dvs de øvelsene som er rolige (F.eks avstand), og han lager mindre lyd dess tryggere han blir på øvelsene.

Men en ting er jeg nøye på; jeg blir aldri sint for at han lager lyd. Og jeg straffer han ikke når han lager lyd. Dvs jeg putter han ikke i et bur/bil når han lager lyd. Eller sier «NEI!» Men jeg kan avbryte det vi gjør. 
Står vi utgangsstilling og jeg sier «på plass» og det kommer et ivrig bjeff, så blir jeg stående, venter. Og prøver igjen. Belønningen for å være stille er av vi fortsetter med å trene/gå.

Jeg har dessverre ingen gode råd til deg. MEN vil bare si at vær forsiktig, ikke vær for streng. Ikke ødelegg motivasjonen og gleden hans med å trene. Jeg ser flere som legger mer krefter i det å ikke ha lyd, enn at det faktisk skal være gøy å trene. Hundene mister all motivasjon. Og det går dårligere og dårligere på trening og i konkurranser. Selv når hunden lekes med/belønnes, så skal det være helt stille og uten lyd. Det er ikke belønning når hunden ikke liker seg ?

Dette betyr selvfølgelig ikke at du ikke skal gjøre noe med det, det har jeg også «alltid» gjort. Lyd har han fremdeles, det er stadig mindre lyd, men han heldigvis fremdeles masse glede i trening.

Forhåpentligvis får du etterhvert en stille hund, som elsker det han gjør ❤️

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja, ingen av de du nevner er spesielt enkle å trene eller har lite lyd ihvertfall. Med unntak av whippet og basenji som ikke bjeffer mye, men basenji har ulingen sin. Spanieler luker nok mer hund, og de fleste hunder med underull vil lukte mer enn en puddel. Du kan jo se på de andre vannhundene? Lagotto har hatt mye dårlig gemytt, men portugisisk vannhund er en av mine favoritter som jeg så en del av da jeg drev aktivt med hundesport.
    • Jeg brukte for det meste lek som belønning med puddelen, han krevde en del aktivisering men han begynte ikke å bli destruktiv eller pipete om jeg var litt treg en dag eller to, det var greit. I tilfelle det er interessant har jeg en video av en ekstra lang treningsøkt ute en kveld da han trengte litt ekstra hjelp til å få ut energi. Slikt går helt fint, så lenge hunden ikke sier ifra ved å ødelegge ting 😅   Kan jo hende det blir puddel igjen, men kjekt med input i tilfelle det var noe jeg ikke hadde vurdert. Spaniel var ikke på radaren min, vet ikke om det inntrykket jeg har av dem er helt riktig for meg. Og en tråd jeg fant her inne snakket om at de luktet sterkt for noen, det gjør meg litt skeptisk, lukt er grunn til at jeg ikke ville hatt Golden retriever feks 🫣 Korthår collie så jeg på for en del år tilbake men falt ikke helt i smak. Vurderte også chodsky pes, basenji, lundehund, sort elghund, whippet etc, veldig forskjellige raser med forskjellige behov 😅 
    • Det kommer jo litt på ambisjonene mtp lydighet og sånt også. Hunder som er lette å trene krever ofte også mer aktivisering.  Med labrador er det på godt og vondt mye matfokus, det er et godt verktøy i treningen, men også en utfordring. På samme måte som at mange pudler er kresne og vanskeligere å belønne med mat. Spaniel er generelt også mer matglade, men kanskje ikke så ekstreme som labrador.  Gjeterhundrasene har ofte også en del stress, og gjerne lyd med det.  Korthårscollie er en av de jeg synes er litt annerledes og som er ok hunder på aktivitet, de røyter en god del, men ikke noe pelsstell utover børsting og støvsuging. Jeg er litt usikker på lydnivå der. Men kan være verdt en titt.
    • Takk for svar 😁 Har vurdert labrador ja, men litt redd for at den hadde spist alt den kom over 😂  Har absolutt vurdert puddel på nytt, men fra en annen oppdretter. Jeg gjorde mye research og kontaktet flere oppdrettere da jeg fikk min første, men det endte ikke så bra allikevel. Var også ikke klar over at de brune var kjent for å være ekstra gal. Jeg startet en puddelgruppe i området da jeg fikk ham og vi dro på jevnlige treff der, så vet jo at ikke alle er like ikke, men det var en del av guttene som var vanskelige å ha med å gjøre.. så hadde valgt tispe om det ble puddel, tenker jeg. Springer spaniel har jeg ikke sett noe på, har ikke særlig erfaring med den type hund. Pelsstell går helt greit. Alle har jo noe stell. Puddel var ganske mye innimellom, men det var jo ikke verre enn at jeg bare kunne glattbarbere ham om jeg ikke orket en periode. Har også blitt klok av skade og innsett at jeg må prioritere trening på ro ute 🫣
    • Ah perfekt! Takk skal du ha for heads up! Hadde litt guffen magefølelse. Takk for tips, sjekker ut disse nærmere  
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...