Gå til innhold
Hundesonen.no

Høring for ny hundelov


simira
 Share

Recommended Posts

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/horing-endringer-i-lov-om-hundehold-hundeloven/id2868048/

Den nye hundeloven er lagt ut til høring i dag. Alle kan svare, men det har mer vekt om folk bruker klubbene sine. Har ikke lest den selv enda, men regner igrunn med at reaksjonene blir sterke uansett hva som står der.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, simira said:

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/horing-endringer-i-lov-om-hundehold-hundeloven/id2868048/

Den nye hundeloven er lagt ut til høring i dag. Alle kan svare, men det har mer vekt om folk bruker klubbene sine. Har ikke lest den selv enda, men regner igrunn med at reaksjonene blir sterke uansett hva som står der.

Jeg synes det ser veldig greit ut, men kunne faktisk tenkt meg større endringer.

§3a er veldig vag, og jeg synes det er på høy tid å innføre konkrete kunnskapskrav med sertifisering, både med tanke på dyrevelferd og sikkerhet. Noe så enkelt som et online kurs, utarbeidet av en oppnevnt komité bestående av fagpersoner fra flere etater og organisasjoner, med en flervalgseksamen lik teoriprøvene for førerkort til motoriserte kjøretøyer, kan hjelpe. 

§13 gir kongen rett til å bestemme at alle hunder skal merkes og registreres. Dette har svenskene allerede innført, så jeg forstår ikke hvorfor ikke vi også gjør det. Somlekonge. 

Endret av Maskot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutes ago, AnkiogBonita said:

Godt med strengere krav. Men selv om man tar et sertifikat er det jo langt fra garantert ett godt hundehold i etterkant. 

Absolutt, men det gjør at folk har et minimum av kunnskapsgrunnlag ihvertfall. Det er mye man kan være uenig om rundt hundehold, som treningsmetoder fôring, avl osv. Men å få et minimums innføring i hensyn og ansvar ift. hundeloven, og litt generelt om at hunder trenger aktivitet og oppmerksomhet, litt om helse og sånt (nei, de bør ikke få sjokolade selv om de elsker det og selv om din mormors hund ble 15 år og fikk det) tror jeg vil nå langt i å forbedre en del folks hundehold.

Bare at båndtvangen ikke er til for at hunden ikke skal skremme folk er jo en åpenbaring for enkelte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, simira said:

Det ser ikke ut som de gjør noe særlig med raseforbudet. :(

Sant det, det tenkte jeg ikke på.

Nå når hjernen har koblet seg på igjen etter jobb, kommer jeg også på at det ikke står noe om c-arbeid i IGP, slik det står nå virker det som det kan bli forbudt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de forbyr C-arbeid, så må det bli bråk. For det første har vi linjer av hunder som er avlet spesifikt for sportsgrenen, og det er en sportsgren. En lek. Det er også den eneste formen for «schutz» det er lovlig å trene i Norge, og det er latterlig, latterlig lite målt opp mot hva enkelte har behov for i en hund. Det at vi har et så allmenngyldig strengt og rigid regelverk at absolutt alle former for schutzhund-trening, under absolutt alle omstendigheter er strengt forbudt for absolutt alle, det er et regelrett hån mot folk som lever i genuine trusselsituasjoner og trenger litt mer av en hund en at den har lært å bite i et leketøy i en rutinesituasjon. Det burde finnes en åpning for mer avansert trening under kontrollerte forhold der det kan dokumenteres et behov. 
 

Edit: alternativ så kan politiet ta etter svenskene, og låne ut (eller selge) skolerte hunder til folk som trenger beskyttelse mot syke stalkere. 
 

Raseforbudet er forøvrig også teit. En kan kjøpe alle godkjente raser fra shady østeuropeiske bakgårdsoppdrettere, men ikke en stødig am.staff fra Sverige. Idioti. 

Endret av Maskot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er vel om de er enige i at det er et behov for folk å avle og trene på det. Arbeid er en ting, men det forbudet mot å aktivt trene hund for å bruke den som beskyttelse synes jeg faktisk er fint. Det er svært få som burde ha det.

Jeg tipper de får kraftig tilbakemelding på raseforbudet, det er jo bare tull. Jeg kan ikke se for meg at en eneste av de listede høringsinstansene vil ønske å beholde det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Enten har jeg oversett vesentlige deler av dette utkastet eller så leser jeg dette som fanden leser bibelen..

Jeg kan ikke se noen som helst positive endringer for hund/ eiere, bare flere innstramminger og påbud.  For en gangs skyld er jeg helt enig med NKK. 
 

Det henvises bl.a til at det er ulik praksis når hunder/eiere blir anmeldt for ‘bitt’. Noen steder er dette en mer eller mindre sikker dødsdom, uansett hva fagkyndige måtte komme opp med , andre steder har de en mer fornuftig tilnærming til sakene.  Som jeg leser det; ‘Fysj! Slikt må det bli slutt på, ‘biter’ hunden så skal den avlives!’ Uansett omstendigheter. 
 

For de som eventuelt måtte tenke at jeg er unødvendig negativ, det finnes plenty av saker IRL som endte med dødsdom for hunden, på variabelt grunnlag, mildt sagt.

Skepsisen blir ikke mindre av at det ser ut til å være praksis i skremmende stor grad at det er forbryteren ( på humansiden) som ivaretaes og beskyttes, ikke ofrene.. Det finnes det utallige eksempler på, både i fortid og nåtid. 
For å gå tilbake til hund; hvis en person bryter seg inn hos deg midt på natten og hunden prøver å forsvare seg selv/eier mot antagonisten, da kan gjerningsmannen med loven i hånd kreve hunden avlivet, om han skulle være så uheldig å få seg en skramme.. En lov som strider mot ethvert oppegående menneskes oppfatning av rett og galt! 

Du har heller ikke rett til å bruke mer en ‘nødvendig’ motstand mot en person som du ikke aner om er ‘bare’ ute etter stereoen din eller er ute etter å skade/drepe deg. 
Tenker lovgivende instanser at du høflig skal spørre en fyr som står på soverommet ditt midt på natta; ‘Unnskyld meg, jeg ser du er opptatt men kan jeg få lov  å spørre deg om du bare skal stjele noe eller har du tenkt å skade meg?’  Før man prøver å forsvare seg? 
 

Nå er det ikke utenkelig at saken der et barn ble drept av to hunder tidligere i år vil påvirke negativt. Noe slikt skjedde vel sist , om jeg ikke husker feil.

Tragisk som det er, hvis det er barn sikkerhet man har i tankene, så er uten tvil foreldrene det farligste barna kan komme ut for..
 

Nå er det en del år siden denne artikkelen ble skrevet og enda flere barn har endt sine liv, som resultat av barnedrap/mishandling med døden til følge utført av foreldrene. Det antaes også at det er en del mørketallute og går, slik at de reelle tallene er høyere. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/1L27G/33-barn-drept-og-doedelig-mishandlet-av-sine-foreldre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...