Gå til innhold
Hundesonen.no

Cavalier King Charles Spaniel


Aya

Recommended Posts

Som flere her inne har fått med seg, så er jeg på letingen etter hunderase nr to. Hittil har jeg vurdert papillon, og har vært i kontakt med flere oppdrettere, men vil veldig gjerne ha litt info om cavalieren.. Hvordan er de lynnemessig, aktive hunder eller mer bedagelige (er klar over at dette har mye med eier å gjøre)? Har en Border Collie fra før, og jeg vil ha en hund som liker å være ute, være med på lange turer (når den er gammel nok, selvsagt), og som jeg kan bruke i ag, lydighet, spor o.l på hobbybasis. Men den trenger ikke nødvendigvis være en hund som krever like mye som en BC :thumbs: Jeg vet det er viktig at foreldre er øyelyste, og sjekket for hjerte og kne uten anmerkninger, noe annet man bør være obs på? Dessuten viljeg kjempegjerne ha anbefalinger på oppdrettere, gjerne på PM. Hvordan er cavalieren ift andre hunder? Liker de å være eneste hunden i familien, eller trives de sammen med flere hunder? (Fullt klar over at dette også handler mye om individ)..

Veldig takknemlig for all informasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cavalieren er jo en veldig allsidig hund. Det kan være med på alt! :thumbs:

Godt lynne, VELDIG glad i mennesker og kontakt.

Om hunden er vant til det så kan den godt være med på det samme like lenge som Boarder Collien din. Null problem!

Cavalieren liker godt å være sammen med andre hunder. De er utrolig glade i selskap, enten det gjelder hunder eller mennesker.

På hjemmesiden min står endel fakta og info om Cavalieren generelt også da. Du kan jo ta en titt der. :lol:

Ellers så kan du bare spørre om det er noe spesielt du lurer på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo si hva jeg tror er fordelen med Cavalier fremfor Papillon.

-De er litt større, og tåler kanskje litt mer i form av lek med store hunder o.l. Men igjen, så finnes det jo ganske store papilloner også.

-De er ikke like "skarpe" i gemyttet, de er mer sånn som elsker alle (stort sett). Tror de godtar mye mer.

-Kanskje ikke like gneldrete? (Ikke at papillon trenger å være det heller)

-Roligere (kommer igjen an på hunden selvfølgelig, men generelt)

Vet ikke helt jeg. De sier jo at Cavalier er mini-golden og Papillon er mini-bc, og jeg tror det ligger noe i det. Begge er jo gode arbeidshunder, så begge burde funke godt til ditt bruk :) Her er det vel ganske mye smak og behag tror jeg. Den viktigste forskjellen ligger nok i gemytt, men det kommer jo igjen an på linjer, oppdretter, miljø o.l.

Jeg synes i alle fall Cavalieren virker som en flottings hund, saken er bare at den ikke apellerer til meg rent utseendemessig. Merkelig egentlig, siden det virker som en hund som "alle" liker, men sånn er det. (Ikke ta dere nær av det) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar folkens!

Christina: det er igrunn dette jeg også har kommet frem til.. Og siden Puma er en hund som kanskje lettere har en tendens til å stresse seg opp en de fleste andre hunder, så har jeg tenkt at det igrunn kanskje kan være nok med en full size bc, og ikke en mini bc i tillegg;) Ingenting er avgjort enda, men greit å undersøke ting føler jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar folkens!

Christina: det er igrunn dette jeg også har kommet frem til.. Og siden Puma er en hund som kanskje lettere har en tendens til å stresse seg opp en de fleste andre hunder, så har jeg tenkt at det igrunn kanskje kan være nok med en full size bc, og ikke en mini bc i tillegg;) Ingenting er avgjort enda, men greit å undersøke ting føler jeg..

Ja, skjønner ;) Hihi.. Ikke minst omvendt også. Altså hvis du kjøper en valp av en rase som har en tendens til å være hyper, så blir den kanskje ikke akkurat mindre hyper av å bo sammen med en gæern bc ;) Neida, men seriøst.. Kan godt være at en cavalier er flinkere til å roe ned enn en papillon i alle fall. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Joda, de er kjempe søte, men for mange småbarnsforeldre er cavalierer en møter på gata tydeligvis som kosebamser å regne...Grrr, som det irriterer meg.. :)

Cavalier er hunden som elsker å være med på alt, men den ødelegger ikke huset fordi om det blir en kort tur heller..

Min Henrik er rimelig småvimsete, lett å distrahere, har hørt at det er litt typisk cavalier..hva vet jeg..Har bare hatt den ene vofsen, jeg.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, de er kjempe søte, men for mange småbarnsforeldre er cavalierer en møter på gata tydeligvis som kosebamser å regne...Grrr, som det irriterer meg.. :)

Har du dårlige erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, har møtt noen som tydeligvis ikke ser en cavalier for det han er, en hund som en ikke bare kan løpe bort til.

Dette bedret seg mye når jeg ble veldig obs på det og begynte å vise med kroppsspråk og stemme at vi ikke synes det var så stas å bli "overfalt" av barn.

Jeg snur meg vekk fra barnet, stiller meg mellom , og viser med all tydelighet at vi ikke vil ha kontakt.

Forteller at han er "sjenert", og går videre om nødvendig.Takker pent for interessen om de spør, men beklager og sier at hilsing ikke er noe vi ønsker.

Henrik er en sånn hund som vil bli kjent med folk i sitt tempo, han er ikke klar for den store kosen med en gang.

Det må jeg ta hensyn til.

Det verste er foreldre som dytter ungen bort, og nærmest oppmuntrer til kontakt.

Hadde jeg hatt en stor omstritt rase kan jeg ikke tro de ville gjort det samme, liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...