Gå til innhold
Hundesonen.no

Korrekt "på plass"


millemonk

Recommended Posts

Kan noen gi en god og detaljert forklaring på en korrekt "på plass" (sittende)? Jeg synes det er vanskelig å avgjøre om han sitter riktig, spesielt når det er jeg som står med ham, men det hjelper jo å vite akkurat hva som er riktig.

Jeg antar det er veldig strengt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hunden skal sitte rett ved eierens venstre fot, altså ikke sitte med rompa for langt ut til siden, den skal heller ikke sitte for langt fram eller for langt bak...

et tips er å trene inntill en vegg..

var kansche ikke en god og detaljert beskrivelse mn håper det hjelper litt likevell :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig at hunden sitter helt rett, på linje med deg. Mange førere vender seg automatisk mot hunden når den sitter skeivt. Det skjer helt automatisk, for å "skjule" at hunden egentlig sitter mer vendt mot venstre (og mange er ikke kalr over det engang).

Jeg har kommentert flere på trening som belønner hundene for å sitte skjeivt. Og de svarer "hæ? sitter han skeivt?". Altså er det ofte vanskelig å se det selv fra sitt ståpunkt, men derimot er det lett for dommeren å se det, og da flyr poengene i lp konkurransen avgårde. En idè er å trene med et speil foran seg, så ser du om hunden sitter beint eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen gi en god og detaljert forklaring på en korrekt "på plass" (sittende)? Jeg synes det er vanskelig å avgjøre om han sitter riktig, spesielt når det er jeg som står med ham, men det hjelper jo å vite akkurat hva som er riktig.

Jeg antar det er veldig strengt?

Det ideele er at hunden sitter med sine skuldre på høyden med dine knær. Slik at potene aldri aldri aldri er foran dine føtter. Selve utgangstillingen skal være rett, som flere har sagt ;) Brukt et speil er et lurt forslag. Husk at han skal ikke klenge, det bør være et lite mellomrom mellom dere.

Lykke til ;)

Mvh

Margrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen måte du kan trene inn en korrekt på plass er å trene nær en husvegg eller mur. Pass på at det er så lite plass mellom deg og veggen at hunden er nødt å sette seg rett ved siden av deg og ikke kan sitte skrått fra deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at han skal ikke klenge, det bør være et lite mellomrom mellom dere.

Mvh

Margrete

;) ! Hva?Detr var jeg ikke klar over...Har en sort tatovering langs venstre side jeg...Jeg mener da jeg har sett mange slike klegger? (eller har jeg det :unsure: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;) ! Hva?Detr var jeg ikke klar over...Har en sort tatovering langs venstre side jeg...Jeg mener da jeg har sett mange slike klegger? (eller har jeg det :unsure: )

Desverre er det nok noen som trekker for det ja. De er nok ikke så himla strenge i lavere klasser, men oppover er klenging fysj. Husk at pels lurer litt. Sikkel på høyre lår er en liten indikasjon på at hunden klenger litt ;)

mvh

Margrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen som har bilde av åssen en perfekt utgangsstilling ser ut da?

Er redd svartedyret mitt aldri sitter helt bra - enten for langt fram, for langt bak eller for langt unna. ;) Og når jeg trener alene er det ikke helt greit å se når hun sitter bra heller. Men skal prøve tipset om å trene foran et speil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svarene. Han har endelig skjønt at "plass" er inntil foten nå, og ikke 2 meter ut. ;)

Men jeg trodde også det var positivt om de satt langt inn mot foten - shit, det må jeg avlære.

Slik at potene aldri aldri aldri er foran dine føtter.

Mvh

Margrete

Potene ikke foran føttene? Den skjønte jeg ikke helt. Hvordan går det an?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at pels lurer litt. Sikkel på høyre lår er en liten indikasjon på at hunden klenger litt ;)

mvh

Margrete

Eh...jeg har faktisk siklemerker på låret på buksa jeg bruker når jeg trener ;)

uffda...enda nmer å jobbe med... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svarene. Han har endelig skjønt at "plass" er inntil foten nå, og ikke 2 meter ut. ;)

Men jeg trodde også det var positivt om de satt langt inn mot foten - shit, det må jeg avlære.

Potene ikke foran føttene? Den skjønte jeg ikke helt. Hvordan går det an?

Forlabbene skal aldri være forann beina dine.Det føles litt som om hunden sitter for langt bak, men altså de skal være på linje med dine ben ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke på høyre lår vel?!

Eh...nei på venstre ;)

Vet ikke om det kommer av utgangstillingen da..Mistenker at det er foten.Da har de lov å klenge vel?Så lenge de ikke sperrer?Jeg liker å kjenne at han er der han skal være...(altså ved kneet mitt,ikke for langt bak eller for langt frem...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forlabbene skal aldri være forann beina dine.Det føles litt som om hunden sitter for langt bak, men altså de skal være på linje med dine ben ;)

Ups, da har jeg lært ham å sette seg altfor langt frem. Mer å trene på. :rolleyes:

Potene hans skal altså være på linje med tærne mine, riktig? Gjør det noe om de er litt lenger bak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ups, da har jeg lært ham å sette seg altfor langt frem. Mer å trene på. :rolleyes:

Potene hans skal altså være på linje med tærne mine, riktig? Gjør det noe om de er litt lenger bak?

Sånn for pirkets skyld bør de ikke være det, for da kan det se ut som hunden henger... La oss si for snillhetens skyld, så bør de være midt på foten *en jævel på sidelinjen er jeg* Nå har jeg sjekket og det ser best ut, når hunden har skulderen på høyde med ditt kne, lettere å forklare på den måten. Det bør også være luft i mellom deg og hunden, vi snakker ikke mer enn en cm eller så.

Loke: surr og rot i hodet mitt. Klart om du har sikkel på høyre lår er det snarere en indikasjon på at hunden din sperrer og ikke klenger, eller begge deler.

mvh

Margrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn for pirkets skyld bør de ikke være det, for da kan det se ut som hunden henger... La oss si for snillhetens skyld, så bør de være midt på foten *en jævel på sidelinjen er jeg* Nå har jeg sjekket og det ser best ut, når hunden har skulderen på høyde med ditt kne, lettere å forklare på den måten. Det bør også være luft i mellom deg og hunden, vi snakker ikke mer enn en cm eller så.

Ok - tusen takk for pirk - mye bedre å pirke nå enn senere.

Men var den snillheten din at det er ok å ha potene hans midt på foten min, eller er det aller beste på linje med tærne mine?

:treg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok - tusen takk for pirk - mye bedre å pirke nå enn senere.

Men var den snillheten din at det er ok å ha potene hans midt på foten min, eller er det aller beste på linje med tærne mine?

:treg:

Jupp ;) altså ok at den har potene på midten av foten din.

Mvh

Margrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...