Gå til innhold
Hundesonen.no

Korrekt "på plass"


millemonk

Recommended Posts

Kan noen gi en god og detaljert forklaring på en korrekt "på plass" (sittende)? Jeg synes det er vanskelig å avgjøre om han sitter riktig, spesielt når det er jeg som står med ham, men det hjelper jo å vite akkurat hva som er riktig.

Jeg antar det er veldig strengt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hunden skal sitte rett ved eierens venstre fot, altså ikke sitte med rompa for langt ut til siden, den skal heller ikke sitte for langt fram eller for langt bak...

et tips er å trene inntill en vegg..

var kansche ikke en god og detaljert beskrivelse mn håper det hjelper litt likevell :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig at hunden sitter helt rett, på linje med deg. Mange førere vender seg automatisk mot hunden når den sitter skeivt. Det skjer helt automatisk, for å "skjule" at hunden egentlig sitter mer vendt mot venstre (og mange er ikke kalr over det engang).

Jeg har kommentert flere på trening som belønner hundene for å sitte skjeivt. Og de svarer "hæ? sitter han skeivt?". Altså er det ofte vanskelig å se det selv fra sitt ståpunkt, men derimot er det lett for dommeren å se det, og da flyr poengene i lp konkurransen avgårde. En idè er å trene med et speil foran seg, så ser du om hunden sitter beint eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen gi en god og detaljert forklaring på en korrekt "på plass" (sittende)? Jeg synes det er vanskelig å avgjøre om han sitter riktig, spesielt når det er jeg som står med ham, men det hjelper jo å vite akkurat hva som er riktig.

Jeg antar det er veldig strengt?

Det ideele er at hunden sitter med sine skuldre på høyden med dine knær. Slik at potene aldri aldri aldri er foran dine føtter. Selve utgangstillingen skal være rett, som flere har sagt ;) Brukt et speil er et lurt forslag. Husk at han skal ikke klenge, det bør være et lite mellomrom mellom dere.

Lykke til ;)

Mvh

Margrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen måte du kan trene inn en korrekt på plass er å trene nær en husvegg eller mur. Pass på at det er så lite plass mellom deg og veggen at hunden er nødt å sette seg rett ved siden av deg og ikke kan sitte skrått fra deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at han skal ikke klenge, det bør være et lite mellomrom mellom dere.

Mvh

Margrete

;) ! Hva?Detr var jeg ikke klar over...Har en sort tatovering langs venstre side jeg...Jeg mener da jeg har sett mange slike klegger? (eller har jeg det :unsure: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;) ! Hva?Detr var jeg ikke klar over...Har en sort tatovering langs venstre side jeg...Jeg mener da jeg har sett mange slike klegger? (eller har jeg det :unsure: )

Desverre er det nok noen som trekker for det ja. De er nok ikke så himla strenge i lavere klasser, men oppover er klenging fysj. Husk at pels lurer litt. Sikkel på høyre lår er en liten indikasjon på at hunden klenger litt ;)

mvh

Margrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen som har bilde av åssen en perfekt utgangsstilling ser ut da?

Er redd svartedyret mitt aldri sitter helt bra - enten for langt fram, for langt bak eller for langt unna. ;) Og når jeg trener alene er det ikke helt greit å se når hun sitter bra heller. Men skal prøve tipset om å trene foran et speil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svarene. Han har endelig skjønt at "plass" er inntil foten nå, og ikke 2 meter ut. ;)

Men jeg trodde også det var positivt om de satt langt inn mot foten - shit, det må jeg avlære.

Slik at potene aldri aldri aldri er foran dine føtter.

Mvh

Margrete

Potene ikke foran føttene? Den skjønte jeg ikke helt. Hvordan går det an?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at pels lurer litt. Sikkel på høyre lår er en liten indikasjon på at hunden klenger litt ;)

mvh

Margrete

Eh...jeg har faktisk siklemerker på låret på buksa jeg bruker når jeg trener ;)

uffda...enda nmer å jobbe med... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svarene. Han har endelig skjønt at "plass" er inntil foten nå, og ikke 2 meter ut. ;)

Men jeg trodde også det var positivt om de satt langt inn mot foten - shit, det må jeg avlære.

Potene ikke foran føttene? Den skjønte jeg ikke helt. Hvordan går det an?

Forlabbene skal aldri være forann beina dine.Det føles litt som om hunden sitter for langt bak, men altså de skal være på linje med dine ben ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke på høyre lår vel?!

Eh...nei på venstre ;)

Vet ikke om det kommer av utgangstillingen da..Mistenker at det er foten.Da har de lov å klenge vel?Så lenge de ikke sperrer?Jeg liker å kjenne at han er der han skal være...(altså ved kneet mitt,ikke for langt bak eller for langt frem...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forlabbene skal aldri være forann beina dine.Det føles litt som om hunden sitter for langt bak, men altså de skal være på linje med dine ben ;)

Ups, da har jeg lært ham å sette seg altfor langt frem. Mer å trene på. :rolleyes:

Potene hans skal altså være på linje med tærne mine, riktig? Gjør det noe om de er litt lenger bak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ups, da har jeg lært ham å sette seg altfor langt frem. Mer å trene på. :rolleyes:

Potene hans skal altså være på linje med tærne mine, riktig? Gjør det noe om de er litt lenger bak?

Sånn for pirkets skyld bør de ikke være det, for da kan det se ut som hunden henger... La oss si for snillhetens skyld, så bør de være midt på foten *en jævel på sidelinjen er jeg* Nå har jeg sjekket og det ser best ut, når hunden har skulderen på høyde med ditt kne, lettere å forklare på den måten. Det bør også være luft i mellom deg og hunden, vi snakker ikke mer enn en cm eller så.

Loke: surr og rot i hodet mitt. Klart om du har sikkel på høyre lår er det snarere en indikasjon på at hunden din sperrer og ikke klenger, eller begge deler.

mvh

Margrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn for pirkets skyld bør de ikke være det, for da kan det se ut som hunden henger... La oss si for snillhetens skyld, så bør de være midt på foten *en jævel på sidelinjen er jeg* Nå har jeg sjekket og det ser best ut, når hunden har skulderen på høyde med ditt kne, lettere å forklare på den måten. Det bør også være luft i mellom deg og hunden, vi snakker ikke mer enn en cm eller så.

Ok - tusen takk for pirk - mye bedre å pirke nå enn senere.

Men var den snillheten din at det er ok å ha potene hans midt på foten min, eller er det aller beste på linje med tærne mine?

:treg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok - tusen takk for pirk - mye bedre å pirke nå enn senere.

Men var den snillheten din at det er ok å ha potene hans midt på foten min, eller er det aller beste på linje med tærne mine?

:treg:

Jupp ;) altså ok at den har potene på midten av foten din.

Mvh

Margrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...