Jump to content
Hundesonen.no

Pels stell på Keeshond

Recommended Posts

Jeg står på venteliste på en Keeshond, men lurer på dette med pels stell, noen steder leser jeg opp til tre timer hver dag , andre steder kun gjennom børsting en gang i uken. Er det noen med Keeshond som kan svare på dette?  Er pelsen vanskelig å holde?  blir det mye klumper?  Skitten på tur?Må den bades / dusjes ofte?

Spør oppdretter?

Tre timer hver dag høres ganske ille ut, og jeg tviler på det. Jeg har inntrykk at keeshond-pelsen er lik eurasier og andre lignende spisshunder som må børstes innimellom, kanskje daglig i røyteperiodene. Og såklart tørkes av, kanskje med en blåser, etter turer i ruskevær og sølevann.

Jeg har ikke keeshond men kleinspitz, som er en mindre versjon av samme type. Pelskvaliteten varierer nok litt fra hund til hund, men kan ikke se for meg at det er mange som børster den typen pels hver dag.

Jeg børster ca en gang annenhver uke utenom røyteperioder. Hun bades når hun er møkkete, ca 5 ganger i året tenker jeg. Da bruker jeg shampoo og balsam. Oppdrettere anbefaler nok ofte å ikke bruke balsam, men om du ikke skal stille ut så er det i hvert fall en mulighet som gjør pelsstellet litt enklere. 

Pelsen blir skitten på tur om det er vått ute, men den er "selvrensende" så sand og skitt faller av når pelsen blir tørr. Om du ikke vil at dette skal drysse av inne så må de spyles av, i hvert fall på høsten. 

Pass på å kjøpe gode børster og kammer, spør gjerne oppdretter eller i rasegruppe på facebook så slipper du bomkjøp. 

Og så vil jeg anbefale deg å passe på området bak ører og albuer fra valpen er liten. Der blir det lett floker og mange hunder misliker å bli børstet der på grunn av manglende tilvenning eller negative opplevelser. Så om du klarer å holde det flokefritt fra dag 1 og samtidig lære valpen å like det så slipper du unna mye strev. 

Masse lykke til!

• 4 weeks later...

Vi har en eurasier, som jo er delvis keeshond. Vi børster henne ca én gang i uka, men kunne godt brukt mer tid på tilvenningen da hun var valp. Pelsen bak ørene har lett for å floke seg, så der går vi over litt oftere. Nå nærmer det seg muligens løpetid og hun slipper ALL pelsen (både underull og dekkhår), da bør hun nesten børstes flere ganger daglig, med mindre man har blåser (vi har ikke det, men oppdretteren vår bruker det på sine og det virker veldig effektivt). Som Milius nevnte over her så er pelsen selvrensende, så det aller meste av skitt faller av henne når det tørker. Om vi ikke skyller/vasker henne når hun har vært ute så blir det liggende på gulvet inne. Vi pleier å nøye oss med å tørke av potene hennes når vi kommer inn, og heller støvsuge litt oftere. Hun er ca 20 mnd gammel nå og har kun dusjet 3-4 ganger i sitt liv. Lurer på om vi skal ta en ny runde nå for å få vekk litt mer av røytepelsen!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Nå er ikke dette en kommentar til denne saken i seg selv, for jeg stoler på at veterinærene har gjort sine vurderinger, trolig også utover hva som gjengis her.  Spondylose er uhelbredelig, ja. Men å si at det ikke kan bli bedre i endel tilfeller, rent symptomatisk, blir også litt feil. Hunder som bare har tagger, ikke fulle broer, har større sjans for smerteproblematikk, på tross at sykdommen er mindre utviklet. Taggene gnisser og kan skape skarpe smertespenn, broer er stabile, når broene da først har dannes opplever flere at symptomene minsker eller forsvinner. Røntgenbilder trenger heller ikke beskrive symptombilde godt, en hund med mye forkalkninger kan være uten symptomer, en hund med lite kan være kripplende.   Det sagt, så er en hund med tydelig endring i atferd og skjelvinger pga. smerte helt klart påvirket. Min erfaring med spondylose er også at de er himla gode på å skjule slik smerte fordi endringene er så små, at det da gjerne må profesjonelle til for å avdekke slikt. Det burde kanskje vært diskutert å prøve smertestillende, Librela eller sådan, men veterinærene er nå en gang de som har mest erfaring og kunnskap om slike situasjoner, om de vurderte det unyttig så hadde jeg lagt min lit til det
    • Heisann. Jeg har en hund som noen ganger spytter ut bittet når han skal komme inn i utgangsstilling i runderingen. Noen ganger er det rett bak meg, noen ganger når jeg skal ta bittet, noen ganger på vei inn.  Vi har gått tilbake og terpet på apport og melding. Apport sitter 100%, både med bukk og løsbitt når jeg kaster eller legger ut, eller gir han det. Han holder helt til jeg sier slipp. Det funker også fint hvis jeg gir bittet til figurant som han ser, og under søk er det ikke noe problem 90% av tiden, så plutselig dukker det opp.  Jeg er litt usikker både på hva jeg bør gjøre når det skjer, og hvordan forhindre det.  Generelt sett er han løsmunnet og kommer ofte inn med løsbittet 'som en sigar'. Flere jeg har snakket med og instruktøren mener at jeg skal la hunden gå i påvis selv når han slipper for å holde drifta oppe.  Men det jeg ikke liker med dette er at jeg er redd hunden da blir forsterket det å slippe bittet for tidlig.  Ser ikke ut til å ha noen sammenheng med lengde på slag, terreng, osv... Plutselig skjer det. Tar i mot tips. 
    • Nydelig hund! Hvis det stadig fylles opp med gass i magen så er det jo et problem og en grunn til det. Hva får hun å spise i løpet av en vanlig dag? Både av måltider og andre ting? Nå er jeg ikke veterinær og dette høres ut som det bør vurderes og behandles av en, men jeg ville kanskje prøvd et sensitiv-fôr en stund, uten noe annet.
    • Men er dette egentlig er fordel? Hvorfor skal man pines til siste slutt? Og hvorfor vil man at det siste hunden opplever før den dør er smerte? Er det ikke bedre at den kan få slippe før den blir så dårlig at den er fullstendig invalidisert? Selvsagt ønsker man å beholde dyrene sine lengst mulig, men det er jo ut i fra egne følelser og ikke nødvendigvis det er som er best mtp. dyrevelferd.
    • Vetrinærstudiet er et av de vanskeligste å komme inn på, og mange reiser til og med til utlandet for å utdanne seg. Det er en lang utdanning, og ikke noe man velger med mindre man brenner for det. Jeg kan ikke forestille meg at mange bli veterinær hvis man ikke bryr seg om dyr. Og som sagt så lønner det seg økonomisk for en klinikk å overbehandle fremfor avlivning, for de tjener ingenting på en død hund.  At de kan gjøre feil er det ingen tvil om, og jeg er veldig glad for at det gikk så bra med hunden din! Men spondylose er en uhelbredelig ryggsykdom hvor det dannes benvev mellom ryggvirvlene. Den blir ikke bedre, bare verre. Tidlig i forløpet kan hunder leve med gode og dårlige dager, men her var det ikke snakk om stiv rygg eller litt halting lengre. Den hadde store smerter, og veterinær var tydeligvis bekymret over det de så på røntgenbildene.  
  • Nylig opprettede emner

• Create New...