Gå til innhold
Hundesonen.no

Bekymringspost


Kristina

Recommended Posts

2 av de 3 søsknene til Lunah som er rønket har fått HD grad A med artose. Er dette arvelig? Hva kommer dette av? Jeg trodde de bare fikk forkalkninger om de hadde HD i sterkere grad!?

2 av søsknene til Lunah er også avlivd, og kullet er litt over 1 år nå. Er det ikke vanlig at oppdretter informerer eierene til de andre kullsøsknene om dette?

Like etter jul sendte jeg en lang mail om hvordan det gikk med Lunah, og om hennes nervøsitet osv, men fikk bare ett kort 'takk for mail' tilbake uten noe svar på det jeg hadde lurt på. Bør ikke oppdretter ta seg tid til å svare på det jeg spør om, eller vil de ikke?

Hun virket så koslig når jeg hadde kontakt med henne før jeg nevnte alle 'problemene'.

Eller er det bare jeg som er litt for bekymra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare Lunah og en valp til igjen fra kullet?

Jeg synes det er dårlig at oppdretter ikke gidder å svare på spørsmålene dine i mailen. Jeg ville tatt en telefon til oppdretter og spurt henne direkte. En god oppdretter er tilgjengelig for valpekjøperne sine også forbi valpestadiet, og bør stille opp når det trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, bekymringene mine var riktige.

I kullet til Lunah var det 8 valper. 4 av de er rønket, 2 er avlivd pga artose, en er fri og Lunah har vi ikke fått resultatene på ennå.

Jeg har prøvd å sende en mail til oppdretter, men får ikke noe skikkelig svar, så jeg kontaktet ei i Finland som kjøpte valp fra samme kull som meg. Hunden hennes var en av de 2 som måtte avlives pga store smerter fra 3mnd alder. Henne har også en hund til fra samme oppdrett (og samme foreldre som Lunah), og den har nå nettopp vært operert og fått satt inn 2 nye hoftekuler pga artose. Veterinæren hennes sa dette var et arvelig problem.

Denne hunden som er operert kommer fra R kullet, kullet som har samme foreldre som Lunah (som er fra S kullet), bare at dette R kullet var et halvt år før. Det er den eneste hunden fra dette kullet som er rønket.

De har også prøvd å kontakte oppdretter, men hun sa det var den eneste hunden med problemer i kullet. Hun gir heller ikke noe ordentlig svar til de - som om hun ikke vil tro det er sant.

Oppdretter sa også at valpene ikke trengtes forsikres før de var 2 år, fordi de var forsikret under moren, noe de IKKE er.

Nå er jeg utrolig bekymret for HD/AA resultatene til Lunah, jeg håper vi slipper å være igjennom mange operasjoner. ;)

Foreldrene til disse kullene er heller ikke AD rønket, selvom jeg spurte før jeg var intressert i valp ang AD, men fikk beskjed om at de var friske og rasetypiske.

Dette ble litt forvirrende kanskje.

Jeg har hvertfall mistet tilllitten til min oppdretter :D Vi hadde innmari god tone før, hun svarte med lange svar tilbake på hver mail jeg sendte. Etter jeg nevnte 'problemene' våre har jeg ikke fått noe fornuftig ut av det hun har skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, bekymringene mine var riktige.

Nå er jeg utrolig bekymret for HD/AA resultatene til Lunah, jeg håper vi slipper å være igjennom mange operasjoner. ;)

Jeg skjønner godt at tilliten er borte, oppdretter virker lite seriøs!

Men nå må du prøve å ikke ta sorgene på forskudd (selv om det ikke er lett). Det er stor sjanse for at Lunah også er fri! Valpene som har artrose hadde jo alvorlige plager allerede fra de var veldig unge. Har du merket at Lunah har smerter eller ubehag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff da, dette hørtes ikke noe særlig ut. Skjønner godt at du mister tilliten til oppdretter når slikt skjer. Oppdretter burde jo støtte opp uansett om det går bra eller dårlig. Krysser fingrene for at alt er bra med Lunah!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...