Jump to content
Hundesonen.no

Moderering av hundesonen

Recommended Posts

Hei, skriver på vegne av det gamle moderatorteamet. Ingen av oss er aktive her på hundesonen lenger, eller har vært det på lang tid. Så vi burde nok laget denne posten for lenge siden. Det renner fortsatt inn med rapporter, men det er altså ingen til å ta det ansvaret. Det virker heller ikke som at eierne er aktive her lenger. 

Men hvis 2- 3 stykker som fortsatt bruker forumet, kunne tenke seg å være moderatorer, så kan vi få gitt stafettpinnen videre. Det er ikke en veldig stor jobb, men veldig nyttig for å holde det litt mer i orden her inne. Bare svar i tråden, eller send pm ved interesse.

• Thanks 1
  • Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Noen fungi er visst veldig lovende til bærekraftige proteinproduksjon i kommersiell skala. Ikke til å stikke under en stol at klimaet her gjør det vanskelig å produsere vegetabilske proteiner, men storfe som gis importert kraftfôr er ingen brukbar løsning i en verden som ikke får kontroll på fødselsraten. Leste for et par år siden på NRK at en liten bolle med et nesten fullverdig måltid kostet en gjennomsnittlig dagslønn i et ikke hungersrammet eller krigsherjet afrikansk land da. Det er jo ikke helt fair å fore norske hunder med storfe flasket opp på importert soya, hvorav mesteparten forsvinner til bevegelse og å opprettholde dyrets kroppstemperatur, mens en afrikansk familie med en lønn må velge hvem som skal få spise dagens måltid. Dyrene bryr seg ikke om sånt da. Om jeg bare hadde tatt video av bikkjas reaksjon på roastbeef (skalv) vs rynkingen på nesa når tilbudt det eksperimentelle veganske tørrforet jeg ville prøve 😂   Det var bare to merker å velge i den gangen. Sikkert lettere å finne noe brukbart nå. Det finnes jo faktisk masser av helveganske hunder over dammen, og selv kjenner jeg noen som hadde en helvegansk papillon som var frisk og rask og eldes med verdighet til hun nylig takket for seg som 15-åring, så litt sånn halvveisveggis kan man nok trygt prøve ut på en utvokst hund om man følger opp med å måle pH i urin og tar blodprøver innimellom — noe man virkelig burde gjøre om man forer med rått + Acana/Orijen eller liknende «naturlig» fôr også.
    • Lenge siden jeg har orket å oppdatere noe som helst her. I juni måtte jeg ta det tøffe valget og si farvel til Neytiri, bare 2,5 år gammel 💔 Kroppen hennes orket ikke mer etter alt hun hadde vært igjennom. Verdens snilleste, morsomste, stødigste lille blå. Jeg savner henne enormt mye hver eneste dag!  De tre andre går det heldigvis bare bra med. Yngstemor, Miyagi, blir 2 år om ett par måneder, tiden har gått så raskt! Synes hun har vokst seg til en flott ung dame, veldig lik sin mor med god arbeidsmoral og veldig selvsikker på alt av miljø. Vært litt forsiktig mtp enkelte mannfolk, men hun har landet veldig etter at hun fikk løpetid, så det var nok en fase bare, heldigvis Over og under; Miyagi 20 mnd ❤️ Over og under; Noor, 6 år ❤️ Over og under; Ninja, 7år om en måned ❤️
    • Jeg har ikke kikket på linken men ‘fun fact’ om sopp; jeg hadde frittgående høns tidligere og disse var absolutt omnivore! De spiste alt , fra levende til dødt enten det hadde animalsk eller vegetabilsk opprinnelse. Matrester var også veldig populært. En ting rørte de dog ikke, uansett om det var i fersk, kokt eller stekt form og det var sopp. Både kjøpesopp og kantareller ble prøvd, da jeg syns dette var interessant men niks, der gikk grensen.    Kommenterer litt på de øvrige postene også; laks er noe jeg ikke ønsker i for, da dette med 99,9% sikkerhet er oppdrettslaks og hvis man vet både hvordan den er oppdrettet og ikke minst konsekvensene for naturen av dette oppdrettet..så ønsker man ikke å støtte oppdrettsnæringen.    Svin; jeg har ved et par anledninger gitt hundene rått svinekjøtt..( kjøttet var av menneskefor kvalitet) . Resultat; undertegnede kravlet rundt på kne etter begge forsøk, med vaskefilla og drøye doser grønnsåpe..gulvene var ‘nymalte’ med diare..🤢 Angående hunden som ikke ville spise amerikansk kaninfor; fornuftig bikkje! 😄
    • Dette ser dog mer spennende ut, basert på sopp: https://wildearth.com/products/clean-protein-dog-food Fader, jungelen av veganske fôr begynner tette seg den også. Helt sikker på at det er mye usunn dritt produsert av kunnskapsløse tree hugging hippies som drømmer om Utopia, men det må da finnes noe bra fôr også. Noe som er prosessert slik at det ikke gir økt tarmgass (ubehagelig og smertefullt for hundene) og mengden avføring holder seg normal. RC har jo klart lage et de står inne for å selge med merkenavnet sitt på.  Edit: føler jeg bare spammer ned i iver uten å vente på kommentarer, så legger til her istedet for enda en ny kommentar. I en studie gjort på et lite utvalg løpshunder viste ingen av hundene noen forskjell i røde blodceller eller hemoglobin:   Kilde: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19480731/   Ikke lest gjennom kildelitteraturen, men dette virker seriøst nok:  Kilde: https://www.mdpi.com/2076-2615/6/9/57/htm Om journalens peer-review og publiseringskriterier her: https://www.mdpi.com/editorial_process  
  • Nylig opprettede emner

• Create New...