Jump to content
Hundesonen.no

Stå under marsj

Recommended Posts

Jeg har nylig begynt å trene på øvelsene til bronsjemerket og LP1, for å få litt avveksling. Jeg sliter litt med stå under marsj. Han står som en prest, men må ha et "bli" for å skjønne at han skal stå igjen. Sier jeg bare "bli", ikke "stå", setter han seg. Jeg har en stund tenkt at det vil komme etter hvert, at jeg gradvis kan fade ut "blien", men han er fremdeles like avhengig av å få beskjed om å bli som han var da vi begynte å øve i april. Er det noen gode ideer til hvordan jeg kan få "stå" til å bety både stå og bli? Det skal sies at stå i seg selv var utfordrende for oss, det tok lang tid før han skjønte hva det ville si å stå, så jeg vil nødig krølle det til for mye for han heller. 

Hvordan har du jobbet inn ståen? Jeg syns hoppstå gjør det veldig tydelig for hunden at han skal bli stående. 

Har du jobba noe særlig med selvkontrolløvelser og omvendtlokking? Jeg syns det hjelper for å lære hunden at noen ganger skal man fryse i posisjon.

Omvendtlokking, som dette, men i stå:

Denne leken er også fin, og man kan gjøre den i alle posisjoner: 

Det blir jo også en hjelp man må fade ut. Jeg ville prøvd å gjøre omvendtlokking (når hunden kan det) i det hunden står i to repetisjoner, så en repetisjon uten hjelp, så to med hjelp igjen. Bare et halvt sekund i starten og øke sakte. Og jeg ville parallelt trent på selvkontrolløvelser som indianerleken for å hjelpe hunden å forstå at det er riktig at han skal bli igjen mens du går unna selv om du ikke har sagt bli. Når han begynner å skjønne det er riktig å stå, kan du begynne å ta steg til hver side og belønne at han står, først bare et halvt steg og så øke til du kan løpe runder rundt ham mens han står. 

Tusen takk for et grundig svar med nyttige innspill! Jeg skal definitivt prøve meg fram med rådene dine. Vi har jobba en god del med selvkontroll og omvendtlokking, men hovedsakelig for å jobbe med fokus som på den første filmen. Jeg skal definitivt prøve å ta med meg det inn i stå under marsj også.

Ståen til Torvald har vært veldig svak, og er til en viss grad forsatt det. Han hadde en skade i ryggen da han var yngre og en av fysioterapiøvelsene vi fikk beskjed om å gjøre da, var å gå fra sitt til stå "sakte og kontrollert", noe som gjør at han er veldig treg opp i stå. Han har også vært vant til stå-sitt-stå-sitt, og så videre, fra den samme øvelsen. Derfor har han lett for å synke ned i sitt igjen. Jeg skal gjøre litt undersøkelser rundt hoppstå - kanskje det rett og slett er lurest å lære inn stå helt på nytt, med ny kommando? 

22 hours ago, Torvald tåke said:

Tusen takk for et grundig svar med nyttige innspill! Jeg skal definitivt prøve meg fram med rådene dine. Vi har jobba en god del med selvkontroll og omvendtlokking, men hovedsakelig for å jobbe med fokus som på den første filmen. Jeg skal definitivt prøve å ta med meg det inn i stå under marsj også.

Ståen til Torvald har vært veldig svak, og er til en viss grad forsatt det. Han hadde en skade i ryggen da han var yngre og en av fysioterapiøvelsene vi fikk beskjed om å gjøre da, var å gå fra sitt til stå "sakte og kontrollert", noe som gjør at han er veldig treg opp i stå. Han har også vært vant til stå-sitt-stå-sitt, og så videre, fra den samme øvelsen. Derfor har han lett for å synke ned i sitt igjen. Jeg skal gjøre litt undersøkelser rundt hoppstå - kanskje det rett og slett er lurest å lære inn stå helt på nytt, med ny kommando? 

Bare hyggelig ? Det er absolutt lurt med ny kommando om du trener inn en ny type stå. Tenk på hvilken bevegelse hunden gjør i stedet for posisjonen hunden ender opp i til slutt. Jeg har kanskje gått litt for langt andre veien ? Jeg har disse ståkommandoene: Frys = hoppstå. Stå = bråstopp og snu i ruta. Fir = Sitt til stå med låste bakbein for avstandsøvelsen. Stille = utstillingsstå. Og sikkert flere jeg har glemt ?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• For alle de skrekkeksemplene ved fôrvertavtaler, så finnes det sikkert flere titalls som har fungert slik de skal Avtalene varierer mellom oppdretter til oppdretter og hund til hund, både hva gjelder betaling, krav og rettigheter. Tradisjonelt sett, for tisper, er disse alternativene vanlige, alle med oppdretter som hovedeier.  Fôrvertavtale: 2 kull, hunden overdras vederlagsfritt Halvfôrvert/deleier: 1 kull, halv valpepris.  Noen velger å ta depositum som tilbakebetales ved overdragelse, jeg syntes ikke det høres fornuftig ut, men det blir gjort. Noen har avtaler om hvis hunden ikke skal fullbyrdet sine kull, så kjøper vert den ut av oppdretter (ved enkelte begrunnelser), andre over drar den vederlagsfritt. Noen oppdrettere er veldig strenge på alle krav i kontrakten, kan være alt fra fôrtype til tidspunkt, andre er mer løsslupne.  Nå har jeg min første hund ute på deleie (1 kull, halv valpepris, jeg hovedeier, hun deleier). Det viktigste punktet jeg føler vi satte i kontrakten var at det skulle være åpent for diskusjon av alle punkter etter avtaleinngåelse og alle bestemmelser vedrørende hunden, det er da avhengig av en god kontakt og kommunikasjon.   
    • Jeg forstår godt at oppdrettere ønsker å sette ut valper på for. De kan nesten ikke ha alle potensielle avlshunder hjemme hos seg selv. Da er det bedre at de vokser opp i normale hjem, og utvikle seg på best mulig måte der. Jeg skjenner kun ei som sier hun aldri skal bli forvert igjen. Og det er nok fordi oppdretter ikke forholdt seg til kontrakten. (Hun ville ha 3 kull på tispa istedenfor 2 som stod i kontrakten) Ei annen har kjempegod kontakt/samarbeid med oppdretter. Så ved den siste tispen hun hadde hjemme hos seg så gav hun beskjed at hun mente at tispen hun hadde, ikke var egnet til avl pga problemer med gemytt. Siden de har veldig god kontakt og stoler på hverandre, tok oppdretter denne informasjonen til etterretning. Og tispen skal aldri ha valpen (ble omregistrert til forverten) Det viktige er at de har god kontakt/samarbeid, og en god kontrakt.  (Ellers så vet jeg om oppdrettere som selger valper til full pris, og hvor det står i kontrakten at de skal kunne få bruke hunden i avl dersom oppdretter ønsker det. Eier av hund får da betaling for denne tjenesten)
    • Vi skal ha renraset SB. Linjen er ikke så aktiv som de andre forstod jeg. Da vi var hos oppdretter har vi fortalt hvem vi er og hva vi driver med. Så sa de at de hadde en kull på vei som passet oss. Altså, SB er fortsatt aktive hunder, men er noen hakk lavere fra den linjen. Så vi har bestemt for å go for it. Eneste er at vi har sau og høns i nærheten og jeg kjenner jeg er litt redd for at hunden kan stikke av ved et uhell. Er det avliving av hunden da? Eller holder det med å betale erstatning til bonden?
    • De fleste hunder går godt overens med barn om de blir vant til det fra tidlig av og på en fornuftig måte. Det viktigste er å passe på å skjerme barn og valp for hverandre så det ikke blir for voldsomt for noen av dem, og etablere regler for hva som er lov og ikke, både for barn og hund. Barna må lære å ikke forstyrre hunden når den sover eller spiser, eller signaliserer at den vil være i fred, og egentlg tilsvarende for hunden. Det kan være greit å bruke kompostgrinder for å dele av litt så valpen kan være sammen med dere uten å ha "tilgang" til barna, for eksempel.
    • TS; du skriver at dere ønsker en husky. Hva er det slags hund det er snakk om, siberian husky eller alaska husky?  Den førstnevnte er jo en renraset hund mens den andre kan være en mix av både det ene og det andre.. Hvis det er en sb , er det en valp fra showlinjer det er snakk om eller en trekkhund?    Siden jeg ikke har hverken småbarn eller husky av noe slag, skal jeg ikke si så meget om kompabiliteten mellom de to annet enn det generelle; la aldri hund og barn være alene sammen og pass på at barnet ikke plager hunden. Når folk snakker om at hunder er ‘barnevennlige’ er det vanskelig å skjønne hva de referer til, da noen mener at hunden skal finne seg i alt   fra poden uten å mukke ( hvis den gjør det, så er det enveis billett til dyrlegen..) mens andre har en mer fornuftig innstilling til saken. 
  • Nylig opprettede emner

• Create New...