Gå til innhold
Hundesonen.no

Lineføring-Fri v/fot


Mud

Recommended Posts

Loke har en tendens til å trekke for langt frem under fot/lineføringen.Jeg har stort sett bare belønnet posisjon på han enn så lenge,vi går alltid fot i "sakte marsj",jeg belønner enten med godbit ved venstre munnvik eller med draleke bak venstre øre og vi tar bare venstre svinger.Men allikevel hender det ofte han får det litt travelt og glemmer å vente på hu mor.Det jeg har gjort da er å brå snu for så å belønne han når han kommer i ønsket posisjon igjenn.Burde jeg egentlig "feile" han der?Jeg har ikke noe skikkelig "feil"komando på han fordi vi aldri har trengt det skikkelig -at jeg snur på hodet og sier feil betyr for han at han skal gjøre noe annet i stedet, så hvis jeg gjør det så går han bare over på en annen øvelse.Burde jeg lære inn en slags "for dårlig utført" signal?

Jeg vet at jeg burde trene så korte økter at han ikke rekker å dra seg frem, men det er altså ikke så lett å forutse med den pelsen alltid.Noen ganger fyker han frem ved første steg og andre ganger holder han posisjonen over lengre tid.

I tillegg sliter jeg med at han går og steiler på to ben, gode tips mot det er også ønskelig..

Jeg har prøvd å øke forsterkningsfrekvensen, men når han gjør det på hvert steg og jeg belønner for hvert steg så føler jeg liksom at vi ikke kommer noen vei...

Hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anngående belønning så ville jeg belønnet "bakover" div ved belønning med dra kamp så går du aldr lengre framover under lek. Heller snu og trekker bakover der dere kom fra. Ikke beveg dere framover og ikke start Fri ved fot i samme retning som du gikk i sted. Start en annen retning (håper det var forsåelig)

Ellers så er det å gå tilbake og få hunden til å holde posisjonen under korte forflyttninger. Tilbake til 4 steg og 6 steg metoden og korte hurtige belønninger. Antagligivs (tenker på rase) så vil han faktisk kjøre seg opp av dette, men da har du mulighet til å bruke avvisning/time out som straff. Går hunden din feil ja da ønsker ikke du å trene med ham. Bare en liten kort pause og han får lov til å prøve på nytt :)

Men det viktige her er at du ikke belønner så mye at han "vipper helt over", timing på riktig marsj, og timing på avvisning.

Nå vet jeg ikke hvor langt du er kommet, men ett alternativ (bruker på erfaren hund/fører ved feil posisjon) er å øke vanskelighets graden. Eks rygge i sirkel (du rygger altså, hunden prøve å gå fot :) ) steg forflyttning uten å gi hunden noen signaler på dette(under marsj tar du plutselig ett steg til høyre). Dette er vanskelig for hunden så derfor er det viktig agt du belønner hunden for å prøve å plassere seg rett!!

Om du timer riktig her så vil du (somoftes) få en hund som blir mer oppmerksom på deg og sin posisjon.

Håper det var noe til hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anngående belønning så ville jeg belønnet "bakover" div ved belønning med dra kamp så går du aldr lengre framover under lek. Heller snu og trekker bakover der dere kom fra. Ikke beveg dere framover og ikke start Fri ved fot i samme retning som du gikk i sted. Start en annen retning (håper det var forsåelig)

Ah..hørtes smart ut..har aldri tenkt noe over det jeg...

Ellers så er det å gå tilbake og få hunden til å holde posisjonen under korte forflyttninger. Tilbake til 4 steg og 6 steg metoden og korte hurtige belønninger.

Det er det jeg har gjort.

Antagligivs (tenker på rase) så vil han faktisk kjøre seg opp av dette, men da har du mulighet til å bruke avvisning/time out som straff. Går hunden din feil ja da ønsker ikke du å trene med ham. Bare en liten kort pause og han får lov til å prøve på nytt :)

Det er det han gjør.han er helt propell..men jeg har altså ikke avvist han av frykt for at det øker frustrasjonen hans for mye.Han vil jo så gjerne jobbe.

Nå vet jeg ikke hvor langt du er kommet, men ett alternativ (bruker på erfaren hund/fører ved feil posisjon) er å øke vanskelighets graden. Eks rygge i sirkel (du rygger altså, hunden prøve å gå fot :D ) steg forflyttning uten å gi hunden noen signaler på dette(under marsj tar du plutselig ett steg til høyre). Dette er vanskelig for hunden så derfor er det viktig agt du belønner hunden for å prøve å plassere seg rett!!

Om du timer riktig her så vil du (somoftes) få en hund som blir mer oppmerksom på deg og sin posisjon.

Den der var ikke dum...mulig jeg har gått for sakte frem rett go slett...Vi går jo bare rett frem og med venstresvinger stort sett.baklengsfot synes han er morsommere enn forlengsfot (raringen) men vi har stort sett bare gått rett bakover...

Håper det var noe til hjelp :)

Det tror jeg nok! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antagligivs (tenker på rase) så vil han faktisk kjøre seg opp av dette, men da har du mulighet til å bruke avvisning/time out som straff. Går hunden din feil ja da ønsker ikke du å trene med ham. Bare en liten kort pause og han får lov til å prøve på nytt

Det er det han gjør.han er helt propell..men jeg har altså ikke avvist han av frykt for at det øker frustrasjonen hans for mye.Han vil jo så gjerne jobbe.

Da er det det med timing igjen :) Det fins flere måter å avvise på. Jeg har også en hund som blir despo under avvisninger. Mine er MEGET korte. Jeg avviser gjerne ikke mer enn 5-7sek. Div jeg "bare" går fra hunden under øvelsen. "Prater" litt med meg selv mens jeg går (uten å ta kontakt med hunden, SER ikke på den eller noe)Og stiller meg opp som jeg gjør når jeg skal ha hunden til fot, og venter til hunden da igjen sitter ved min side (gi komando om du må) når han da sitter rolig med god kontakt starter du øvelsen (evt belønner for en meget pen innkomst :) ) Da løsner gjerne hunden opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det det med timing igjen :) Det fins flere måter å avvise på. Jeg har også en hund som blir despo under avvisninger. Mine er MEGET korte. Jeg avviser gjerne ikke mer enn 5-7sek. Div jeg "bare" går fra hunden under øvelsen. "Prater" litt med meg selv mens jeg går (uten å ta kontakt med hunden, SER ikke på den eller noe)Og stiller meg opp som jeg gjør når jeg skal ha hunden til fot, og venter til hunden da igjen sitter ved min side (gi komando om du må) når han da sitter rolig med god kontakt starter du øvelsen (evt belønner for en meget pen innkomst :) ) Da løsner gjerne hunden opp igjen.

Ok..er ikke helt sikker på om Loke vil få med seg at han er avvist jeg da ;)

Jeg ser liksom for meg at han bare fortsetter å gå "fot" frem til jeg stopper for å så å gjøre en holdt.... :)

Men det kan jo prøves..han overasker stadig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må på en måte endre hele atferden din til: Nå går vi ikke fri ved fot og jeg prater ikke med deg!

Endre ganglag og plassering av armer. (eks putte henda i lommen eller legge dem på ryggen, stirre rett i bakken osv)

Men han er jo Belger, er helt utrolig hvordan en slik kjapp rase kan være så "treg i nøtten" :)

(bare godt ment, jeg er meget glad i belgerene selv :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men han er jo Belger, er helt utrolig hvordan en slik kjapp rase kan være så "treg i nøtten" :)

(bare godt ment, jeg er meget glad i belgerene selv :D )

:) Hva!!?

Helt enig egentlig...Merkelig at det går ann å være så smart og så usigelig dum på samme tid.... :)

Litt av sjarmen det da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!.

Jeg har også et problem at han går alt for lang forran meg under lineføringa. Og trenger noen tips da. jeg bruker ikke klikker, og trener frem til bronsjemerket. så har liksom ikke kommet langt. Men lineføringa gikk jo sååå bra før og han hadde super kontakt, og fulgte meg der han skulle. Nå har han fått en treg og skjev sitt...

Eneste han går sidenav meg "riktig" er når vi "løper" og går "sakte"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loke: Er det noen grunn til at du alltid går i sakte marsj i steden for i vanlig tempo?

Det her er bare vill gjetting fra min side, men jeg vil tippe at det er vanskeligere for en ivrig hund å gå sakte, at det krever mer selvbeherskelse eller noe? Vil det ikke være mindre sjanse for at han går fra deg om du holder et mer normalt tempo, så du kunne drille posisjon i vanlig marsj og gå tilbake til sakte marsj og springmarsj når han blir sikrere på posisjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loke: Er det noen grunn til at du alltid går i sakte marsj i steden for i vanlig tempo?

Det her er bare vill gjetting fra min side, men jeg vil tippe at det er vanskeligere for en ivrig hund å gå sakte, at det krever mer selvbeherskelse eller noe? Vil det ikke være mindre sjanse for at han går fra deg om du holder et mer normalt tempo, så du kunne drille posisjon i vanlig marsj og gå tilbake til sakte marsj og springmarsj når han blir sikrere på posisjonen?

Det er derfor jeg gjør det...fordi det krever at han må beherske seg og konsentrere seg.Han er en turbo hund og med en gang jeg øker farten litt så vil han øke farten masse :( Så det er rett og slett for å tvinge han ned i tempo. Er det dumt?

Foten har løsnet veldig de siste par dagene så nå har jeg satt opp tempoet litt,men med en gang jeg merker han er utålmodig så skrur jeg på bremsen og tar gjerne en venstre sving i tillegg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er derfor jeg gjør det...fordi det krever at han må beherske seg og konsentrere seg.Han er en turbo hund og med en gang jeg øker farten litt så vil han øke farten masse :( Så det er rett og slett for å tvinge han ned i tempo. Er det dumt?

Nei, da synes jeg det høres mer fornuftig ut å gjøre som du gjør. Som sagt var det kun gjetting fra min side, pluss at jeg synes det er lærerikt å høre om hvorfor folk gjør som de gjør.

Foten har løsnet veldig de siste par dagene så nå har jeg satt opp tempoet litt,men med en gang jeg merker han er utålmodig så skrur jeg på bremsen og tar gjerne en venstre sving i tillegg..

Jeg må også legge inn en god del tempovekslinger og svinger med min hund. Han synes fort det blir kjedelig å bare gå rett frem, og da begynner han å gjøre feil. Han er mye mer skjerpet om det skjer noe stadig vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...