Gå til innhold
Hundesonen.no

Tispe kaster opp all tørrfôr


Rottweiler7
 Share

Recommended Posts

Har ei tispe på 2 år som kaster opp av all tørrfôr. Og det er ikke fordøyd. Like helt om det er 10 min fra mat til oppkast eller 6 timer. 
hun er vokst opp på ren vom fra oppdretter og fått vom av oss også. Men har prøvet ett helt år og få henne på tørrfôr,men går ikke. Vært flere ganger hos veterinær. Tatt sjekk, røntgen uten å finne noe. 
 

vom går bra. Leverpostei går bra. Griseører og andre tyggeveien går bra, men tørrfôr går ikke. Prøvd alle merkene som finnes uten hell. 
 

flere som har opplevet dette? 
 

hilsen en som er redd det kan være noe virkelig galt med henne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Rottweiler7 said:

Gjelder uansett mengde. Og tatt forsiktig. Vom litt tørrfôr og gradvis mere tørrfôr og mindre vom over lang tid. 

Altså, om du har 10 fôrkuler i en porsjon vom, så kaster hunden det opp?

Hva skjer om du bløter opp tørrforet? Hva om du bløter det og blender det til grøt?

Har du forsøkt med forskjellig størrelse på fôrkulene? 

Du har prøvd mange merker, men har du prøvd forskjellige proteinkilder? Vom er vel storfé - har du forsøkt tørrfôr basert på det?

Beklager, blir bare mange spørsmål her. Så om du har forsøkt på alt dette, så har jeg ikke noe å komme med. Jeg tenker at det enten er snakk om en irritasjon i magesekken, en innsnevring (for disse to burde mindre kuler, oppbløting eller blending fungere - ikke på permanent basis, men for å finne ut mer) eller en form for intoleranse (da kan proteinkilden ha noe å si).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, tillien skrev:

Altså, om du har 10 fôrkuler i en porsjon vom, så kaster hunden det opp?

Hva skjer om du bløter opp tørrforet? Hva om du bløter det og blender det til grøt?

Har du forsøkt med forskjellig størrelse på fôrkulene? 

Du har prøvd mange merker, men har du prøvd forskjellige proteinkilder? Vom er vel storfé - har du forsøkt tørrfôr basert på det?

Beklager, blir bare mange spørsmål her. Så om du har forsøkt på alt dette, så har jeg ikke noe å komme med. Jeg tenker at det enten er snakk om en irritasjon i magesekken, en innsnevring (for disse to burde mindre kuler, oppbløting eller blending fungere - ikke på permanent basis, men for å finne ut mer) eller en form for intoleranse (da kan proteinkilden ha noe å si).

10 kuler kaster hun opp av, men 4 går. Men ikke mere. Prøvd og bløte opp. Prøvd alt. Alt fra valpe for til voksen giant og delt de opp, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke enkelt å bare fôre med VOM/annet rått, alternativt boksemat, da? Så er jo problemet løst.

Tviler på at det er noe galt med hunden når hunden fordøyer alt annet helt uproblematisk. Tørrfôr inneholder mye ingredienser og er hardt bearbeidet, det kan være grunnen, selv om det selvsagt er litt snedig oppførsel, er det jo et eller annet i det/bearbeidelsen av det som hunden ikke tåler bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Rottweiler7 said:

10 kuler kaster hun opp av, men 4 går. Men ikke mere. Prøvd og bløte opp. Prøvd alt. Alt fra valpe for til voksen giant og delt de opp, 

Høres veldig rart ut.

Og med å bløte opp, så er du helt sikker på at de har blitt fullstendig bløte? Ikke bare litt myke på utsiden. Jeg ville most det skikkelig. Kaster hunden det opp da, så er det jo noe med ingrediensene - noe som vel er mest sannsynlig uansett siden hunden kan spise andre harde ting.

Jeg ser du skriver du har prøvd «alt», men når det kommer til fôr så nekter jeg å tro at det faktisk er tilfellet. Det finnes forferdelig mange merker og det finnes alt fra vegansk fôr til 100% animalsk. Og alt i mellom, hvor både den vegetabilske og den animalske delen kan være fra en rekke forskjellige kilder (korn av forskjellige typer, belgfrukter, rotfrukter - fugl, fisk, sau, ku, vilt ... alene eller i blandinger) og mer eller mindre prosessert. Skal du ha noen sjanse til å finne ut av om det er noe hunden reagerer på, så må du gå systematisk til verks. Kjøpe fôr med færrest mulig ingredienser og selvsagt kjøpe noe hvor minst en av ingrediensene er byttet ut neste gang, om det ikke fungerer. Det kan jo hende du har gjort DET også, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...