Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Caizer har jo nå bikka året, jeg sliter veldig med at han drar ute. Og drar og drar. Det som gjør det ekstra vanskelig er at han er generelt vanskelig å motivere - som eurasiere jo er. 

Vi har gått kurs, men vi får ofte ikke så mye ut av kursene fordi han er vanskelig å motivere, da særlig blant andre blir han enda verre. 

Han er enkel å trene i sånn sitte fot, ligg, bli, sitt osv - og da trener han for godbit.. Men denne gå pent greia er ett generelt hel.... 

Noen som har tips? 

Har forsøkt å gå med godbit i hånda for å lære han å gå fot, og akkurat der er det nok jeg som har sviktet litt. Men sånn generelt bare ute å tisse så er han jo helt håpløs. Merkes desverre litt for godt når jeg har kun ett fungerende bein og blank is... 

Skrevet

Har du prøvd å stoppe hver gang han drar? Synes det er den mest effektive metoden, så lenge man klarer å være konsekvent. Stopp hver gang han drar, belønn ved at han får gå videre når båndet er slakt igjen. 

Skrevet
Just now, laikamor said:

Har du prøvd å stoppe hver gang han drar? Synes det er den mest effektive metoden, så lenge man klarer å være konsekvent. Stopp hver gang han drar, belønn ved at han får gå videre når båndet er slakt igjen. 

Denne metoden fungerer best på "aktive" hunder, med passive hundetyper som er vanskelig å motivere så ender man med å bli stående ganske lenge...

Her tenker jeg at for det første så må man jobbe med belønning og motivasjon. Prøv ut forskjellige typer belønninger, leker, godbiter osv. Ridgebacken vår fungerte greit på smør en periode, det funker om vinteren. ;)

Jeg regner med at du bruker sele til vanlig, og evt. magebelte og strikkbånd? Når du skal jobbe med dette ville jeg gått litt først med det, og så byttet over enten til sele med frontfeste, eller rett og slett grime. Da ville jeg startet med å belønne all slakking av  bånd og kontakt, i 5-10 minutter (kanskje kortere økter i starten om han trenger det, stopp så fort du har hatt noen vellykkede belønninger mens du er sikker på at han er med). Hvis han drar, bytt retning. Så bytt tilbake igjen og gå ferdig turen.

Skrevet
53 minutter siden, laikamor skrev:

Har du prøvd å stoppe hver gang han drar? Synes det er den mest effektive metoden, så lenge man klarer å være konsekvent. Stopp hver gang han drar, belønn ved at han får gå videre når båndet er slakt igjen. 

Da blir vi nok ute siden han liker å stoppe ?

Skrevet
21 minutter siden, simira skrev:

Denne metoden fungerer best på "aktive" hunder, med passive hundetyper som er vanskelig å motivere så ender man med å bli stående ganske lenge...

Her tenker jeg at for det første så må man jobbe med belønning og motivasjon. Prøv ut forskjellige typer belønninger, leker, godbiter osv. Ridgebacken vår fungerte greit på smør en periode, det funker om vinteren. ;)

Jeg regner med at du bruker sele til vanlig, og evt. magebelte og strikkbånd? Når du skal jobbe med dette ville jeg gått litt først med det, og så byttet over enten til sele med frontfeste, eller rett og slett grime. Da ville jeg startet med å belønne all slakking av  bånd og kontakt, i 5-10 minutter (kanskje kortere økter i starten om han trenger det, stopp så fort du har hatt noen vellykkede belønninger mens du er sikker på at han er med). Hvis han drar, bytt retning. Så bytt tilbake igjen og gå ferdig turen.

Han er vanskeligst i halsbånd, altså på de korte tissebæsje luftturer. Og når vi er blant andre naturligvis. Ikke på utstilling. Når vi kjører full pakke med sele, belte osv så rusler han bare ? jeg måtte skaffe meg kortere bånd for å ikke trå i det ? 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
    • En hundefrisør kan antageligvis hjelpe deg bedre enn en dyrlege, både med den faktiske jobben og opplæring om hvordan du gjør det selv. Har du ikke fått noe veiledning av oppdretter om tilvenning og trening på pelsstell? Hvis det er en rasehund så er det også mulig at raseklubben har klippekurs eller noen som kan hjelpe.
    • Har en ikke røykefri hund som jeg sliter med å nappe ørene på. Har sett at det er en slags saks man kan nappe det lettere på. Eller finnes det noe annet enn fingrene? Hunden jeg har stritter sånn i mot og jeg sliter virkelig siden hun er ekstremt hårsår. Jeg får ikke tak i pelsen der fordi hun vrir seg unna med kroppen og med hodet og alt. Og jeg kan ikke dra til dyrlegen hver eneste gang heller.
    • Det kommer jo an på om du ønsker å åpne og lukke port hver gang du skal kjøre inn og ut. Jeg ville nok hatt bil og kjøring utenfor gjerdet, for å unngå fare for påkjørsel av hunder.
    • Er det lurest å ha gjerde der man parkerer bilen også? Da må man ha port. Eller lurest å kun ha gjerde der man ikke kjører bil?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...