Gå til innhold
Hundesonen.no

"kose" lyder


tm100021

Recommended Posts

Min store borzoi hann har en tendens til å komme med "koselyder" når han feks ligger på teppe og knir seg litt og synes det er kos så lager han sånne lyder.. Eller når vi leker og han har det kjempe artig, eller når jeg koser skikkelig med han.. Men det irriterer med så mangt engang at folk (spesielt de uten erfaring om hund) utrbryter plutselig hvorfor jeg lar han knurre slikt... De skulle hørt han virkelig knurre da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe så søtt :icon_redface: Hadde samme "problemet" med leonbergeren, han lå ofte og lagte koselyder for seg selv eller når han ble kost med. Venner og familie kom flere ganger til meg og forklarte at hunden lå i gangen og knurret når de klappet han, det han gjor var å lage koselyder som for mange minnet om knurring, og han gjorde det for at vi skulle fortsette å kose med han :lol: Synes det var koseligt jeg, men var desverre flere som aldri forsto det når jeg prøvde forklare det til dem. Mulig jeg kunne overbevist dem hvis de hadde hørt når han virkelig knurret, for det er den groveste knurringen jeg noensinne har hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mange her inne kanskje vet (av de med erfaring av rasen) er rottweiler en PRATENDE rase :icon_redface:

Når jeg koser med Bella, lager hun en knurre lyd, som vi har funnet ut at er koselyd. Hver gang hun koser seg SKIKKELIG, knurrer hun (svak knurrelyd)

Når vi leker (drakamp, eller bare vanlig lek) knurrer hun så det suser etter, og man skulle trodd hun var iferd med og drepe noen. Enkelte folk blir veldig redde, men når jeg forklarer hvorfor hun lager disse lydene, så er de ikke fullt så redde..

Ellers så knurrer hun når man prater med henne, og hun bjeffer en del om man "hisser" henne opp.. Hvis jeg f.eks sier "skal vi gå tur" mange ganger, og skikkelig ivrig, så vet hun at nå henter jeg båndet, og så går vi tur (har lært henne og hente båndet når jeg sier skal vi gå tur da, hun kan ikke det av seg selv:P)

Hun prater mye, og det er litt skummelt i grunnen, for på noen hunder vet man aldri når det er kose/leke lyd, og alvor. Vi har prøvd og lære av henne dette med koselyd, men hun gir seg ikke!

Så flk som skal kose med henne, har fått beskjed om å gå vekk hver gang hun knurrer.

For da vet hun at "vil jeg ha kos, så kan jeg ikke knurre, for da går de bort"

og:

"vil jeg være ifred, og knurrer, så får jeg det"

er vanskelig med sånne hunder, men har ikke ksjedd noe alvorlig med henne og folk, og som regel er det bare pratelydene hennes.. Hun ahr aldri bitt noen, og folk kan legge seg skinnflat oppå henne, mens hun knurrer og sleiker det i ansiktet:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men det høres jo ut som knurring, jeg som er vant med koselyder på mine hunder trodde jo til og med han knurret :icon_redface:

Hihi... Det er nesten litt forståelig, jeg tror nok ikke nena og oscar høres ut som Serchaj:p begynner bare å bli litt lei hver eneste gang naboen er her så skal hun forklare meg at Serchaj knurrer og at han er et problem hund og jeg burde ta han med til adferdspesialist osv osv.. LAL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mona knurrer ikke som koselyd, men hun gjør det når hun leker. Og når hun er frustrert kommer en sånn "wrjaaauu" dyp, frustrert lyd :icon_redface:

Når hun koser seg, blafrer kinnene hennes, nesten som en fisk og så lager hun sånn pustelyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min malamute/akitatispe knurrer også, og folk flest kaldsvetter og blir stive i blikket når hun kommer mot dem mens hun lager lyd...

Men en som kjenner litt til hundens måte å snakke på, vil også forstå kroppsspråket hennes - hun viser interesse og glede og har ingen skumle hensikter.

For det første ligger knurringen langt oppe i strupen (og ikke dypt nedi magen), øynene hennes er lyse og åpne (og ikke sammenknepne og sorte), pelsen ligger rolig (og ikke rett til værs), ørene ligger bakover (og ikke ned eller fram), halen hennes er oppe og vifter (og ikke henger ned), hun har "badehette" på (dvs. hun ser ut som om en har tatt tak i ørene og dradd fjeset bakover - hun gliser).

Alt dette forteller meg om en hund som vil hilse på deg - og som slett ikke er ute etter å spise deg til frukost. En som ikke er hundevant eller som leser kroppsspråk dårlig, vil kun høre knurringen og trekke slutningen ut fra det.

Jeg lar aldri Aika gå bort til dem mens jeg sier "hun er jo bare snill" - de hører bare lyden og tror ikke på meg likevel. Det gjør jeg forresten aldri med noen av bikkjene mine; jeg må ta hensyn til at folk reagerer ulikt. Jeg forklarer heller kroppsspråket for dem uten bikkjer i nærheten, og deretter kan de få hilse om de vil.

Det er aldri noe problem - det gjelder bare å få det forklart på rett måte :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chicka lager knurre prate lyder når hun skal fortelle meg noe VEEEELDIG viktig.

Høres veldig rart ut for andre og noen vil nok tro at bikkja går og knurrer til meg.

Hun lager også samme lydene når hun blir glad og når hun kommer til mormor, da går skravla i ett.

Når Chicka koser seg kommer det sånne grynte lyder laaangt inni henne. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luna er veldig pratsom, og lager både kose lyder, frustrasjons lyder vis hun ikke skjønner hva jeg mener, i for eks treningen. Hun lager også sånne små lyder når det kommer folk, for hun blir så glad :lol: Synes det er søtt med hunder som lager sånne lyder jeg :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi... Det er nesten litt forståelig, jeg tror nok ikke nena og oscar høres ut som Serchaj:p begynner bare å bli litt lei hver eneste gang naboen er her så skal hun forklare meg at Serchaj knurrer og at han er et problem hund og jeg burde ta han med til adferdspesialist osv osv.. LAL.

Skjønner at det ikke er gøy nei, men du kjenner hunden din best og vet hva han driver med, og det kan du si til naboen også :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Birko har også en tendens til å prate, men det er under lek, og det kan til tider se ganske voldsomt og høres ganske farlig ut, men det er bare sånn han er! Det er liksom ganske enkelt å se at han bare koser seg, for mens "skravla" går (intens og høy "knurring"), så beveger halen seg i dobbelt tempo som en hjulvisp - fryktelig farlig hund jeg har assa! :thumbs:;):lol:

Dessuten elsker han sangen "One way or another", bare spør Marianne, han tar HELT av, men det er bare den ene sangen, kommer det en annen sang på, så går han tilbake og passer på Frank igjen! (Kampfisken min, og navnet har en lang historie bak seg... :):P:P , sånn i tilfelle noen skulle undre seg over hvorfor akkurat Frank... :rolleyes: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min store borzoi hann har en tendens til å komme med "koselyder" når han feks ligger på teppe og knir seg litt og synes det er kos så lager han sånne lyder.. Eller når vi leker og han har det kjempe artig, eller når jeg koser skikkelig med han.. Men det irriterer med så mangt engang at folk (spesielt de uten erfaring om hund) utrbryter plutselig hvorfor jeg lar han knurre slikt... De skulle hørt han virkelig knurre da.

"Sliter" med det samme. Jeg elsker koselydene til Chessea, men vennene mine insisterer på at hun gjør det fordui hun er sint.. :thumbs::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hun koser seg, blafrer kinnene hennes, nesten som en fisk og så lager hun sånn pustelyd.

haha, det der gjør sico når han skiter :thumbs:

sico kommer ofte med masse lyder når vi leker. Om jeg holder en leke han har veldig lyst på, sitter han og ser på meg før han plutselig hopper opp og lager noen lyder jeg ikke tør prøve å forklare engang :)

Synes det er morsomt når hundene lager litt lyder iblant. Får på en måte mer personlighet...

Jeg elsker koselydene til Chessea, men vennene mine insisterer på at hun gjør det fordui hun er sint..

rart det der. Klarer folk virkelig ikke se forskjellen på kroppspråket til en sinna hund og en som ligger på gulvet og nyter den deilige kosingen? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha, det der gjør sico når han skiter :D

sico kommer ofte med masse lyder når vi leker. Om jeg holder en leke han har veldig lyst på, sitter han og ser på meg før han plutselig hopper opp og lager noen lyder jeg ikke tør prøve å forklare engang :D

Synes det er morsomt når hundene lager litt lyder iblant. Får på en måte mer personlighet...

rart det der. Klarer folk virkelig ikke se forskjellen på kroppspråket til en sinna hund og en som ligger på gulvet og nyter den deilige kosingen? :)

Ja, ikke sant.. Men om kan ikke har snøring på hund er det kanskje forståelig? Jeg vet ikke.. :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ikke sant.. Men om kan ikke har snøring på hund er det kanskje forståelig? Jeg vet ikke.. :S

hehe, ja.. men tror folk at en sint hund vil ligge seg ned på rygg for å bli klappet på magen..? Og at hun ville lagt der fremdeles, om hun ikke likte kosen, liksom..? :D jaja, håper de skjønner til slutt at hun bare er veldig glad i kos :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har det på samme måte som hege&bella...kanskje ikke så rart siden vi har samme rase, men Marco er ikke så ille da...Men syntest det var en smart måte å gjøre ting på slik som hege..genialt...

Rottweileren har jo en tendens til å legge hodet på fanget til folk og knurre...det er liksom ikke..pliiiis kos med meg, det er KOS MED MEG!!

SÅ jeg har vært veldig konsekvent på det der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boxeren vår knurrer intenst når vi leker drakamp eller når faren min lekesloss med han, og det har han gjort hele livet. Det ser ut som om han er veldig bevist på at han skal logre med halen samtidig, akkurat som for å vise at han ikke mener det. :P

Min lille valp, som var stille under lek da jeg fikk henne for 3 mnd siden, prøver så godt hun kan å gjøre det samme, men hun sliter med både lyden og logringen. :) For at man skal se at hun logrer må hun stå helt i ro, og man må følge intenst med på den lille halestumpen hennes. Da kan du såvidt se at det er litt bevegelse der... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har møtt flere hunder som lager sånne koselyder, men ingen av hundene jeg selv har passet har gjort det.

En gang møtte jeg til og med en dalmatiner som flekket tenner når han var glad :D Jeg trodde selvfølgelig på eieren da hun sa at det bare var positivt, men det tok noen minutter før jeg ble vant til det. Å klappe en hund som har alle fortennene synlige var litt uvant :P

Har noen av dere opplevd noe sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har møtt flere hunder som lager sånne koselyder, men ingen av hundene jeg selv har passet har gjort det.

En gang møtte jeg til og med en dalmatiner som flekket tenner når han var glad :) Jeg trodde selvfølgelig på eieren da hun sa at det bare var positivt, men det tok noen minutter før jeg ble vant til det. Å klappe en hund som har alle fortennene synlige var litt uvant :)

Har noen av dere opplevd noe sånt?

Ja den ene hunden jeg hadde før pleide å "glise". Det så ganske sykt og farlig ut, med en svær polarhund på over 50 kilo som blottet tanngarden samtidig som han laget en dyp, rumlende lyd. Ikke knurrende, men mer som et slags lavstemt brøl.

Dette skremte jo vettet av de fleste, men både gliset og rumlingen vitnet om aller høyete form for ekstase. Tro det eller ei... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den ene hunden jeg hadde før pleide å "glise". Det så ganske sykt og farlig ut, med en svær polarhund på over 50 kilo som blottet tanngarden samtidig som han laget en dyp, rumlende lyd. Ikke knurrende, men mer som et slags lavstemt brøl.

Dette skremte jo vettet av de fleste, men både gliset og rumlingen vitnet om aller høyete form for ekstase. Tro det eller ei... :)

Haha, både glising og rumling må ha vært i det meste laget for de fleste ja. Har du noen bilder av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Noen som har hund med Cushings sykdom? Får alle pelsløse flekker? 
    • Vell valpen, selvfølgelig. Kan du fortelle meg hvilken forskning som dette baseres på? For jeg kan bla opp med ganske så mange som beviser at valper skal sove mye og hvorfor dette er så viktig for en voksende valp. Hvorfor tror du babyer sover så mye? Bare for at foreldrene skal få litt pause? Så fint at du har fått minimale med skader, hjemme her er de på null. Å ha en grind er et viktig verktøy for mange for å beskytte valpen, ikke møblene sine. Veldig uheldig om en overtrøtt og overstimulert valp får i seg noe skummelt.  Ja friske valper har mye energi og det skal de få utløp for ila en dag, men det finnes en balanse. For heftig med turer og for mye aktivitet kan ha betydelige skader på både kropp og sinn for resten av livet. Og om vi skal leke med tanken din om at en valp har masse energi den må få ut og ikke burde stenges inne, tror du ikke en valp bare ville blitt destruktiv og sytete om den ble det? Men nei, de legger seg og sover fordi de er trøtt. Ro må hos mange valper læres og det er ikke alle som er like flink til det, og om man ikke lar de sove nokk går det over i uønsket atferd. Uansett ser ikke dette ut som noe vi blir enige om, så vi kan bare la det ligge  
    • Uenig har du selvsagt all rett til å være men hvem tror du det gagner mest at hvalpen sover mye? Eier eller hund? Jeg har en sterk mistanke om at det er førstnevnte som finner det praktisk at hvalpen skal sove mesteparten av døgnet.. For klart er det både praktisk og enkelt at hvalpen ‘sover’ mesteparten av døgnet ( denne ‘sovingen’ er gjerne et resultat av at hvalpen ikke har noe annet valg, innestengt som den er i bur eller binge).   Jeg har ennå tilgode å oppleve en valp som sover mesteparten av døgnet og jeg har hverken bur, binge eller andre stengsler i bruk. Skadene på innboet er etter overs 40 års hundehold aldeles minimale. Faktisk har kattene stått for mye mer ødeleggelser og de var aldri mer enn tre. (dette var katter som var frittgående). Friske hvalper har masse energi og da bør man som god eier  la de få utfolde energien på en for hvalpen god måte.ikke bruke ulike former for tvangsroing. Det gavner ikke hunden at man ‘elsker den helt ekstremt’ om man ikke omsetter denne ‘elskingen’ i for hvalpen/hunden meningsfylt tilværelse.. 
    • Jeg blir stadig overrasket over at så mange anbefaler hvalpekurs  til ‘alle’ uten å ha peiling på hva man egentlig sender valp/eier avgårde til.. Jeg nekter å tro at flesteparten av de som ivrer så for hvalpekurs, har fullstendig oversikt over alle disse ‘instruktørene’ fra Jæren   til Alta..og hva slags metoder de utsetter valp/eier for. 
    • Hei! Har tidligere hatt irsk setter fra oppdretter i Sandnes med fokus på jaktlinjer. Elsker rasen og synes det er en fantastisk familiehund og turkamerat både hjemme og på fjellet. Nå er jeg mer interessert i en "show dog" setter som er større, mørkere og med lenger pels. Er det noen her som kjenner til oppdrettere i Norden eller England som avler mer i show dog retning fremfor jaktretning?     
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...