Gå til innhold
Hundesonen.no

Varebil og temperatur i lasterom?


tillien
 Share

Recommended Posts

Vurderer å bytte bil da den jeg har nærmer seg garantiutløp og dessuten er lite hensiktsmessig som hundebil. Prioriteringene har dessuten endret seg og jeg vil gjøre det så rimelig som mulig innenfor noen krav jeg har: Relativt ny og lite kjørt bil med nybilgaranti (max 1 år+ og under 20 000km) 

Siden jeg egentlig ikke trenger mer enn 2 seter så er det mye penger å spare på å kjøpe en liten varebil (transit, transporter, partner etc). Rundt 120-150 000 kr er det masse nærmest nye biler å velge i. Det er også uten tvil hensiktsmessig til min bruk. Får plassert buret akkurat slik jeg selv vil (på tvers mot mellomvegg/forseter) og likevel all plass i verden til bagasje. Men det er et stort problem: Temperatur i lasterommet! Det er ikke vinduer og de nye varebilene er nærmest hermetisk lukket mot førerkabin slik at det er lite å hente fra bilens aircondition. Parkering stresser jeg ikke med, noe må jo åpnes uansett og det kan like gjerne være en dør. Evt så kan hunden sitte foran med åpent vindu ved behov. Det er under kjøring i alle slags temperaturer som bekymrer meg.

Er det noen som har erfaringer med bruk av slik bil og hund? Hvordan blir temperaturen? Både varme og kulde? Løsninger? Har Googlet litt og ser at det kan ettermonteres aircondition til en pris rundt 20 000,-. Noen som har prøvd noe slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo kjøpe med gitter, det er ikke lenge siden alle de små varebilene ble kjørt til Drammen når de kom til landet og fikk byttet gitter mot comfortvegg der før de gikk ut til forhandlere. Altså alle kom til landet med gittervegg Så i og med at du ikke skal ha helt ny bil så finnes de fleste med gitter i større eller mindre grad. Men det blir varmt allikevel altså, skikkelig varmt. Ble helt stresset i sommer da trafikken stod omtrendt stille i 33 grader. Selv med hel gittervegg og fremvinduer åpne. Kjøper du derimot noen multispace variant som egentlig er ment som personbil kan du få mulighet for å åpne bakvinduer.

Endret av yurij
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, yurij said:

Du kan jo kjøpe med gitter, det er ikke lenge siden alle de små varebilene ble kjørt til Drammen når de kom til landet og fikk byttet gitter mot comfortvegg der før de gikk ut til forhandlere. Altså alle kom til landet med gittervegg Så i og med at du ikke skal ha helt ny bil så finnes de fleste med gitter i større eller mindre grad. Men det blir varmt allikevel altså, skikkelig varmt. Ble helt stresset i sommer da trafikken stod omtrendt stille i 33 grader. Selv med hel gittervegg og fremvinduer åpne. Kjøper du derimot noen multispace variant som egentlig er ment som personbil kan du få mulighet for å åpne bakvinduer.

Problemet er vel at jeg ser etter såpass ny brukt bil at gitteret er borte. Kan selvsagt modifisere det og sette inn gitter igjen, men jeg kjører relativt mye og langt innimellom så det er jo et komfortspørsmål også. Både med støy og det at aircon ikke er dimensjonert for både førerkupé og lasterom.

Disse multispacevariantene er helt supre, men det blir jo en annen prisklasse? De er vel registrert med 5+ seter og det er avgifter deretter? Da kan jeg nesten like gjerne kjøpe en stasjonsvogn tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke med tanke på prisklasse, det kommer vel an på årsmodell det også i og med at avgift på bakseter synker hvert år men vet ikke. . Jeg hadde helt klart valgt aircondition over gitter ja men støy er ikke allverden. Jeg har gulvteppe baki og det demper bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stor bil skal du ha? 

Liten varebil:  VW Touran: netting inn til førerdel, vinduer

Hvis du leter, finner du feks WV caddy life i varebil utgave.  Da får du vinduer som kan åpnes og dører på begge sider. Noen har netting inn til førerdelen.  (finnes i 4wd)

Så har du WV transporter da. Leiter du litt så finner du den med to sidedører og vinduer som kan åpnes.  (finnes i 4wd)

Alle disse har jeg god erfaring med hundemesig. WV er gode biler, ,men det finnes nok enda mer driftssikre? :)

Uansett: solskjerming av rutene hjelper VELDIG på temperaturen bak om sommeren. Det samme gjelder fargen på bilen. Velg lys bil. Når det gjelder oppvarming om vinteteren - sjekk hva slags muligheter som finnes. Noen må man installere varme i

Endret av Meg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Meg said:

Hvor stor bil skal du ha? 

Liten varebil:  VW Touran: netting inn til førerdel, vinduer

Hvis du leter, finner du feks WV caddy life i varebil utgave.  Da får du vinduer som kan åpnes og dører på begge sider. Noen har netting inn til førerdelen.  (finnes i 4wd)

Så har du WV transporter da. Leiter du litt så finner du den med to sidedører og vinduer som kan åpnes.  (finnes i 4wd)

Alle disse har jeg god erfaring med hundemesig. WV er gode biler, ,men det finnes nok enda mer driftssikre? :)

Uansett: solskjerming av rutene hjelper VELDIG på temperaturen bak om sommeren. Det samme gjelder fargen på bilen. Velg lys bil. Når det gjelder oppvarming om vinteteren - sjekk hva slags muligheter som finnes. Noen må man installere varme i

Som sagt så tenker jeg liten varebil og jeg tenker relativt ny og lite kjørt (max rundt 1 år og 20 000km). Det setter noen føringer for hva jeg har å velge i.

Caddy er innafor størrelsesmessig, men maxi-utgaven (som vel ble kalt "life" som personbilversjon) blir nok for dyr. Transporter blir overkill uansett. Får titte litt rundt. Ser ut som nyere Caddy også kommer med tett vegg og ikke gitter.

Men det skal vel være en grei sak å bytte ut den veggen med gitter uansett modell. Om jeg da isolerer lasterommet så vil evt støy være redusert og da vil nok bilens aircondition muligens være nok både på varme og kalde dager. Godt poeng med solskjerming, det er jo greit å etterinstallere heldigvis. Farge blir hvit eller sølvgrå tenker jeg også ja! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god del av de lange versjonene av Berlingo og Partner har gitter i stede for vi du i lasteveggen, såvidt jeg vet også på de nyere modellene :) 

Hel gittervegg har noen av personbilutgavene, iallefall.

Har nettopp kjøpt ny (brukt) bil selv, og slo raskt fra meg alt som ikke var hvitt eller lyst. Minst mulig vinduer, eventuelt vindu med god(!) solskjerming, bak er også et godt punkt i å unngå varme bak.

Endret av maysofie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører lang partner nå, riktig nok ikke ny, men men pappa kjører 2 år gammel berlingo - begge lang utgave med firehjulstrekk. Begge bilene ble levert med plexiglass-vegg, og vi har byttet ut glasset med gitter. 

Temperaturmessig så er det stort sett ok bak i min under kjøring, da den er hvit og ikke har vinduer annet enn på bakdøren, pappas er sort og blir dermed varmere. Jeg har støtt på problemer under kjøring to ganger hvor jeg merket at hel gittervegg hadde vært bedre for å få mer sirkulasjon av luft - en gang på vei til kurs, 3 timer en vei og 29 grader og strålende sol, den andre gangen på vei til stevne, 2 timer og 28 grader og strålende sol... Kjenner flere som kjører de med hel vegg og de har ikke det problemet, spesielt ikke om buret står nærme skilleveggen, da de får luftsirkulasjon gjennom. De som derimot har vinduer hele veien rundt får mer det problemet og må ha vinduene åpne under kjøring med tilhørende lyd, pluss at sola steker mer på hunden når bilen står stille. 

Så jeg ville nok forsøkt å hatt gittervegg, lys bil og helst ikke så mange vinduer baki :)

 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, tillien said:

Som sagt så tenker jeg liten varebil og jeg tenker relativt ny og lite kjørt (max rundt 1 år og 20 000km). Det setter noen føringer for hva jeg har å velge i.

Caddy er innafor størrelsesmessig, men maxi-utgaven (som vel ble kalt "life" som personbilversjon) blir nok for dyr. Transporter blir overkill uansett. Får titte litt rundt. Ser ut som nyere Caddy også kommer med tett vegg og ikke gitter.

Men det skal vel være en grei sak å bytte ut den veggen med gitter uansett modell. Om jeg da isolerer lasterommet så vil evt støy være redusert og da vil nok bilens aircondition muligens være nok både på varme og kalde dager. Godt poeng med solskjerming, det er jo greit å etterinstallere heldigvis. Farge blir hvit eller sølvgrå tenker jeg også ja! 

 

vi hadde en Caddy Life utgave som ikke var maxi. Utrolig god plass likevel :)  

det er jo fordeler og ulemper ved åpen skillevegg- det blir mer hår og støv fremme med åpen skillevegg. I hvertfall for oss som har flere hunder med mye røytende pels :D Lykke til med valget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, maysofie skrev:

En god del av de lange versjonene av Berlingo og Partner har gitter i stede for vi du i lasteveggen, såvidt jeg vet også på de nyere modellene :) 

Hel gittervegg har noen av personbilutgavene, iallefall.

Har nettopp kjøpt ny (brukt) bil selv, og slo raskt fra meg alt som ikke var hvitt eller lyst. Minst mulig vinduer, eventuelt vindu med god(!) solskjerming, bak er også et godt punkt i å unngå varme bak.

Nå settes comfortveggene på i Spania og alle biler leveres med det. Men i den prisklassen må man vel ned på biler der det var mulig å få med gittervegg.  Et veldig godt poeng med skit fremme , Berlingo ser helt ****** ut . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9/21/2019 at 8:35 PM, tillien skrev:

Vurderer å bytte bil da den jeg har nærmer seg garantiutløp og dessuten er lite hensiktsmessig som hundebil. Prioriteringene har dessuten endret seg og jeg vil gjøre det så rimelig som mulig innenfor noen krav jeg har: Relativt ny og lite kjørt bil med nybilgaranti (max 1 år+ og under 20 000km) 

Siden jeg egentlig ikke trenger mer enn 2 seter så er det mye penger å spare på å kjøpe en liten varebil (transit, transporter, partner etc). Rundt 120-150 000 kr er det masse nærmest nye biler å velge i. Det er også uten tvil hensiktsmessig til min bruk. Får plassert buret akkurat slik jeg selv vil (på tvers mot mellomvegg/forseter) og likevel all plass i verden til bagasje. Men det er et stort problem: Temperatur i lasterommet! Det er ikke vinduer og de nye varebilene er nærmest hermetisk lukket mot førerkabin slik at det er lite å hente fra bilens aircondition. Parkering stresser jeg ikke med, noe må jo åpnes uansett og det kan like gjerne være en dør. Evt så kan hunden sitte foran med åpent vindu ved behov. Det er under kjøring i alle slags temperaturer som bekymrer meg.

Er det noen som har erfaringer med bruk av slik bil og hund? Hvordan blir temperaturen? Både varme og kulde? Løsninger? Har Googlet litt og ser at det kan ettermonteres aircondition til en pris rundt 20 000,-. Noen som har prøvd noe slikt?

 

På 9/21/2019 at 8:45 PM, yurij skrev:

Du kan jo kjøpe med gitter, det er ikke lenge siden alle de små varebilene ble kjørt til Drammen når de kom til landet og fikk byttet gitter mot comfortvegg der før de gikk ut til forhandlere. Altså alle kom til landet med gittervegg Så i og med at du ikke skal ha helt ny bil så finnes de fleste med gitter i større eller mindre grad. Men det blir varmt allikevel altså, skikkelig varmt. Ble helt stresset i sommer da trafikken stod omtrendt stille i 33 grader. Selv med hel gittervegg og fremvinduer åpne. Kjøper du derimot noen multispace variant som egentlig er ment som personbil kan du få mulighet for å åpne bakvinduer.

Med aircondition blir det jo ikke varmt baki. Men ja jeg og stresset med min forrige som ikke hadde aircon. 

På 9/21/2019 at 9:03 PM, tillien skrev:

Problemet er vel at jeg ser etter såpass ny brukt bil at gitteret er borte. Kan selvsagt modifisere det og sette inn gitter igjen, men jeg kjører relativt mye og langt innimellom så det er jo et komfortspørsmål også. Både med støy og det at aircon ikke er dimensjonert for både førerkupé og lasterom.

Disse multispacevariantene er helt supre, men det blir jo en annen prisklasse? De er vel registrert med 5+ seter og det er avgifter deretter? Da kan jeg nesten like gjerne kjøpe en stasjonsvogn tenker jeg.

 

Jeg kjøpte meg nettopp en Citroen Berlingo 2016-modell, som enda har nybilgaranti. Den var kun kjørt 30 000km. Den har både gitter og aircondition og passer meg helt supert. God komfort synes jeg og, og ekstra digg med et ekstra sete. Støy legger jeg ikke merke til i det hele tatt. Så jeg tror du kan få i pose og sekk om du leter litt. Jeg hadde aldri gått for bil uten gitter, og aldri mer uten aircondition heller, det var et lite mareritt med min forrige gamle berlingo :P

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Meg said:

vi hadde en Caddy Life utgave som ikke var maxi. Utrolig god plass likevel :)  

OK, skal sjekke! Plass er det nok av, men frykter at prisen på disse er for høy siden de vel i utgangspunktet var ment som personbiler og at standard er deretter. 

 

2 hours ago, Meg said:

det er jo fordeler og ulemper ved åpen skillevegg- det blir mer hår og støv fremme med åpen skillevegg.

Haha! Ja, det er jo et poeng og jeg merker det jo litt nå siden det er dårlig med skillevegg i min nåværende bil. Men med en 22kg moderat pelset hund så er det ikke noe stort problem egentlig. 

 

2 hours ago, yurij said:

Men i den prisklassen må man vel ned på biler der det var mulig å få med gittervegg.  Et veldig godt poeng med skit fremme , Berlingo ser helt ****** ut . 

Njaaa... Kommer an på når det ble vanlig å droppe gitteret? Ligger mange både 17 og 18-modeller, lite kjørt, av Transit Courier, Berlingo, Combo, Partner og en og annen Caddy.

Synes ingen av disse er noen designperler akkurat :D Men nå har jeg kjøpt splitter ny bil etter hjertet to ganger. Var verdt det første gangen - jeg smilte litt hver dag til jeg solgte den. Ved bil nummer to så gikk det over på to måneder. Så nå er det kun fornuften som teller :)

52 minutes ago, yurij said:

Hva har dere for ACsom hjelper bak i lasterommet?

Tanken er vel at med gitter heller en comfortvegg så virker AC også i lasterommet? I alle fall nok til at man er berget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, yurij skrev:

Hva har dere for ACsom hjelper bak i lasterommet?

Min er såpass åpen i gitteret at det blir fin temperatur baki også. I tillegg har jeg fått pappa til å bygge opp burene på en plattform, slik at begge burene er helt inntil gitteret, høyt opp, så de får nok av luft. Hundene sitter rett bak hodet mitt liksom, med gitter hele veien øverst på skilleveggen :) Altså det er ikke et lite "vindu" med gitter, hele den øverste halvdelen av skilleveggen er åpent gitter. 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det blir ****** varmt baki der uansett jeg. Vanlig ac fremme i Berlingo/partner hjelper liksom ikke stort, ikke åpne vinduer heller. Stod i kø gjennom Riga i sommer, måtte baki og kjenne og det kokte. Lufta fra vinduene trekker liksom bare forbi gitteret, ikke i vinkel inn i lasterommet og ac var ikke bra nok til å få ned temp. Takluke hjelper vel og koster kanskje ikke allverden å montere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg kjøpte min Caddy (brukt fra forhandler) så byttet de til gittervegg for meg inkludert i prisen. De hadde tilfeldigvis fått levert en bil med gittervegg samtidig så da byttet de bare om på de to bilene.

 

Nå skal jeg snart gå over til Transporter og da er planen å bytte til gittervegg i denne også. Synes at fordelene veier opp for ulempene(jeg synes egentlig ikke at det er noen ulemper med gittervegg ?). Dessuten er jo gitterveggen så grei å henge ting i. ???

Og en ting til: Hvit/lys bil er kanskje ikke det vakreste, men det er jammen meg mye mindre varmt i bilen om sommeren...

Endret av Artemis
  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, yurij said:

Jeg syns det blir ****** varmt baki der uansett jeg. Vanlig ac fremme i Berlingo/partner hjelper liksom ikke stort, ikke åpne vinduer heller. Stod i kø gjennom Riga i sommer, måtte baki og kjenne og det kokte. Lufta fra vinduene trekker liksom bare forbi gitteret, ikke i vinkel inn i lasterommet og ac var ikke bra nok til å få ned temp. Takluke hjelper vel og koster kanskje ikke allverden å montere. 

kjører med temperaturmåler hos hundene (i varerommet) så jeg kan følge med på temperaturen. Faktisk - med hvit bil, solskjerming på vinduene, åpne vinduer (begge sider) så blir det skyggetemperatur selv midt i solsteika på sommeren (jeg går såklart ikke FRA hundene når bilen står i sola). Har tett vegg mellom førerdel og varerom. Men vi har sjelden mer enn fire hunder i bilen, for vi bruker også henger. 

Endret av Meg
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, yurij said:

Jeg syns det blir ****** varmt baki der uansett jeg. Vanlig ac fremme i Berlingo/partner hjelper liksom ikke stort, ikke åpne vinduer heller. Stod i kø gjennom Riga i sommer, måtte baki og kjenne og det kokte. Lufta fra vinduene trekker liksom bare forbi gitteret, ikke i vinkel inn i lasterommet og ac var ikke bra nok til å få ned temp. Takluke hjelper vel og koster kanskje ikke allverden å montere. 

Hvilken farge er det på bilen din? Og hvor stort er gitteret? 

 

1 hour ago, Meg said:

kjører med temperaturmåler hos hundene (i varerommet) så jeg kan følge med på temperaturen. Faktisk - med hvit bil, solskjerming på vinduene, åpne vinduer (begge sider) så blir det skyggetemperatur selv midt i solsteika på sommeren (jeg går såklart ikke FRA hundene når bilen står i sola). Har tett vegg mellom førerdel og varerom. Men vi har sjelden mer enn fire hunder i bilen, for vi bruker også henger. 

Hvordan er det om vinteren? Sånn under kjøring en time eller tre i 20 minus? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, tillien said:

 

Hvordan er det om vinteren? Sånn under kjøring en time eller tre i 20 minus? 

Nå var det ikke meg du spurte, men bodde i Finnmark før og synes at det gikk helt fint. Fikk montert motor- og kupévarmer i bilen og det var jo gull å ha der oppe. Under kjøring var det i alle fall ikke noe problem. 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, tillien said:

Hvilken farge er det på bilen din? Og hvor stort er gitteret? 

 

Hvordan er det om vinteren? Sånn under kjøring en time eller tre i 20 minus? 

Jeg har jo polarhunder så mitt hovedfokus har jo vært å holde lav temperatur om sommeren :D Men har en innehund med mindre pels og pga henne er det greit å holde ok (10-15 pluss hvertfall) temperatur om vinteren også. Det er bare å skru på varmen baki  (Transporter). En jeg kjenner har installert noen "varmeelementer" for å kunne holde varme i bilen  (Transporter) mens den er parkert (ekstern strøm trengs da) . 

Endret av Meg
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Artemis said:

For min del så har jeg jo schäfer med god pels, så jeg er ikke bekymret for at de skal fryse. Når de ligger lenge ute på lavinetrening uten problemer så har de det helt fint inne i en lun bil på saueskinn selv om det ikke er varmt i bilen.

Helt sikkert forskjellige behov fra hund til hund ja.

I det daglige er jeg ikke spesiet bekymret, men på lengre turer i/via indre strøk kan det bli både 25 og 30 minus i flere timer. Må i alle fall klare å holde plussgrader inne i bilen synes jeg. Min har vel helt middels pels - omtrent som en setter kanskje - og er i tillegg bare drøye 20 kg. Og så er det jo forskjell på å klare seg og på å ha det bra - er helt sikker på at hun setter pris på å ha det sånn noen lunde temperert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tillien skrev:

Helt sikkert forskjellige behov fra hund til hund ja.

I det daglige er jeg ikke spesiet bekymret, men på lengre turer i/via indre strøk kan det bli både 25 og 30 minus i flere timer. Må i alle fall klare å holde plussgrader inne i bilen synes jeg. Min har vel helt middels pels - omtrent som en setter kanskje - og er i tillegg bare drøye 20 kg. Og så er det jo forskjell på å klare seg og på å ha det bra - er helt sikker på at hun setter pris på å ha det sånn noen lunde temperert :)

Lita synes det er iskaldt når det har bikket 15 minus ute, riktig nok kystluft, så skal vi kjøre et stykke i bilen så får hun ullmadrass og dekken på seg mens vi kjører - men da ligger hun rolig og avslappet :)

Aldri opplevd minusgrader inne i bilen når vi har kjørt oss i gang ihvertfall!

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutes ago, Nathalie98 said:

Lita synes det er iskaldt når det har bikket 15 minus ute, riktig nok kystluft, så skal vi kjøre et stykke i bilen så får hun ullmadrass og dekken på seg mens vi kjører - men da ligger hun rolig og avslappet :)

Aldri opplevd minusgrader inne i bilen når vi har kjørt oss i gang ihvertfall!

Begynner vel å konkludere med at liten varebil med gittervegg kan være veien å gå. Evt isolere, så blir det enda bedre.

Byttet dere til gittervegg selv eller fikk dere det gjort av noen? Vet du evt hva prisen ble? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, tillien skrev:

Begynner vel å konkludere med at liten varebil med gittervegg kan være veien å gå. Evt isolere, så blir det enda bedre.

Byttet dere til gittervegg selv eller fikk dere det gjort av noen? Vet du evt hva prisen ble? 

Vi byttet bare ut selve plexiglasset med gitter, fikk en blikkenslager til å lage, så monterte vi selv. Gitterdelen kom på 400 kr eller noe når vi brukte den løsningen.

Skulle jeg hatt ny kassebil akkurat nå så skulle den hatt gittervegg istedenfor, fordi det er mer åpninger bakover...

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...