Gå til innhold
Hundesonen.no

Varebil og temperatur i lasterom?


tillien
 Share

Recommended Posts

Vurderer å bytte bil da den jeg har nærmer seg garantiutløp og dessuten er lite hensiktsmessig som hundebil. Prioriteringene har dessuten endret seg og jeg vil gjøre det så rimelig som mulig innenfor noen krav jeg har: Relativt ny og lite kjørt bil med nybilgaranti (max 1 år+ og under 20 000km) 

Siden jeg egentlig ikke trenger mer enn 2 seter så er det mye penger å spare på å kjøpe en liten varebil (transit, transporter, partner etc). Rundt 120-150 000 kr er det masse nærmest nye biler å velge i. Det er også uten tvil hensiktsmessig til min bruk. Får plassert buret akkurat slik jeg selv vil (på tvers mot mellomvegg/forseter) og likevel all plass i verden til bagasje. Men det er et stort problem: Temperatur i lasterommet! Det er ikke vinduer og de nye varebilene er nærmest hermetisk lukket mot førerkabin slik at det er lite å hente fra bilens aircondition. Parkering stresser jeg ikke med, noe må jo åpnes uansett og det kan like gjerne være en dør. Evt så kan hunden sitte foran med åpent vindu ved behov. Det er under kjøring i alle slags temperaturer som bekymrer meg.

Er det noen som har erfaringer med bruk av slik bil og hund? Hvordan blir temperaturen? Både varme og kulde? Løsninger? Har Googlet litt og ser at det kan ettermonteres aircondition til en pris rundt 20 000,-. Noen som har prøvd noe slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo kjøpe med gitter, det er ikke lenge siden alle de små varebilene ble kjørt til Drammen når de kom til landet og fikk byttet gitter mot comfortvegg der før de gikk ut til forhandlere. Altså alle kom til landet med gittervegg Så i og med at du ikke skal ha helt ny bil så finnes de fleste med gitter i større eller mindre grad. Men det blir varmt allikevel altså, skikkelig varmt. Ble helt stresset i sommer da trafikken stod omtrendt stille i 33 grader. Selv med hel gittervegg og fremvinduer åpne. Kjøper du derimot noen multispace variant som egentlig er ment som personbil kan du få mulighet for å åpne bakvinduer.

Endret av yurij
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, yurij said:

Du kan jo kjøpe med gitter, det er ikke lenge siden alle de små varebilene ble kjørt til Drammen når de kom til landet og fikk byttet gitter mot comfortvegg der før de gikk ut til forhandlere. Altså alle kom til landet med gittervegg Så i og med at du ikke skal ha helt ny bil så finnes de fleste med gitter i større eller mindre grad. Men det blir varmt allikevel altså, skikkelig varmt. Ble helt stresset i sommer da trafikken stod omtrendt stille i 33 grader. Selv med hel gittervegg og fremvinduer åpne. Kjøper du derimot noen multispace variant som egentlig er ment som personbil kan du få mulighet for å åpne bakvinduer.

Problemet er vel at jeg ser etter såpass ny brukt bil at gitteret er borte. Kan selvsagt modifisere det og sette inn gitter igjen, men jeg kjører relativt mye og langt innimellom så det er jo et komfortspørsmål også. Både med støy og det at aircon ikke er dimensjonert for både førerkupé og lasterom.

Disse multispacevariantene er helt supre, men det blir jo en annen prisklasse? De er vel registrert med 5+ seter og det er avgifter deretter? Da kan jeg nesten like gjerne kjøpe en stasjonsvogn tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke med tanke på prisklasse, det kommer vel an på årsmodell det også i og med at avgift på bakseter synker hvert år men vet ikke. . Jeg hadde helt klart valgt aircondition over gitter ja men støy er ikke allverden. Jeg har gulvteppe baki og det demper bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stor bil skal du ha? 

Liten varebil:  VW Touran: netting inn til førerdel, vinduer

Hvis du leter, finner du feks WV caddy life i varebil utgave.  Da får du vinduer som kan åpnes og dører på begge sider. Noen har netting inn til førerdelen.  (finnes i 4wd)

Så har du WV transporter da. Leiter du litt så finner du den med to sidedører og vinduer som kan åpnes.  (finnes i 4wd)

Alle disse har jeg god erfaring med hundemesig. WV er gode biler, ,men det finnes nok enda mer driftssikre? :)

Uansett: solskjerming av rutene hjelper VELDIG på temperaturen bak om sommeren. Det samme gjelder fargen på bilen. Velg lys bil. Når det gjelder oppvarming om vinteteren - sjekk hva slags muligheter som finnes. Noen må man installere varme i

Endret av Meg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Meg said:

Hvor stor bil skal du ha? 

Liten varebil:  VW Touran: netting inn til førerdel, vinduer

Hvis du leter, finner du feks WV caddy life i varebil utgave.  Da får du vinduer som kan åpnes og dører på begge sider. Noen har netting inn til førerdelen.  (finnes i 4wd)

Så har du WV transporter da. Leiter du litt så finner du den med to sidedører og vinduer som kan åpnes.  (finnes i 4wd)

Alle disse har jeg god erfaring med hundemesig. WV er gode biler, ,men det finnes nok enda mer driftssikre? :)

Uansett: solskjerming av rutene hjelper VELDIG på temperaturen bak om sommeren. Det samme gjelder fargen på bilen. Velg lys bil. Når det gjelder oppvarming om vinteteren - sjekk hva slags muligheter som finnes. Noen må man installere varme i

Som sagt så tenker jeg liten varebil og jeg tenker relativt ny og lite kjørt (max rundt 1 år og 20 000km). Det setter noen føringer for hva jeg har å velge i.

Caddy er innafor størrelsesmessig, men maxi-utgaven (som vel ble kalt "life" som personbilversjon) blir nok for dyr. Transporter blir overkill uansett. Får titte litt rundt. Ser ut som nyere Caddy også kommer med tett vegg og ikke gitter.

Men det skal vel være en grei sak å bytte ut den veggen med gitter uansett modell. Om jeg da isolerer lasterommet så vil evt støy være redusert og da vil nok bilens aircondition muligens være nok både på varme og kalde dager. Godt poeng med solskjerming, det er jo greit å etterinstallere heldigvis. Farge blir hvit eller sølvgrå tenker jeg også ja! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god del av de lange versjonene av Berlingo og Partner har gitter i stede for vi du i lasteveggen, såvidt jeg vet også på de nyere modellene :) 

Hel gittervegg har noen av personbilutgavene, iallefall.

Har nettopp kjøpt ny (brukt) bil selv, og slo raskt fra meg alt som ikke var hvitt eller lyst. Minst mulig vinduer, eventuelt vindu med god(!) solskjerming, bak er også et godt punkt i å unngå varme bak.

Endret av maysofie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører lang partner nå, riktig nok ikke ny, men men pappa kjører 2 år gammel berlingo - begge lang utgave med firehjulstrekk. Begge bilene ble levert med plexiglass-vegg, og vi har byttet ut glasset med gitter. 

Temperaturmessig så er det stort sett ok bak i min under kjøring, da den er hvit og ikke har vinduer annet enn på bakdøren, pappas er sort og blir dermed varmere. Jeg har støtt på problemer under kjøring to ganger hvor jeg merket at hel gittervegg hadde vært bedre for å få mer sirkulasjon av luft - en gang på vei til kurs, 3 timer en vei og 29 grader og strålende sol, den andre gangen på vei til stevne, 2 timer og 28 grader og strålende sol... Kjenner flere som kjører de med hel vegg og de har ikke det problemet, spesielt ikke om buret står nærme skilleveggen, da de får luftsirkulasjon gjennom. De som derimot har vinduer hele veien rundt får mer det problemet og må ha vinduene åpne under kjøring med tilhørende lyd, pluss at sola steker mer på hunden når bilen står stille. 

Så jeg ville nok forsøkt å hatt gittervegg, lys bil og helst ikke så mange vinduer baki :)

 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, tillien said:

Som sagt så tenker jeg liten varebil og jeg tenker relativt ny og lite kjørt (max rundt 1 år og 20 000km). Det setter noen føringer for hva jeg har å velge i.

Caddy er innafor størrelsesmessig, men maxi-utgaven (som vel ble kalt "life" som personbilversjon) blir nok for dyr. Transporter blir overkill uansett. Får titte litt rundt. Ser ut som nyere Caddy også kommer med tett vegg og ikke gitter.

Men det skal vel være en grei sak å bytte ut den veggen med gitter uansett modell. Om jeg da isolerer lasterommet så vil evt støy være redusert og da vil nok bilens aircondition muligens være nok både på varme og kalde dager. Godt poeng med solskjerming, det er jo greit å etterinstallere heldigvis. Farge blir hvit eller sølvgrå tenker jeg også ja! 

 

vi hadde en Caddy Life utgave som ikke var maxi. Utrolig god plass likevel :)  

det er jo fordeler og ulemper ved åpen skillevegg- det blir mer hår og støv fremme med åpen skillevegg. I hvertfall for oss som har flere hunder med mye røytende pels :D Lykke til med valget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, maysofie skrev:

En god del av de lange versjonene av Berlingo og Partner har gitter i stede for vi du i lasteveggen, såvidt jeg vet også på de nyere modellene :) 

Hel gittervegg har noen av personbilutgavene, iallefall.

Har nettopp kjøpt ny (brukt) bil selv, og slo raskt fra meg alt som ikke var hvitt eller lyst. Minst mulig vinduer, eventuelt vindu med god(!) solskjerming, bak er også et godt punkt i å unngå varme bak.

Nå settes comfortveggene på i Spania og alle biler leveres med det. Men i den prisklassen må man vel ned på biler der det var mulig å få med gittervegg.  Et veldig godt poeng med skit fremme , Berlingo ser helt ****** ut . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9/21/2019 at 8:35 PM, tillien skrev:

Vurderer å bytte bil da den jeg har nærmer seg garantiutløp og dessuten er lite hensiktsmessig som hundebil. Prioriteringene har dessuten endret seg og jeg vil gjøre det så rimelig som mulig innenfor noen krav jeg har: Relativt ny og lite kjørt bil med nybilgaranti (max 1 år+ og under 20 000km) 

Siden jeg egentlig ikke trenger mer enn 2 seter så er det mye penger å spare på å kjøpe en liten varebil (transit, transporter, partner etc). Rundt 120-150 000 kr er det masse nærmest nye biler å velge i. Det er også uten tvil hensiktsmessig til min bruk. Får plassert buret akkurat slik jeg selv vil (på tvers mot mellomvegg/forseter) og likevel all plass i verden til bagasje. Men det er et stort problem: Temperatur i lasterommet! Det er ikke vinduer og de nye varebilene er nærmest hermetisk lukket mot førerkabin slik at det er lite å hente fra bilens aircondition. Parkering stresser jeg ikke med, noe må jo åpnes uansett og det kan like gjerne være en dør. Evt så kan hunden sitte foran med åpent vindu ved behov. Det er under kjøring i alle slags temperaturer som bekymrer meg.

Er det noen som har erfaringer med bruk av slik bil og hund? Hvordan blir temperaturen? Både varme og kulde? Løsninger? Har Googlet litt og ser at det kan ettermonteres aircondition til en pris rundt 20 000,-. Noen som har prøvd noe slikt?

 

På 9/21/2019 at 8:45 PM, yurij skrev:

Du kan jo kjøpe med gitter, det er ikke lenge siden alle de små varebilene ble kjørt til Drammen når de kom til landet og fikk byttet gitter mot comfortvegg der før de gikk ut til forhandlere. Altså alle kom til landet med gittervegg Så i og med at du ikke skal ha helt ny bil så finnes de fleste med gitter i større eller mindre grad. Men det blir varmt allikevel altså, skikkelig varmt. Ble helt stresset i sommer da trafikken stod omtrendt stille i 33 grader. Selv med hel gittervegg og fremvinduer åpne. Kjøper du derimot noen multispace variant som egentlig er ment som personbil kan du få mulighet for å åpne bakvinduer.

Med aircondition blir det jo ikke varmt baki. Men ja jeg og stresset med min forrige som ikke hadde aircon. 

På 9/21/2019 at 9:03 PM, tillien skrev:

Problemet er vel at jeg ser etter såpass ny brukt bil at gitteret er borte. Kan selvsagt modifisere det og sette inn gitter igjen, men jeg kjører relativt mye og langt innimellom så det er jo et komfortspørsmål også. Både med støy og det at aircon ikke er dimensjonert for både førerkupé og lasterom.

Disse multispacevariantene er helt supre, men det blir jo en annen prisklasse? De er vel registrert med 5+ seter og det er avgifter deretter? Da kan jeg nesten like gjerne kjøpe en stasjonsvogn tenker jeg.

 

Jeg kjøpte meg nettopp en Citroen Berlingo 2016-modell, som enda har nybilgaranti. Den var kun kjørt 30 000km. Den har både gitter og aircondition og passer meg helt supert. God komfort synes jeg og, og ekstra digg med et ekstra sete. Støy legger jeg ikke merke til i det hele tatt. Så jeg tror du kan få i pose og sekk om du leter litt. Jeg hadde aldri gått for bil uten gitter, og aldri mer uten aircondition heller, det var et lite mareritt med min forrige gamle berlingo :P

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Meg said:

vi hadde en Caddy Life utgave som ikke var maxi. Utrolig god plass likevel :)  

OK, skal sjekke! Plass er det nok av, men frykter at prisen på disse er for høy siden de vel i utgangspunktet var ment som personbiler og at standard er deretter. 

 

2 hours ago, Meg said:

det er jo fordeler og ulemper ved åpen skillevegg- det blir mer hår og støv fremme med åpen skillevegg.

Haha! Ja, det er jo et poeng og jeg merker det jo litt nå siden det er dårlig med skillevegg i min nåværende bil. Men med en 22kg moderat pelset hund så er det ikke noe stort problem egentlig. 

 

2 hours ago, yurij said:

Men i den prisklassen må man vel ned på biler der det var mulig å få med gittervegg.  Et veldig godt poeng med skit fremme , Berlingo ser helt ****** ut . 

Njaaa... Kommer an på når det ble vanlig å droppe gitteret? Ligger mange både 17 og 18-modeller, lite kjørt, av Transit Courier, Berlingo, Combo, Partner og en og annen Caddy.

Synes ingen av disse er noen designperler akkurat :D Men nå har jeg kjøpt splitter ny bil etter hjertet to ganger. Var verdt det første gangen - jeg smilte litt hver dag til jeg solgte den. Ved bil nummer to så gikk det over på to måneder. Så nå er det kun fornuften som teller :)

52 minutes ago, yurij said:

Hva har dere for ACsom hjelper bak i lasterommet?

Tanken er vel at med gitter heller en comfortvegg så virker AC også i lasterommet? I alle fall nok til at man er berget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, yurij skrev:

Hva har dere for ACsom hjelper bak i lasterommet?

Min er såpass åpen i gitteret at det blir fin temperatur baki også. I tillegg har jeg fått pappa til å bygge opp burene på en plattform, slik at begge burene er helt inntil gitteret, høyt opp, så de får nok av luft. Hundene sitter rett bak hodet mitt liksom, med gitter hele veien øverst på skilleveggen :) Altså det er ikke et lite "vindu" med gitter, hele den øverste halvdelen av skilleveggen er åpent gitter. 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det blir ****** varmt baki der uansett jeg. Vanlig ac fremme i Berlingo/partner hjelper liksom ikke stort, ikke åpne vinduer heller. Stod i kø gjennom Riga i sommer, måtte baki og kjenne og det kokte. Lufta fra vinduene trekker liksom bare forbi gitteret, ikke i vinkel inn i lasterommet og ac var ikke bra nok til å få ned temp. Takluke hjelper vel og koster kanskje ikke allverden å montere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg kjøpte min Caddy (brukt fra forhandler) så byttet de til gittervegg for meg inkludert i prisen. De hadde tilfeldigvis fått levert en bil med gittervegg samtidig så da byttet de bare om på de to bilene.

 

Nå skal jeg snart gå over til Transporter og da er planen å bytte til gittervegg i denne også. Synes at fordelene veier opp for ulempene(jeg synes egentlig ikke at det er noen ulemper med gittervegg ?). Dessuten er jo gitterveggen så grei å henge ting i. ???

Og en ting til: Hvit/lys bil er kanskje ikke det vakreste, men det er jammen meg mye mindre varmt i bilen om sommeren...

Endret av Artemis
  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, yurij said:

Jeg syns det blir ****** varmt baki der uansett jeg. Vanlig ac fremme i Berlingo/partner hjelper liksom ikke stort, ikke åpne vinduer heller. Stod i kø gjennom Riga i sommer, måtte baki og kjenne og det kokte. Lufta fra vinduene trekker liksom bare forbi gitteret, ikke i vinkel inn i lasterommet og ac var ikke bra nok til å få ned temp. Takluke hjelper vel og koster kanskje ikke allverden å montere. 

kjører med temperaturmåler hos hundene (i varerommet) så jeg kan følge med på temperaturen. Faktisk - med hvit bil, solskjerming på vinduene, åpne vinduer (begge sider) så blir det skyggetemperatur selv midt i solsteika på sommeren (jeg går såklart ikke FRA hundene når bilen står i sola). Har tett vegg mellom førerdel og varerom. Men vi har sjelden mer enn fire hunder i bilen, for vi bruker også henger. 

Endret av Meg
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, yurij said:

Jeg syns det blir ****** varmt baki der uansett jeg. Vanlig ac fremme i Berlingo/partner hjelper liksom ikke stort, ikke åpne vinduer heller. Stod i kø gjennom Riga i sommer, måtte baki og kjenne og det kokte. Lufta fra vinduene trekker liksom bare forbi gitteret, ikke i vinkel inn i lasterommet og ac var ikke bra nok til å få ned temp. Takluke hjelper vel og koster kanskje ikke allverden å montere. 

Hvilken farge er det på bilen din? Og hvor stort er gitteret? 

 

1 hour ago, Meg said:

kjører med temperaturmåler hos hundene (i varerommet) så jeg kan følge med på temperaturen. Faktisk - med hvit bil, solskjerming på vinduene, åpne vinduer (begge sider) så blir det skyggetemperatur selv midt i solsteika på sommeren (jeg går såklart ikke FRA hundene når bilen står i sola). Har tett vegg mellom førerdel og varerom. Men vi har sjelden mer enn fire hunder i bilen, for vi bruker også henger. 

Hvordan er det om vinteren? Sånn under kjøring en time eller tre i 20 minus? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, tillien said:

 

Hvordan er det om vinteren? Sånn under kjøring en time eller tre i 20 minus? 

Nå var det ikke meg du spurte, men bodde i Finnmark før og synes at det gikk helt fint. Fikk montert motor- og kupévarmer i bilen og det var jo gull å ha der oppe. Under kjøring var det i alle fall ikke noe problem. 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, tillien said:

Hvilken farge er det på bilen din? Og hvor stort er gitteret? 

 

Hvordan er det om vinteren? Sånn under kjøring en time eller tre i 20 minus? 

Jeg har jo polarhunder så mitt hovedfokus har jo vært å holde lav temperatur om sommeren :D Men har en innehund med mindre pels og pga henne er det greit å holde ok (10-15 pluss hvertfall) temperatur om vinteren også. Det er bare å skru på varmen baki  (Transporter). En jeg kjenner har installert noen "varmeelementer" for å kunne holde varme i bilen  (Transporter) mens den er parkert (ekstern strøm trengs da) . 

Endret av Meg
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Artemis said:

For min del så har jeg jo schäfer med god pels, så jeg er ikke bekymret for at de skal fryse. Når de ligger lenge ute på lavinetrening uten problemer så har de det helt fint inne i en lun bil på saueskinn selv om det ikke er varmt i bilen.

Helt sikkert forskjellige behov fra hund til hund ja.

I det daglige er jeg ikke spesiet bekymret, men på lengre turer i/via indre strøk kan det bli både 25 og 30 minus i flere timer. Må i alle fall klare å holde plussgrader inne i bilen synes jeg. Min har vel helt middels pels - omtrent som en setter kanskje - og er i tillegg bare drøye 20 kg. Og så er det jo forskjell på å klare seg og på å ha det bra - er helt sikker på at hun setter pris på å ha det sånn noen lunde temperert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tillien skrev:

Helt sikkert forskjellige behov fra hund til hund ja.

I det daglige er jeg ikke spesiet bekymret, men på lengre turer i/via indre strøk kan det bli både 25 og 30 minus i flere timer. Må i alle fall klare å holde plussgrader inne i bilen synes jeg. Min har vel helt middels pels - omtrent som en setter kanskje - og er i tillegg bare drøye 20 kg. Og så er det jo forskjell på å klare seg og på å ha det bra - er helt sikker på at hun setter pris på å ha det sånn noen lunde temperert :)

Lita synes det er iskaldt når det har bikket 15 minus ute, riktig nok kystluft, så skal vi kjøre et stykke i bilen så får hun ullmadrass og dekken på seg mens vi kjører - men da ligger hun rolig og avslappet :)

Aldri opplevd minusgrader inne i bilen når vi har kjørt oss i gang ihvertfall!

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutes ago, Nathalie98 said:

Lita synes det er iskaldt når det har bikket 15 minus ute, riktig nok kystluft, så skal vi kjøre et stykke i bilen så får hun ullmadrass og dekken på seg mens vi kjører - men da ligger hun rolig og avslappet :)

Aldri opplevd minusgrader inne i bilen når vi har kjørt oss i gang ihvertfall!

Begynner vel å konkludere med at liten varebil med gittervegg kan være veien å gå. Evt isolere, så blir det enda bedre.

Byttet dere til gittervegg selv eller fikk dere det gjort av noen? Vet du evt hva prisen ble? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, tillien skrev:

Begynner vel å konkludere med at liten varebil med gittervegg kan være veien å gå. Evt isolere, så blir det enda bedre.

Byttet dere til gittervegg selv eller fikk dere det gjort av noen? Vet du evt hva prisen ble? 

Vi byttet bare ut selve plexiglasset med gitter, fikk en blikkenslager til å lage, så monterte vi selv. Gitterdelen kom på 400 kr eller noe når vi brukte den løsningen.

Skulle jeg hatt ny kassebil akkurat nå så skulle den hatt gittervegg istedenfor, fordi det er mer åpninger bakover...

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Slet med lyd på kurset i går også. Oppunder taket ivrig på å få mat og lek for gøyale oppgaver.  Selv slet jeg med å være tydelig på hva han skulle gjøre. For tidlig på dagen og for lite koffein innabords. Kom meg litt mot slutten etter å ha forvirret vettet av den stakkars valpen med elendig lederskap i starten. Jeg blir så perpleks når han ikke gjør som jeg ber om, og da blir kommunikasjonen enda mindre tydelig. Blir ofte bare stående rådvill fordi jeg ikke hadde noen plan B for hvordan håndtere det om han ikke gjorde som jeg forventet. Jeg ber om sitt og han legger seg slapt ned på hoften og stirrer på meg for mer tydelig kommunikasjon om hvordan få seg en matbit eller kos eller lek eller begeistring, og jeg blir bare stående perpleks og vente på en god ide om hvordan jeg skal respondere på det.  Det er et nytt problem. Kan ikke huske å ha slitt med å ikke få hva jeg ba om før, derfor har jeg heller ikke noen ideer om hvordan håndtere det. Tror jeg har lagt forventningene til hva han skal mestre ifht alder altfor høyt. Han er såpass mye større enn tidligere hunder, så mine forventninger er ubevisst justert opp bare på det visuelle inntrykket av størrelsen hans. Trenger være mer bevisst på hvor liten han fortsatt er, for å skru forventninger ned og hjelpere og belønningsfrekvens opp.  Ballen er dessverre trukket litt opp igjen, og Jokke er tilbake. Den ligger rett innenfor, nesten nede. Forstår at det der er ubehagelig for ham. I dag har vi gått en litt lengre tur. Nonchalant over en mengde hester i luftegårder, for det har vi sett før. Hest på veien med sulky og kusk med hjelm og briller var noe nytt, så de ble kjeftet litt på for å forstyrre det stabile verdensbildet hans med nye elementer. Ikke noen big deal, ville bare gi dem beskjed om at det der var irreglementært. Han er 16 uker i dag.  Etter tur var vi innom miljøtrening. Der løp Ede ivrig opp trappen for å rutsje ned og løpe over det gøyale skumgummi-terrenget flere ganger før han husket at han var redd trapp og ville ha drama istedenfor gøy.  Gyngeunderlag kunne muttern bare drite i å prøve narre ham i den sikre døden på, men senket plattform var ok å ha en tålmodighetsprøve på, i håp om å få løpe favoritten igjen: Tunnellen 💕 På tur hjem ville muttern ha et fint bilde av en høyreist og råstolt Ede med det nye kampeskinnet sitt, mot en fin bakgrunn, men Ede hadde no such concerns for fotoalbumet sitt. Beste vi fikk til med sliten valp, lite tålmodighet, mobilkamera og Google Photos ble i beste fall laber nisjehumor.
    • Sladretrening er eneste jeg vet om som fungerer. Vært lenge nok på sonen til å postulere at ingen gamle travere her inne kjenner noen mer effektiv metode heller. Har stått i samme situasjon og slet med dårlig timing og dilemmaet mellom å ødelegge markør eller belønne utageringen. Fasitsvaret viste seg å være å ta crap timing på min egen kappe, beholde verdien av markøren ved å belønne konsekvent etter å ha gitt den, og så løser det seg over tid (fra noen timer til mange lange måneder) med en klar overvekt av god timing på markør over tid.  Jeg trodde personlig det aldri ville bli bra, men etter 6 lange måneder med konsekvent sladretrening, det då mørkt ut, ingen lysglimt i tunellen lenge, så var den alternative nevrologiske pathwayen gått fra å være et tråkk til å bli den nye nevrale hovedveien. 
    • Hei! Har en 4 mnd gammel bc valp som er begynt å knurre og bjeffe mot hunder på tur… møter sjeldent hunder på tur her hjemme, men flere hunder som står i hundegård og bjeffer når vi går forbi.. disse hun er begynt å utagere på! Hunder på trening går fint..   noen tips for å avbryte dette? Sladretrening? Dette er non usikkerthet
    • Det er en fin alder. Mine to yngste blir to år i slutten av april. Kjører med de alt fra 12 km til 3 mil. Har noen ruter der jeg må på asfalten litt så jeg kommer til en runde men da tar jeg hastigheten så lav som mulig og bruker potesokker. De med gummi er fint til asfalt. Jeg bruker hundepark (50 mål) 1-2 ganger i uka med flokken som variasjon.  Når jeg kun hadde én husky syklet jeg også rundt mila hver dag for at han skulle være fornøyd. Gåturer var/er han aldri ordentlig fornøyd med. Kunne gå i skogen flere timer for så å komme hjem og løpe rett bort til sykkelen.  
    • Har hatt en helt spinnvill dag på gratis valpekurs av instruktørstudenter på K9 Hundesenter, Midt-Norsk Kompetansesenter for Hund (som har busstopp rett utenfor, 25 min fra Trondheim sentrum innen samme billettsone). Kjempeflinke studenter og lærere og flott opplegg, men bevares for en villstyring han er i den settingen. Kurs/fellestrening er det gøyeste han vet. Han er så rolig og grei når vi er rundtomkring ellers, men akkurat i den settingen der er han bare i taket av forventninger og iver.  Lyd.  Så intens vokal.  All energien han har ombord. Sju sommere og sju vintre. Sommer er supert. Lett å be og verdens letteste å belønne med lek har blitt. Vinter kommer ut i form av lydbølger. Full storm. Verste jeg har opplevd. Har hatt to raser hvis første egenskap folk forbinder med dem er "gneldrebikkjer" og ingen av de to lagde lyd, så jeg trodde jeg var flink til å trene hund av med utidig lyd. Det var feil. Valgte de første ukene med Ede å avvente med å sette cue på hals, fordi det kom bare sutrete bjeffing, og den tonen og stemningen ville jeg ikke ha. Så glemte jeg å begynne jobbe med å få det på cue da det gikk over i mer riktig toneleie. Nå er jeg neck deep i alt annet enn shhhh-it fra Ede. Øverste prioritet den nærmeste tiden blir derfor lyd av og på.  Hilseiver er et annet problem jeg har påført meg ved å la ham ha en selvstendig relasjon med naboen. Det er jo kjempebra at de er glade i hverandre og har funnet sin omgangsrutine, men trenger lære Ede at det ikke er sånn vi hilser på fremmede. Arrangerte hilsesituasjoner er derfor prioritet nr to.  Å finne ro på kommando blir neste prioritet. Han er litt som Charlie Sheen på treningssenteret: "I've got one gear: GO!" ..eller, han har flere, men muttern knoter noe ****** med å finne ut av de. Oppleves som en automatkasse som innimellom henger seg opp på D. P-knappen lever sitt eget liv og slår plutselig inn midt på gulvet om en setter den i N for lenge. Ikke vanskelig å sette tilbake i D, men når en VIL ha den i P, så henger den seg ofte opp på D og gir gass av seg selv. Toyota har bedre self drive software. Vi har derfor meldt oss på "Selvbeherskelse og impulskontroll" kurs. Suksess er om det føles som wasted money når vi kommer dit, for det starter ikke før i april. Det er lenge til med den Duracell-krabaten her.  Dagens virkelige gladnyhet er at begge testiklene er nede i pungen nå. Tror den andre landet i morges, for Ede sluttet plutselig å jukke.  Han har jukket MYE, antakelig pga ubehag fra press ved den ene ballen stuck i lysken. I morges omfavnet han meg bare da jeg satt på huk foran vaskemaskinen. Labbene på skuldrene, kinn mot kinn. Ble stående sånn lenge og kose. Ikke ett jukk. Det var så koselig 💕🐾 Super happy av å vite at han ikke lenger har ubehag, slipper bekymringer for hyperaktiv testosteronproduksjon, kreft og østrogenoverskudd, slipper utgifter, risiko og ubehag ifbm kirurgi, og vi slipper søke og dokumentere for hvert stevne vi vil stille. Få vurdert bygning, tenner, bevegelser og pelskvalitet kan vi også gjøre, mest av pliktfølelse overfor oppdrettere, men også fordi muttern synes Ede fortjener bekreftelse på at han er søtnos og kjekkas, og hun liker ha en unnskyldning for å kle seg i blazer og høye hæler.  Ede er altså ikke lenger lille Jokke, og det er plutselig bare kos å få en omfavnelse. Kurs starter tidligere på formiddagen i morgen. Usikker på om vi skal forskyve frokost to timer, eller om vi skal satse på å bare spise ekstra godbiter på full mage i to timer. Heller mot å drøye leggetid i kveld, stå opp sent og ta frokosten på kurset, da jeg personlig tror det blir et mindre onde for fordøyelsen enn å trykke på med godis i to timer, to timer etter frokost. For det første liker jeg ikke gi ham godis. Han får alt fullforet sitt som godis fra hånden i intervaller som tilsvarer måltider. Ikke glad i å gi masse ekstra utenom. For det andre blir alt som gis i løpet av to timer, to timer etter frokost, det blir vel for dårlig oppløst før magesekken tømmer seg i tarmen. Blir bare vomfyll som hemmer næringsopptak fra måltidet.  Vi går altså for sen kveld og sen frokost, om ingen som vet bedre korrigerer meg på den i tide. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...