Gå til innhold
Hundesonen.no

Er jeg for streng?


jeanette-k

Recommended Posts

Hunden min er ganske ulydig, det har kanskje med at jeg aldri trente ham da jeg var yngre. Jeg fikk han da jeg var 9 (fikk da fulle ansvart for trening, jeg hadde aldi hatt en hund før :D ), trente ham dermed ikke.. Har prøv å gjort det nå senere, det er veldi vanskli siden han har lagt inn så mange uvaner. Han hører ikke etter visst jeg ikke er streng eller tar nedi ham, kan forresten ikke noe særlig om andre måter å trene på. Jeg legger merke til at han krymper seg når jeg kjefter, eller når han merker jeg blir sint. Jeg tror faktisk det med at jeg tok nedi ham har forverret ham, han var blitt mishandlet før jeg fikk ham, så kanskje jeg bare har forverret det og ikkje gjordt det riktigt. Jeg har sluttet med å ta nedi ham nå, men kjefter fortsatt endel (har lyst å slutte med det, men vet ikke om noen annen måte jeg kan kontrolere ham på), noen som kan gi meg noen tips om hvordan jeg skal teren på en berdre måte? Burde jeg kanskje ta ham med på et kurs? Har veldi lyst på en hund til, men jeg vil fortsatt hjelpe den hunden jeg har (han begynner å dra litt på årene nå.. han er snart 8 år), så plis kom med forslag.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg syns du skal gå på kurs med han. Kurs er ikke først og fremst for at hunden skal lære, men for at eieren skal lære.. Og når du lurer på om du behandler han feil, og at du tar han for hardt, så trenger du et kurs selv om hunden din er åtte år, syns jeg..

Jeg foreslår et kurs med vinkling på belønning fremfor straff, hunden din trenger ikke å få beskjed om hva den ikke skal gjøre, den trenger å få lære hva du vil den skal gjøre.. Og om han har blitt mishandlet før, syns jeg det er ufint at du kjefter på han om han ikke veit hva du egentlig forventer at han skal gjøre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som et kurs ville være fornuftig ja. Du lærer sikkert også noe du selv kan ta med deg til din neste hund. Anbefaler likevel at du tar med den på valpekurs.

Du kan sikkert låne noen bøker på biblioteket, dette kan du spørre om når du drar på kurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du bør vurdere å starte med klikketrening med han. Mange som opplever gode resultater med det, og det beste er at du ikke legger en hånd på bikkja, kan være bra for din hund siden siden hunden din har vært misshandlet. Og ta han gjerne med på kurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

En hund tenker ikke på samme måte som oss.

De forstår ikke hva de har gjort gale om ikke du rettesetter de i det sekundet de gjør den gale handlingen.

Det er derfor meget viktig å væretilstede akkurat når det skjer, det nytter ikke å komme i ettertid å rettesette hunden.

Lydavledning er en metode som fungerer meget bra, men på den andre siden er det vanskalig å gi deg noen konkrete råd uten å hvite akkurat hva som er problemet.

Det å fysisk straffe en hind er aldri akseptabelt.

siden du ikke har noen erfaring med hunder er nok mitt beste råd til deg å melde deg på dresurkurs.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Tine sier, så er denne tråden frykteli gammel. Jeg sluttet med min måte å trene på og slikt. Men desverre vart hunden min barre verre og verre, seprasjonsangsten tok over alt og han slet mye med stress relatert angst i tillegg. Det var ikke mye jeg kunne gjøre med det, siden det var mine foreldre han vart totalt avhengig av. Så derfor vart han avlivet 13 mars i fjor. Og jag har fått en ny hund nå som det går mye bedre med, og jeg tenker ikke å vende tilbake til gamle vaner :) Bare sånn at folk vet hva som har skjedd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det høres ut som en veldig fin ordning  Min senior kan ikke gå så lange turer lengre pga. en dårlig skulder, men samtidig har hun bare ett gir, og det går i hundre hver eneste tur. Så jeg må begrense henne veldig for at den skuldra ikke skal bli enda verre. Hun er jo en liten hund så jeg hadde håpet på å kunnen gå turer med henne i sekk, men det var hun i hvert fall ikke interessert i 🙈 Hun har også blitt fullstendig hemningsløs på sine gamle dager (et snev av demens?), så hvis jeg ikke følger med på henne hele tiden driver hun med de mest utrolige akrobatiske påfunn (som å kaste seg ned trappa), så her er det selvmordsforebygging på daglig basis... Heldigvis har vi Nosework da, som hun elsker. Det er virkelig en fantastisk aktivitet for gamle hunder, og ettersom, det er uoffisielt kan vi konkurrere selv om hun går på medisiner. Til helga skal vi på kurs i Nosework, og i juli er vi påmelding Nord-Norges første Nosework-konkurranse  Så helt dødt er det ikke her, men savner det livet vi hadde før utrolig mye. Dette er første gang jeg har gammel hund, så jeg er nok litt i sjokk over hvor begrensende det faktisk er.  Ellers luftet jeg så smått tanken på å kjøpe ny hund som kan bo hos min mor inntil videre, og hun var ikke helt fremmed for det. Den eneste innvendingen var "men hva gjør vi når jeg skal reise bort?" 😅 Hun og samboeren har hatt hund i "alle år", men nå som pensjonister ønsker de et litt friere liv uten hund. Men en hund som kan bo der, samtidig som jeg har det meste an ansvaret ellers, er kanskje ikke en helt fjern idé? 🤔
    • Hilse på Izuba. Henter i juni.)  
    • Jeg har en eldre hund som ikke kan konkurre eller trene så mye lenger. Hun får lengere turer, masse bad og er mer på hengekøyetur. Hun blir også lånt ut til andre, hun er  med en som jogger korte strekninger , og elsker det. Får jo valp nå, og er utrolig fornøyd med den ordningen.
    • Ja, jo... Jeg får sikkert låne en turkamerat, men til konkurranser kreves det jo litt trening, og det hadde jo vært gøy med noen kurs innimellom. Det føles ikke som at jeg kan styre sånt selv når det ikke er min egen hund, men det kan jo hende det finnes en perfekt liten treningskamerat der ute.
    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...