Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger hjelp med hvordan gå fram for å anmelde.


tm100021

Recommended Posts

Hei! Jeg skal anmelde en oppdretter og trenger hjelp, noen som har gjort dette før? Blir det både NKK og dyrebeskyttelsen jeg skal anmelde dette til? Noen som vet linker angående lover og regler? Eller etiske regler angående hundeavl? Hvor mye skal til før noen evtuelt blir tatt fra hundene sine?

Som dere ser trenger jeg mye hjelp, og om noen hadde giddet og hjulpet meg hadde jeg satt veldig stort pris på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg skal anmelde en oppdretter og trenger hjelp, noen som har gjort dette før? Blir det både NKK og dyrebeskyttelsen jeg skal anmelde dette til? Noen som vet linker angående lover og regler? Eller etiske regler angående hundeavl? Hvor mye skal til før noen evtuelt blir tatt fra hundene sine?

Som dere ser trenger jeg mye hjelp, og om noen hadde giddet og hjulpet meg hadde jeg satt veldig stort pris på det.

For det første - vær 100% sikker på anklagene før du anmelder noen til dyrevernet. Det er en påkjenning for hunde eier og du ødelegger antagelig personens rykte for godt. Å melde en oppdretter til NKK gjelder stortsett mer offisielle ting(i mangel av en bedre forklaring), mens dyrevernet er mer for mishandling og vanskjøtting.

Sjekk ut dyrebeskyttelsens sider, evt. ta en telefon og forklar (uten å nevne personlig info) hva du lurer på osv. Etiske regler ang. hundeavl finner du hos raseklubben eller hos NKK, mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, før noen sier noe om hvordan jeg kan være sikker så kan jeg si at jerg er 110% sikker på det jeg holder på å gjøre nå, men trenger hjelp med å gå fram, siden jeg aldri har gjort dette før...

Skal kontakte dyrebestyttelsen i løpet av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at du er klar over at det er mattilsynet du skal ha tak i, og at det er ekstremt vanskelig å få de til å gjøre noe konkret.

Du kan ringe dyrebeskyttelsen dersom det er snakk om mishandling/vanskjøtting. Vet om folk som har gjort det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er en rasehund, kan du prøve å få med deg raseklubben - dersom de har registrert klager på vedkommende før, for eksempel. Eller om noen der har HØRT om andre som har reagert, uten å klage formelt, så dere kan gå flere sammen.

Det er ikke lett, men det er også mange som får ture frem på mest utrolig vis - selv når "mange vet" om uheldige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...