Gå til innhold
Hundesonen.no

Utålmodig og vil leke...


Inustaff

Recommended Posts

Hunden min har begynt og oppføre seg uhøflig mot andre hunder.

Han elsker og leke,men har aldri vert spesielt desperado mot noen tidligere.

Ivrig og glad,ja..men nå blir det bare verre og verre.

Han dabber i lufta og freaker totalt ut dersom det er løse hunder som har det gøy et stykke unna.

Han hyler og bjeffer,hopper som sagt i lufta og er helt vill..

Jeg pleier ikke hilse på alle mulige hunder,det er kun de gangene jeg treffer noen tilfeldig,hvor hundene klaffer,og får leke fordi det passer.Ellers blir det vanlig passering hvor han går på fot og klarer seg bra.

Nå jobber jeg med litt forskjellige ting,og prøver å få han til å roe hjernen i møte med andre hunder.

Men det er som om han vet når leken kommer og ikke klarer å vente til han er løst ut.

Han sitter pent når hunden nærmer seg..så sitter han litt til og litt til,så begynner gledesrykningene(nå hopper jeg snart opp)og plutselig så fyker han opp i et gledesrush og klabber den andre hunden i hodet med labbene.

Disse kengeruhoppene og denne voldelige adferden skremmer enkelte andre hunder,og Loke skjønner da ikke det..Alt er jo helt topp..Jiiihah!!

Hvordan kan jeg kvitte meg med dette tullet...?

Første gang han gjorde det var det tilfeldig,men det var en liten hund som ble stående å blinke etterpå.

En amstaff han møtte ble selfølgelig irritert og spant sine egne labber i hodet på ham..

Litt morsom hevn det da..hehe..Hvem ble stående da å blinke..

Det virker som om hunden prøver å ta seg sammen,men så klarer han det ikke og lunta er ferdig,raketten fyker!Svosj..

Noen som har sett den hvite hunden i Den Utrolige Reisen??Hjeelp...sånn oppførsel..

Akkurat sånt ADHD..

Det virker som at han tror at når hunden er kommet bort og det har vert stillesittende i 3 sekunder etter det så kan han bare HOPPE i det/ehe..eller PÅ det.

Stenger totalt igjen...

Det var 3 hunder løse der hvor jeg pleier å gå tur.Vi var mange hundre meter borte og han ble gående og hyle å bjeffe helt til hundene kom og oppsøkte oss...Da måtte jeg slippe han løs,men han hadde det så travelt med å leke at han ble løpende rundt i ring og visste ikke hvem av hundene han syns var kjekkest.

Så han ble hyperstressa og bare løp med et kick for seg selv,og resten var hale.

Eierne ble sure for at han ødela leken,men jeg trodde ikke det gjorde noe at han fikk være med.

Og ble litt flau..

Det var jo deres hunder som kom løse opp til min hund,som var i bånd.

Ingen av de ropte på hundene,og de kunne jo ikke vite hva jeg syntes om det.

Derfor slapp jeg Loke med dem,og de så ut til å kose seg alle..men han har en tendens til å flippe ut leken og ta hele oppmerksomheten..kanskje derfor eierne ble sure..Jeg vet ikke.

Syntes ikke det var riktig og holde ham i bånd når det kom 3 despo bikkjer og skyulle ha en bit av ham..

Uansett..noen som har tips..Skal jeg bare snu og gå med en gang han får et sånt kick.

Og heller stoppe noen meter borte og prøve igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synns du kan prøve det du nevner nederst i innlegget, ditt, snu deg med en gang rykkningene kommer, og ikke snu deg før han har fokus på deg igjenn. så prøver du noen ganger, og gjentar om han ikke gir seg. men dette er jo vanskelig når det er motkommende løse hunder det er snakk om da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting er tilfeldig - og "lek" er ikke bare lek.

Har ikke du hatt litt problemer med ham før? Ting henger gjerne sammen, måten hunder leker og omgås andre på kan enten si noe om hvordan de har det/er eller hva de har opplevd, ting som ikke helt er som de skal.

Lek er jo ingenting annet enn "trening" til det virkelige livet, til å finne ut av hvor man er blant andre hunder, hvem som man bør passe seg for etc. Han er vel ganske stor, og har erfart at han ikke BEHØVER å passe seg særlig for andre - mindre hunder; det har ingen konsekvenser.

En hund som er usikker i forhold til andre ting - som folk - kan godt føle at det "gjør godt" å være brautende og herje og kjekke seg i forhold til andre hunder; det er bra for selvfølelsen kanskje?

Så det tydelig nylig med noen hunder vi treffer: En ung rottweiler som er ganske frempå og ikke er så veldig kontrollert av sin ferske eier, var VELDIG herjete med en ung dachs, og gadd ikke høre - den dasket og herjet. Da det kom en annen mindre, men veldig barsk hund som sa fra, rullet unge rottis inn. Med andre ord: Sier noen fra, så ER det selvbeherskelse der (men heller ikke rottiseieren klarte å få frem den selvbeherskelsen hos sin hund...).

Siden du har en stor og litt voldsom hund, så vil det være få andre hunder som KAN eller TØR å si fra - og dette lærer din hund av dessverre. Alternativet blir jo at DU må styre ham og leken hans, og det krever en lydig hund. Kanskje du skal ta en pause fra andre hunder mens du trener og får en lydigere hund, det er verste alderen nå. For det er ikke noen bra læring, det han gjør nå - og enda verre:

HAN kan skremme ANDRE hunder, og det er egentlig dette ansvaret som bør veie tyngst - du har stor hund, da må du ta mest hensyn. Men det er jo hyggelig å få en hund som kan omgås andre på vettugt vis selv også :-)

Igjen... så se på helheten. Se hva du kan få gjort, at du får denne hunden så lydig som mulig - ja, lek er gøy. Men han SKAL og MÅ likevel høre. For tenk når han blir litt eldre... og synes han må slåss med en annen hund, da skal du også klare å beherske ham og kontrollere ham.

Synes du det er vanskelig, så søk kyndig hjelp nå - FØR det blir større problemer, mens det ennå er greiere å få rettet på ting som kan bli vanskelige senere. Jeg har sjøl ventet for lenge en gang, og angrer ennå. Det er mange dyktige fagfolk som kan gi deg en hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Akela..

Jeg har kontaktet adferds spesialist som jeg skal få på hjemmebesøk når konto fylles igjen.

Er ikke akkurat så billig nei..

Men..Jeg har ikke gitt opp enda...

Er også klar over at han bøller og trekker grenser noen ganger,samtidig som han er klumsete og barnslig og ikke skjønner at det er upopulært..Ser ut som om han ikke ser at de er mindre,han er like brå med de små som med en dobermann hannhund på 2 år som han digger å rølpe med.Samme kaliber så det går jo greit.men han presterte å smelle Doberen i bakken,KLASK vannrett på ryggen.

Så jeg jobber meg sliten på ham ganske ofte,mye energi,og håper at jeg kan bli lurere etter at terapauten har vært her.Ser ikke på dette i denne tråden som et adferdsproblem(som han har med mennesker/mot mennesker)men en treningsak for en vill basse...

Prøver å holde meg borte fra vennene hans fra nå av...

Han skremte nesten vannet av en Cocker spaniel han lekte forferdelig ofte med som liten.

HAN virket til å huske Cockeren,men Cockeren virket skeptisk,mildt sagt...

Det ordnet seg der da..selv om Loke hoppet og skapte seg villt til å begynne med,så ble de gjenforent når opphisselsen roet seg..

Det er nok som noen sier at hver nye rase blir som å begynne på ny!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke lett, nei :-)

Men har hunden din fått en skjev start, så ER det mye man må rette opp - fordi den første tiden er så viktig. Trøsten får være at du lærer mye da...

Jeg tror DU må steppe inn, og vise veldig tydelig hva DU mener han bør gjøre. Ros er bra, rose for det han IKKE gjør - det blir som klikkerprinsippene, selv om du ikke behøver klikker men bare et "bra".

Og så rett og slett forhindre at han herjer så mye. Gå tur i samme retning, side ved side, istedet - i bånd. Og LENGE sammen, så den verste iveren gir seg.

Når du får hjelp, får du forhåpentligvis hjelp til å lære deg å beherske og forutse ham bedre, samtidig som å få bedre kontakt og kontroll. Da vil det også hjelpe deg i hundesituasjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...