Gå til innhold
Hundesonen.no

Utagering / Biting


Doris
 Share

Recommended Posts

Hei!

Vi har en Hovawart gutt på 3 år som utagerer mot andre hunder og enkelte mennesker.

Dette begynte han med da han var 17 mnd. Vi regnet med at det vatr pga pubertet osv, men det har ikke blitt bedre.

Vi har gått flere hundekurs, det siste var pøbelhundkurs. Men da var vi så spredd fra hverandre at vi ikke så de andre hundene.

Når han er løs så gaår det som regel veldig bra med andre hunder, men ikke når vi går tur i bånd.

Han utagerer på folk som kommer gående bak oss, og om folk kommer brått på han.

Vi fikk besøk av en han aldri har sett før i forrige uke, mannen bøyde seg ned for å klappe han og da bet han mannen i hånden så det ble et lite rift.

Kan dette være resurs / fryktagressjon ?

Vi må ha han på kennel en uke i sept pga reise å det gruer jeg for

Endret av Doris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge kennelen er klar over problemene så bør de være kompetente til å håndtere det (eventuelt klare på at de ikke håndterer det og ikke ta i mot hunden).

Men jeg synes det er synd, og rart, at dere har gått flere kurs uten å få hjelp til dette problemet. Hva jobbet dere med på pøbelhundkurset? Det er klart at et slikt kurs hovedsaklig bør fokusere på å gi verktøy for å håndtere slike situasjoner. Det er viktig at hundene får jobbe med dette uten at situasjonen blir slik at den trigger problemene. Men dere bør jo ha lært noen teknikker dere kan bruke?

Det er mye jobb med et slikt problem, men ofte mulig å gjøre håndterbart, særlig med en så ung hund. Men det krever at dere jobber med det konsekvent. Først og fremst bør dere unngå situasjoner der det kan oppstå problemer. Så lenge han er slik bør han heller ikke være løs sammen med alt og alle av andre hunder. Trygge kjente hunder er greit, men hvis utageringen er på grunn av usikkerhet (som ofte er tilfelle) så kan det bli verre, selv om han ikke bråker når han er løs.

Dere må være oppmerksomme på tur, og sørge for å ha nok avstand til andre hunder og fotgjengere til at han ikke utagerer, så langt det er mulig. Gå i bue, over veien, snu om nødvendig. Parallellt med dette må dere jobbe med kontakt, gå fot, og sitt. Disse øvelsene kan dere bruke i passeringer når hunden virkelig er hjernevasket på det. Begynn å trene masse inne, så ta det gradvis ut på kjente steder og i enkle situasjoner. Når det sitter godt kan det begynne å brukes på tur.

Når han først har begynt å utagere (eller kommet dit at han "blokkerer" dere) er det bare å hale ham med seg videre. Den kampen/situasjonen er tapt. Treningen ligger i alle de gangene dere greier å forutse situasjonen tidlig nok til å få nok avstand (MER enn nok, ikke det dere tror er akkurat), så dere kan bruke godbiter og etterhvert kommandoer til å distrahere og få kontroll over hunden.

Håper dette gir mening, det ble litt rotete forklart. Men dere burde jo absolutt ha et bra passeringskurs som faktisk hjelper dere og gir dere verktøy til å jobbe med dette. Om dere er på østlandet kan jeg anbefale Råde hundeskole eller Hund i Fokus, sistnevnte har det beste passeringskurset jeg har gått, og jeg har gått en håndfull, og har i dag to hunder med ulike utfordringer, men som stort sett passerer greit.

Og ja, biting av folk. Det kan være både usikkerhet og ressursforsvar, men det er ihvertfall viktig at dere lærer dere å lese signalene til hunden (hadde ikke pøbelhundkurset noe om det?), og ikke la fremmede (for hunden) oppsøke hunden. Om det er besøk som skal hilses på så la hunden komme til dem, og pass på at de ikke beveger seg slik at hunden kan føle seg truet. Om dere er usikre på situasjonen bør ikke hunden få hilse i det hele tatt.

Endret av simira
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

Så lenge kennelen er klar over problemene så bør de være kompetente til å håndtere det (eventuelt klare på at de ikke håndterer det og ikke ta i mot hunden).

Men jeg synes det er synd, og rart, at dere har gått flere kurs uten å få hjelp til dette problemet. Hva jobbet dere med på pøbelhundkurset? Det er klart at et slikt kurs hovedsaklig bør fokusere på å gi verktøy for å håndtere slike situasjoner. Det er viktig at hundene får jobbe med dette uten at situasjonen blir slik at den trigger problemene. Men dere bør jo ha lært noen teknikker dere kan bruke?

Det er mye jobb med et slikt problem, men ofte mulig å gjøre håndterbart, særlig med en så ung hund. Men det krever at dere jobber med det konsekvent. Først og fremst bør dere unngå situasjoner der det kan oppstå problemer. Så lenge han er slik bør han heller ikke være løs sammen med alt og alle av andre hunder. Trygge kjente hunder er greit, men hvis utageringen er på grunn av usikkerhet (som ofte er tilfelle) så kan det bli verre, selv om han ikke bråker når han er løs.

Dere må være oppmerksomme på tur, og sørge for å ha nok avstand til andre hunder og fotgjengere til at han ikke utagerer, så langt det er mulig. Gå i bue, over veien, snu om nødvendig. Parallellt med dette må dere jobbe med kontakt, gå fot, og sitt. Disse øvelsene kan dere bruke i passeringer når hunden virkelig er hjernevasket på det. Begynn å trene masse inne, så ta det gradvis ut på kjente steder og i enkle situasjoner. Når det sitter godt kan det begynne å brukes på tur.

Når han først har begynt å utagere (eller kommet dit at han "blokkerer" dere) er det bare å hale ham med seg videre. Den kampen/situasjonen er tapt. Treningen ligger i alle de gangene dere greier å forutse situasjonen tidlig nok til å få nok avstand (MER enn nok, ikke det dere tror er akkurat), så dere kan bruke godbiter og etterhvert kommandoer til å distrahere og få kontroll over hunden.

Håper dette gir mening, det ble litt rotete forklart. Men dere burde jo absolutt ha et bra passeringskurs som faktisk hjelper dere og gir dere verktøy til å jobbe med dette. Om dere er på østlandet kan jeg anbefale Råde hundeskole eller Hund i Fokus, sistnevnte har det beste passeringskurset jeg har gått, og jeg har gått en håndfull, og har i dag to hunder med ulike utfordringer, men som stort sett passerer greit.

Og ja, biting av folk. Det kan være både usikkerhet og ressursforsvar, men det er ihvertfall viktig at dere lærer dere å lese signalene til hunden (hadde ikke pøbelhundkurset noe om det?), og ikke la fremmede (for hunden) oppsøke hunden. Om det er besøk som skal hilses på så la hunden komme til dem, og pass på at de ikke beveger seg slik at hunden kan føle seg truet. Om dere er usikre på situasjonen bør ikke hunden få hilse i det hele tatt.

Tusen takk for tilbakemelding.

På kurset var det kun kontakt trening vi trente på. Og det fungerer veldig bra ute uten forstyrrelser, men ser han en hund før oss så " blokkerer " han og da nytter det ikke med noen ting, godbiter tar han også kun uten forstyrrelser. Og vi snakket mye om dempende signaler. Ellers var det å unngå situsjoner hvor dette kan skje og gradvis trene det opp.

Vi gjør pr i dag det du nevner med å gå i bue / over på den andre siden av veien og / eller snu. Dette anbefalte de også p kureset.

Men da føler jeg at vi er på riktig spor i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Doris said:

Tusen takk for tilbakemelding.

På kurset var det kun kontakt trening vi trente på. Og det fungerer veldig bra ute uten forstyrrelser, men ser han en hund før oss så " blokkerer " han og da nytter det ikke med noen ting, godbiter tar han også kun uten forstyrrelser. Og vi snakket mye om dempende signaler. Ellers var det å unngå situsjoner hvor dette kan skje og gradvis trene det opp.

Vi gjør pr i dag det du nevner med å gå i bue / over på den andre siden av veien og / eller snu. Dette anbefalte de også p kureset.

Men da føler jeg at vi er på riktig spor i hvertfall.

Jeg har også tenkt mye som deg, at det hjelper jo ikke når hunden tar godbiter og kontakt uten problemer i trening. Men det hjelper faktisk, fordi den kontaktkommandoen skal bli så bra etterhvert at den hjelper selv når hunden har begynt å stresse seg opp. Den skal reagere instinktivt på kommadoen. Det er veldig viktig å jobbe med den kontakten hele tiden, ikke bare når det er vanskelige situasjoner på tur, det lærer hunden fort (den ene hunden min ble skrekkelig opptatt av svinger en stund, fordi jeg alltid brukte kontaktkommando da, og det betyr at det kanskje kommer en hund... :| ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i landet holder dere til? Det burde jo være mulig å finne et sted i nærheten dere kan få kompetent hjelp. Det er greit å få hjelp til sånne problemer om man ikke er helt sikker på hva man selv skal gjøre. 

Jeg vil anta at det bygger på generell usikkerhet, kanskje ressursforsvar som du sier, litt avhengig av settingen. Det fine er at det kan jobbes med. Kanskje bør dere ha litt begrensede forhåpninger til at dette blir en hund å stole på i alle mulige situasjoner, men det bør om ikke annet være fult mulig å få en hund som kan oppføre seg og være lydig i bånd, på avstand osv. Og er hunden rolig så er det enklere å holde den unna der folk ønsker å komme tettere innpå osv også. 

Fortsett å bygg relasjon, kontakt osv, oppsøk også litt vanskelige miljø. Prøv at det ikke blir for vanskelig, men nok til at det er litt utfordrende (så dere har noe å jobbe med å får resultater etterhvert). Hold hunden unna besøk, folk som vil klappe osv. Trenger ikke nødvendigvis å stenge han bort, men se av hvem som er på besøk og se an hunden. Folk som greier å ta beskjeder som at de bare skal la hunden være, ignorere hunden osv, selv når hunden evt oppsøker dem, det kan hende går bra. Folk som bare må klappe eller snakke med osv, da bør antagelig hunden holdes vekke. Og prøv å hold dere selv rolige når dere er ute, ikke la dere stresse opp og forsterke hundesn adferd (kanskje det vanskeligste). 

 

Edit: Grime e.l. kan være et fint hjelpemiddel på store hunder rett og slett for å ha kontroll uten at det blir en "kamp" eller veldig mye styr i situasjoner hvor det koker over. Erfaringsmessig er det nesten like viktig som noe annet hvor rolig man selv greier å holde seg og hvor lite man trenger å selv putte inn i en allerede oppheted situasjon like viktig som noe annet i slik trening. Koking oppstår og da er det greit å bare kunne komme seg igjennom enklest og greiest mulig med minst mulig eksalering i situasjonen. 

Endret av Malamuten
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Var bekymret for nattesøvnen med en urolig valp jeg undervurderte aktivitetsbehovet til i dag. Spurte Grok og søkte litt og fant gull. Det ble umiddelbart stille og rolig https://music.youtube.com/channel/UCca2s3VJvOco6ZxbH2-scyA?si=NTXbcE6WR7LSHmB_
    • Edeward trenger en treningsdagbok, fordi det er lettere for muttern hans å forstå hva hun egentlig driver med når hun setter ord på det og leser det som om det var en annen som skrev det, for så å kunne gi seg selv ris og ros og råd.  Jeg veide litt opp og ned ifht offentlig tilgjengelig dagbok vs privat. Landet på at verdien av innspill fra andre veier opp for eventuelle ulemper ved å utlevere seg - for Edewards del - for det er ikke sikkert alt Maskot gjør eller ikke gjør er til hans beste, så han vil antakelig gjerne at sonen blander seg.  Edeward er en 10 uker ung riesenschnauzer og adoptivmor Maskot har fablet seg frem til helt hårreisende planer for ham, derav tittelen på dagboken hans. Det er knapt den ting Edeward ikke skal MESTRE ifølge mutterns spinnville ideer, og tiden er knapp. Med unntak av baklengs salto fra er det ikke mye fantasien setter grenser for, og Maskot har derfor allerede forsøkt å shape lille Edeward igang med en moonwalk.  Her gjør han husarbeid for å effektivisere, så det blir mer tid til å trene. It's a hard knock life.       
    • Lurer på om det er fordi den andre testikkelen er på tur ned. Det var ingen jokking de første dagene, og så ble det plutselig masse. Den første var på plass, og vet mente hun kunne kjenne den på mandag, så jeg antar det er en sammenheng. Ignorerer ham og går unna, og gir ham oppmerksomhet på 1001, 1002, 1003 når han er av, enn så lenge. Har ingen alternativ adferd på kommando ennå, og er litt skeptisk til å gi ham cues som belønning når vi snart har noe vi mestrer godt nok.  Har litt lyst til å sette jukking på cue, fordi jeg hadde en mwuahahaha plan om å ta dr. Ian Dunbar på ordet og sette ALL problematferd på cue, men litt usikker på hvordan jeg skal gå frem for å ikke skape meg mer problemer enn moro med det. 
    • Jokking er vel ytterst sjelden dominans, og med en så ung valp er det neppe hormoner heller. Det et typisk tegn på "stress" eller uro, som ofte skyldes overstimulering eller understimulering. Hvis han som du selv sier var overtrøtt, så er det en helt normal reaksjon. Hvordan man skal håndtere det og lære inn alternativ adferd er en annen sak. For en valp er det greit å bare avbryte det, til den har lært å gå og legge seg eller noe annet nyttig.
    • Skal man starte ny tråd for året?  Jeg tenkte at jeg hadde et fremtidig problem da valpen begynte jukke på leggen min i går. Bare noen få super forsiktige jukkebevegelser, ikke faktisk jukking, men så stor hund som han her blir etterhvert, så var det ikke så bagatell som det kunne vært. Så begynte han igjen nå mens jeg drev med noe på benken. Mer manisk. Slo meg som en potensiell humorvideo: Effekten av manipulative love bombing, they fall madly in love with you ^^ ..men på alvor, så tror jeg han bare ville ha kos. Klengete baby som søkte nærhet. Løftet ham opp fordi han er ikke noen dominant macho som prøver ta over alpha posisjonen eller tilfredsstille seg selv seksuelt på leggen min, han er bare en rådvill og forvirret liten baby som er skikkelig overtrøtt, og som med menneskebabyer, så tror jeg "skrikerkur" ved negativ straff eller en "positiv" korrigering skader han og relasjonen mer enn det oppdrar han på det stadiet her.  Han smeltet fullstendig i armene mine. Roet seg og slappet av med hele seg i det øyeblikket han følte seg trygg og ivaretatt. Alt han trengte var bekreftelse på at han har et safe sted å sove, hvilket altså et under min beskyttelse, for jeg er stor og sterk og hamler opp med hva enn som måtte dukke opp av trusler Point being: Det var ikke dominans, det var ikke seksualitet, det var bare en refleks bevegelse fra å hoppe opp (vil mot ansiktet og armene) og ende med noe plassert mellom fremlabbene mot brystet. Problematferd jeg heller får finne løsninger på siden.  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...