Gå til innhold
Hundesonen.no

Utagering / Biting


Doris
 Share

Recommended Posts

Hei!

Vi har en Hovawart gutt på 3 år som utagerer mot andre hunder og enkelte mennesker.

Dette begynte han med da han var 17 mnd. Vi regnet med at det vatr pga pubertet osv, men det har ikke blitt bedre.

Vi har gått flere hundekurs, det siste var pøbelhundkurs. Men da var vi så spredd fra hverandre at vi ikke så de andre hundene.

Når han er løs så gaår det som regel veldig bra med andre hunder, men ikke når vi går tur i bånd.

Han utagerer på folk som kommer gående bak oss, og om folk kommer brått på han.

Vi fikk besøk av en han aldri har sett før i forrige uke, mannen bøyde seg ned for å klappe han og da bet han mannen i hånden så det ble et lite rift.

Kan dette være resurs / fryktagressjon ?

Vi må ha han på kennel en uke i sept pga reise å det gruer jeg for

Endret av Doris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge kennelen er klar over problemene så bør de være kompetente til å håndtere det (eventuelt klare på at de ikke håndterer det og ikke ta i mot hunden).

Men jeg synes det er synd, og rart, at dere har gått flere kurs uten å få hjelp til dette problemet. Hva jobbet dere med på pøbelhundkurset? Det er klart at et slikt kurs hovedsaklig bør fokusere på å gi verktøy for å håndtere slike situasjoner. Det er viktig at hundene får jobbe med dette uten at situasjonen blir slik at den trigger problemene. Men dere bør jo ha lært noen teknikker dere kan bruke?

Det er mye jobb med et slikt problem, men ofte mulig å gjøre håndterbart, særlig med en så ung hund. Men det krever at dere jobber med det konsekvent. Først og fremst bør dere unngå situasjoner der det kan oppstå problemer. Så lenge han er slik bør han heller ikke være løs sammen med alt og alle av andre hunder. Trygge kjente hunder er greit, men hvis utageringen er på grunn av usikkerhet (som ofte er tilfelle) så kan det bli verre, selv om han ikke bråker når han er løs.

Dere må være oppmerksomme på tur, og sørge for å ha nok avstand til andre hunder og fotgjengere til at han ikke utagerer, så langt det er mulig. Gå i bue, over veien, snu om nødvendig. Parallellt med dette må dere jobbe med kontakt, gå fot, og sitt. Disse øvelsene kan dere bruke i passeringer når hunden virkelig er hjernevasket på det. Begynn å trene masse inne, så ta det gradvis ut på kjente steder og i enkle situasjoner. Når det sitter godt kan det begynne å brukes på tur.

Når han først har begynt å utagere (eller kommet dit at han "blokkerer" dere) er det bare å hale ham med seg videre. Den kampen/situasjonen er tapt. Treningen ligger i alle de gangene dere greier å forutse situasjonen tidlig nok til å få nok avstand (MER enn nok, ikke det dere tror er akkurat), så dere kan bruke godbiter og etterhvert kommandoer til å distrahere og få kontroll over hunden.

Håper dette gir mening, det ble litt rotete forklart. Men dere burde jo absolutt ha et bra passeringskurs som faktisk hjelper dere og gir dere verktøy til å jobbe med dette. Om dere er på østlandet kan jeg anbefale Råde hundeskole eller Hund i Fokus, sistnevnte har det beste passeringskurset jeg har gått, og jeg har gått en håndfull, og har i dag to hunder med ulike utfordringer, men som stort sett passerer greit.

Og ja, biting av folk. Det kan være både usikkerhet og ressursforsvar, men det er ihvertfall viktig at dere lærer dere å lese signalene til hunden (hadde ikke pøbelhundkurset noe om det?), og ikke la fremmede (for hunden) oppsøke hunden. Om det er besøk som skal hilses på så la hunden komme til dem, og pass på at de ikke beveger seg slik at hunden kan føle seg truet. Om dere er usikre på situasjonen bør ikke hunden få hilse i det hele tatt.

Endret av simira
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

Så lenge kennelen er klar over problemene så bør de være kompetente til å håndtere det (eventuelt klare på at de ikke håndterer det og ikke ta i mot hunden).

Men jeg synes det er synd, og rart, at dere har gått flere kurs uten å få hjelp til dette problemet. Hva jobbet dere med på pøbelhundkurset? Det er klart at et slikt kurs hovedsaklig bør fokusere på å gi verktøy for å håndtere slike situasjoner. Det er viktig at hundene får jobbe med dette uten at situasjonen blir slik at den trigger problemene. Men dere bør jo ha lært noen teknikker dere kan bruke?

Det er mye jobb med et slikt problem, men ofte mulig å gjøre håndterbart, særlig med en så ung hund. Men det krever at dere jobber med det konsekvent. Først og fremst bør dere unngå situasjoner der det kan oppstå problemer. Så lenge han er slik bør han heller ikke være løs sammen med alt og alle av andre hunder. Trygge kjente hunder er greit, men hvis utageringen er på grunn av usikkerhet (som ofte er tilfelle) så kan det bli verre, selv om han ikke bråker når han er løs.

Dere må være oppmerksomme på tur, og sørge for å ha nok avstand til andre hunder og fotgjengere til at han ikke utagerer, så langt det er mulig. Gå i bue, over veien, snu om nødvendig. Parallellt med dette må dere jobbe med kontakt, gå fot, og sitt. Disse øvelsene kan dere bruke i passeringer når hunden virkelig er hjernevasket på det. Begynn å trene masse inne, så ta det gradvis ut på kjente steder og i enkle situasjoner. Når det sitter godt kan det begynne å brukes på tur.

Når han først har begynt å utagere (eller kommet dit at han "blokkerer" dere) er det bare å hale ham med seg videre. Den kampen/situasjonen er tapt. Treningen ligger i alle de gangene dere greier å forutse situasjonen tidlig nok til å få nok avstand (MER enn nok, ikke det dere tror er akkurat), så dere kan bruke godbiter og etterhvert kommandoer til å distrahere og få kontroll over hunden.

Håper dette gir mening, det ble litt rotete forklart. Men dere burde jo absolutt ha et bra passeringskurs som faktisk hjelper dere og gir dere verktøy til å jobbe med dette. Om dere er på østlandet kan jeg anbefale Råde hundeskole eller Hund i Fokus, sistnevnte har det beste passeringskurset jeg har gått, og jeg har gått en håndfull, og har i dag to hunder med ulike utfordringer, men som stort sett passerer greit.

Og ja, biting av folk. Det kan være både usikkerhet og ressursforsvar, men det er ihvertfall viktig at dere lærer dere å lese signalene til hunden (hadde ikke pøbelhundkurset noe om det?), og ikke la fremmede (for hunden) oppsøke hunden. Om det er besøk som skal hilses på så la hunden komme til dem, og pass på at de ikke beveger seg slik at hunden kan føle seg truet. Om dere er usikre på situasjonen bør ikke hunden få hilse i det hele tatt.

Tusen takk for tilbakemelding.

På kurset var det kun kontakt trening vi trente på. Og det fungerer veldig bra ute uten forstyrrelser, men ser han en hund før oss så " blokkerer " han og da nytter det ikke med noen ting, godbiter tar han også kun uten forstyrrelser. Og vi snakket mye om dempende signaler. Ellers var det å unngå situsjoner hvor dette kan skje og gradvis trene det opp.

Vi gjør pr i dag det du nevner med å gå i bue / over på den andre siden av veien og / eller snu. Dette anbefalte de også p kureset.

Men da føler jeg at vi er på riktig spor i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Doris said:

Tusen takk for tilbakemelding.

På kurset var det kun kontakt trening vi trente på. Og det fungerer veldig bra ute uten forstyrrelser, men ser han en hund før oss så " blokkerer " han og da nytter det ikke med noen ting, godbiter tar han også kun uten forstyrrelser. Og vi snakket mye om dempende signaler. Ellers var det å unngå situsjoner hvor dette kan skje og gradvis trene det opp.

Vi gjør pr i dag det du nevner med å gå i bue / over på den andre siden av veien og / eller snu. Dette anbefalte de også p kureset.

Men da føler jeg at vi er på riktig spor i hvertfall.

Jeg har også tenkt mye som deg, at det hjelper jo ikke når hunden tar godbiter og kontakt uten problemer i trening. Men det hjelper faktisk, fordi den kontaktkommandoen skal bli så bra etterhvert at den hjelper selv når hunden har begynt å stresse seg opp. Den skal reagere instinktivt på kommadoen. Det er veldig viktig å jobbe med den kontakten hele tiden, ikke bare når det er vanskelige situasjoner på tur, det lærer hunden fort (den ene hunden min ble skrekkelig opptatt av svinger en stund, fordi jeg alltid brukte kontaktkommando da, og det betyr at det kanskje kommer en hund... :| ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i landet holder dere til? Det burde jo være mulig å finne et sted i nærheten dere kan få kompetent hjelp. Det er greit å få hjelp til sånne problemer om man ikke er helt sikker på hva man selv skal gjøre. 

Jeg vil anta at det bygger på generell usikkerhet, kanskje ressursforsvar som du sier, litt avhengig av settingen. Det fine er at det kan jobbes med. Kanskje bør dere ha litt begrensede forhåpninger til at dette blir en hund å stole på i alle mulige situasjoner, men det bør om ikke annet være fult mulig å få en hund som kan oppføre seg og være lydig i bånd, på avstand osv. Og er hunden rolig så er det enklere å holde den unna der folk ønsker å komme tettere innpå osv også. 

Fortsett å bygg relasjon, kontakt osv, oppsøk også litt vanskelige miljø. Prøv at det ikke blir for vanskelig, men nok til at det er litt utfordrende (så dere har noe å jobbe med å får resultater etterhvert). Hold hunden unna besøk, folk som vil klappe osv. Trenger ikke nødvendigvis å stenge han bort, men se av hvem som er på besøk og se an hunden. Folk som greier å ta beskjeder som at de bare skal la hunden være, ignorere hunden osv, selv når hunden evt oppsøker dem, det kan hende går bra. Folk som bare må klappe eller snakke med osv, da bør antagelig hunden holdes vekke. Og prøv å hold dere selv rolige når dere er ute, ikke la dere stresse opp og forsterke hundesn adferd (kanskje det vanskeligste). 

 

Edit: Grime e.l. kan være et fint hjelpemiddel på store hunder rett og slett for å ha kontroll uten at det blir en "kamp" eller veldig mye styr i situasjoner hvor det koker over. Erfaringsmessig er det nesten like viktig som noe annet hvor rolig man selv greier å holde seg og hvor lite man trenger å selv putte inn i en allerede oppheted situasjon like viktig som noe annet i slik trening. Koking oppstår og da er det greit å bare kunne komme seg igjennom enklest og greiest mulig med minst mulig eksalering i situasjonen. 

Endret av Malamuten
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
    • Eurasier er en selvstendig rase, og den krever en del aktivisering, på sine premisser. De har også hatt en del svakheter mentalt. Dette med usikkerhet er i høy grad genetisk, så det er viktig å gjøre god research på oppdrettere og linjer. God sosialisering er selvfølgelig også viktig, men eurasier er ikke en utpreget sosial rase. Når det gjelder "gneldring" så er det svært få hunder som gneldrer uten mål og mening så lenge de får den aktiviteten de trenger. Men noen raser er avlet for å vokte eller varsle, og de vil naturlig nok bjeffe når de opplever forstyrrelser, og terskelen der kan variere. Mange små hunder er avlet for å varsle, mens jeg kommer ikke på så mange store hunder (type str eurasier) som er kjent for å "gneldre". Noen spisshunder, som lapphundene, islandsk fårehund mm. kan bjeffe en del i arbeid og når de blir ivrige. Eurasier er forøvrig også en spisshund og ikke nødvendigvis helt stille. Om det er en rase som passer deg eller ikke er vanskelig å si, siden du ikke sier noe annet enn at du bor i leilighet. Skal du ha hund til tur og kos? Vil du gå kurs, og evt. drive med hundesport? Er det viktig at den går overens med andre hunder? Lett å trene/ha løs?  Hvor mye tid vil du bruke på pelsstell og støvsuging? Anbefaler å lese litt her, andre innlegg fra samme bruker på forumet, som har hatt en eurasier med sine utfordringer, men også kommet veldig langt med ham:   
    • Vurderer eurasier som neste hund, og ønsker å høre fra alle som har om både positive sider og utfordringer, anbefaling/fraråding av rasen. Hannhund eller tispe? Tisper er jo mindre, men da må en ta med løpetid og humørsvingninger med det etc. Hannhunder er kanskje mer stabil i humøret? Men samtidig større og mer 'territorielle? Er jo pluss og minus på begge sider. Bur idag I leilighet, liker og gå turer, men har ikke behov for en høyaktiv rase, ønsker heller ikke ha så liten da de har en tendens til og være gneldrete. Og lest og hørt at Eurasier er ganske stille på det punktet. Selv om de lager lyd selfølgelig, det er naturlig, men ønsker ikke sånn typisk gneldring.  Men blir jo litt usikker når en leser at de kan bli veldig skeptisk/nervøs til andre, en vil jo ikke 'feile' med hunden en skal få, ønsker jo velge riktig da det skal fungere i  mange år fremover. Kommer alltid tilbake til Eurasier da, falt litt for de, men har aldri hatt den type rase før. Har hatt labrador blanding, og spaniel før og de er jo litt mer førerorienterte.  Er det sånn at en må trene sosialisering i typ '3 til 4' timer hver dag eller holder det med 'minutter' noen dager,  det vil jo variere dager da man må jobbe etc sef. Blir jo sef mer enn noen minutter, men håper dere skjønner hva eg mener🙈 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...