Gå til innhold
Hundesonen.no

Moxie Polsk Owczarek Nizinny og gjengen.

Recommended Posts

Skrevet
15 timer siden, Lmari skrev:

Så kjekt at du vil vite mer om denne herlige rasen :)

Nå har ikke jeg hatt Moxie så lenge, men må si at jeg er helforelsket i henne. Hun er så elskelig, morsom, leken, smart og herlig. 
En skikkelig deilig rufsetufs som jeg gleder meg veldig til å bli bedre kjent med :wub:
Vi skal delta på Fjellanger sin fagskole og det blir kjempespennende å se hvordan hun tar treningen. Jeg håper og tror at Moxie er en hund som vil like å jobbe. 

PON har ikke den lange myke pelsen som Bearded har.
Pelsen har er mer rufsete og består av striere dekkhår og myk underull.
Det skal være nok å børste gjennom pelsen til en PON ca 1 gang i uken. 

En PON skal være stabil i psyken, like liv og røre, være nysgjerrig, tålmodig og selvstending. Den skal ikke være rastløs eller nervøs. 
Du kan lese mer på : http://ponunionen.se/

PON kan godt være reservert ovenfor fremmede, men den skal ikke være redd.
Som valp må den sosialiseres godt med folk og andre hunder.
Moxie kan være skeptisk til fremmede, men det går fort over når hun bare har fått hilse på. 
Hun varsler når det kommer biler eller folk inn på tomta, men det går fort over i vill hilsing. 

Ang jaktlyst er jeg usikker. Tror ikke det er mer jaktlyst i en PON enn andre bikkjer. 

Hvis du vil vite mer, kan du få navnet til Moxie sin oppdretter. Hun har mange års erfaring med rasen og kan nok gi deg bedre svar ;) 

Ellers er det sikkert flere på fb som vil fortelle om sin erfaring med rasen: PON i Sverige - Polski Owczarek Nizinny 

Tusen takk for svar! Det blir ikke en ny hund til meg før om 10 år regner jeg med, smertegrensen min går ved 2 hunder. Men jeg synes de virker fine ! Definitivt en rase jeg skal ha i bakhodet når den tid kommer :)

• Like 1
  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
Skrevet

Oysann! Så utrolig lik bearded collie i utseende! Jeg har en superglad beardis hannhund selv. Sett bort fra fargen så ser kroppen helt lik ut. Min beardis har veldig lettstelt pels, ser ut som de har den samme pelsen? Han blir ikke våt, og børstes ca hver 7-14 dag ?

Hvor mange er det ca. av dem i Norge? 

• 1 month later...
Skrevet
On 1/1/2019 at 12:13 AM, Silyeah said:

Oysann! Så utrolig lik bearded collie i utseende! Jeg har en superglad beardis hannhund selv. Sett bort fra fargen så ser kroppen helt lik ut. Min beardis har veldig lettstelt pels, ser ut som de har den samme pelsen? Han blir ikke våt, og børstes ca hver 7-14 dag ?

Hvor mange er det ca. av dem i Norge? 

Så ikke at du hadde skrevet før nå, sorry.

PON er nok litt mindre i størrelse enn beardis og har mer rufsete pels. Når PON har fått voksenpels så skal det holde med å børste de hver 7-14 som på beardis ;)

Akkurat nå er pelsen et helv... så jeg børster Moxie annenhver dag ca. 

Vet ikke hvor mange det av PON i Norge, men har hørt at det er iallefall en til + jeg vet om ei som skal importere en i løpet av året.

• Like 1
  • 1 month later...
Skrevet

I helgen deltok Pernille og jeg på Nosework konkurranse, Spesialistsøk 1 Innendørs.
Pernille gjorde det knallbra og endte opp på 5 plass av 19 med 100 poeng og ny tittel, S1-I! ??

Jeg er så stolt over lille trillen våres! ?

DSC_5532.JPG

DSC_5593.JPG

DSC_5549.JPG

55686887_882973372034716_8708950906026065920_n-2.JPG

• Like 2
  • 8 months later...
Skrevet
43 minutes ago, HeleneFS said:

Er det Moxie som har fått sportsklippen nedi hjørnet?? Veldig spennende rase, fortell gjerne mer nå som hun har blitt eldre!!

Ja det er Moxie :) Hun er klippet slik pga hun dessverre har utviklet allergi :( 

Pon er en fin rase og jeg liker den veldig godt. De er aktive, lykkelige og glade hoppetroll med en god avknapp.  

Selv om Mox ikke ble som hun skulle, er hun en fantastisk herlig hund som jeg er blitt utrolig glad i ❤️  

Skrevet
13 timer siden, Lmari skrev:

Ja det er Moxie :) Hun er klippet slik pga hun dessverre har utviklet allergi :( 

Pon er en fin rase og jeg liker den veldig godt. De er aktive, lykkelige og glade hoppetroll med en god avknapp.  

Selv om Mox ikke ble som hun skulle, er hun en fantastisk herlig hund som jeg er blitt utrolig glad i ❤️  

Ånei, det var trist å høre at hun har fått allergi ?!! Håper det går greit med henne selvom.

Skrevet
20 hours ago, HeleneFS said:

Ånei, det var trist å høre at hun har fått allergi ?!! Håper det går greit med henne selvom.

Takk takk! Det går ganske greit nå, håper det fortsetter slik. 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så fint at dere allerede har veileder og atferdsspesialist på laget, og at dere har testet både mer og mindre aktivitet. Det dere beskriver høres ut som en valp som ligger så høyt i grunnstress at han ikke klarer å regulere seg ned igjen. Da hjelper det sjelden med mer trening, for problemet er ikke mangel på aktivitet, men at nervesystemet aldri får landet. Det jeg ville prøvd: senk totalbelastningen kraftig i 10–14 dager. Korte, kjedelige turer, ingen søk, ingen kurs. Bytt aktiviteten mot ting som nedregulerer: tygging, slikkematter, snacks strødd i gresset. Og når han faktisk ligger rolig av seg selv, legg en godbit stille mellom labbene hans uten å si noe. Ro som blir belønnet, kommer oftere. At han blir «svart i øynene» og umulig å avlede tyder på at han er langt over terskel, og da lærer han ingenting. Nevn gjerne smerteutredning for veterinæren også, mage og ledd kan gi akkurat dette bildet. Jeg har skrevet mer om ro-trening her om dere vil ha en konkret plan: https://oslohundetrener.no/ro-trening-hund-slik-laerer-hunden-a-finne-ro-i-hverdagen/
    • Godt tenkt å forberede seg før katten kommer, det er da du har mest påvirkning på resultatet. Det viktigste er ikke utstyret, men introduksjonen. Planlegg at de to første ukene skjer bak grind eller lukket dør: la dem lukte på hverandre gjennom døra, bytt tepper mellom dem, og belønn hunden hver gang den er rolig i nærheten av kattelukt og kattelyder. Først når hunden kan se katten uten å låse seg fast, tar dere korte, rolige møter med hunden i bånd. Katten trenger alltid en fluktvei: høyder, hyller og minst ett rom hunden ikke har tilgang til. Kattedoen løser du enklest med en barnegrind hunden ikke kommer forbi, eller en hevet plassering katten lett når. Og følg med på hunden din underveis: stirring, stivhet og jaging betyr at dere har gått for fort frem, ikke at det er umulig. Gjør det kort og gøy, og gi det uker heller enn dager. De fleste hunder kan lære å leve fint med huskatten sin.
    • Gratulerer med valp på vei! I stedet for å anbefale en bestemt skole vil jeg gi deg spørsmålene jeg selv ville stilt før påmelding, for det varierer mer mellom instruktører enn mellom skoler. Spør konkret: Hvilke metoder bruker instruktøren, og brukes det noen form for korreksjon eller «konsekvens»? Du vil ha et tydelig ja til kun belønningsbasert trening, ikke et vagt «vi tilpasser oss hunden». Hvor mange valper er det per instruktør? Seks er mye bedre enn tolv. Og handler kurset om hverdagen (ro, håndtering, alenetrening, trygg sosialisering) eller mest om sitt og dekk? For en setter-valp er det første langt viktigere. Be gjerne om å få se på en kurstime før du melder deg på. En seriøs instruktør sier ja til det. Jeg jobber selv som hundetrener i Oslo, så jeg lar andre svare på de konkrete skolene, men jeg har skrevet om hva god sosialisering faktisk er, om du vil lese mer: https://oslohundetrener.no/hva-er-sosialisering-og-hvorfor-er-det-viktig-for-valpen/
    • Dette høres utrolig slitsomt ut, og jeg skjønner godt at dere er på bristepunktet. To ting ville jeg gjort først, før noe trening: en veterinærsjekk av valpen (urinveisinfeksjon er en klassiker bak plutselig tissing inne) og skikkelig rens av madrass og dyner. Vanlig spray fjerner ikke lukten for hundenesen, og så lenge det lukter toalett, forblir det et toalett. Så til bjeffingen. Akkurat nå har hundene lært at bjeffing åpner døra, så det er den vanen vi må snu, ikke hundene det er noe galt med. Men vi starter ikke om natta. Tren på dagtid: lukket dør i tre sekunder, åpne mens det er stille, belønn. Bygg langsomt opp. Gi dem samtidig en skikkelig god liggeplass utenfor soverommet som fylles med tyggeben og gode ting, så stedet får verdi i seg selv. Det er ikke noe quick fix her, men med en gradvis plan er det absolutt løsbart. Med tre hunder samtidig kan det være verdt å få en trener til å se på helheten hjemme hos dere.
    • Får bare prøve meg frem litt, skal kjøpe sånn for å se. Umulig å vite før man har prøvd 😉 Takk for nyttig info Molly.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...