Gå til innhold
Hundesonen.no

Kastrering = dårlig selvtillit?

charlotte

Recommended Posts

Skrevet

Jeg hadde en lang diskusjon med mine foreldre for kort tid siden. De fortalte om en hund jeg kjenner som skulle kastreres, fordi den hadde prøvd å bite far i familien. Disse menneskene er veldig flinke med hundene sine egentlig, de går tur, legger spor for de og den ene er med på elgjakt, og den er med på rådyrjakt. Snille, koselige hannhunder. Men så beit altså den ene hunden far i huset da far kom litt brått på for å ta hunden ned fra bordet. Hunden stod med beina på bordet og åt fra en tallerken. Far i huset tok tak i nakken på han og hunden svatt til og heiv seg rundt og beit han i hånden.

Nå mener de at hvis han kastreres så vil han miste selvtillit (det var det de sa ja) og vil dermed ikke prøve å bite mer. Jeg vet hva jeg mener om saken, men hva mener dere? Rasen er forøvrig en dachs, og han er 3 år.

Skrevet

Nei, tviler sterkt på at kastrering hjelper mot å bite... Men det skal vel mer til før å kastrere en hund enn at den gjorde det du skreiv?

Sånn som jeg leser den situasjonen så skvatt nok hunden til, i en blanding av dårlig samvittiget (visste sikkert at det han gjorde ikke var lov) og at han vart skremt, og så tok innstinktene overhand...

• 2 months later...
Skrevet

Jeg hadde en lang diskusjon med mine foreldre for kort tid siden. De fortalte om en hund jeg kjenner som skulle kastreres, fordi den hadde prøvd å bite far i familien. Disse menneskene er veldig flinke med hundene sine egentlig, de går tur, legger spor for de og den ene er med på elgjakt, og den er med på rådyrjakt. Snille, koselige hannhunder. Men så beit altså den ene hunden far i huset da far kom litt brått på for å ta hunden ned fra bordet. Hunden stod med beina på bordet og åt fra en tallerken. Far i huset tok tak i nakken på han og hunden svatt til og heiv seg rundt og beit han i hånden.

Nå mener de at hvis han kastreres så vil han miste selvtillit (det var det de sa ja) og vil dermed ikke prøve å bite mer. Jeg vet hva jeg mener om saken, men hva mener dere? Rasen er forøvrig en dachs, og han er 3 år.

hm, nå er jeg jo absolutt ikke mot kastrering, men altså-det bør jo være en gjennomtenkt god grunn (om så det bare er for å slippe unna pes hvis man har en tispe i tillegg). MEN, dette er jo rimelig absurd mener nå jeg. Hunden bet (sånn som jeg kan lese dette) fordi den skvatt! Og en kastrering vil ikke gjøre noe med det (håper jeg da iaf...). Har de kastrert denne nå forresten?

Guest Belgerpia
Skrevet

Nå er jeg på generelt grunnlag veldig for kastrering - og jeg kan sikkert ramse opp en del fordeler med kastrering - men helt ærlig - jeg tror ikke det hjelper mot klønete eiere....... Den enkleste løsningen her tror jeg er å sende far på kurs så han lærer litt om hunders reaksjonsmønster liksom...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da får jeg prøve å se etter ett annet navn til den kommende valpen min da. Siden ingen av dem falt i smak. Har dere noen andre forslag på fine navn til tispe?
    • Hva gjør dere om 10-15 år? Kommer dere til å fortsette å ha ny hund da? Det er umulig å vite men hva tror dere? Hvor gamle er dere? Jeg selv aner ikke. Ser ingen liv utenom hund men nå har jeg hatt hund hele voksne liv. Men om jeg skal fortsette med hundetrening,kurs,utstilling vites ikke. Da må jeg ha noe annen hobby men jeg vet ikke hva. Hva tror dere dere skal?
    • Var ingen av dem fine?
    • Hvilket navn er finest av Emmy, Lilly eller Sally?
    • Det er variasjon i egenskaper innad i rasen, men generelt vil jeg påstå at Hovawarten er mer samlet mentalt. De skal ha arbeids- og samarbeidslyst. Til forskjell fra mange av gjeterne kan de nok virke litt sta og egenrådige, men mitt inntrykk er at det veldig ofte er fører som ikke har knekt koden for å motivere til samarbeid med en hund som gjerne arbeider selvstendig. Det som gjør at jeg tror hoffen kan passe deg ut i fra din beskrivelse av ønsker er: - "atletiske og friske bruksschäfere der «mykere» egenskaper vektlegges" - Hoffen er en generelt frisk rase, med en funksjonell bygning. Det finnes dessuten et enormt helseregister hvor det er god oversikt over forskjellige sykdommer.  -  "Hunden som jeg ser etter er atletisk og lett, elsker å bruke nesen til f eks smeller, fungerer bra til lydighet, veldig lite skarp og ikke like mye drifter og «heithet» som hos de heftigste bruksschäfere, men ellers med forventede egenskaper av en schäferhund i en sunn kropp." - dette er for meg egentlig essensen av en hoffe. De er veldig alsidige uten å være ekstreme, og perfekte som aktive familiehunder med kapasitet for langt mer. De er atletiske og holdbare (noe variasjon i størrelse er det). Elsker å bruke nesa og trener gjerne lydighet. Den gjennomsnittlige hoffen har lite skarphet. De har (og skal ha) en del drifter, men de aller fleste er mer moderate enn de heftigste bruksschäferne. Det en skal være klar over, er at det er en vokter. De skal dog ikke vokte på alt og alle. Mine følger for eksempel gjerne med på det som skjer utendørs, men varsler kun i veldig spesielle tilfeller (hvis det plutselig står en ukjent hund på gårdsplassen eller om det er unormal aktivitet på natta). De reagerer for eksempel ikke om det banker på døra. Lager ikke lyd når jeg kommer hjem eller om noen de kjenner kommer inn uanmeldt når jeg ikke er hjemme. Vet ikke hvor du holder til, men send meg en PM om du har spørsmål og/eller eventuelt ønsker å møte en eller flere hoffer så skal jeg finne noen i nærheten av deg
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...