Gå til innhold
Hundesonen.no

Berner sennen vs golden retriever - pelsstell

Piglet
 Share

Recommended Posts

Jeg har for tiden en golden retriever, tidligere har jeg hatt en retriever-blanding. Jeg har en forkjærlighet for retrievere, men har alltid hatt lyst på en berner sennen. Jeg liker godt lynnet og væremåten, men det som har stoppet meg er helsen og forventet levealder. Men jeg kan ikke gå gjennom livet uten å ha en tror jeg. Jeg trives godt med golden retriever, jeg liker godt den happy-go-lucky væremåten, selv om jeg kanskje kunne tenkt meg å dempe den voldsomme gleden i forhold til alt på to og fire bein en liten smule. :lol: Aktivitetsnivået til hun jeg har nå passer meg godt, hun får daglig litt over en times tur i tillegg til tisseturer og noe søk av et eller annet slag utenom. Vi er veldig glad i å gå spor, fordi jeg er kronisk syk blir det mer i enkelte perioder enn andre. Av og til lengre turer, gjerne med kløv. Jeg innbiller meg at aktivitetsnivået vårt kunne passe en berner også? Men jeg er ikke overvettes glad i pelsstell... Middels pelsstell som på golden er greit, utenom røyteperioder får hun gjennombørsting en gang i uka, i røyteperioder daglig, blir dusjet ved behov og klippes/stusses. Hvordan er pelsstellet på en berner i forhold? 

Det er ikke aktuelt med ny hund helt enda, men planlegging er vel halve moroa? :teehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aktivitetsnivået høres ganske likt ut som våre bernere fikk i oppveksten min, så tror det kan fungere greit. Vi hadde hannhunder med ganske mye pels. De ble børstet 1-2 ganger i måneden, og fikk en dusj med sjampo ca 2 ganger i året. Tror muligens eg hadde vert mer nøye nå, dette er ca 20 år siden.  :) Begge våre ble rundt 9 år.

En berner er normalt ganske glad i folk, så ikke sikkert du slipper helt unna hilsegleden :P Men de kan trenes, og våre lærte etterhvert å ha beina på bakken når man hilser :) Det var ikke problem for meg å gå tur med de alene fra ca 12 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for input. Hilseglede er helt greit altså, misforstå meg rett. Min golden har etterhvert lært seg å ha beina på bakken når hun hilser, så det er ikke noe problem. Jeg liker den type hunder, men det er bare når jeg har ekstra dårlige dager at det ikke helt matcher med meg. :P 

Jeg regner med jeg vil ha en tispe, liker de best, og det er vel ikke fullt så mye pels som hanner. Sånn som det er nå dusjer jeg henne ca 1 gang i mnd med shampoo, sjeldnere om vinteren. Hun er som goldener flest veldig glad i alt som er vått, og bader i vann av ymse kvalitet, så hun trenger jevnlig dusj. Er det en fordel å blåse de tørre? Min golden lufttørker, har ikke noe problem med våteksem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Nydelig morgen med vellykket kjedsomhetstrening, også kjent som rotrening eller neglect og dyremishandling av verste sort, litt avhengig av hvem du spør. Maskot har sittet klistret til skjerm og drukket kaffe, og stort sett bare ignorert lille Ede. Han begynner bli vant til den døgnrytmen med boredom første del av dagen, og har tatt det helt fint i dag, så vi må bytte tidsrom på dagen for aktivitet og ro, for å lære at livet er uforutsigbart og verden like ustabil som været i Trøndelag. Ede har allerede lært at han med sin egen adferd kan styre muttern til å fremstå som en sketsj av en dual personality Kristian Valen. Det er innenfor hans kontroll. Hverdag og helg er ikke, så i morgen leker vi plutselig lørdag og starter tidlig.  På planen de nærmeste dagene: 1. Leave it Av personlige årsaker (med god grunn, bl.a. Arfan Bhatti, for å name droppe en kjendis - han vet hvem jeg er, uten at noen her ønsker vite mer om det) så er jeg langt over gjennomsnittet livredd for å bli utsatt for mat med gift og barberblader og sånt på bakken hvor vi ferdes. Viktig for oss å fort få kontroll på *leave it*. Så langt har vi ikke kontroll, fordi jeg har vært slepphendt og inkonsekvent i trening med lure. Smekk på fingrene, dette må vi faktisk mestre så fort som mulig.  2: Spor Å legge godbiter i spor i innlæringen er altså uaktuelt nå. Bra som en ekstra utfordring til siden, men crap å ikke kunne starte med det nå. Kjekt å kjøpe valp fra super oppdretter, da, for hun hadde løsningen til meg på sekundet: Opparbeide pinner som en så god sekundær forsterker at vi kan starte med det.    3: Apport  Ede har ingen anelse om at den lyden han får betalt for å sette rumpa i bakken på betyr "..og bli sittende sånn til annen beskjed," ennå, men han har en sele muttern med makt og tvang kan holde ham frihetsberøvet og bevegelseshemmet i, så i dag er en fin dag for å begynne leke med den flotte apportbukken vi kjøpte i går. Quick note to self om BAKLENGS kjeding så jeg husker å fortsette progressere i riktig feil rekkefølge med alt. 4. Stå-sitt-ligg ..eller ost-pølse-bacon, som det heter her. Sett så mange slite med å få hunden til å gjøre som de ber om, så tenkte det kunne være glupt å bruke et språk hunden forstår. So far, so good 👍🏼  Innsitt i front, fordi han opprinnelig er tysk (og jeg ikke er det, men jeg prøver) det blir da fårepølse, fordi vor-würst ble vanskelig for meg å uttale. Han forstår greia da. Virker som pølse er et slags universalt språk.   ..and the list goes on and on, med håndtering, bussturer, bygater, butikker, bæring og banning fordi han er stor og tung og personligheten hans er sprinkled med litt Anton i Fra Bølle til Bestevenn. Vi MÅ ut og kjøpe kaffe i dag, og den hundesekken vi bestilte er ikke engang sendt fra selger, så her må det improviseres med bæreslynge av et fleecepledd.    Det hvite i bakgrunnen på bildet her er stigen til den praktiske og plassbesparende loftssengen som ble anskaffet da Maskot innså at det er teit å late som en er så voksen at en har vokst fra trehytter og huler. SÅ fornøyd, faktisk. Ikke bare 2.8 kvm ekstra gulvplass, den fungerer som tree house også. Planen var at den stigen der skulle få være i fred for valpetenner ved å kline den inn med ufortynnet håndsåpe, men Ede bryr seg ikke om det og gnager på den allikevel, med sausebæsj i gresset utenfor her som resultat 😑  Søtnosen lar seg fint avbryte med å gi uttrykk for min misnøye når han gnager på feil ting, men jeg vantrives med å være sånn surpomp, vil helst bare være så kewl og god som mulig, og foretrekker derfor at stigen og dørkarmene selv skal påføre ham ubehag, så kan jeg få opptre som intetanende og supportive. Å vise ham hva han har lov til å tygge på istedenfor er dessverre ikke effektivt. Det er visst bedre med malt treverk innsmurt i såpe enn med de derre greiene lagd for at hunder skal foretrekke å tygge på. Tips hjertelig velkomne. 
    • Stort sett greit på trening, men der han mistet fokus og motivasjon og brøt for å undersøke omgivelsene enn å følge meg og maten i en ny øvelse, der vet jeg ikke helt hva som var årsaken, jeg kan bare gjette. Tenker be om tillatelse til å filme neste gang, så får jeg se og høre hva det er lille Ede har å navigere etter, hva som fungerer og hva som ikke gjør det. Mistenker at jeg er forvirrende og inkonsekvent med hvordan jeg belønner, og at kroppspråket mitt heller ikke er tydelig nok i kommunikasjonen med ham. Får forhåpentligvis lov til å filme til privat bruk for å analysere. 
    • Jeg tipper det er mer alder og hormoner enn seperasjonsangst. Jeg ville personlig ventet med valp til den hunden du allerede har fungerer sånn som du ønsker, så den ikke lærer valpen uvanene sine.   Jeg ville fokusert på å trene hunden mentalt før den skal være hjemme alene, og generelt fokusere på å ha god balanse mellom aktivitet og ro. Fokus på å ha en god av-knapp hjemme, og at han samtidig får nok stimuli til å klare å være rolig når han skal. Vanskelig balanse og finne, men man må nesten prøve seg litt frem på hvor mye din hund trenger. Jeg ville hatt mest fokus på mental trening. Søk er super fin øvelse før alene hjemme trening. 
    • Glemte ta bilder i går. Var en bra dag 🐾 Utover å feilberegne når Ede ville sovne på formiddagen, slik at den timen vi hadde bestilt for lek og miljøtrening i styrkerom med balanseputer var over etter 20 minutter fordi Ede var trøtt og ble sliten, så var det en skikkelig smooth dag.  Vi koste og håndterte ører og labber og lekte og trente og koste med naboer og hadde et vellykket bad på kvelden, og not a single photo was taken that day, vi var for opptatte til å tenke på det. Balanseputer (nederst på siden i hundebutikken her https://www.k9hundesenter.no) var virkelig kjempegøy til han ble sliten og trøtt. Superkjekt å kunne leie istedenfor å måtte eie, for det er knapt om plassen hjemme. På tur hjem fikk han med seg en Snoop aktiviseringsball, som var superstas å leke med til han oppdaget at det var mye lettere å be muttern trille den, for da kom det mer godis ut av den enn av å knote med den selv. Istedenfor å se det som en failed IQ-test tar jeg det som en anledning til å forsterke lederskap, så han får full uttelling for å se til meg for hjelp med den. Regner med den fortsatt beholder verdi som punchingbag under cranky toddler had enough biteraptuser før han sovner. Dagen i dag blir spennende. Først må vi hente pelsstellsutstyr på "Posten", hvilket nå er inne på en matbutikk, og vi må bytte buss for å komme dit. Bussen er bra sosialisering og miljøtrening, men hva gjør vi når vi kommer frem? Heldigvis kan vi be en nabo hjelpe oss, men om vi ikke kunne? Får meg til å igjen drømme om en offisiell Canine Good Citizen sertifikat ordning som tillater ansvarsbevisste hundeeiere å ta med seg veloppdragne hunder inn.  Veloppdragen er viktig med den størrelsen lille Ede blir etterhvert, så i kveld skal vi på valpetrening, for å ha et godt utgangspunkt når den testen for det sertifikatet endelig blir en realitet. 
    • Nando Brown var et godt tips. Kom på at en jeg har fulgt lenge også kan listes: Robert Cabral. Fikk også tips om Nate Schoemer. Stonnie Dennis er super, men han er ikke helt i klasse med f.eks. Will Atherton i machofaktor. Hadde Atherton trent positivt hadde han vært et supert idol for unge menn med skrikende behov for maskuline rollemodeller, men han er huge part of the problem istedenfor. Samme gjelder Zak George og han skallede homofile jeg ikke husker hva heter. De er ikke mannemenn som appellerer til den gruppen som trenger det.  Samojed løs på gård? De er typisk råglade i å bli dusjet og badet? Om en liker skitten "hvit" hund, hvorfor ikke maremma eller liknende istedenfor? 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...