Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundens tanker


Santo

Recommended Posts

NOEN SOM VIL DELE SINE ERFARINGER OM DETTE....?

Min hund er en Dobermann på 9 måner.

Horfor prøver hunden å parre seg eller JOKKER seg på meg, når jeg siden jeg fikk 8 uker gammel han har gjort det klart at jeg ikke tolererer dette.....?

Hvorfor tar han ikke til seg straff....?

når han blir straffet alså får seg en tur i buret eller på anen måte blir straffet er det første han gjør etter straff å fortsette med det han ble straffet for.

Jeg gir meg alldri men det gjør ikke han heller.

Hvorfor prøver han å parre seg på de som kommer på besøk...?

jeg er konsekvent med å ikke la han få gjøre dette men han tenner bare mer når han får litt motstand.

Hvorfor er hunden så innpåsliten....?

når det er besøk i huset er han helt bayas, det går ikke ann å overse han.

prøver vi å overse han så synger han for full hals i fortvilelse, henter en leke å dassker den i snsiktet på gjestene.

jeg er her å rimelig konsekvent å prøver å få han til å forstå at besøket ikke er til han, uten å lykkes.

Hvorfor nekter hunden å gjøre som jeg sier....?

Når jeg ber han om å legge seg ned en plass legger han seg ned men to sekunder senere så må han flytte seg å legge seg en annen plass. samme hvor jeg ber han om å legge seg så må han legge seg en annen plass.

Hva gjør at en valp på 4-5 måner ikke tar tegn fra voksne han hunder...?

siden han var liten har han prøvd å parre seg på det som var av eldre hunder, det var ingen ting de kunne gjøre for å få han til å slutte.

ble de sur ble han bare dobbelt så sur, har vert slik siden 9 uker.

men med tisper er hen sillere men har vert likedan mot de, ingen ting kunne eller kan få han til å gi opp.

sist han var sammen med to tisper var tingen hans ute i over en time i strekk.

var redd den sku få frost skader.... :)

Hva ser man etter når man ser etter en trygg eller utrygg hund, hva er de synlige tingene man kan se etter...?

Hvordan se etter Alfa tegn i hunden sin...?

er det mulig å se tegn til Alfa eller dominans i hunden sin å hvordan...?

Kan alfa eller dominans forveksles med at hunden bare er litt mindre lur...?

Hva tenker en ung hund når den i ung alder blir angrepet av en voksen hund...?

Å hva tenker en ung hund når den blir angrepet flere ganger men vinner kampene.

kan dette sette seg på minne og gjøre hunden tøffere av den grunn..? ( ikke misforstå, med tøffere mener jeg at den muligens blir tryggere når den omgås voksne hunder når den er klar over at den kan

forsvare seg )

::::::::::::HUSK AT JEG HAR IKKE SVARENE; MEN ER EN SOM LURER SELV:::::::::

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Huff,dette var mange spørsmål...hehe...-jeg skal prøve å svare på noe av det, ut ifra egne erfaringer og utifra det jeg har lært opp igjennom år med hund..

Nå kjenner ikke jeg din hund, men jokking/riing på ting og folk er ganske ofte tegn på usikkerhet/stress hos hunden..ikke dominanse. Da jeg var liten, hadde en venn av familien to schæfere. En hanne og en tispe. Hannen var den jeg likte best (så godt at jeg oppkalte min første egne hund etter ham),og den gutten var alltid sindig og rolig. flere ganger når vi var ute med disse to og de var løse, traff vi på andre hunder med deres eiere. ble det tegn til knuffing eller noen begynte å bråke, snudde han vår seg alltid vekk,gjespet og overså den som bråkte. Tispen "vår" hadde den vanen at hun gikk mellom to som knuffet,og skilte dem.

jeg har selv vært borti svært usikre hunder, men ikke med de agresive utbruddene som du beskriver din har - de jeg har møtt har vært livredde,og har vært passive vanskelige hunder å jobbe med.

Gutten jeg har nå, ligner utrolig mye på den gamle shæferen jeg husker så godt...når han leker med andre og det skyer opp til litt trøbbel (en annen hund kjefter på ham), så trekker han seg vekk - snur siden til og later som den andre ikke er der. Han er aldri den som starter noe,og selvsikkerheten er på topp.

En alfa hund vil være lik dette - er en hund dominant så har den et språk som sier dette helt klart uten noe bråk.

At hunden din hyler og vil ha oppmerksomhet når du har andre på besøk kan ha noe med vanene hjemme hos deg? Der hadde jeg begynt på scratsj, og hatt hunden i bånd når det kom folk - du skal alltid hilse først på gjester,og hunden skal kunne sitte og få en hilsen..den skal og oversees om den bråker/hyler, helt til den tier stille. Med den sangprakten en dobber kan vise til, er ikke dette alltid så lett... :D

At du har en jobb foran deg, er ikke tvil om.Men ting pleier å ordne seg...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men når det kommer til det med om hunden er en nervøs hund, hva ser man etter.

min hund har siden den var bitte liten villet leke med alt og alle om det var gravemaskiner eller andre bråkete ting ville han helt bort for å se på hva de gjorde.

jeg har flere ganger prøvd å se hvor lett skemt den er men har alldri fått no svar ut av det.

har prøvd noen bråke tester for å se hvordan den reagerer, jo mer bråk jo mer leken blir han.

kan jeg lese noe av slike sittvasjoner....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg leser hunden din litt annerledes enn hva Calina gjer... men igjen, dette er vanskelig å svare på når man ikke har sett hunden i div. situasjoner..

Men sånn som du beskriver han så ser ikke jeg en redd og usikker hund, heller stikk i mot. Men det du skreiv om oppførselen hans når dere får besøk, dette er noe du kan endre på med litt jobb og masse tolmodighet. Og rådet Calina gav deg var bra. Du kan og prøve å ta ham vekk fra situasjonen med enten å ha ham i bur eller på ett annet rom. På denne måten gir du ham en "timeout". og det kan være en mildere måte å lære han at det får konsekvenser for ham når han tar den oppførselen du beskriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sier ikke jeg at hunden er nervevrak...det er en forskjell på å være usikker i en situasjon, og på å være redd...det jeg og lurer på er hvordan hunden er blitt trent - hva har du gjort i disse situasjonene? Hvordan er ditt kroppspråk?

Denne hunden ville jeg meget gjerne sett på en MH. Da hadde du og fått sett litt mer av hunden i en setting hvor ting kommer rett etter hverandre,og hvordan han reagerer/avreagerer, sammen med hundekyndige folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TIL ODIN

jeg trener på de tingene jeg skriver om hver dag å prøver å vere konsekvent men til nå har han vert like sta som meg.

jeg føler at det viktigste jeg kan gjøre uten mer kunnskap er å vere tolmodig men konsekvent.

jeg prøver å vere streng på en bra måte men han overser meg når jeg blir sur på han for noe.

som om han ikke gidder høre etter.

rekorden er 14 ganger inn i buret på rad å rekke. han satt der i ett kvarter hver gang men hver gang han kom ut var det rett tilbake for å fortsette med det han ble straffet for.

har go gutten min adhd eller er han bare ute etter å teste meg...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rekorden er 14 ganger inn i buret på rad å rekke. han satt der i ett kvarter hver gang men hver gang han kom ut var det rett tilbake for å fortsette med det han ble straffet for.

har go gutten min adhd eller er han bare ute etter å teste meg...?

Om ikke hunden bedrer seg av å være inn og ut av bur såpass mange ganger så må du stoppe opp og tenke litt.

Er timingen rett?

Skjønner han hva "å gå i buret" egentlig betyr?

Er det andre, alternative måter å håndtere ham på enn å bruke buret? (er tilhenger av å beholde buret som en så positiv ting som mulig)

Hva er det egentlig du straffer ham for? Hva ønsker du han skal gjøre i stedet? Hvorfor gjør han det han gjør tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TIL ODIN

jeg trener på de tingene jeg skriver om hver dag å prøver å vere konsekvent men til nå har han vert like sta som meg.

jeg føler at det viktigste jeg kan gjøre uten mer kunnskap er å vere tolmodig men konsekvent.

jeg prøver å vere streng på en bra måte men han overser meg når jeg blir sur på han for noe.

som om han ikke gidder høre etter.

rekorden er 14 ganger inn i buret på rad å rekke. han satt der i ett kvarter hver gang men hver gang han kom ut var det rett tilbake for å fortsette med det han ble straffet for.

har go gutten min adhd eller er han bare ute etter å teste meg...?

Men det jeg lurer på er hvordan du trener - konsekvent er bra! Tålmodig er og bra. :) Men når han satt i buret 14 ganger på rad og rekke - når fikk han komme ut igjen - når han la seg ned og var stille? Hva gjorde han gang på gang da..? Var det å ri på noe/noen? Hvordan belønner du god atdferd?Og hvor ofte belønner du god atdferd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bur han inne i 2t ikke 15min så e det full kos og lek igjen <_<

si han som sa han trudde hund sin va nervøs fordi han hadde banka den litt for mye når den va liten.

har du nå du vil si så ta nu opp telefon å la resten av verden slipp dine peronlige problema.

vi andre er her inne for å lære litt om hund.

dette er jo helt syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner han hva "å gå i buret" egentlig betyr?

Er det andre, alternative måter å håndtere ham på enn å bruke buret? (er tilhenger av å beholde buret som en så positiv ting som mulig)

Hva er det egentlig du straffer ham for? Hva ønsker du han skal gjøre i stedet? Hvorfor gjør han det han gjør tror du?

To sjeler - en tanke.... :rolleyes::) (bare at du spør bedre..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

si han som sa han trudde hund sin va nervøs fordi han hadde banka den litt for mye når den va liten.

har du nå du vil si så ta nu opp telefon å la resten av verden slipp dine peronlige problema.

vi andre er her inne for å lære litt om hund.

dette er jo helt syk.

Dette er jeg helt enig i. Det går ann å ta sånne ting på PM. Blir for dumt med desse intetsigende (for oss andre) stikkene du kommer med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TIL ODIN

godt spørsmål. ja jeg ventet til han var lagt seg å var stille så fikk han komme ut igjen.

han er flink til å forstå at det ikke nytter å kjefte i buret for å komme ut.

men vel ute var det på igjen med det ulovlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TIL ODIN

godt spørsmål. ja jeg ventet til han var lagt seg å var stille så fikk han komme ut igjen.

han er flink til å forstå at det ikke nytter å kjefte i buret for å komme ut.

men vel ute var det på igjen med det ulovlige.

Ok. Men det er jo bra det da! At han vet å tie stille der. Men hvordan fjerner du ham fra situasjoner? Med streng stemme,og holdning? Det trigger hvertfall min hund til å ase mer i mange situasjoner..Når odin var i (så langt) verste alderen, hadde han alltid på seg halsbånd - inne som ute. Da var det mye lettere å bare geleide ham til timeout sonen sin etter et sint utrykk i ansiktet,og et lite knurr.

Om hunden fortsetter og fortsetter, så ta vekk grunnen til atdferden..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To sjeler - en tanke.... :rolleyes::) (bare at du spør bedre..)

ja er fosovidt enig i at buret burde vere en positiv plass.

men tror santo fostår forskjell på når han må i buret forde jeg må ut eller om han blir staffet.

buret har han ikke likt siden dag en ( da han heller vil vere oppå meg til en hver tid ) men havner han i buret for straff så er han litt sur å snurrt men ellers så godtar han buret godt.

jeg kan ta feil her altså..........

den ene gangen var det at han nektet å la katte mate vere, den andre gangen jeg hadde en slik bur marraton var når han spist opp gulv teppe i stua.

men hver gang han kom ut var det rett tilbake til gamle synder.

dette gjenntar seg uansett hva problemet er.

han vil liksom ikke høre etter av en eller annen grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja er fosovidt enig i at buret burde vere en positiv plass.

men tror santo fostår forskjell på når han må i buret forde jeg må ut eller om han blir staffet.

buret har han ikke likt siden dag en ( da han heller vil vere oppå meg til en hver tid ) men havner han i buret for straff så er han litt sur å snurrt men ellers så godtar han buret godt.

jeg kan ta feil her altså..........

den ene gangen var det at han nektet å la katte mate vere, den andre gangen jeg hadde en slik bur marraton var når han spist opp gulv teppe i stua.

men hver gang han kom ut var det rett tilbake til gamle synder.

dette gjenntar seg uansett hva problemet er.

han vil liksom ikke høre etter av en eller annen grunn.

Da er det tydeligvis et eller annet som ikke fungerer. Kanskje han ikke tar buret som en straff? Kanskje er timingen dårlig?

Det jeg ville gjort om jeg var deg var å melde meg på kurs, om du så må reise langt av gårde. Velg en metode du føler passer deg og velg skole deretter. Der lærer du timing, du lærer hunden øvelser du kan bruke til å kontrollere den, du lærer å straffe og belønne den på måter den forstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja som du sier er det noe som ikke fungerer helt.

men det med taiming er noe jeg føler jeg gjør rett, jeg tar han med en gang eller mens han gjør nå galt.

ser jeg ikke det han gjør eller tar han på fersken så får han heller ikke straff eller blir irretesatt.

er dette feil...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja som du sier er det noe som ikke fungerer helt.

men det med taiming er noe jeg føler jeg gjør rett, jeg tar han med en gang eller mens han gjør nå galt.

ser jeg ikke det han gjør eller tar han på fersken så får han heller ikke straff eller blir irretesatt.

er dette feil...?

Nei, det er helt riktig. Å straffe etterpå er en evighet for sent...

Har du betinget nei på ham? Altså at han vet hva Nei betyr? Gjør du noe sammen med ham som gjør at han blir vant til at du "kontrollerer" ham/aktivitet, eks lydighetstrening, sportrening el så han blir vant til styring?

Først som sist: hvor i filosofiverden ligger du? Er du ren klikker, en blanding av diverse, bruker du fysisk ubehag eller bare negativ straff (ta fra ham frihet/noe han vil oppnå)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja han forstår meget godt hva nei betyr, når jeg sier nei, stopper han med det han gjør i ett sekund å ser på meg før han fortsett med det han holdt på med...

jeg føler og at jeg har vert og er flink med å gjøre ting sammen med han. turer, litt sporing å mye tull og lek.

mulig litt mye av det siste da jeg er litt glad i å herje med han.

men jeg har bestandig satt ned foten når han gjør nå galt.

staff.

jeg startet nok litt hardt da dette var noe oppdretter sa var best, men jeg så fort at jeg ikke oppnåde noen ting med det.

ikke misforstå, ikke noe slag denging men la han ofte i bakken og stirret han i øynene.

jeg nok ingen av de nevnte tingene men prøver lære så godt jeg kan av å se hvordan hunden tar ting.

men frihetsberøvelse er nok det jeg har brukt mest, det hater han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja han forstår meget godt hva nei betyr, når jeg sier nei, stopper han med det han gjør i ett sekund å ser på meg før han fortsett med det han holdt på med...

Kan du i det sekundet slenge inn det du vil han skal gjøre? Feks Gå og legg deg og så få ham til å gjennomføre dette? Du klarer å bryte adferden, men ikke å gi ham et ønsket alternativ som det er nå liksom.

jeg føler og at jeg har vert og er flink med å gjøre ting sammen med han. turer, litt sporing å mye tull og lek.

mulig litt mye av det siste da jeg er litt glad i å herje med han.

men jeg har bestandig satt ned foten når han gjør nå galt.

Herjing kan være en fin måte å legge inn styring på - Om du blir den som starter, avbryter, og stanser lek og at ikke han tar alt initiativ. Ville kanskje tonet ned "tull og lek" og lagt litt mer opp til "trening og alvor" og heller belønnet med "tull og lek", han begynner å bli stor og du trenger kontroll.

straff.

jeg startet nok litt hardt da dette var noe oppdretter sa var best, men jeg så fort at jeg ikke oppnåde noen ting med det.

ikke misforstå, ikke noe slag denging men la han ofte i bakken og stirret han i øynene.

jeg nok ingen av de nevnte tingene men prøver lære så godt jeg kan av å se hvordan hunden tar ting.

men frihetsberøvelse er nok det jeg har brukt mest, det hater han.

Tror jeg ville fått en til å se på det du gjør her, for å se hvorfor det ikke funker. Er ikke vits i å bruke noe han hater om det ikke funker likevel, da må man utnytte det og endre det så det blir vits i liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

QUOTE(Santo @ Feb 6 2006, 00:00 0)

ja han forstår meget godt hva nei betyr, når jeg sier nei, stopper han med det han gjør i ett sekund å ser på meg før han fortsett med det han holdt på med...

Så lenge han hører på "NEi" så er det du som også må fortelle ham hva han skal gjøre videre.

Jeg hadde faktisk gått inn å rost ham for å bryte den uønskete atferden også gi ham ett alternativ som han kan belønnes for.

Eks: Nei-avbryter atferd=du roser-

Hunden søker kontakt pga du roser og du sier "sitt"/"ligg" osv - hunden gjennomfører dette, du belønner!!! Om det er med kos/godbit eller du har 10 miniben liggende som han får som belønning er det samme så lenge HAN oppfatter det som en belønning.

Ved å gjøre dette så lærer du ham hatt det lønner seg å gjøre noe HELT annet enn det ulovlige og det LØNNER seg å gjøre det. Når denne gjennomføringen blir ett mønster så vil antaglivis hunden din slutte å gjøre det som fører til NEI og heller gjøre det den belønnes for som: ligge og slappe av pga =belønning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svein **** ******** du e ikke god i lille hodet ditt. Har aldri banket hunden min. Men tatt han i nakkeskinnet.

Å så må du jo forstå at den Bikkja de ikke e noen verdensmester i noen ting før du har lært den noe som helst. Dere er jo inne på 25vkadratmeter 20tima i døgnet, ikke rart den finner på noe konstant, ikke har den en fast plass hvor den har sin plass. Å si nu ikke buret, for det bruker du jo som straff. Å er det noen som kan plukke opp tlf hvis noe er galt her, ja gjør du det..Slutt med skittpraten din.

Du kan jo begynne med enkle basisting i innlæringen din først. sånn som sitt,dekk,bli,kom osv og kontakt-trening. Santo e nu også enda en liten valp til tross for sin store kropp.

Å drit i de useriøse svaran dine.

Endret av Mod: ikke legg ut fullt navn på andre som ikke har samtykket eller gitt seg til kjenne i åpne tråder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...