Gå til innhold
Hundesonen.no

Moderering / tillegg til retningslinjene

Recommended Posts

Alle moderatorer har nå lest og diskutert tilbakemeldingene og vi ønsker å komme med noen presiseringer vedrørende moderering.

• Vi har kommet frem til at vi ønsker at moderatorene skal være anonyme, da i hovedsak grunnet moderatorenes trivsel på forumet. Vi vil derfor være anonyme fra nå, og dere får et felles "ansikt" utad å forholde dere til, denne kontoen heter Moderator. Det nye moderatorteamet består av både noen gamle og noen nye moderatorer.

• Vi har tatt selvkritikk etter det som er kommet frem, og ønsker å få mer system i modereringen. Tidligere har vi diskutert og vurdert grundig alle rapporter som har kommet inn, men vi har vært for dårlige til å gi tilbakemeldinger, i hovedsak grunnet lite ressurser og tid.

• Vi har blitt enige om noen felles kjøreregler:

• Tilbakemelding: Alle rapporter skal få en tilbakemelding. Enten på PM eller som en melding fra moderator i den aktuelle tråden som har blitt rapportert. Grunnen til at tilbakemeldingen noen ganger gis i tråden er fordi vi får inn flere rapporter på én tråd.

• Advarsler og utestengelse: Vi har over lengre tid forsøkt å løse konflikter ved bruk av andre virkemidler enn advarsler og utestengelser. Vi har nå bestemt oss for å i større grad benytte advarsler og påfølgende midlertidig utestengelse som et mer aktivt virkemiddel. Vi har laget følgende system for advarsler og utestengelse: Det  gis hovedsakelig advarsel for brudd på § 1.1, § 1.5, § 1.9, § 1.10 og § 4.2, men det kan også gis advarsel for gjentakende brudd på de andre paragrafene. Tre advarsler fører til utestengelse i 2 uker. Ved hver påfølgende advarsel etter dette øker utestengelsen med én uke, det vil si at ved 4. advarsel blir brukeren utestengt i 3 uker  også videre. Grove regelbrudd vil kunne føre til umiddelbar utestengelse. Ved 10. advarsel vil tiltak vurderes i moderatorteam. Advarslene nullstilles hvert andre år. Vi har som hovedregel at vi ikke ønsker å utestenge brukere permanent.

• Orientering: Vi har aldri, og kommer heller ikke fremover til å orientere andre når brukere har fått advarsel eller har blitt utestengt. Det er viktig at dere husker på at det er mye som blir gjort uten at dere nødvendigvis vet det.

• Splitting av/rydding i tråder: Vi ønsker å få tråden tilbake til tema eller splitte ut i egen tråd så raskt som mulig. Dette avhenger av at dere er flinkt til å rapportere raskt, har diskusjonen sporet av parallelt med opprinnelig diskusjon over flere sider blir det vanskelig å rydde tråden på en god måte.

• Ved splitting av tråder lages det et nytt hovedinnlegg som informerer om at denne tråden er splittet fra en spesifikk tråd, da dette har vært noe usikkerhet rundt tidligere.

• Presisering av ordensregler: Man skal ikke bedrive brukerdebatt. Det skal ikke dras inn medlemmer som ikke deltar, eller meninger som ikke er uttalt i aktuell tråd.  

Annet enn disse utbroderingene av reglene som allerede eksisterer skal vi følge retningslinjene så godt det lar seg gjøre. Til sist vil vi oppfordre alle til å bidra til bedre stemming på forumet. Det har kommet flere tilbakemeldinger på at brukere oppfatter debattklimaet som for tøft og vegrer seg for å bidra. Vi oppfordrer derfor alle til å tenke seg om en ekstra gang før de trykker post, og være så konstruktive som mulig i sine bidrag.

• Like 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Kaja locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
    • Ser at det er nesten 6 år siden noen har skrevet her, men jeg prøver likevel:  Har et par spørsmål om whippet som jeg lurer på. 1) Leser her og der at det er veldig lett at de får overflatiske skader på kroppen, pga av full fart under "fri leik". Hvordan er det å kombinere tur  i typisk norsk skog med en løs whippet?  2) Whippet har jo jaktlyst. Er det mange som har erfaring med at naboens katt har fått en ublid skjebne? 3) Når det gjelder jaktlyst; er det helt "på trynet" å sette munnkurv på en whippet som skal få rase fra seg i fritt løp? Bare noen spørsmål fra en som har whippet på lista over "hunder jeg kanskje kunne tenkte med, når den hunden jeg har nå rusler til de evige jaktmarker"...
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...